Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2672 ggr
DaMum
0

Majonnäsundring

Nu behöver jag lite råd och tips här.

Många skriver om fördelarna med majonnäs. Att det är fettrikt och relativt kh-fattigt inser jag. Men hur många köper färdig majonnäs och hur många gör den själv?

Ni som köper färdig, vilket märke köper ni? Jag har försökt att jämföra och kolla runt, men alla innehåller ju antingen socker eller någon vegetabilisk olja som absolut inte är bra.

Snälla, jag behöver hjälp! Orkar inte göra mer majonnäs själv nu…

asa32
0

Jag köper ICAs - billig!  Jag tänker att det "onyttiga" som är i, är i sån liten mängd att det är försumbart.

DaMum
0

Tack! Antar att du menar Icas eget märke. Ska kolla in nästa gång jag är där.

Pasi
0

asa32 - då måste man nog anse att den vegetabilska oljan som den innehåller inte är onyttig!? Flört

[johans]
0

Jag har slutat med majonäs av just anledningen att jag inte vill trycka i mig en massa vegetabilisk olja.

Man kanske kunde göra den på kokosolja, men har aldrig provat.

Pasi
0

Att sätta i sig lite majjo då o då är nog ingen fara, men äter man det var o varannan dag så bör man nog fundera på att ta evitamintillskott för att hämma oxidationen/härskningen i kroppen.Glad

navarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gor sjalv av olivolja med 1 agg, en sked citronsaft och lite salt. Med en stavmixer(heter det sa?) kor jag agget, citronsaften och saltet och undan for undan haller i oljan med en smal strale tills den blir lagom. Bifogar bild pa min kvällsmat, som just bestod av hemgjord majonas, jungfruolja, 1 kokt agg, tonfisk, lite lite hackad farsklök, ett par hackade oliver, citronsaft, nagra upptinade räkor i småbitar och dill. Till detta ostbitar och parmaskinka i små rullar. Haromdagen kokade jag ju Ghee, for att gora majonas, men det blev lite for hart. Anvander den (majonasen av Ghee) att smalta over stekt kott etc.

Skogstrollet
0

Coop majonäs innehållsdeklarerar 1% kolhydrater. Med det är jag nöjd!

Margareta
0

Jag köper Coops om jag köper majonnäs, men har mer och mer övergått till att smaksätta cremefraiche med lite citronsaft/lime, örtsalt, pepparmix och vitlök. Sen kompletterar jag med Potkäs.

Det blir inte "samma sak" men en slags ersättning till ägg och annat. Jag gillar inte majonnäs längre.

Numer pensionär i Nynäshamn

Sotlugg
0

Läste någonstans att tom Skaldeman köper Findus majonäs efter att ha tröttnat på att göra själv.

asa32
0

Jag äter inte så mycket majonnäs, till ägg ca.1 gång i månaden så några större mängder är det inte tal om för min del. Det är därför jag tycker att det är försumbart.Flört

[Saiva]
0

Ska jag äta majonnäs kall som en röra(det gör jag VÄLDIGT sällan) så köper jag Findus. Men ska jag ha i matlagning så gör jag egen på smält smör och äggulor. Bättre fett än vegetabilisk olja(och godare ;o)  ). Nackdelen är ju att den blir hård i kylen så du måste använda den direkt.

Mervi
0

Jag äter inte majonnäs, har aldrig gillat det.

DaMum
0

Oh, tack för alla tipsen! Och det där med att göra själv på smält smör kanske jag ska prova… Jag har tröttnat på olivoljesmaken nämligen.

Creme fraiche är kanske ett bättre alternativ, men om man nu - som jag - börjar fundera på att helt skippa grädde och mjölkprodukter, så finns det liksom inget kvar… Bara smör. Och smör är gott på t ex varma ägg, men om man äter kalla ägg så är majonnäs godare.

Tack ska ni ha!

navarro
0

Jag hade ocksa trottnat pa olivoljesmaken, men efter att anvanda kopt majonas och inte gillat smaken langre (tror att det var for att jag liksom kande allt onyttigt innehall nar den fick kontakt med tungan) borjade jag gora igen och anvander citron och dill som smaksattning for att ta bort den starka olivoljesmaken.

DaMum
0

Jag har alltid citron i min majonnäs som jag gör själv. Just för att minska lite på olivoljesmaken. Tyvärr tycker jag att den tränger igenom i alla fall…

Egentligen är det inte några problem att tillverka majonnäsen själv, men jag är bara så trött på allt buffrande. Har väldigt ont i lederna för tillfället och ett trångt och minimalt kök med mycket små ytor. Och så dra fram vispapparaten med alla delarna varje gång…

Antagligen blir allt jobbigare för mig som har så svårt att stå, gå och röra mig. Måste ju arbeta sittande, vilket också medför en del pratiska besvär.

Skulle önska det fanns en bra majonnäs att köpa färdig. Kanske man kan hitta det på någon hälsokostsida. Ska försöka ta mig i kragen och leta lite.

[Saiva]
0

Om du tänker prova med smält smör kom ihåg att låta det svalna lite innan du vispar det med äggulorna. Annars kan det skära sig…