Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3630 ggr
Cajsavarg
0

Hjärnkoll

I dagens DN finns på "Insidan" en artikel med Martin Ingvar och hans (och Gunilla Eldhs) bok Hjärnkoll.

Mycket intressent där han bl a säger att frukosten borde vara en omelett med mycket ost på alt en portion fet turkist matyoghurt med nötter på o vatten till. Då håller man sig mätt till frukost o triggar inte hjärnans belöningssystem.

//Fat makes Me fit//

gramanni
0

Boken är suveränt bra! Äntligen kan man med en professors hjälp motivera kostvalet!Glad

Medlem
0

Vet ni en bokhandel som om det går att beställa ifrån till utlandet?

Sugiyama
0

Ah en till tråd om dagens DN, synd att jag missade den. Jo som jag skrev i min DN-tråd så tycker jag att det är bra att det kommer en bok som är lite sansad. Många kan tycka LCHF är extremt i början men här smyger man liksom in det. Dessutom förklarar på ett bra sätt hur det fungerar.

Andina
0

#2 - Medlem - Bokus.com levererar till en hel del andra länder. Titta om "ditt" land finns med i listan => Bokus lev utomlands.

Finns inte det land du vill få levererat till - så skadar det inte att kontakta dem för att höra om de kan göra något undantag…

Lycka Till!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Medlem
0

Andina, tusen tack för tipset! Ska bli spännande att få läsa boken.

chapp
0

Igår kväll tryckte jag i mig denna bok, och blev besviken. Jag tyckte den var väldigt tunn, förvånansvärt många feltänk (söt frukt på stenåldern?, mättat fett är farligt och ger plack?) och allmänt tjatig. Jag undrar om Martin Ingvar verkligen skrivit denna bok, kanske journalisten skrivit den och han inspirerat lite bara? Jag begär mer av en professor helt enkelt, tex att han läst in sig på området, tex satt sig in i Taubes bok. Kan verkligen jag mer om kost och hälsa än en professor? Samma mantra vi hört tidigare; mättat fett (grädde och smör) är av ondo, ät mer avokado och lax. Och, ska vi verkligen äta mer av avokado som inte ens odlas i vårt land? Denna lyx-GI som jag retar mig så på.

aussiemia
0

Medlem- jag lånade e-boken på bibblan och läste på datorn. Skitenkelt och bra. Den finns på Stockholms stadsbibliotek bla.

aswedishsmorgasbord.com

Wildrat
0

#6 Skönt att höra att fler än jag tyckte den var ganska tunn och lite intesägande. Har dock rekommenderat den till vissa som behöver lite lättsmält information om hur hjärnan reagerar på socker, det var den bra på iaf.

golftokig
0

Jag tycker boken är suveränt bra. (kan f ö beställas direkt från www.hjarnkoll.com) Jag har lärt mig massor om hur hjärnan fungerar, hur den styr så mycket med- eller omedvetet i vår vardag. Jag fick många intressanta tankar kring både ätande och annat.

Om man söker en "hur ska du äta och vad"-bok så blir man kanske besviken. Men om man vill lära sig mer om varför vi äter, hur vi omedvetet väljer och hur kroppens och knoppens kemi agerar - då är det jätteintressant. Lättläst och begriplig dessutom.

tycker jag

UBCL
0

#6, #8

Jag håller med vad gäller kosten men tycker att hjärnans uppfattning om hur man äter, belöningssystem mm får en bra förklaring.

chapp
0

Ingvar är naturligtvis kunnig när det gäller hjärnan, men jag tycker att han borde läst in sig på kost om han nu ska ha en åsikt om hjärnan och kosten. Helheten hänger inte ihop!

Han har lånat ut sig till någon slags slentrian-tänkande, för fram GI och medelhavsmat, dvs det som är mest inne och populärt just nu. Det som är totalt ofarligt, som inte retar någon, som säljer till alla grupper. Han skulle gått längre och verkligen satt sig in i kost-biten, då hade haft mer trovärdighet i mina ögon.