Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 6344 ggr
bustas
0

Omega 3 i kapslar? Nej!

Ni som sett TV-programmet Uppdrag granskning och deras undersökning om Omega-3 oljans ursprung, hur reagerade ni? Personligen blev jag fruktansvärt irriterad. Fullvärdig matfisk mals ned och pressas till olja. Fisken fiskas av skandinaviska båtar på ockuperat vatten i Väst Sahara. Väst Saharierna lever i flyktingläger och har inte mat för dagen. Oljan levereras till Norge för vidare leverans till Omega-3 "tillverkarna" som packar dem i kapslar och burkar och dessa burkar köper vi för dyra pengar då vi anser att vi måste ha detta tillskott för vårt välmåendes skull.

Med detta som grund kan man undra: Hur mycket makrill behöver man äta för att kompensera de kapslar Omega-3 man pillar i sig varje dag? Räcker en burk makrill i tomatsås? Jag kommer aldrig mer att köpa Omega-3 i kapselform. Skall försöka ersätta det med fisk i dess naturliga form istället. Norsk lax och Omega-3 olja borde bojkottas och istället borde vildfångad fisk i dess naturliga form ätas.

Här är programmet för den som vill ta del av eländet:

http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning

Wtn3
0

100 gram makrill ger enligt fineli.fi runt 2.5 gram EPA+DHA, en 1-gramskapsel omega-3 ger väl vanligen 350 mg, så visst är det effektivare med fisk istället för tillskott.

bustas
0

Wtn3, jovisst. Nu har jag kollat upp min burk "Möller´s omega-3. Det är rätt som du sägter. Vad i Herrans namn köper man de där burkarna för då en makrillbit ger tiofallt. Eller, är det något jag missat? Upptagninsförmåga tillexempel?

Anders-S
0

Om du äter mindre med omega-6, t.ex vegetabiliska oljor och grisfett, blir det mindre att kompensera.

Fet vildfångad fisk, t.ex. sill, sardiner, makrill och lax, är en bra förrätt!

Andina
0

Bustas #2- jag tror inte att du har missat nå't. Istället har nog 25-öringen ramlat ner! Det gjorde den för mig nyligen också.
Sill, lax och makrill är ju dessutom gott!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Aniara4
0

Fast en del av oss är allergiska mot fisk men tål oljan.

Ni andra borde däremot äta mer fisk! Jag brukar påminna sambon om att äta fisk så ofta han kan, annars blir det inte av (iaf inte hemma) eftersom jag inte kan äta det. Men man måste ju inte alltid äta samma sak.

Andina
0

Ja, det är klart, Aniara4, tänkte inte på det… 
Alltså en jiddra tur att omega3-tillskott finns att köpa i kapslar då!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

SaJo123
0

Oj! Får köpa hem en burk sill - tar man en bit till ägget på morgonen eller lite makrill som förrätt så är man ju hemma! Vilken tur att man får reda på sånt här!

bustas
0

Anders-s, har du tid att utveckla det där med balansen omega 6 resp. 3. Är rent av för mycket fett från gris farligt?

Om jag klämmer i mig 1 kg bacon, behöver jag äta 1 kg makrill dåGlad?

Andina
0

Ja, tack - jag är också intresserad av omegabalansen, så sällar mig till #8…

Har sett att man rekommenderar kvoten 1/2-1/4 = 1 del omega6/2-4 delar omega3?

Wtn3
0

Tvärtom, 4 delar omega 6 och 1 del omega 3 är vad som rekommenderas officiellt. Det är en helt acceptabel kvot, men en kvot på 1 del omega 6 och 1 del omega 3 är ännu bättre, det anses optimalt. Med dåligt intag av fisk och högt intag av margariner eller växtoljor är det dock inte ovanligt att en del har kvoter på 17 (och ända upp till 25) delar omega 6 och 1 del omega 3.

smeo
1

Men förklara lite närmare

var anser ni att fiskoljekapsel-tillverkarna ska fiska ?

är det inte ett bra ställe med  hälsosam fisk fångad i sin naturliga miljö istf från hemska odlingar.

Jag känner att jag är trygg med att det är hälsosam olja i kapslarna.

Vore jag ägare av fiskindustrin så skulle inte jag kunna tänka mig att åka till afrika för att fiska o ge allt till de stackars människorna som e där bara för att det e snällt.

Ska dessa "flyktingar" bara  sitta på rumpan o vänta på att få mat serverat?

Kan de inte fiska själva istället  fisken måste väl räcka till alla.

Jag har inte sett programmet bara ett nyhetsinslag ang programmet, men ändå

Vad svarar fiskindustrin på kritiken?

Vad anser ni att skall göras?

Anders-S
0

På min önskelista står att minmat.net eller liknande sajter skall räkna fram både absoluta mängder och kvoter på fleromättat fett för dagens intag.

SLV anger 7,9 gram linolsyra C18:2 per 100 g ister gris 

Fineli anger 4,250 gram linolsyra C18:2 av totalt 38 gram fett i 100 gram bacon.

Så det blir en hel del makrill du behöver äta Bustas om du äter 1 kg bacon om du vill ha en kvot 1/1 linolsyra/EPA.

Mätningarna är mycket gamla enligt Livsmedelsverket och behöver göras om. Dels äter dagens industrisvin foder som ger mer omega-6 och dels finns det bättre analysmetoder numera. 

Tillredningen av maten har också stor betydelse liksom förvaring.  Fleromättat fett härsknar lätt.

bustas
0

smeo_ Då kan väl vi fiska själva också istället för att köpa kapslar. Se programmet!

Bettan53
0

Kostdoktorn har en tråd om omega 3 - omega 6.

Läs också: www.kolhydratiker.se/dokument/jenny-reimers.pdf

MimLan
0

Mja. Jag vet inte riktigt hur jag skall reagera.

Dels är det rätt standard att vi får i oss mat som är dålig, på ett eller annat sätt (dåligt uppfödd, belastar miljön, förstör resurser, etc). Men det är mest nyhetens behag när något flashar förbi i media. De flesta går tillbaka till att tro på någonting och röstar med plånboken som säger att den hellre har dålig mat än betalar för bra. Eller engagerar sig för nästa sak som är på modet för dagen.

Det är inte så att det är en nyhet att fiskresurserna slits hårt som fan och vi accepterar det genom att vilja ha så billig fisk som möjligt.

Bettan53
0

Länken blev fel: http://www.kolhydratiker.se/dokument/jenny_reimers.pdf

ska det vara. Om jag har förstått det rätt så kan fel belans mellan omega-3 och omega-6 påverka inflammatoriska sjukdomar negativt.

Andina
0

#10 - Tack! Då förstår jag (äntligen… ;) )

smeo
0

Bustas

visst fiskar vi själva( vår familj) här i östersjön, men tyvvär är vattnet ganska förorenat och jag äter hellre fisk från de stora haven

cnidaria
0

Här är en sida som förklarar lite om fettsyror, visar kvoter samt olika livsmedels innehåll

[Fettsyror](http://www.halsosidorna.se/Fettsyrorilivsmedel.htm#Livsmedel och fettsyror)

JAUS
0

Algolja är ett fullgott alternativ till fiskolja, precis samma långkedjade omega-3 som i fisk (EPA och DHA). V-pure har en bra mängd av båda fettsyrorna.

Anders-S
0

RE #19  Den sidan du hänvisar till snarare förvirrar än klargör eftersom man blandar ihop fettsyror som har olika egenskaper.  Fatlies skriver klargörande om fettsyror.

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

En intressantare kvot är att mäta linolsyra/EPA på hela matintaget per dag.  Använd linoljan till målning istället för att äta den.

cnidaria
0

#21 Okej… samt gör reklam för, just det, fiskoljekapslar!

Jag skickar faktiskt med ytterligare en länk om fetter, som JAG tycker är okej och lättläst Kyss

olika fetter

Anders-S
0

#22 cnidaria  Det är möjligt att det är lättläst men det är en oseriös uppräkning som förvillar läsaren när man skriver:

"Omega 3 finns främst i: Fet fisk, fiskleverolja, linfröolja, rapsolja, valnötsolja, sojaolja, tofu, [valnötter](http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htm#notter o fron), alger, mörkgröna bladgrönsaker."

JAUS
0

#23 Ja, EPA och DHA (långkedjat omega 3) finns endast i alger och fisk av de källor som de radat upp, de andra är ju vegetabilier.

starhawk
0

#23: Jag tycker författaren negligerar skillnaden mellan långkedjat och kortkedjat Omega -3 det är ju en väsentlig skillnad i upptagningsförmåga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cnidaria
0

#23 Okej, så den var inte bra heller! Konstigt, för det är inga fel på den sidan. Omega-3 finns främst i dessa livsmedel, det står även i din rekommenderade sida.

Det är inte så länge sen som vi började bli upplysta om att i de nyttiga fleromättade fetterna finns en omega-6-fettsyra, som inte är nyttig! Nu ska vi även förstå att den nyttiga omega-3fettsyran finns i både korta och långa kedjor och att det är svårt för kroppen att omvandla korta till långa… Det kan vara rätt mycket att ta in för oinvigda Obestämd.? 

Vad vi främst vill få fram här, är om det är moraliskt riktigt att äta fiskolje-kapslar. Det tycker inte jag, ät fisken/skaldjuren direkt eller ät ursprungskällan - alger.

Anders-S
0

#26  Inse att i SLV:s, industrins, ICA:s och dietisternas bedrägliga propaganda för växtoljor och margariner, så skiljer man avsiktligt inte på olika fleromättade fettsyror.  När man vill dölja det höga innehållet av omega-6 skriver man bara fleromättat. När man vill lura folk att tro att produkten är nyttig skriver man omega-3 trots att den typ av omega-3 som ingår inte kan tas upp av kroppen i någon större utsträckning. 

En enkel, lättfattlig rekommendation är:

Ät vildfångad fet fisk från friska hav - ej Östersjön eller insjöar, gärna som förrätt, lite varje dag.

Avstå från alla vegetabiliska fetter och oljor, utom kallpressad, extra virgin kokos. Avstå även från grisfett.

Wtn3
0

Det är inte ny information att vegetabiliskt omega 3 inte har samma hälsoeffekter som det som kommer från alger eller fisk. SvD hade en artikelserie för över ett och ett halvt år sedan om hur bisarrt mycket av en del "rik på omega 3"-produkter man var tvungen att sätta i sig för att det ska motsvara en portion lax. Kostdoktorn uppmärksammade den. Men eftersom SLV har fullt upp att ta krafttag mot LCHF- och Äkta vara-märkningar av varor så hinner de uppenbarligen inte med att göra något åt vilseledande reklam om omega 3.

Wtn3
0

Makadamiaolja innehåller mindre omega 6 än kokosfett.

smeo
0

bustas

jag såg programmet i går kväll

visst håller jag med om att man ska försöka få i sig näringen på naturlig väg det är ju lite det som LCHF står för   så absolut, ät helst  vildfångad havsfisk varje dag  ekologiskt kött,ägg,smör mm

(det försöker jag ge min familj så mycket det bara går)

Men jag förstår ändå inte kritiken till fiskoljekapsel-industrin

är det förbjudet att fiska där? tycker inte det framgick av programmet

Och jag förstår inte det där att svenska fiskaren borde skänka fisk till flyktingar  vilken företagare kan jobba så ?   Flyktingarna kan väl fiska själva   - ge dem NÄT o BÅTAR istf konserverad thaifisk

Låt de jobba istf bara sitta där som fågelungar o vänta på mat!!!!!!  

Och fortfarande tycker jag oljan i kapslarna känns trygg o hälsosam att äta- Den kommer inte från odlingar i Östersjön!

JAUS
0

#29 Nja, de innehåller ungefär lika mycket, det är mest beroende på märke.

freknar
0

Jag äter makrill i tomatsås (utan det mesta av såsen) med majonäs till frukost. Gott och väldigt praktiskt då jag inte är så bra på att laga fisk till lunch och middag.

Är jag riktigt hungrig kompletterar jag med ett ägg.