Om Veganerna vann
Mär jag läste om attacken på Lierre Keith väktens tanken.. vad skulle HÄNDA om veganerna vann. Om de lyckades illegalisera kött produktsätande? Om de släppte lösa alla djur i det fria, stoppade viltjakten och fisket och tvingade folk äta vegan acceptabel mat.
Många konsekvenser är ju omedelbart uppenbara, för alla utom en vegan. Men vad tror DU skulle hända? inte bara självklara saker men saker kanske bara du tänker på?
Vad skulle hända? vad skulle vara positivt? vad skulle vara negativt?
Beror förstås på hur snabbt förändringarna införs men hursomhelst:
Ohälsa, massiv svältkatastrof (utarmade, förgiftade jordar), krig/konflikter om de resurser som återstår, sammanbrott i världsekonomin..
e t c..
Några av de där djuren som veganerna skulle befria, skulle jag lägga i min frys.. 

När kossorna är borta är vi hänvisade till konstgödsel.
Fosfor finns bara i begränsad omfattning så skördarna kommer att vika och mänskligheten dör ut 

#1 Håller med Kaisa i hennes analys. Ekologisk utarmning, bara vissa växter är tillräckligt lönsamma att odla. Dessa växter är patenterade och ägs av storföretag. Grödorna är sk F1 hybrider som inte kan förökas på vanlig väg. Delar av jordens yta lämpar sig bättre för djurhållning än odling av "veganväxter". Stor konkurrens om odlingsbar mark. Den mark som lämpar sig för odling av vegankost lämpar sig också för odling av energigrödor (etanol) och bomull ( textilkonsumtion). Ull kan trots sin lämplighet inte användas till vare sig kläder eller hemtextil och ska då ersättas av syntetmaterial (olja) eller bomull, som konkurrerar om odlingsmark med soja och annat ätligt.

Det ni nämner är dock redan på väg att hända, det är inte specifikt för detta senario.

Hmm… Jag kanske skulle bilda AVBA, Anti Veganska Befrielse Armen och börja gerillakrig, om det sen skall ses som positivt eller negativt återstår att se, AVBA kanske behövs oavsett förresten
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Det borde bli svårt att odla något. De lössläppta djuren måste ju ha något att äta. Och de blir bara fler och fler hela tiden.
Tror inte att djuren skulle släppas lösa. Det skulle bli förbjudet att skaffa fler när de som finns går till slakt. Så sedan skulle det inte finnas kor, får eller grisar, höns, ankor eller kalkoner, bara några i djurparker.
De beteshagar som finns skulle växa igen. Eller också skulle folk försöka odla på den marken, trots att den inte är bördig. Något skulle nog gå att få fram, ett tag, utan gödning. Konstgödsel kommer att öka i pris allt eftersom oljan minskar, och naturgödsel skulle ju inte finnas.
Detta kommer tack och lov inte att hända, och jag tror inte veganer har en tanke på vad det skulle föra med sig.
Det är så få idag som sysslar med jordbruk, och det verkar som om inte många tänker på den som den modernäring den faktiskt är och som alla är beroende av. Mat, det bara finns i affärerna, och dyr är den också.

Slakterier "under jord" skulle finnas lite här och där på den skånska slätten. Ingen skulle kunna kontollera att djuren behandlas väl och slaktas på ett lugn sätt. Och framför allt skulle de aldrig få vistas ute. Jag har hittills inte träffat någon vegan som tänker på djuren; enbart på sig själv.
Vilka domedagsprofetior! Är det ingen av er som har någon som helst positiv framtidstro och framtidshopp???
Självklart skulle svartabörshandeln blomstra på ängarna där korna får leva sitt rofyllda liv - och lukta på blommorna - och grisar och höns får njuta av sin frihet tillsammans med rävar, vargar, illrar och andra djur i det stora Svea Zoo'et..
De som inte hittar till svartabörshandelsängarna blir förstås veganer, vad har de annars för alternativ? Guidade av redan erfarna veganer lär de sig/vi oss att äta vegetariskt. Veganerna växer och frodas (man blir fet av kolhydrater…) och pruttar värre än korna någonsin gjort. (Var det inte någon som hävdade att kofisar är väldigt miljöförstörande? Gissa vad människors "avgaser" är då….)
Långt om länge, fast kanske inte så väldigt länge ändå… så visar det sig att människans "klöverängar" utarmas och jorden blir fattigare på näringsämnen (precis som nu, egentligen) - kor, grisar och höns väljer ju själva nu, var de vill beta och lukta på blommor. Då är det dags för människan att skövla lite mer mark och anlägga nya ängar att odla gurka och soja på. Så håller det på - tills människan inser att större delen av världens människor faktiskt svälter - eftersom marker och ängar utarmats…
Och människosläktet börjar utarmas… av uppblåsta kolhydratmagar och svält… samtidigt…
Då, säger ett snille till människa: "- Låtom oss äta Omega3-fisk!"Sagt och gjort, vi fiskar! Vi äter Omega3-fisk tills vi själva får fjäll och fisken börjar sina i våra vatten (de, fiskarna, räddar sig själva genom att simma ner på djup som vi människor inte når).
Människan har nu dessutom utvecklat en ny svaghet, lika farlig som svält, nämligen; en ny slags blödarsjuka! D v s blodet koagulerar långsammare… Denna "blödarsjuka" utarmar människosläktet än mer…
Så, snart befolkas inte jorden av särskilt många Veganer längre…
Och människosläktet utarmas än mer…
Då dyker nästa snille upp - och säger: "-Låtom oss äta kor, grisar, hönor, ägg, hjort, rådjur, älg också!"
Sagt och gjort!!!
Gissa vilka som guidar de fd djurätarna-och-ny-Veganerna som fortfarande finns kvar vid Liv?Svartabörshandeln!
Och så levde de lyckliga i alla sina da'r!
(Tills de skumma Veganerna som lyckats gömma sig i nå'n skövlad regnskog börjar växa i antal igen… Och Veganernas och Djurätarnas Kretslopp fortsätter snurra på, som alltid…)
(Förlåt att det blev långt… Men det är ju allvarliga frågor vi pratar om!)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#9 Muntergök där ;)
Ja, förlåt, jag kom på att jag kanske inte borde ha 'klampat in" i denna tråd på det här viset - och tänkte radera inlägget - men då var det för sent… Jag får inte "redigera inlägg" längre.
Jag ber om ursäkt till Trådskaparen och alla övriga. jag "föll offer" - som det offer jag är - för ett ansvarslöst infall.
* * *
Men! Jag tror nog ändå, att det ligger nå't i mitt "infall"… Jag tror att människan är ett offer och en överlevare! Jag tror att vi människor driver "vansinnet" till sin yttersta gräns, sedan kommer vi till "insikt", då vi "bygger upp igen" tills vi faller på vår dumhet ännu en gång… o s v
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Nya mediciner skulle ha svårt att komma fram, eftersom jag förmodar att djurförsök inte skulle vara tillåtet. Nu är inte jag en stor beivrare av medicinindustrin, men de har faktiskt en el bra grejer för sig.
Det skulle bli kaos i naturen innan det rättade till sig med balansen av bytesdjur och rovdjur igen.
Samerna skulle bli arbetslösa, liksom många andra som jobbar med djjur.
Bensköhet och andra bristsjukdomar skulle öka.
Jäkla intressant tråd och tanke det här. Speciellt hela den biten med konstgödning.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tycker att veganerna kan rikta in sig på trav-"sporten" istället för där har vi djur som plågas bara för nöjes skull.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Men om veganerna dessutom skulle få som de vill så skulle man ju separera gräsätande djur från köttätande djur så att inte de stackars gräsätande djuren blir mat åt rovdjuren. Rovdjuren i sin tur skulle börja leva på varandra tills sista rovdjuret har dött ut. Växtätarna i sin tur skulle bli överbefolkade och det skulle inte bli någon mat kvar till dem heller - de svälter också ihjäl. Jag lider med djuren när "djurvänliga" männsikor försöker ändra på naturens gång…

#11 Nej nej, be absolut inte om ursäkt. Tycker det är intressant att se vad folk tycker och hur de tänker.
En punkt jag själv tänkt mycket på som #12 berör är konsekvenserna för djurlivet. Vi lever i en värld där rovdjuren i det närmsta är utrotade, om vi här t.ex slutar jaga så skulle det bli en explotionsartat ökning av djurbestånden, som skulle vålla enorm skada och snart bli tvugna att ge sig på "våra" grödor, och viltolyckor skulle öka lavinartat. Vi har svårt att hålla efter djurstammarna NU, även om rovdjuren fick fritt spelrumm skulle de inte hinna återhämta sig snabbt nog för att förhindra en katastrof.
Å andra sidan skulle haven antagligen återhämta sig ganska snabbt.
Och som påpekat, vi skulle bli om möjlgt ännu mer beroende av konstgödsel, fosfor och transporter jorden runt.
Mer idéer? =) finner ämnet fachinerande.

#11 Jo, men jag tror du har rätt. Jag gick inte lika långt in i framtiden med mina speculationer. Människan är överlevare.
#13 Cirkus är en annan verksamhet som jag inte ger mycket för ur djurhållningssynpunkt.
#14 En poäng som veganerna glömde bort. De tänker inte längre än moroten räcker :)

Skulle någon vegan stå på pass vid min hund och se till att han inte jagar något djur? Hur då? Ge honom lugnande medel eller skjuta honom direkt? (Men inte äta upp honom då).
Skulle man få smälla myggor? Åka bil? Odla grönsaker eller överlämna hela skörden till jordloppor och sniglar? Man kanske skulle odla för deras skull och sedan äta dom (nej, det fick man ju inte).
Hungrig skulle man bli i vart fall.

Radikallösning: Ät upp veganerna, läste en serie där en man med tvångströja (uppknuten) och kniv och gaffel tilkännagav att han gick på en strikt vegan-diet, sen fortsatte han: Jag äter bara veganer! och jagade efter deltagarna i en vegandemonstration

Det vore väl trevligt med svartkrogar som serverade kött överallt. Och med bönder som äntligen kunde få bra betalt för sin uppfödning.
/SSS
Det finns inget positivt i en situation där en radikal och totalitär rörelse som har mänsklig framgång som sin fiende vinner någonting.
Det är bara att sätta hårt mot hårt tills de förlorar.

#20: Bra skrivet Roarkish!!