Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5241 ggr
Gbg1
0

Jag får inte i hop det......

För några månader sen fick jag hör talas om LCHF. Har sen dess läst på massor och tror helt och fullt på att detta är rätta sättet att leva. Det låter helt logiskt allt som skrivs om det.

Jag är 40+ och lite lagom överviktig så jag behöver inte gå ner så mycket i vikt.

Men man kan väll inte förneka att jag hoppats på att tappa ca 10-15kg.

Jag har nu ätit en hyfsat strikt lchf kost drygt 6 veckor, och har tagit mig förbi socker begäret. Äter nu mindre också. Fram tills för 2 veckor sedan så gick jag också ner ca 3 kg.

jag äter ca 20-40g kolhydrater och ca 80g protein om dagen (kolhydraterna kommer från grönsaker och grädde). Jag använder mig av minmat.nu för att räkna ut allt. Det brukar bli ca 2000 kcal om dagen.

Det jag inte får i hop är varför jag inte fortsätter ner i vikt. Så som jag lever borde jag förbruka mer än 2000kcal om dagen. Min kropp borde väll för länge sedan vara över på fett drift?

Kan det vara att jag äter för lite fett?

Skall man bry sig om att räkna kcal?

Wtn3
0

Har du jojobantat förr? Det kan innebära en otrygg kropp, som vill avvakta innan den släpper överskottsfettet, kan även vara så att du tillhör de som är känslig för mejeriprodukter (även grädde). Kalorier behöver man inte räkna men man ska inte äta mer än vad som behövs för mättnaden, och inte mindre heller.

Zepp
0

6 veckor är ingen tid alls att säga något bestämt om hur kosten påverkar dig.. låt det gå åtminstone tre månader innan du utvärderar, det här är ingen quickfix!

Slappna av och njut av maten.. känn efter hur din kropps signaler talar till dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Eftersom du jojo-bantat en del tidigare kan det hända att din kropp tycker att du behöver lite mer muskelmassa än du har nu.

Muskler väger mer än fett men ser mycket bättre ut på kroppen Flört

Har man bara några trivselkilon att gå ner krävs mera strikthet än om man börjar på en riktigt hög startvikt.

Själv måste jag hamna under 20 gram kolhydrater om jag vill att vågen ska peka nedåt.

En del måste tom ner under 5 gram för att få resultat.

Väldigt individuellt alltså men som sagt bör du nog köra på ett tag till innan du börjar finjustera kosten.

titanyah
0

Jag har kört LCHF i 1.5 år ca, och gick ner direkt ca 4 kg, för att nästan omedelbart gå upp dem igen. Sen stod jag still ett år, och nu efter nyår rasade plötsligt 4-5 kg av mig igen. Jag tror min kropp har haft fullt upp att reparera sig, jag ser förbättrringar på hår, naglar, mer spänst i skinnet, bättre mage, ingen pms,  ingen migrän, mindre vätska, mer muskler osv osv. Kanske den är lite rädd att släppa ifrån sig fettet också, efter ett helt liv av bantande. Så jag tänker vänta ut den, jag tror att så småningom släpper jag lite mer vikt. Har i alla fall fått dra in ett hål på skärpet, det känns jätteskönt!

Så jag vet att det kan ta tid, speciellt om man inte har så mycket övervikt (jag har ca 10 kg jag vill bli av med) Håll ut - och lycka till!

Coturnix
0

På tre månader efter införandet av strikt lchf, rasade jag 13 kilo. Ja sedan hände inget mer med vikten. ( Nu ett år) Själv tycker jag fem kilo ännu mindre vore bra… varför? Jo antagligen för att det finns en allmän "norm" en kurva för vad du ska väga i förhållande till din längd…men spelar det någon roll? Måste man väga i förhållande till sin längd? Vem, vad bestämde det?
Är inte huvudsaken att man själv mår bra och är nöjd?