Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8414 ggr
[Nenn]
0

Mellanmål

Hej.  Jag är en inbiten småätare och har tidigare knaprat frukt mellan målen.  Finns det något "säkert" jag kan ersätta det med utan att gå upp i vikt?  Läste nämligen någonstans att man inte får stoppa i sig alltför mycket fett  per dag när man äter lågkalorikost…

nobban7
0

Hej! Nej, ska du äta lågkalorikost bör du nog inte äta så mycket fett. Men med lågkolhydratkost går det bra. Du ska naturligtvis inte överäta för det.

Jag tror nog att du kan vänja dig av med småätandet så småningom men tills vidare kan du ta ost, nötter, ägg, kött, fisk…
T ex nån kall köttbulle eller en skiva lax.

[Nenn]
0

#1 Ah nej precis lågkolhydratkost jag menade.  Tack för tipset.Glad

PatrikHagglund
0

Syftet med lågkolhydratskost är att minska hungern och därmed skapa en lågkalorikost med mindre ansträngning. (Så det finns ingen helt "säker" mat eftersom allt innehåller kalorier.) Förhoppningsvis minskar ditt behov att mellanmål med tiden.

Smör med ost på är en rekommendation om du befinner dig i närheten av ett kylskåp. Ölkorv om du vill ha med dig något ut. Det bästa är om du kan klara dig utan, eller bara ta en kopp te eller kaffe.

Wildrat
0

Det som är så himla bra med LCHF är att man slipper äta hela tiden. Inga mellanmål, två till tre mål om dagen och mätt däremellan.

SergeantHanna
0

Jag som inte är någon stor frukostätare tycker det är trevligt att kunna ta med något litet att äta mellan föreläsningarna på förmiddagen.

Babybell mini är smidigt att ta med, finns Jarlsberg mini också som är lite starkare i smaken.
Jag var lite skeptisk först till att sitta och tugga i sig en hel bit med bara ost sådär (varje miniost är 20 gram), men nu tycker jag att det är riktigt gott.

Beef jerky är trevligt annars, om man vill ha något att tugga på. Det är ett bra alternativ till lördagsgodis.

På ICA finns det små förpackningar med feta ost i olja (120 grams förpackning, varav 80 gram ost). Finns med oliver i, eller paprika, eller bara med kryddor.

[Nenn]
0

Ah jag antar jag borde tillägga att jag inte äter mjölkprodukter eller kött (fisk undantaget).  Socker äter jag inte heller eftersom jag inte tål det något vidare (och jag äter självklart inga konstgjorda sötningsmedel heller.  Men honung sötar jag med ibland.  Inte varje dag dock och jag har inte använt det alls sedan jag började med det här (bara två tar sen jag började).

Hur är det med sojaprodukter?  Jag äter en del sånt.  Och jag älskar baljväxter - äter det dagligen.

Jag lider av ständigt lågt blodsocker - därav att jag måste äta så ofta.  Hoppas det går bra med sån här kost för såna som mig också?Flört

Zepp
0

Soja går bra så länge det är gamaldags fermenterade produkter.. det som finns i dagens handel är bara junkfood som fåts att likna tradionell mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nenn]
0

#7 Jag äter mest ekologiskt, så det är nog lugnt eller?  Hm när det gäller sojaprodukter och baljväxter äter jag enbart ekologiskt.

Zepp
0

Ja så länge sojaprodukterna är jästa på tradionellt sätt så går det bra.. däremot så är det mesta som sagt i affären konstgjordt.. dvs inte jäst på det vis som det skall för att gifter och hormonlika substanser skall vara minimerade!!

magma
0

Välkommen hit!

Om sojan: jag gissar att det finns ekologiska sojaprodukter, som inte är fermenterade på det sätt som zepp skrev om? Jag vet ej, använder mig inte alls av den typen av livsmedel.

Om du saknar något "knaprigt" så kanske du kan ha med dig stavar av grön paprika, vitkål eller dylikt. Gärna någon fet dipp att ha till:)Men mellanmålsbehovet brukar minska så länge man äter bra sammansatta huvudmål.

En nyfiken fråga: hur vet du att du måste småäta för att du får lågt blodsocker? På lchf håller sig blodsockret på en låg och jämn nivå så länge man äter i huvudsak fett/protein, eftersom man inte äter kolhydrater i så stor utsträckning att blodsockret höjs. Så om du vill äta mellanmål för att höja blodsockret, så är det nog ganska meningslöst att äta fett/protein… En fundering är om du kanske snarare känner av svängningarna i blodsockret än att det blir för lågt? Friska personer, dvs de som har en bibehållen insulinkänslighet och insulinproduktion, borde rimligtvis ha en kropp som reglerar detta på egen hand så att man inte kan få för lågt bs.Obestämd Spånar bara lite kring detta!

[Nenn]
0

# 10 Jag har fått konstaterat att jag lider av något - kommer inte ihåg vad det hette- men det innebär i a f att jag lider av ständigt lågt blodsocker.  Om jag äter socker tvärhöjs det för att sedan sjunka alldeles för lågt.  Svimmade förr av det då jag åt socker, men mår en aning bättre nu.  Blir bara yr och något omtöcknad av socker numera, så ja.. Därför jag undviker det.

Zepp
0

Är ju inte själv vegetarian men Raringen säger att det blir en himla massa ost om man äter vegetarisk LCHF!

http://veglchf.wordpress.com/alfabetiskt-index/

Spotlight on … Soya

http://www.ifr.ac.uk/info/society/spotlight/soya.htm

Som sagt om du maler och jäser din soja och sköljer den under några dygn som man gör tradionellt så brukar den vara bra att äta då är de flesta gifter minimerade!

[Nenn]
0

# 12 Nog bra tips, men de sojaprodukter jag äter är sojamjölk och soja yogurt (alpros ekologiska) och det blir nog inte mycket kvar av dem om man ska skölja dem.Flört  Ost äter jag som sagt inte heller.:/  Svårt det blev det här..    Hur är det förresten med baljväxter?  Är de ok att äta?

(Vilka härliga recept.  Ska testa blåbärsglassen (med kokosgrädde).Glad)

Fiana
0

#13 och det är just de produkterna som inte ska vara bra att äta alls (oavsett diet) - äter dem inte så är inte insatt men de ska kunna ställa till med många hälsoproblem spelar ingen roll om det är ekologiskt eller inte - miso tror jag är en jäst sort som  funka om det är riktig sådan.

Äter du inte ost eller kött eller ägg blir det till att äta mycket fisk om du ska äta lågkolhydratskost

Zepp
0

Vad jag förstår så heter det tradionella produkterna Thempe och Natho om jag nu stavat rätt.. men i dag så fuskas det vid den industriella tillverkningen vad jag läst!

http://www.westonaprice.org/Soy-Alert/

Det är som sagt skillnad på tradionell sojamat och industriell!

"Soy foods are widely used in China as an adjunct to animal foods. The Chinese have perfected numerous ways of fermenting soy in order to neutralize phytic acid (which blocks minerals like zinc and calcium), enzyme inhibitors (which block digestion) and goitrogens (which inhibit thyroid function.) Traditional preparation of soymilk begins with soaking until the beans become soft. The softened beans are ground into a mush on a stone grinder, using copious amounts of water. The mush is then put into a cloth bag and placed under a weight or heavy rock so that all the liquid is squeezed out. The resulting soy paste is then cooked in fresh water. Large amounts of dirty scum that rise to the surface are carefully removed. To serve, raw egg or dried shrimp are placed in a bowl along with scallions, soy sauce, flavorings and vinegar, and the scalding soy milk is poured over. The vinegar causes the soy milk to curdle slightly. In traditional times, homemade soymilk was consumed by the elderly and by nursing mothers in the belief that it stimulated breastmilk, but was not normally used in feeding infants.4

Industrial methods for the production of soymilk leave out the all-important squeezing and skimming steps. The presoaking is shortened by using an alkaline solution. This process helps deactivate some of the enzyme inhibitors, but not the other antinutrients. The high pH value of the soaking solution results in a decrease in cystine content when the beverage is heated, thus lowering total protein availability and soymilk's usefulness as a protein source."

http://www.westonaprice.org/Food-in-China-Variety-and-Monotony.html

[Nenn]
0

# 14 Hm ok lät inte så bra nej.    Jag äter ganska mycket makrill (frysta filéer, inte de konserverade) och ägg äter jag.  Men hur är det med kikärter, adukibönor, kidneybönor och liknande?  Är de ok?  Har provat steka dem i kokosfett (halvfriterade m a o) och ätit dem kryddade under den lilla tid jag hållit på.

# 15 Nog smidigast att utesluta sojaprodukterna helt då och enbart äta kokta sojabönor i stället…:/

Zepp
0

Du får nog hålla dig till fisk och skaldjur som huvudsaklig proteinkälla såvitt du inte kan komma över riktigt gjorda sojaprodukter.. och ägg är rena vitaminbomberna!

Alla bönor innehåller växtgifter.. fast sojan är värst och bönor ärtväxter är himla mycket godare.. bara man inte baserar sitt proteinintag på dessa!

Tabell 1. Exempel på naturliga toxiner i livsmedelsproducerande växter

Naturligt toxin

Typ av toxin

Exempel på livsmedel

Dopamin

Biogen amin

Bondböna

Tyramin

Biogen amin

Banan

Amygdalin

Cyanogen glukosid

Mandel, stenfrukter

Linamarin

Cyanogen glukosid

Limaböna, linfrö

Solanin

Glykoalkaloid

Potatis

Tomatine

Glykoalkaloid

Tomat

Safrol

Metylendioxybensen

Sassafras, svartpeppar

Myristicin

Metylendioxybensen

Muskot, svartpeppar

Koffein

Metylerade oxypuriner

Kaffe, te

Teobromin

Metylerade oxypuriner

Kakao

Glycyrrhizinsyra

Triterpenglykosid

Lakritsrot

Halten och styrkan av de naturliga toxinerna i växter hänger bland annat samman med vilka organismer växten utvecklat skydd mot. Lyckligtvis har många av de så kallade fytoalexinerna utvecklats för att skydda växten mot insekter, svampar och andra mindre organismer. Halten av det naturliga toxinet behöver därför inte vara alltför högt i växten eftersom det ändå lätt kommer att ge tillräckligt hög dos (i mg/kg kroppsvikt) hos små angripare. En måttlig produktion av naturliga gifter är också ekonomiskt för växten.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Vaxtgifter---fordjupning/

[Nenn]
0

#17 Ah ok.  Nån aning förresten varför jag blir illamående av coops o icas mandel men inte av den ekologiska (Saltå kvarn)?  Kommer det verkligen igenom så mycket besprutningsmedel tro?  Skalet är ju rätt tjockt.  Eller beror det på nåt annat?

Zepp
0

Mandel innhåller glykosider, vilket bildar cyanid i kontakt med magsyran.. olika sorter har olika innehåll.. bittermandel har mest.. det är det som smakar bittert!

Amygdalin

Cyanogen glukosid

Mandel,

Ju bittrare.. altså ju mer mandelsmak ju mer cyanid!

En nackdel av den ekologiska förädlingen är att man tar fram växtsorter som kräver mindre besprutning.. de innehåller då i stället högre halt egenproducerat gift.. så ekologiskt är för det mesta bättre för naturen men inte alltid för konsumenten!

Tror den största skandalen här i Sverige var potatisen Magnum Bonum som innehöll så höga halter solanin att de fick saluförbud!

magma
0

Undrar hur nyttigt det då är att baka bröd nästan "uteslutande" på mandelmjöl, som en del gör? Om man äter det så gott som dagligen menar jag?

Zepp
0

Med linfröer så kan man ju bli av med glykosiderna med hjälp av blötläggning eller vid upphettning så jag antar att samma saker inträffar när man gör mandelmjöl???

Sen så är det väl rätt lite glykosid i sötmandlar.

[Nenn]
0

#19 Hm men det var Icas och Coops jag blev illamående av och inte Saltå kvarns (har inga problem med den alls).  Så med andra ord kan det vara besprutningsmedlet, trots att de har så tjockt skal (innan de skalas) eller är det något annat det kan bero på?