Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6154 ggr
bruce-den
0

hjälp

Jag är en överviktig man 187 cm lång och 128 kg jag har försökt att följa denna diet för att gå ner i vikt men jag har nog gått upp 10kg i stället..jag efterlyser vägledning i form av ett kostprogram som man kan följ t.ex i 14 dagar och sedan börja om på nytt..det här med mättnadskänsla det är liksom nåt som jag har arbetat bort för läng sedan och jag äter lika hejdlöst denna lchf-kost som när jag förr bara levde på skräpmat…..om någon kunde hjälpa mej att skiva ett kostprogram att följa dag för dag kunde nog vara till stor hjälp..

Fiana
0

prova den här länken:

http://www.atkins.com/Program/Phase1.aspx - där kan du hitta 14 dagars interaktiv menyplan på en lågkolhydrats kost inklusive recept.

har inte sett något liknande på svensk lchf sida. Hoppa bara över "Atkins-produkt" förslagen, ta de andra förslagen

fungerar som "start" om man behöver få ett exakt förslag

PerH
0

Hej

Bruce-den

Jag utgår från att du redan läst nestorn Skaldeman, den före detta tjockisens bok ät dig ner i vikt.

Om inte, gör det!

rylandes
0

Tycker även att SSS´s GI noll fungerar bra för män, samt den senaste "Varför går jag inte ned i vikt?". Skaldeman är redig och klar med rimliga förenklingar.

Det är en bra grund att stå på.

PerH
0

Grund var ordet, sa BullSkrattande

Just min tanke, funderade även på  dina rekommenderade, har läst dem alla.

Instämmer alltså.

bruce-den
0

men problemet är att skaldemans böcker är upplagd efter att du känner vad du behöver och ät där efter,,jag upplever liksom att den funktionen är utslagen på mej ,,,får jag fria tyglar då finns det ingen hejd på ätandet,,,det jag efterlyser är ett kostprogram ät xx antal gram av xx per måltid osv ett handfast schema. för att komma igång?????????

dufva
0

bruce-den

Berätta lite hur du äter under en dag.

bruce-den
0

i går var det frukost med 4 ägg ett halvt paket bacon och en kluns med smör lunch var det 3-4 skivor karre-kotlett å smör kvällsmat vart det ett antal skivor kallrökt lax och creme-frai   det är väl en genomsnittsdag..

dufva
0

Proportionerna på f,p,k ser bra ut.

Skulle nog vara bra om du matar in mängderna på minmat.net så vi kan kolla var du hamnar kalorimässigt också

Äter du mycket cf. kan det vara en sak som stör.

Mjölkprodukter höjer insulinet både genom sina kolhydrater men också som en effekt av mjölkproteinerna.

bruce-den
0

men det obestridliga faktumet jag har ökat 10 kg på några månader   och vad det gäller cal-countern så hamnar jag på ca:4500 kcal och protein 100-130 gram ??????? resten fett   kolisar blir det väldigt lite av i regel minre än 3%  dvs några få gram….

Wtn3
0

Att du ökar i vikt så snabbt är väldigt sällsynt, särskilt eftersom du har stor övervikt, jag och många andra kunde äta 3000-4000 kalorier om dagen och ändå tappa minst ett kilo i veckan i början, så har du ökat tio kilo i fettvikt på ett par månader är det inte bara ditt kaloriintag som är problemet, det måste ligga något annat bakom, har du kollat ditt fasteinsulin? En del kan ha höga insulinnivåer i kroppen så att kroppen ställer in sig på lagra även fastän man knappt äter insulinproducerande varor längre. Mjölkprodukter kan också för en del känsliga höja insulinet till en sån grad att kroppen blir inställd på lagra.

Wildrat
0

#9 Eller så kanske du är en sån som behöver äta lite mindre? Vad händer om du äter 3000kcal på en dag, eller bara 2000kcal? Vissa kan inte äta ohämmat, särskilt om de inte känner riktig hunger-mättnad.

Om mättnaden inte infinner sig så får du helt enkelt bestämma hur mycket du ska äta och sen inte äta mer än det. Använd matregistreringsprogrammen (MinMat.net eller annat) till att planera maten och inte bara föra in efteråt.

matson
0

#8  är mejeriprodukter t.ex grädde och creme f  mer insulintriggande än grädde ????

nyborjare08
0

matson, "är grädde mer insulintriggande än grädde?" Hmm… vad menar du nu?

dufva
0

IIS (Insulinindex) berättar att mjölkprodukter faktiskt har den egenheter att insulinet åker upp i högre omfattning än vad antalet kolhydrater i produkten borde motivera.

Hur man reagerar på detta verkar vara individuellt.

En del av oss kan äta rätt mycket mejeri och ändå minska i vikt men andra får passa sig för att inta större mängder.

Koncistensen påverkar också.

Tex hårdost hamnar mycket lägre än mjölk cf eller ty trots lika många kolisar och proteiner.

bruce-den
0

Jag kan bara konstatera att jag blir förvirrad av alla råd och varianter av detta stora hopkok som kallas lchf  .skaldeman skriver här  i sin inforuta att man inte alls behöver ta hänsyn till kalori-innehållet och andra säger att man i alla fall bör räkna kalorier???????? jag blir bara mer rådvill   jag har köpt alla böcker jag kan i ämnesområdet litsfelds skaldemans alla böcker doktor dahlkvst ena bok åxxå det skijer sig åt en hel del   litsfeldt och dahlkvst säger att grädde och creme f är ok men sss tycker att man kan hoppa över mejeri varor förutom smör…..jag vet att jag kan banta genom att äta 4 ägg och lite sidfläsk  och några matskedar smör två gånger om dagen  men jag blir så förbannat darrig och okoncentrerad jag mår dåligt helt enkelt   det är skaldeman fakir stil men jag var tvungen att avbryta pga kasst mående….

cnidaria
0

#15 Jo det är klart du blir darrig på det. Kan du inte göra så här:

Ät per dag

300 gram ägg

140 gram bacon

200 gram fläskkött

200 gram nötkött

200 gram kyckling/fisk

100 gram grädde/cremefr. max, gärna mindre

100 gram smör

lite kokosfett i kaffe/the

Lägg till lite grönsaker (för färg och dekor!)

Den här mängden kan du äta varje dag samt variera som du vill. Gör gärna stek (nöt, fläsk) å frys in - smidigt. Blir du mätt, ät inte allt kött, blir du inte mätt, öka fettet. Lycka till!

bruce-den
0

jaha   enligt böckerna jag läst  s(skademan och litsfeldt  så blir det glukos(blodsocker)av överskottsprotein och det ser ut att bli en hel del överskottsprotein det blir närmare 125 gram protein av det kostprogrammet du presenterar…men det är inbjudande att prova..jag lovar att jag skall ta det under övervägande …

isalu507
0

Att det är så stor variation i "hopkoket" beror ju på att vi är individer, samma funkar inte för alla.

Många kan äta mycket mejerier men sen finns det de som är känsliga (kanske är du i den gruppen? jag vet att jag är det) som inte klarar av det.

När Skaldeman skriver att man inte ska bry sig om kalorier utan äta fritt så betyder det inte att du kan äta hur mycket som helst, utan att du ska äta tills du är mätt och följa din kropps signaler. Dock, om dina mättnadskänslor är i olag så att du inte känner när du är mätt så äter du för mycket. Jag är likadan (pga tidigare ätstörningar), äter jag "fritt" så kan jag få i mig 3000 eller mer kalorier om dagen, vilket är för mycket för mig (tjej, 1,64 lång, hyfsat stillasittande), så jag måste kolla mina kalorier. Det betyder inte att du måste begränsa dem till svält utan att du måste fundera ut - vad är lagom för dig, vad klarar du dig igenom en dag på och sen äta så mycket. Kanske runt 2500 Kcal, kanske mer, kanske mindre, du får testa dig fram.

Förkasta inte kosten innan du gett det en chans att vända nu!

cambiasso
0

#16 hur kom du fram till dessa proportioner   ?????

cambiasso
0

156 gram protein 159 gram fett 5 gram kolisar..69% fett 30% protein   1% kolhydrater  2073 kalorier

Wtn3
0

156 gram protein är överdrivet, om man inte tränar hårt behöver man inte gå över ett gram per kilo normalvikt. Bättre att lägga sig på lagom med protein och sen låta resten av energiintaget komma från fett, så mycket som behövs för att vara mätt.

cambiasso
0

#21    ja…. det är liksom det jag menar när jag räknat ut vad inlägget #16 säger här uppe..och det är ju det som är så intressant att det inte råder någon enighet på denna sajt..mer än att äta protein och fett

isalu507
0

Kan det inte vara så att personen menar

200gram nöt/200 gram fläsk/ 200 gram kyckling?

antingen eller, inte varje?

Wtn3
0

Kan vara så. 5-6 ägg, ett paket bacon och 200 gram fläsk/nöt/fisk/fågel är ett mer lagom proteinintag, hamnar på 80-100 gram, beroende på vilket kött man väljer.

bruce-den
0

ja hur skall jag kunna lista ut vem som har rätt…det finns förespråkare för högprotein och de som förspråkar lägre intag av protein..det är ju inte direkt koncensus som råder i denna fråga…Oskyldig

Wildrat
0

#25 Nej och det är det som är både styrkan och svagheten med LCHF.

Men om du nu har läst alla dessa böcker, vilken metod tycker du verkar vettigast? Skaldemans med mycket kött och tämligen mycket mat, Annikas med en hel del mjölkprodukter och en del frön eller Litsfeldts som är nånstans emellan? Välj en och håll dig till den ett tag och se vad som händer.

När det gäller protein så är det så att den nedre rekommenderade gränsen för att undvika brist är ca 0,8g per kilo kroppsvikt. Det är alltså inte farligt på något vis att äta 1-1,5-2g per kilo kroppsvikt. Den högre mängden är dock i många fall mest dyrt.

Du kan själv räkna ut den minsta mängd mat du bör äta genom att ta 1g protein per kilo kroppsvikt (128g), sen välja en kolhydratmängd (0-20g, jag räknar på 20g) och sen använda Skaldemans ratio för att få fram minsta fettmängden. Skaldemans ratio säger att det ska vara minst lika mycket fett som proteinet och kolhydraterna tillsammans, det blir då minst 148g. Tillsammans blir detta ungefär 1998kcal. Detta är ju eg ganska lite för en stor karl som du så jag tycker att du kan äta lite mer protein och mycket mer fett så du åtminstone kommer upp i 2500kcal om dagen. Kolhydraterna kan du minska om det behövs men ät inte mindre än 1998kcal om dagen. Hur låter det?

Wtn3
0

Ja, proteinintaget finns det väldigt många bud om, enligt Skaldeman och många fler gäller 0,8g protein per kilo fettfri kroppsmassa, inte per kilo faktisk kroppsvikt. Det är dock att anse som minimum, lite högre kan man gå utan att överskottet riskerar att bli socker i kroppen.

cnidaria
0

Jo, jag menar faktiskt att Bruce-den kan äta hela mängden! Eftersom du har problem med mättnadskänslan, kan den här mängden få dej att, genom synintryck, känna dej nöjd. Du är en riktigt stor man och fortsätter du med kosten kommer du att själv (omedvetet), så småningom, ändra ditt intag och inställning av mat och äta mindre. Du ville ha en typ av "mall", som du kan följa och du avgör ju självklart själv vad som blir bäst för dej, men det skulle vara tråkigt om du ger upp, tycker jag.  Finliret med ett gram protein per kilo kroppsvikt/dag kan du vänta lite med, gå ner några kilon först. Flört Lycka till

bruce-den
0

Jag tackar ju för backupp och välvilja..och jag hoppas att jag kommer undrefund om finliret så småningom..