Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 8216 ggr
hockley
0

Min fisk- & skaldjursfakir

Min tanke är att köra fisk- & skaldjursfakir under en vecka för att sen om ett par veckor köra en vecka med köttfakir…allt för att se om det är någon skillnad…för mig.

Jag kommer köra min egen variant av fakir bägge veckorna, vilket innebär att jag använder mig utav färska örter, mörk choklad och lite vin.

Fakiren började idag vid lunchen med färska kräftor och lite smält smör.

shigne
0

Å det blir spännande att följa! Hoppas du vill dela med dej av dina erfarenheter?

Har precis kommit underfund med vad det där Fakir betyder…

hockley
0

Självklart delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. Därför kommer jag skriva en-ett par gånger/dag…lite för att få lite feed-back och lite för att skapa en press så att jag fortsätter veckan ut.

Men det känns inte som att det kommer att bli några problem, eftersom fisk och skaldjur är bland det bästa jag vet.

hockley
0

Ikväll blev det gratinerade havskräftor. Gratineringen bestod av hemlagad majonäs, lite citronsaft, lite sambal oelek, rapsolja, pepparrot, dill, salt & peppar.

Och till detta ett glas vin.

Ja det var jättegott och fisk- & skaldjursfakiren flyter på helt enligt mina planer. Skrattande

hockley
0

Dagens frukost bestod av västkustsill (sill, hemlagad majonäs, kräftstjärtar, stenbitsrom och dill) och ett ägg.

Mätt och god tar jag nu tag i dagens aktiviteter! Skrattande

hockley
0

Så var det dags för lunch, som består av gårdagens middag, dvs gratinerade kräftor…sämre kunde det vara.

Jag använder ungefär samma recept som jag brukar när jag gör denna rätt, men med den stora skillnaden att jag äter tills jag är mätt, dvs inte övermätt och det är en rätt skön känsla och det innebär att det räcker till ytterligare ett mål.

Efter lunchen blir det en långpromenad i solskenet.

hockley
0

Middagen idag består utav färska räkor med hemlagad aioli och till detta kommer jag dricka ett glas vitt vin och mycket vatten och som efterrätt blir det en hemlagad passionstryffel.

En middag som kommer ätas i goda vänners lag, så det kommer serveras lite annat tilltugg till…men jag känner inget sug och jag är lika förvånad varje gång jag tänker den tanken. Samtidigt är jag väl medveten om att det med all säkerhet kommer komma bakslag, men det gäller ju att njuta av nuet, här och nu!

juzze
0

Har jag missförstått vad fakir innebär? "kan" man äta choklad och stenbitsrom och dricka vin när man fakirar? :-)

gillargodis
0

jag tyckte också att choklad på fakir lät väldigt lyxigt

Wtn3
0

Nej, choklad och vin är inte precis något man ska äta på vanlig fakir. När man talar fakir menar man vanligen att endast äta fett och kött. Inte en grönsak och inte en gräddskvätt.

hockley
0

Jag tycker att jag klart och tydligt har redogjort både för att detta är min fakir och vad jag tänker använda mig av i denna fakiren, dvs fisk, skaldjur, ägg och fett, men även små inslag av färska örter, choklad och vin, de tre sistnämnda är i små mängder, men jag använder mig av dem för att jag skall må bra.

T ex har jag gjort en hemlagad aioli istället för vanlig majonäs. Igår använde jag både dill och pepparrot när jag gratinerade kräftorna.

Jag gör denna form av fakir, eftersom jag är nyfiken på om det ökar min viktminskning och om jag samtidigt mår bra utav den i så fall är min tanke att ta till den ibland när jag hamnar på platåer.

Samtidigt så är jag väl medveten om at ifall jag skall kunna klara av att äta enligt LCHF så måste jag hitta en form som jag trivs med och mår bra utav.

Jag kommer ihåg när jag var liten och min mamma var med i VV, då skulle hon äta t ex ett halvt kilo grillad lövbiff och 300 g vitkål och som jag kommer ihåg så satt hon bara och tuggade, hon gick ner mycket, men höll sig inte till de matvanorna

Wtn3
0

Visst, men det är väl inte förbjudet att undra varför du valt att kalla den fakir, när den för i princip alla andra förknippas med något annat… Jag tror folk skulle bli förvirrade om jag sade till dem att jag äter min variant av tallriksmodellen, tre delar kött, en del fett och en del grönsaker. Tallriksmodellen är nämligen ett namn som de flesta förknippar med något helt annat än vad jag äter. Precis som fakir är något som de flesta förknippar med något helt annat än vad du äter. En vanligare benämning på det du äter är UFO (Under Fem gram kolhydrater Om dagen), som i huvudsak går ut på att äta kött och fett, men där man tillåter sig t ex någon gräddskvätt, lite ost eller lite grönsaker. Eller lite vin och lite choklad om man så vill.

hockley
0

#11 Jag håller inte riktigt med dig, utan jag anser att säger du att du äter din variant av tallriksmodellen, så visar du ju att det är en variant.

Tittar man på frågorna som finns här inne, så visar det ju att det finns massor varianter av LCHF…även om jag inte tycker att alla varianter riktigt är vad jag kallar LCHF, så tycker jag att det är bra att alla får komma till tals….eftersom det innebär att jag kan få idéer och tankar som jag kan ha nytta utav.

Vad det gäller min fisk- & skaldjursfakir, så visst drack jag ett glas vin under fyra timmar igår, samtidigt så drack jag åtta glas vatten. Efter måltiden åt jag en passionstryffel à 5 g. Den var fantastiskt god och det enda jag tror den tillför min kropp är tillfredsställelse…nog så viktigt!

Sen är jag helt säker på att det finns massor av människor som tycker att det jag äter är rena lyxmaten och det är det på många sätt, för min del är det lyx efter som det är helt fantastiskt god mat i och med att jag har möjlighet att köpa fisk- & skaldjur till riktigt billiga priser, vilket alla inte kan.

Wtn3
0

Visst, kalla din kosthållning för ABF om du vill, och låt den stå för vad som helst, men som sagt, du får vara beredd på att folk blir förvirrade om du kallar den något som vanligen betyder något helt annat.

hockley
0

Frukosten idag, bestod av färska räkor och aioli och det bästa är att jag upplever att jag inte känner något sug.

Skall på tårt- & kakkalas nu i eftermiddagen och självklart kunde jag tackat nej, men eftersom det kommer en massa vänner som jag inte träffat på länge, så har jag bestämt mig för att gå och jag kommer medföra passionstryfflar, så de har jag stått och gjort nu på förmiddagen…men inte en enda slank ner, helt enkelt för att jag känner mig oerhört motiverad och sen inte har något sug, däremot njuter jag enormt av alla dofter som uppstår. Det känns helt enkelt som att luktsinnet blivit skarpare. Kan det stämma?

Nu skall jag ut och njuta i det härliga vädret!Skrattande

hockley
0

Det blev lunch även idag och idag bestod den utav ett par skivor kallrökt lax, ett kokt ägg och lite majonäs.

Har kommit på att jag inte kan äta lika snabbt som vanligt, för då blir jag illamående…fast det tror jag är riktigt bra, eftersom min dotter alltid klagar på att jag kastar i mig maten. Så det är ju ytterligare en bra sak med LCHF.

På kak- & tårtkalaset strax efter lunch blev det en passionstryffel, trots att det fanns många fina tårtor och kakor. Men jag kände inget sug. Hurra!

[thyme]
0

Oavsett vad du kallar den, så låter din kost väldigt god. Och godast av allt låter passionstryffeln. Går det att få receptet? Glad

hockley
0

Självklart kan du det!

200 g mörk choklad, minst 70% /(jag använder mig av Lindt)

1 dl vispgrädde

40 g rumsvarmt smör

Saften av 6 st passionsfrukt

Kakao

• Skeda ut fruktköttet ur passionsfrukterna och pressa i en sil, så att bara saften finns kvar.
  • Koka upp grädden
  • Tav av kastrullen och rör i först chokladen, sedan smöret och sist passionsfruktssaften.
  • Häll upp och låt stelna i kylskåpet
  • Forma till kulor och rulla i kakao

I vanliga fall brukar det bli ungefär 20 st, men eftersom jag bara vill få en smak utav dem, jag jag gjort mina riktigt små, bara 5 grams..små men naggande goda!

hockley
0

Dagens middag bestod av räkor i rapsolja, vitlök & piri-piri i ugn, gott och snabbt tillagat…vilket jag tycker är viktigt ibland när man är hungrig och snabbt behöver ha i sig något.

Ibland brukar jag ha en klick aioli till…men inte idag!

Det enda som kan göra mig lite rädd, är att jag upplever att det flyter på så enkelt just nu och det är precis så jag vill ha det, utan en massa trista bakslag.

[thyme]
0

Tackar tackar, det låter jättegott! Ska absolut provas! Skrattande

Ron-Jag
0

Hockley. All din mat låter helt underbar, oavsett vilket kategori den tillhör. Du har inte lust att dela med dig av fler recept? Jag är jättedålig på fisk och skaldjur men verkligen älskar att äta dessa. Tack.

sylfida
0

Vi kämpar på med våra dieter och och var och en blir lycklig på sitt sätt. Själv har jag börjat  med det som kallas UFO den här veckan. Ska försöka hålla kolhydraterna runt 3-4 gram!

Lycka till alla med era olika dieter!

vinteralvan
0

Allt låter gott och rätt LCHF-mässigt, men måste hålla med Wtn3 om att det kalla det för fakir känns väldigt märkligt.

hockley
0

Innan frukost blev det en morgonpromenad…lite kallt, men ljuvlig luft och härligt med all sol.

Förr när jag tränade en del och åt mer GI-inriktat, då var jag ute på morgonpromenader innan frukost, eftersom det skulle öka förbränningen, vilket jag upplevde att det gjorde…så nu är jag liten nyfiken om det fungerar tillsammans med LCHF, det borde göra det, eller?

I vilket fall som helst, så känns det som en bra start på dagen!

Nu är det frukost med kräftsill och kokt ägg.

sylfida
0

#23 Gör du kräftsillen själv eller köper du färdig? Låter gott!!

hockley
0

En timme innan jag hade tänkt äta lunch, åkte jag iväg på ett ärende, som givetvis drog ut på tiden.

Jag var inte hungrig när jag åkte, men när jag kom tillbaka, så var jag så där riktigt riktigt hungrig så hela magen kurrade och hungrig på det sättet var det vääääldigt länge sedan jag var.

Lunchen idag bestod av varmrökt lax m rommajonäs och nu är hunger ett minne blott.

juzze
0

Din kost låter jättegod och bra, det enda jag reagerade på var namnvalet. :-)  Fakir är ju fakir och inget annat, i mina ögon.

hockley
0

Nu har jag varit och tränat och det är fantastiskt hur skön man kan kännas sig i kroppen efteråt…

Sen blev det inte sämre när jag insåg att jag var tvungen att dra in ytterligare ett hål på mitt bälte i jeansen…sånt gillar jag! Glad

Men nu skall det bli middag, långsamt bakad torsk med dillolja.

Trevlig kväll!

hockley
0

Ny dag och den började lika härligt som gårdagen, solen skiner, havet ligger spegelblankt…trots att de sa att det skulle blåsa idag…?? så det blev en morgonpromenad innan frukost, tyvärr är det så mycket snö där jag bor, att det inte är någon risk att hitta en tussilago utefter vägkanten…men snart…

När jag kom hem hade jag fått meddelande om att jag fått en plats i en träningsgrupp som jag gärna vill vara med i…så det blir träning ikväll igen. Hurra!

Frukosten idag bestod som så många andra frukostar av ägg och kräftsill.

golftokig
0

Tack för inspirationen: igår blev det salladsmiddag med lite grönt, avocado, räkor och skaldjursröra! Gott!

hockley
0

#29 Just en tallrik med krispiga grönsaker kan jag väl känna att jag saknar lite just nu…men det är bara ett par dagar kvar, så jag skall hålla ut.

Idag innan lunchen var jag tvungen att göra en test på om jag skulle bli lika hungrig som jag blev igår när jag inte åt och procduren upprepade sig. Jag var inte hungrig och inte hungrig och sen helt plötsligt blev jag jättehungrig. Så fr o m nu skall jag nog försöka äta någorlunda bestämt, för jag blir så mycket tröttare när jag blir så här hungrig.

Lunchen bestod idag av räkor frästa i rikligt med smör och olja, lite vitlök, sambal oelek och dill. Gott och mättande!

hockley
0

När jag ätit ett mål först när jag blivit riktigt hungrig…då blir jag hungrig fortare…fast så var det även när jag åt "normalkost". Så för min del tror jag att det är viktigt att jag äter min frukost, lunch och middag på någorlunda bestämda tider, eftersom jag inte behöver några mellanmål då (till skillnad mot när jag åt "normalkost"), utan är mätt och god.

Till middag idag blir det nykokt musslor m aioli, skall bli riktigt gott!Glad

hockley
0

Även idag blev det en morgonpromenad. Solen sken visserligen och det var vrålhalt på sina ställen, men det droppade en hel del, vilket tyder på att våren snart är här! :)

Jag upplever att mina morgonpromenader leder till ökat välbefinnande, jag mår bra när jag är ute och jag fortsätter att njuta även när jag kommer in.

Frukosten idag bestod av det sista av min kräftsill och till detta serverades det ett ägg.

Håller på att fundera på menyn för nästa vecka och det lutar åt att det kommer bli en Tapasvecka… Tapas måste ju vara perfekt LCHF-mat.

golftokig
0

Jag har en burk kräftstjärtar i lag…. Vad skulle du göra med dem? Jag har lite fisk också (nån frusen pollack(?) tror jag) så en kombination kanske? har du något kul recept (inte för komplicerat) att dela med dig av?

hockley
0

# Spontant hade jag nog stekt fisken i rikligt med smör och sen hällt av lagen från kräftstjärtarna.

Stekt lite vitlök i rikligt med smör, lagt i kräftstjärtarna så det blivit varma och rört i lite sambal oelek och rört i dill och sen hade jag hällt upp blandningen på fisken…

Självklart hade jag saltat och pepprat lite också.

Kan tänka mig att allt tar max 10 min om fisken är tinad.

hockley
0

Gick och tränade en timma innan lunchen idag…det är skönt när man tränar, men jag vet inte om det inte är skönare efteråt…?

Väl hemma blev det räkor och aioli till lunch…det är skönt sätt att äta när man sitter där och pillar med räkorna, eftersom man inte kan äta så fort…det är ett problem som jag har haft, att jag äter för fort, men det är ju inte alltid lätt att ändra alla sina dåliga beteende på en gång.

hockley
0

Dags för middag strax, som idag kommer bestå av smörstekta heta räkor och musslor med dill, vitlök och sambal oelek.

En rätt som går snabbt att göra och som jag vet att jag blir mätt på…vilket är viktigt!

Jag står gärna och lagar mat under flera timmar, men ibland är det skönt att bara kunna "slänga" ihop något, när man behöver ägna tiden åt annat.

Byxbenen sitter inte åt längre! Skrattande

Jag är lite nyfiken på vad vågen visar…men det blir inte förrän på fredagmorgon…

hockley
0

Vissa dagar skulle man inte vilja vakna till och idag är en sådan dag! La mig med huvudvärk och vaknade med huvudvärk…och den vill inte riktigt ge med sig…

Frukost blev det i alla fall, lite varmrökt lax m ett ägg och smält smör…men jag upplever att portionerna blir allt mindre, bra eller dåligt?

Zepp
0

Tja.. för flertalet av oss som besöker denna siten så är det nog bra och helt naturlig anpassning till kosten!??

Man kan spekulera i om din kropp börjar använda sina fettdepåer så som det är tänkt att de skall fungera.. dvs utjämna ditt flöde av energi in i cellerna!

Eller så börjar du bli less på maten.. fast det vetesjutton om jag skulle ha blivit med allt det du räknar upp!!

Knepigt i ditt fall med huvudvärken.. låt det inte hålla på för länge innan du kollar upp det!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hockley
0

#38 Jag har hållt på med LCHF i ett par veckor och redan haft de där tunga dagarna…den huvudvärken jag hade igår, beror på en sjukdom och den hade jag haft oavsett vad jag ätit…men igår var den extra besvärlig och jag kollade upp det och det var väl inte så illa som jag befarat, men inte riktigt så bra som jag önskat.

Men nej jag är inte less på maten, den är ju både god och lättlagad och det skall oerhört mycket till innan jag slutar med den, även om det med all säkerhet kommer bli ett och annat avsteg och denna vecka skall jag ju lägga till både lite grönsaker och lite kött. Det enda jag saknat denna veckan har varit lite grönsaker, men fisk och skaldjur äter jag gärna ofta. Tyvärr är det ju lättare att få tag i kött, men planerar man bara lite så…

asaml
0

hockley, jag är så nyfiken… vad hade hänt med vikten?

hockley
0

Idag var det då dags för invägning. Jag har märkt att byxorna blivit större och jag har fått dra in ett extra hål i skärpet.

Den första en och en halv vecka gick jag ner 2,6 kg och då är det ju mycket vätska som försvinner…men vad skulle vågen visa idag, jag var rejält nyfiken och eftersom jag skulle passera en vikt där jag brukar ha en platå, vilket dels brukar vara lite svårare att passera och dels var det en av anledningarna till att jag testade min fakir.

Men det var ju bara att ställa sig på vågen…för oavsett vad som hade hänt där, så känns det i kroppen att jag är på rätt väg och det är det viktigaste…

Vågen visade -1,7 kg och jag kan bara konstatera att jag är supernöjd och känner mig oerhört motiverad!Skrattande

Så nu håller jag på och planerar min Tapas vecka, eftersom jag är nyfiken på om man kan få ungefär samma viktminskning utav det.

[Russinflarn]
0

Men fantastiskt! Så kul! Grattis! Förbi platån då antar jag? Och detta med en massa god mat… :)

Ska bli spännande att se tapasveckan. Gusågott, har suttit och dreglat en smula över den här tråden, ska definitivt testa det där med vitlök, sambal och dill. Lät huuuur gott som helst. Men om jag ska bli mätt på räkor är jag rädd att jag får äta mängder. Hur mkt äter du? Å andra sidan är det ju olika vad folk blir mätt på och inte, men bara som ett litet riktmärke?

hockley
0

#42 Tack!

Det är ju så trist att stå och stångas vid en platå…för mig blir det ofta platåer om det har varit en vikt som jag har stått på länge under någon period i mitt liv…nu har jag ungefär 3,5 kg tills nästa platå och när jag närmare mig den, då hoppas jag att jag tar mig förbi den lika enkelt.

Den här veckan har mina portioner blivit mindre och mindre, inte för att jag inte haft mat, utan för att min kropp inte krävt så mycket. Så räkportionen har bestått utav 2-2,5 hg färska eller frysta oskalade räkor..däremot tror jag inte på inlagda räkor till detta, eftersom de oftast inte är så fasta i köttet.

asaml
0

Va härligt! Grattis!

Allt du har skrivit om att du ätit låter ju så fantastiskt gott. Snålvattnet rinner… Det här måste provas!

Du fortstätter väl o berättar om din tapas-vecka?

hockley
0

Absolut…fast tapasveckan börjar inte förrän imorgon.

[Russinflarn]
0

Ok, tack! Ska som sagt bli intressant att se "menyerna" under tapasveckan.