Alkohol med LCHF -ingen höjdare!
Det blev lite festligt här i lördags!
Vi bjöd på tacos (utan pita för min del) och efterrätt blev det egen gräddglass m mörkchoklad…Och så var det alkoholen…
Jag drack en flaska vin & nån lakrisshot och minns knappt schlagern på tv! och igår låg jag tokdålig hela dagen med huvudvärk, spydde som en gris (typ magsjuka hela dagen) brukar aldrig bli bakis och definitivt inte av en flaska vin. Har fortfarande huvudvärk idag!
helt fruktansvärt helt enkelt, man får gå och bli nykterist också!
Jag känner igen reaktionen på alkohol nu när jag äter LCHF! Jag drack lite på nyårsafton, inte mycket alls. Dagen efter var faktiskt den värsta dagen hittils tror jag. Jag mådde fruktansvärt vidrig och kände mig rejält bakfull. Ångest och panik… :) Denna "bakfylle känsla" satt i en hel vecka efter det!!! Sen började jag sakta återkomma till normal känsla igen. Tror det blev en socker chock och att jag kom ur ketos igen. Jag vill verkligen inte vara med om att må så dåligt igen! :)

Hehe -
Ja alkohol och LCHF matchar inte så bra. Det blir dock lite bättre med tiden.
Det kan vara förklaringen till att inuiter/indianer etc inte klarar alkohol så bra och inte som det påståtts att de har en inbyggd antabuseffekt.
Mitt behov av att dricka alkohol för att slappna av eller ha roligt har som tur mattats rejält, dricker väldigt sällan mer än nån enstaka snaps nu.
För mig räcker ½ glas rödvin utmärkt… vill INTE ha mer…
Numer pensionär i Nynäshamn

ojoj, en hel vecka? Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde igår det var kombinerat med en gräslig huvudvärk! som dunkar på än…
Precis som du fick jag ångest och t o m skakningar, jag trodde jag skulle dö ett tag för det var så hemskt…

margareta
Hihi, ja jag fick lära mig den hård vägen - trodde inte att det skulle vara så hemskt och vi satt å pratade och vi tömde glasen… *ångest* det får nog bli dom mängderna för mig med framöver…
Vad beror detta på?
1 flaska vin, inte undra på att deu blev bakis
och den där lakrits sörjan fanns det säkert ganska många kolhydrater i samt att en flaska vin innehåller ju en del den också så.
Jag tål inte mer än ett glas vin nu för tiden, två glas och det snurrar regält. Så det är bara att inse det blir billig fylla i fortsättningen
. Ett glas klarar jag utan att försvåra viktminskningen men två, då brukar jag stå stilla viktmässigt, så….
Men lite kul kan man ha i bland
, (men hur kul blev det
)
Jag själv dricker rött vin 1-2 glas max. Jag älskar rödvin men är nöjd med detta. Ibland blir det bara ett halft, också ok. Försöker att inte dricka det varje helg. Kan vara lite svårt, men det måste gå.(F- n låter som värsta alkis).

pasi
Jo, det är tur man dricker så sällan småbarns mamma som man är… dessvärre är det fler helger uppbokade med festliga tilltag så jag får försöka komma undan med ett glas vin bara, så känner jag nu. Men folk lär ju undra, vill inte prata om min kost ännu pga av att jag vill att det ska börja synas på vikten också.

Haha, jag inte undra på att jag blev bakis!
i vanliga fall är det ju inga problem med en flaska vin men ojojo vad jag har ställt till det, ni verkar ju inte "tåla" något
Kanske skulle ha kollat med er innan om alkoholens effekter!
Surra: Det är lätt att vara efterklok ;-)
Inte heller jag tål alkohol längre, men det beror mest på att maken i stort sett aldrig dricker. Det i kombination med lc/hf har gjort att jag känner av ett glas mellanöl numera :P

Nu börjar jag bli fundersam… När jag läser om alla era reaktioner så undrar jag hur jag är skapt. Eller vad jag gör eller inte gör…. Jag tryckte ju i mig 2 x 4 cl whisky i veckan - visserligen med ett par timmar mellan glasen - men i alla fall. Inte blev jag mer påverkad och inte mådde jag illa.
Fick vin till räckor i fredags och fick ingen sådan reaktion då heller. Men jag drack inte så mycket för jag ville inte ha men det är ju en annan sak…
Inte blir jag full, inte bakis, inte går vikten ner…. man kan ju fundera….
Jag kan också ta en liten wisky eller konjak utan att känna av det, men vin blir jag lullig av. Nu är det så väl? att jag är allergiskt , det är något i vinet som får mig snörvla och nysa så jag dricker väldigt sällan och lite av det.
Var på middag i lördags. Hade informerat värdparet och fick kött och lite grönsaker och vin till maten och vin till kaffet, när dom andra drack likör. Så sammantaget blev det nog en tre- fyra glas vin under hela kvällen. Blev lite lagom berusad men inget bakis dagen därpå. Det måste bara betyda att jag höll kolisarna undan. Hade också "grundat" innan med en riktigt tjock skiva smör inna vi gick hemifrån.