Vill ha tips
Jag vill ha tips på Billig mat jag kan äta för kunna få bort 40 - 50 kg övervikt. Just nu kan jag bara se enda utvägen en magoperation.
Jag vill gå ner i vikt.
Jag har depressioner, panikångest *medicineras*
Jag har *men har inte alla feta ngn form av ätstörning*?
Jag har sockerberoende *Coca Cola* men går ej o äter sockerbitar, äter dock inte godis så hemskt mycket. Vet at colan är en stor bov i detta drama :-(
Jag avskyr att laga mat så det får ej ta för lång tid.
Jag vill ha andra alternativ än broccoli och bönor för detta kan jag bara ej äta.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Äter du redan LCHF? Om inte, så kan denna LCHF-folder kanske vara en bra start.
"still lost in space and time"

Börja med att byta ut Colan, åtminstone till Light/Zero/Max-varianterna. Du får massor av socker den vägen. Någon kommer säkert att varna dig för aspartamet, men det är ett underordnat problem för dig.
Jag som gillar korv så vad för korv får man äta? tipsa om några.
Jag gillar även isterband antar den är bannlyst.
#2 Jag anv mig av Cola Light. Kan även ta till FUN Light saften då jag har slut på cola. Kan likväl anv mig av Mellanmjölk. Enda som ej funkar är rent vatten då vattnet här i Rimbo smakar skunk *har hårt vatten* och jag gillar inte köpes vatten då jag ser som så varför betala för vatten då man har det gratis i kranen.

Du får i dig ca 15gr kolhydrater på ett isterband (varierar dock, kolla deklarationen) . Helt okej om tillbehören är kolhydratfria. Samma tips gällar andra korvar, kolla hur mycket kolhydrater de innehåller. 6-7 gram per 100 tycker jag funkar.
Korv innehåller alla mer eller mindre "skräp" i form av mer eller mindre konstiga tillsatser till ganska stora mängder kolhydrater. Du får läsa på förpackningarna.
Tyska korvar från lidl ska finnas en del sorter med riktigt mycket kött och lite kolhydrater - men även i vanliga affärer finns bättre ner mot 5g/100g kolhydrater eller ännu bättre 3g/100g.
Problemet med korv är att du generellt behöver hålla nere portionstorlekarna om inte total mängd kolhydrater ska sticka iväg (om man inte lyckas hitta en sort med 1g/100g eller så).
Om avskyr att laga mat så prova att t ex gör en jättesats med säg biffar på färs, det tar lång tid just då, men då har du länge och många dagar efter du inte behöver laga.
#5 Har mest ätit Hot Dogs korv, och konsums egen falukorv. Av isterbanden så är det de småländska jag tycker bäst om.
Vet inte om kyckling/kalkon korvarna är bättre i så fall.
I o m jag vet med mig att sitta räkna kolhydrater inte kommer funka så bra, så är det bättre om jag väljer det jag får äta.
Kan du äta blomkål? Koka upp den, mixa med salt, smör + ev. lite grädde. Godare än potatismos och går på ett kick! Smörstekt vitkål är billigt + någon god korv med mycket köttinnehåll.
Köp billig färs och gör biffar och köttfärssås och frys in i portionsstorlek. Köttfärssås är gott med riven ost eller creme fraiche eller strimlad squash.
Om du hittar oxsvans kan du bara slänga i den i vatten, låt småkoka 3-4 timmar (tills det lossnar från benet) Gör en tomatsås till eller använd köttet i wok med de grönsaker du tycker om. Jag gör ofta wok med paprika, squash, lök, aubergine + kyckling/kött. Det går snabbt.
Tråkigt att ni har äckligt vatten där du bor. vatten är ju bästa drycken. Kan du maskera vattnet genom att lägga i gurkskivor eller citronskivor/pressad citron?
Ägg är bland det bästa livsmedlet! Omeletter, äggröra - billigt och bra. Kolla runt på recepttipsen här till vänster för fler tips. Jag kan rekommendera pones och oopsies - man får vispa lite, men inte så mycket matlagning. Jag tycker att det har blivit roligare att laga mat nu.
Stort lycka till. Mitt humör har blivit mycket bättre sedan kostomläggningen och jag hoppas att du hittar din väg.
#8 Är lite försiktig med ägg då jag haft gallsten och kan känna att gallan kramar om jag äter för mycket ägg o för ofta. Har dock inte haft nå gallstensanfall sedan maj -90 men har man haft så kan man lätt få det åter.
Hur är det med färdigköpta såser t ex beshamelsåsen *stavas*?
Köttfärs sås brukar jag stå göra, jag har även ner majs i min köttfärs sås o vitlök.Köper storförpackningar på WILLY´S då jag tycker de har bra köttfärs..
#8 Blomkål kan jag äta gärna då som blomkålsstuvning..
bechamelsås är baserad på vetemjöls redning och passar inte särskilt bra med lågkolhydratskost.
Majs är ett spannmål precis som vete och passar inte heller in särskilt bra.
Billig korv är tyvärr för det mesta ganska illa, full med både tillsatser och lågt köttinnehåll och stärkelse (kolhydrater) fyllt i istället.
Hur är det med Kelda citronsås är den okej? har recept på Fisk i form jag skulle vilja testa.
350 gram spättafile
250 gram bladspenat fryst
0.5 st Gul lök
1 msk olja
0.5 tsk salt
2.5 dl Kelda citronsås
1 msk dill
Står man ska ha potatis till men det ska jag ju akta mig för så vad ha till?

Denna ingredienslista ser inte speciellt aptitlig ut:
Grönsaks- och fiskbuljong (vatten, salt, jästextrakt, glukossirap, fiskpulver, lökpulver, maltodextrin, grönsaksextrakt, timjan, gurkmeja, rosmarinextrakt), mjölk, grädde, modifierad stärkelse, citronjuice 2,5 %, salt, socker, vitpeppar.
Salthalt: 1,2 %
Det vore bättre att slänga ihop sin egen, förslagsvis med riktig grädde, kryddor och lite pressad citron.

Hej Mymlan!
Uteslut den stympande operationen tills du har provat LCHF fullt ut.
Ditt liv och hälsa är jätteviktigt och möjligheterna är goda att du kan göra nåt åt övervikten såväl som deppigheten med den här kosten.
Mitt råd till dig är att lära dig så mycket som möjligt om kosten och snarast sätta igång.
Läs igenom vanliga frågor och svar här hos oss och studera sajterna kostdoktorn och Annika D
Här får du gratis hjälp stöd och svar på frågor så mycket du behöver för att komma igång.
Välkommen till oss!

Billig mat önskar du dig och då är halvfabrikat (typ färdiga såser) egentligen väldigt dyrt. Jag brukar handla utifrån kilopris och extraerbjudanden och så rena råvaror jag kan. Just härom dagen hade min affär bra pris på fläskinnerfilé - det är ungefär som kotlett utan ben men billigare än filé för det mesta. En sån köpte jag o den ska delvis skivas tunt (steks med rödlök o äts med fetaost. Lite sallad & paprika till). En stor bit fryser jag, helsteker sen i ugn nån dag o leker att det är en ministek.
Igår åt jag fiskgryta (stekte purjo&vitlök i smör, i med c-f, hett vatten o fisk, fick sjuda, salt o svartpeppar. åt med kräftstjärtar o lite extra c-f) för att det fanns ett fryst fiskblock i min frys o affären hade extrapris på kräft/räkburkar. Nån kväll blev det avokado&räksallad på den andra burken…
Jag äter just nu bara kött/fisk och fett + lite ovanjordsgrönsaker/ sallad. Jag gör gärna grytor/långkok - högrev kan man köpa billigt ibland. Och jag gillar att steka vitkål i smör med curry.. nyttigt till tusen o man kan ha "ren" färs till eller i. Och kål är billigt per kilo!
Lycka till!
#15 c-f vad är det?
kan man inte välja gul lök istället för röd?
Någon som kan ge recept på citronsås som är okej att äta?
Jag är så invand med halvfabrikat etc.

#16 röd lök har helt annan smak - den är lite söt. Därmed blir det så gott med salt fetaost, söt röd lök och fläskkött. Svartpeppar på behövs, det glömde jag nog!
c-f är förkortning för creme fraiche.
Du kanske kan använda just c-f + rivet citronskal istället? Borde fungera bra.
#19 Ska testa c-f + rivet citronskal.
Just den där söta smaken på röd lök jag inte gillar. Gul lök gillar jag.. Om man inte gillar feta ost kan man ta annan ost typ gratängost? är inte ngn stor ost människa, äter jag ost är det mest hushållsost, billinge ost dvs de som är mild i smaken..

Att äta LCHF behöver inte vara dyrt. Själv är jag student så jag har inte hur mycket pengar som helst att spendera på mat. Jag brukar veckohandla, det blir billigare så samt att jag vet vad jag ska äta hela veckan. Jag brukar kolla ut ett par recept och sen handlar jag efter det. En annan bra sak är att jag inte riskerar att köpa hem allt det där söta om jag bara handlar en gång i veckan. Finns det inte hemma så kan jag inte äta det och att gå och handla det vägrar jag oavsett hur stort suget är.
En annan anledning till att LCHF inte behöver bli så dyrt är att du skippar alla tillbehör, du äter inte potatis, pasta och ris. Och eftersom du äter fettigare mat så blir du mätt fortare = mindre mat går åt, och du håller dig mätt längre = du äter inte lika mycket, dvs du äter inte lika mycket mat.
Så om man räknar ihop det så behöver det inte bli dyrt. Och som man nämt tidigare, handla på extrapris och frys in. Vissa veckor kan då bli lite dyrare än andra men du har då också mat en tid framåt.
Lycka till!
Högrev, kyckling hela har jag i frysen så det är väl mest komplitering jag just nu behöver.

Testa att skär zuchini i tunna skivor och stek tills de är mjuka på medelvärme.
Eller ta blomkål, eller någon fryst grönsakspåse, ha över lite cf och ost, krydda efter smak. In i ugnen på ca 225 grader till grönsakerna är mjuka.
Keso funkar till det mesta, innehåller dock lite kolisar. Ibland så smälter jag lite smör och blandar i keson.
Avocado! Det har jag till det mesta. Äter ofta en halv avocado som tillbehör till lunch. Vill man så kan man ha lite majonäs(jag har citronmajo) på och kanske ett par räkor.
Det finns kalla såser tex bea på willys, de är kanongoda! Erik Lallerstedt har gjort dem i alla fall.
Köp någon röra tex lax-,skaldjursröra.
För mig är inte tillbehören så viktigt längre utan själva maten =D

Högrev eller märgpipa är utmärkt till många saker. Igår gjorde jag en stor sats med strimlad märgpipa, 2 stora burkar skivade bambuskott 560g avrunnen, lök, strimlad paprika + fond… åsså koka rätt länge. Nästan så man inte behöver någon grönsak till 
Bambuskott är matiga…
Mat för flera dar !
Medarbeterare på Kost