Förbannande nötter !!!!
Nu har jag lagt på mig 2 kilo…. på en vecka,,,,,,
Jag har varit så korkad !!! Men så är jag ju blond också 
Har ätit alldeles för mycket utan att bli mätt, nästan 5000 kcal igår, Tror att det beror på nötterna… i kombination med mycket ost och grädde..
Jag har hållt mig runt 7% kolisar, men det hjälper ju inte, för det blir ju ändå ganska många gram när man äter så mycket..
Så från och med nu så blir det inga (Eller väldigt få) nötter, och nu ska jag göra som ni har sagt hela tiden,,, MAX 20 GRAM kolisar… inga % längre.
Byta ut nötter mot smör och annat fett, och köra kokosfett i te istället för grädde..
Vilket är bäst: Att skippa ost eller grädde ? Jag tycker om båda…..
Imorse tog jag bara en liten skvätt grädde och en sked kokosfett, och det smakade gott….
Bara att kämpa vidare.. 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Varför äter du nötter, det går man väl inte ner i vikt av? Och 7 kolisar? Skaldeman kör med 0, Margareta tillåter sig max 3 och Dr Annika max 5. Ost finns med 0 kolisar, grädde har 4. När grädden är slut ska jag också sluta med den (och min morgonclementin… som är helt fel och förmodligen den som hindrar min viktnedgång. Kan inte hitta clementin/mandarin i kolhydrattabellerna, men gissar att den innehåller fler kolisar än apelsin. Någon som vet?)
Jag försöker stabilisera min vikt,…. och letar efter en nivån "lagom"……
Nötter ska ju vara nyttiga, men det verkar som om min kropp lurar mig att äta för många…
Frukt i min ordlista = socker = flippa ur……
Clementin = 10g Kol/100g…. 
Grädde tycker jag inte är bra, för det är så lätt att man dricker mycket. Det ger ingen mättnad.
Jag trycker lätt i mig 3dl grädde till en måltid, och då går jag inte ner i vikt. Man kan inte äta hur många kalorier som helst.
Smör eller ost är bättre än grädde, av någon anledning mättar det mycket bättre. (Personligen äter jag inte ost)

Gittan - Det är ju totala kolhydratintaget på dagen som är viktigt…så därför kan vissa unna sig lite nötter. De är bra som mineraltillskott!
Folke- Om valet stod mellan att skippa grädde eller ost så hade jag skippat grädden…eller iallafall dragit ner på den. Ost är för gott för att avstå från, hehe!
Hej Folke!
Jag är alldeles ny på den här sajten och har hållit på med extremt strikt LCHF-kost i exakt tre veckor, nu mår jag bra efter att ha känt mig rätt skakig innan. Känner att byxorna sitter lite lösare men jag har inte minskat mer än ett kilo (vatten) i vikt. Så jag känner mig rätt vilsen. Kör efter Skaldemans recept. Det enda jag har ätit som skulle kunna förklara att jag ligger still är några avocado - inte mer än en om dagen och 1/2 flaska vitt vin två helger. Räcker det för att släcka fett brasan måntro?
Tacksam för kommentar och tips från någon som hållit på längre.
Hej från Annika

Kokosfett folke!
Nötter är djävulens påfund iallafall lurar dom mig att fortsätta äta..
Valnötter med skal kan gå alltså glöm inte ta av skalet först
men det bästa är nog att strunta idom.
Ost har lite av samma effekt för mig, men jag behöver ju fortfarande gå ner.
Och du om inget annat hjälper. FÄRGA HÅRET!

a55ika - Jag tror knappast att man ska skylla utebliven viktminskning på ett par avocados. Det kan vara så att din kropp bygger lite muskler innan den bestämt sig för att dra ner på vikten!? Ha tålamod så ska du se att saker kommer hända!
Jag klippte håret.. som ni kan se på min sida… det gör mig ju lite mindre blond,,,,, så då måste jag ju bli smartare…. 
Till Annika: Sitter byxorna lösare så är det ju perfekt, det betyder ju att fettet minskar och musklerna ökar…
Byxorna är bättre måttstock än vågen… Jag köpte nya kläder och nytt skärp efter att jag gått ner, så nu känns det direkt om jag går upp…. eller ner,,,,

Folke du saknar nog tålamod, som de flesta av oss har pa sajten! Jag har hallit pa tre och en halv manad nu. Gar inte ner mycket i vikt, men halsan ar perfekt och jag har inte gatt upp trots allt frosseri i smor, gradde, flaskkotletter etc. Hade jag atit som forut med kolhydrater, skulle sakert overvikten vara 10 - 15 kg ytterligare idag. Sager inte SSS att det tar atminstone tre manader innan kroppen litar pa att den inte kommer att svalta?
folke:
7% kolisar är rätt mycket för den som har SVÅRT att gå ner i vikt. Annika förordar 5%.
Om jag äter produkter med max 3% kolhydrater behöver jag aldrig bry mig om vare sig kalorier eller totalmängder. Där får inga nötter alls plats…
Jag överskrider knappast 20g kolhydrater per dag om jag måste få i mig ca 700g av den mat som innehåller kolhydrater. Det är en enorm hjälp i den dagliga planeringen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det kan mycket väl vara att jag är otålig, men 5000 kcal om dagen utan att vara mätt….. ??
Jag har också känt mig uppblåst och inte alls så bra som innan, både under Cambridge och lchf….
Det verkar som om min kropp lurar mig att äta mer för att få så många kolhydrater som möjligt…
Det säger också Skaldeman att överätning ger ingen viktnedgång..
Jag tror den andra orsaken är att jag tillåtit mig att äta mellanmål (nötter) eftersom jag vill ju stabilisera vikten, men det gick nog snett, så att kroppen aldrig ges tillfälle att känna efter när det är dags att äta…
Nötter innehåller mycket kolhydrater det ger sug/hunger.
Folke, låt nu bli nötterna helt och minska ner på grädden. Ät mer kött istället, så att du känner dig lagom mätt när du avslutar måltiden. Mättnaden kommer en stund senare. Gör ett kryddsmör, men akta dig för E621 om du väljer en grillkrydda.
Jag lyckades klämma i mig 4000kcal ett tag och fortfarande gå ner i vikt. Men det var jobbigt för att äta så mycket krävde enorma mängder smör tex.
Du frågar om vilket som är värst av ost, grädde eller nötter. Jag svarar att det kan vara lika illa alla 3 eller så klarar du nån av dem men kanske inte alla ihop.
För min del så vet jag att nötter definitivt stoppar min minskning. Det ska vara typ 5 cashew om det ska gå bra, max. Jordnötter funkade när jag åt nötsmörgås men då var jag oxå uppe i rätt många kalorier och det var i början av min viktresa. Det var länge sen nu….
Grädde har oxå stoppat min viktminskning effektivt, speciellt om jag kommer upp i 2dl om dagen. men jag gör såser på grädde ändå.
Ost vet jag faktiskt inte hur det fungerar med. Misstänker att det inte fungerar men det är än så länge inte uteslutet att äta. För mig alltså. Du kanske kan prova att äta ostskivor med en bit smör emellan, då får du garanterat mättnad.
Jag tror oxå att det är vissa livsmedel som bromsar och dessa behöver vi tyvärr inte äta så mycket av innan de stoppar oss. Vi är känsliga. Det gäller bara att komma underfund med kroppen. Det är det kluriga med denna kost. Att sen kroppen ställer om sig med jämna mellanrum gör inte saken lättare direkt….
Du får helt enkelt välja för dagen. Viktminska eller må bra och inte minska. Men känner du sug eller inte blir mätt DÅ äter du troligen något som är fel för dig.
/Lillianna -25kg
~ Lillianna ~

Det är så skönt att få stöd av ALLA här,,, Ni förstår hur det känns, och man får inte bara rakt upp i ansiktet, att "Det är ju bara att dra ner på hur mycket du stoppar i dig"…….
NI ÄR UNDERBARA !!!!!!
Folke:
Om Du vill ha en dust av hur vi INTE är på den här sajten tycker jag du skall läsa kommentarerna på Christer Enqvists artikel i dagens SvD. Det var ganska trist läsning…
Jag längtade direkt tillbaka hit och mindes alltför väl varför jag var så enträgen att starta denna "Frizon" som jag så gärna velat att det skulle få bli…

Jag köper nötter för att kunna göra nötbröd. Ibland är det nämligen det enda som jag kan få ner på förmiddagen…
Hur som helst så kör jag dem i matberedaren direkt när jag kommit hem från affären, gör bara småsmulor av dem… för då är det inte lika enkelt att gå och nalla ur förråden… Om man förvarar dem i kylen så är dom inte lika goda heller… kalla nötter smakar nästan inget…
Nötter aktar jag mig för, och just nu blir det ingen grädde inte heller ost. Osten gillar jag så det kommer jag lägga till så småningom. Det kan vara nötter som gör att du känner dig svullen i magen.
Nötter gav mig gallstensanfall, därför har de helt utgått ur mitt "sortiment".
Min åtgärdsplan för nu efter era tips:
1 Jag tar bort nötter, det är ju solklart..
2 Jag ökar fett, tex jag steker köttfärs i gåsfett, blir faktiskt riktigt gott (Gjorde skaldemanbiffar på det sättet)….
3 Jag använder grädde i matlagning och lite i te och ersätter vad jag kan med kokosfett istället.
4 Fortsätter med ost tillsvidare och ser vad som händer…
5 Inga mellanmål !
Jag tycker det verkar vettigt….. !?
Jättevettigt låter det…
Gåsfett lätt spännande!
Jag vet inte om det finns i Sverige….
Här nere i Frankrike finns det mycket gott, de är inte lika fettskrämda som svenskarna….
Trots att det är mycket kolhydrater så finns det som sagt var godbitar…
Jag köpte gåsfett i glasburk här nere, för jag kunde inte hitta talg som Skaldeman rekommenderar… Kanske för att jag inte vet vad det heter på franska
, och det blev en mycket behaglig smak….

Du ser det hjälpte med håret!
En klippning kan göra underverk!
Ser ut som en väldigt klok plan tycker jag.
Och mig kan man lita på!
Jag har ju färgat mitt numera gråahår så ingen kan kalla mig blond!
Lycka till Folke!!
Det låter gott med gåsfett.
När jag steker kycklingdelar i ugnen tar jag alltid vara på fettet, det är så milt och gott… kan det vara något liknande i smaken?
Jag tycker att det har en lite lenare smak… men det kan ju vara för att det är direkt utvunnet från den stackars fågeln direkt.. inte som när man sparar det man stekt i, för då följer ju alla kryddor med…
En vinst !!!!!
Det fungerar…
Redan i lördags morse kändes det bättre. Mindre uppblåst, äter mindre antal kalorier och har fått tillbaka energin som jag hade innan.
Dessutom pekar vågen nedåt igen… Så det var nötterna, kanske i kombination med Kina restaurangen förra lördagen..
Av detta har jag lärt följande läxa:
1 Räkna GRAM kolhydrater inte %.
2 ALDRIG mellanmål !!
Det gick att lära, trots blondheten 
Grattis!

Toppen!!!
Folke: vi lär hela tiden, man är aldrig färdig med det.