Det här med bröd..?
Hej!
Jag är rätt ny på det här med lchf, men visst är det så att man får äta det som innehåller mindre än 5g kolhydrater/100g?
Jag läste någonstans att det är okej att äta en skiva av brödet Finn Crisp som innehålller 4,2g kolhydrater/skiva (men 63g/100g).
Stämmer det? Känner nämligen att jag saknar knäckebröd eller liknande som gör att tänderna får jobba lite. Är nämligen nötallergiker så nötter och mandlar funkar inte - och därmed inte heller nöt-/mandelbröd.
Finns det något annat man kan äta för att få lite krispig känsla i munnen?
Kram!
Vad man kan äta beror på vad man har för "mål" med kosten, är det bara relaterat till vikten så avgörs det mer av total kolhydrater.
Är det för att må bättre i t ex tarmar etc. så ska man nog inte äta spannmål i vilket fall som.
Prova att leta efter "bröd" recept där torrsubstans kommer från fiberhusk och pofiber och inte nöt/mandelmjöl - de blir dock mer lika mjukt bröd än knäckebröd dock.
Gurkskivor tycker jag är "krispigt" och gott att lägga t ex ost på.
Sen beror det väl också på hur regelbundet du tänkt äta det - en skiva eller två i månaden kanske inte gör så stor skillnad - medan varje dag gör det.
Det är bara en LCHF-myt. Finn Crisp innehåller inte mindre kolhydrater än annat knäckebröd. Det är bitarna som är mindre. Så ska du äta bröd kan du lika bra äta ditt favoritknäcke, men du kanske får ta en mindre bit än du brukar. 1/2 Wasa motsvarar på ett ungefär ett Finn Crisp och bitarna blir ju ungefär lika stora också… Hugget som stucket.

Fiana - Mitt mål är nog varken vikt- eller "tarm"baserat, har visserligen ett par kilon på magen som inte skulle göra så mycket om de försvann. ;)
Men jag bestämde mig för LCHF mest för att jag tycker det verkar bra att slippa ett svajigt blodsocker eller vad man ska säga. Dessutom verkar de flesta må bättre med LCHF? :)
Gurka är mitt knäckabröd nu för tiden ;)
Men fiberhusk och pofiber ska jag absolut testa! Tack!
Har läst lite och parmaskinka i ugn lär bli krispigt också, får prova det med!

Hemul - Aha.. Juste.. De e ju sant.
Men det jag inte fattar är att OM det är ok att äta en skiva (4,2g) så är det ju fortfarande 63% kolhydrater i den.. Då borde det väl inte va ok? Eller..? :p
Då får du väl helt enkelt prova vad som händer om du äter lite knäckebröd, om det börjar "svaja" eller gör dig mer hungrig etc.
En annan sak att prova som fungerar istället för t ex chips är "ost-chips" - lägg helt enkelt små högar av riven ost (eller ihopvikta ostskivor funkar det med) på en plåt och grädda i ugnen några få minuter på ganska hög värme tills de smält ut och fått lite färg (passa noga de bränner *fort*) och låt svalna. Får man till gräddningen exakt blir det mycket krispigt - bränns de är de äckliga, undergräddar man lite blir de lite sega (gott det med). De blir lite flottiga att hålla i (fett som smälter ur osten lite) men de är farligt goda…. lätt att äta upp en hel plåt på kort tid till filmen på tv etc. 

Fiana - Får göra så. :)
Jag testade det i helgen när vi åt tacos, men jag tror jag lyckades bränna dem då, för de blev inte speciellt goda, eller så hade jag fel ost.. :p
Tips på god ost att köra på? :)
Den där 5g/100g regeln är inte så bra, den är lite påhittad för att göra det enklare att hitta vilka varor som kan tänkas vara ok i affären. Total kolhydraterna är det som spelar roll samt i viss mån var de kommer ifrån (grönsaker bättre än från mejeriprodukter eller nötter etc). Ett typiskt exempel på en vara som hamnar "ok" på den regeln men som inte fungerar så bra är mjölk och fil, portionsstorlekarna är oftast helt enkelt för stora, och mjölkprodukter i sig kan ställa till det för en del.
Personligen tycker jag inte FinnCrisp "hör hemma" i lchf, mest för att det ju är nästan rent spannmål, då skulle t ex potatis eller morötter i mindre mängder passa bättre eller lök. Nog bättre att äta 10 gram kolhydrater från rotfrukter än 10gram från FinnCrisp.
Sen är det ju inget som hindrar att man tycker mycket om just FinnCrisp och tycker det är "värt det" att äta det i alla fall om man mår bra av det, det väljer man ju själv
jag gillar prästost till dem - en del recept förespråkar en blandning av mozarella(för substans) och parmesan(för smak) - andra bara färsk parmesan.
Vad du än gör prova *inte* med Coop Extras riven ost, den tar inte färg men bränner utan att det syns, blir jätteäckligt, satte igång mitt brandalarm med den osten i ugnen…. trots att de fortfarande var helt bleka…. (Däremot är den helt ok i rätter där den bara smälter, men inte i saker där man vill få lite färg på osten.)

Det handlar mycket om blodsocker. Är man diabetiker eller kolhydratkänslig bör man undvika större mängder kolhydrater och äta ungefär 5-25 gr per måltid. Detta för att undvika blodsockersvängningar. För att riktigt veta om man tillhör den gruppen bör man mäta blodsockret efter måltid. Utifrån din beskrivning är mitt grundtips att du inte behöver vara så strikt. En knäckemacka eller två om dagen är då inget problem, så länge du håller koll på övrig kolhydratkonsumtion.

Fiana - Åh, jaha! Gud vad jag lär mig massa bra saker! Det här forumet är ju kanon!
Så mejeriprodukter är inte bra heller egentligen? Är det bättre att äta t.ex. ägg och knaperstekta bacon (ny krispig sak!) istället för naturell yoghurt med linfrön till frukost?

Fiana - Då blir det prästostchips till helgen ;)
MatsL - Okej! Tack (: Då kan jag synda nån gång ibland alltså. ;)
Många verkar få svajigt blodsocker och/eller snabbt hungriga eventuellt pga insulinpåslag av mjölkproteinet och mjölksockret i. Det kan leda till att det blir ett viktminsknings hinder t ex. Är inte det så viktigt får man helt enkelt prova hur man reagerar.
Du håller dig nog i alla fall mätt mycket längre och får i dig mycket mindre kolhydrater på en ägg(och eventuellt bacon) frukost än en filfrukost i alla fall! :)

Fiana - I see, får prova mig fram lite helt enkelt (:
#4 Nä, det borde ju inte det. Kanske det där med 5% inte är så viktigt heller då? 
Det är så klart den totala mängden kolhydrater du får i dig som är det intressanta och det finns inget som säger att det behöver vara så nära noll som möjligt heller. Tänk själv - men det gör du visst redan. 

Hemul - Haha, nej kanske inte ;)
Ja de e ju klart.. Om man äter massa produkter med "bara" 5g så lär det ju bli rätt rejält för mycket :p Haha, yes, jag är en tänkande tjej (;

En finn krisp, fast en skiva innehåller 4.0 gram karbohydrater, bara 0.1 gram av dem är socker.
Jag har svårt att förstå hur 0.1 gram skulle påverka blodsockret så mycket att det skulle behöva undvikas???
Vad är det jag inte har förståt???
Därför att socker inte är den enda kolhydraten som påverkar blodsockret - alla kolhydrater gör det. Det är det som är liksom "grejjen" med lågkolhydratskost…. Sedan finns det en massa andra hälsoproblem man kan få av spannmål i sig och det finn anledning att extra mycket undvika dessa.

Hej och Välkommen
Om du googlar på ostchips så finns det en mängd varianter
Det här receptet har jag inte provat själv men der kanske kan vara något
LCHF Knäckebröd
Antal: 6 st
Tid: 25 minuter
Ingredienser
1,5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 ägg
Gör så här
Blanda - det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.
Variation
I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
II. Tillsätt 1 - 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
III. Med lite mer salt samt olivoljan, blir det ett tv-snack man kan äta med nån god dipp!
När det gäller Finncrisp sä var jag på Lchfforumet I västerås förra våren och där var det Finncrisp till förmiddagfikat med ost givetvis

Så chloettas sockerfri choklad (70% mörkchoklad), till exemple, som har ca 60 gram kolhydrater per 100 gram fast det bara är 0.1 gram socker, borde också undvikas av diabetiker???
Jag kommer ihåg också nu att i kost programet som Dr Harvey gav till William Banting fick han ha en buscuit per dag (en knäckebröd eller…?).
19# ja om det är lchf eller annan lågkolhydratskost man äter/tror på (Vilket ju är vad den här siten handlar om)
Hmm om det är 60gram tror jag det måste vara den med "crisp" i du menar - då kommer kolhydrater även från det som gör "crispet". Men om man tar den utan crisp i som exempel så är det 35gram kolhydrater per 100 gram. Dock är 25 gram av dessa sk kallade sockeralkoholer, hur mycket inverkan de har på blodsocker varierar med sort, dock är det mesta i det här fallet maltitol, vilket hör till de som påverkar mer - man kan räkna med att minst hälften tas upp och påverkar - så mängden på blodsockret påverkande kolhydrater av de 35 grammen är ca 23gram per hundra gram. Sedan kan det finnas andra anledningar att använda sötningsmedel, men här precis som med allt annat handlar det ju om mängder totalt.
På lågkolhydratskost strävar man oftast att ligga under max 20gram kolhydrater per dag så endast 5 sådana skivor finn crisp blir hela dagskvoten och det finns inte plats för ens lite grönsaker, grädde eller ens ägg som även innehåller kolhydrater (om än i mycket liten mängd).
Läs gärna sticky tråden "Vanliga frågor och svar" - eller något annat om du inte vet vad låkolhydratkost innebär och varför man väljer att äta det.
Mazen - jepp det är en djupt rotad "myt" inom lchf att finn crisp skulle vara lägre i kolhydrater än annat knäckebröd det är bara skivorna som är mindre. Det är precis lika bra eller illa som annat fiberrikt knäckebröd, möjligen lite lägre GI om man räknar på det - men knäckebröd är ganska högt GI generellt.
Hysch! Bantings kakor brukar vi inte nämna!
Men vilken läskig choklad! Man undrar ju vad de där 70 procenten består av. Hua.
Banting hade andra restriktioner också och går knappast att jämföra rakt av mot dagens lågkolhydrat kost varken ur positiv eller negativ synvinkel.
Tittade på Cloettas hemsida, de har inte någon mörk choklad med 60 gram kolhydrater utan bara den med 35 - mjölkchokladerna har närmare det dock.
Hemul: inte säker länken funkar men här är de:
http://www.mediabanken.se/CloettaProdList/default.aspx?control=showproducts&showproducts.tmid=2440
Har provat den mörka - smakar som…. block choklad ungefär… inte mycket att hänga i julgranen. Man spar lite kolhydrater jämfört med vanlig mörk choklad, men det ger inte alls lika kraftig choklad smak som t ex lindts 85% där 1 bit verkligen är nog och så vår man alla nackdelarna med sötningsmedel också som magbiverkningar etc.
Nog betydligt nyttigare med lindts

Fiona,
din definition av lågkolhydratkost vill jag ifrågasätta. Varför skulle där finnas en gräns på 20gram kolhydrater? Man äter så få kolhydrater som man finner lämpligt. Om man vill befinna sig i ketos (förmodligen för att man vill gå ned i vikt) så får man var extra försiktig, men en intag på 100gram är fortfarande lågkolhydrat. Som jag skrev i inlägg #9 så handlar det om vilka blodsockernivåer olika livsmedel genererar, och det skiljer sig väsentligt mellan individer. Det enda man kan göra är att testa. Bättre att "fuska" en aning med kolhydraterna än att ge upp kosten för att den blir för tråkig eller för besvärlig. Om det innebär en skiva bröd, elelr en frukt, eller en bit choklad så är det inte hela världen. Jag äter hellre en chokladbit som jag tycker är god än letar upp en som har minimalt med kolhydrater. Om kosten blir en boja finns inte stora chanser att lyckas.
#24 Jag skrev "oftast" - det är den nivå som många använder. Inte att det är definitionen av lågkolhydratskost. Skulle gissa den är tagen från Atkins fas 1 från början. Det jag menade var att det är den totala mängden som spelar roll och inte den exakta procent andelen i ett enskilt livsmedel. Själv äter jag ibland mer ibland mindre.
Det finns ju andra anledningar till att undvika just spannmål, frukt och socker än deras kolhydratsinnehåll. Något som ofta debatteras här i samband med hälsofördelar och effekt på olika sjukdomssymptom. Många verkar mycket känsliga för dessa livsmedel - tillhör man dem är det inte ett vettigt alternativ att välja sina kolhydratskällor därifrån utan man riskerar att få tillbaka det man hoppades på att slippa - även om man tycker det är tråkigt osv. Det är ju upp till var och en att välja.
Finn Crisp har av någon anledning spritt sig som mer ok än andra knäckebröd, på konstiga grunder. Den är lika bra eller illa som de flesta andra sorter, skivorna är bara mindre. Vill eller behöver man ligga ordentligt lågt på kolhydraterna eller tycker mycket om något annat som innehåller ganska mycket är det ett dåligt val. Vill man gärna ha knäckebröd är det bättre att välja den sort man tycker om snarare än att på grund av att just den här sorten letat sig in på en lista någon gång. Äter man lchf för att bli av med specifika hälsoproblem som eventuellt härrör från en överkänslighet mot spannmål bör man nog hoppa över finn crisp och knäckebröd oavsett vilken kolhydratsnivå man valt att ligga på istället för att igen och igen reta det.
Det svaret jag nämnde 20 gram i var i respons på posten som inte förstod att finn crisp kunde påverka blodsockret för den inte innehöll socker, att kolhydraterna i den inte var socker - och samma med chokladen. Att för diabetiker skulle det bara spela roll med kolhydrater som kommer från socker. Nu kan ju diabetiker äta på många olika sätt med eller utan lågkolhydratskost. Äter man inte lågkolhydratskost så är knäckebröd (oavsett sort när det gäller de grövre sorterna) en "droppe i havet" har man valt att äta lågkolhydratskost är redan en sådan skiva en ganska stor andel av vad man baserat sin kost på och definitivt en bidragande faktor på resultat.

Fiona eftersom du verkar vara någon form av expert, hur länge har du ätit Lchf och vilka resultat har du?

Låt mig problematisera frågan lite till:
För oss diabetiker betyder fördelningen av kolhydraterna över måltiderna mycket mer än den totala mängden över en dag. Det är alltså bättre att äta små kolhydratsgivor vid varje måltid än att förlägga kolhydraterna till en måltid. Exempelvis är det bättre att äta tre mål med fördelningen 15,25,25 gram kh än att äta fördelningen 40,5,5 gram kh (trots att totalen blir mindre). Detta på grund av att blodsockret tenderar att rusa iväg vid högre kolhydratlast och sedan blir det svårt att svänga tillbaks till normala värden. Friska människor med normal metabolism behöver inte vara lika försiktiga. Man måste utgå ifrån sin egen situation och hitta det som fungerar. Det behöver inte vara ketos. En vettig kost med relativt lågt kolhydratintag (undvik särskilt de snabba) räcker väldigt långt för många. Jag är rädd att man komplicerar det här med LowCarb alldeles i onödan, och skrämmer bort människor från kosten.
Egentligen är det ju så enkelt:
- Ät mindre (snabba) kolhydrater, så lite som funkar för dig
- Om du har blodsockerproblem, så fördela kolhydraterna jämnt
- Ät mer nyttigt fett
- Ät bra proteiner och grönsaker
- Strunta i att väga vare sig maten eller dig själv
- Räkna inte kalorier eller nutrientfördelning
- Om du inte går ner i vikt som du önskar så minska på portionerna
Expert? nä, påläst sedan länge med vad mat och liknande innehåller och påverkan på människor? ja.
Ätit lågkolhydratskost ca 10 månader, tog ganska lång tid innan jag bestämde mig. Gått ner ca 20kg hitintills, går lite trögt på grund av inte helt inställd sköldkörtel medicinering. Så det snittar väl ca 0.5 vecka. Går ner i perioder beroende på hur väl jag "sköter mig" också. Jag vet vad som fungerar för mig, inte alltid man följer det till 100% när livet är stressigt - så är det väl för de flesta? Förutom vikten har jag fått en förbättring i min IBS och med mindre svängande blodsocker mindre sötsug, inte "akut-hunger" om jag inte ätigt i tid, även bidragit till att jag blivit lite mindre stressad och mer fokuserad.
Följer inte exakt någon av "Annika" eller Skaldemans recept, men jag har läst böckerna och satt mig in i vad de innebär, samt även Atkins och satt ihop de delar som fungerar för mig.
Men blir lite ledsen när det kommer så många och skriver och undrar varför det inte fungerar och de oftast bara fått en del av informationen och tolkat den tokigt och trott de gjort "allt rätt" och "strikt" och så har det inte fungerat alls, har även nära vänner som hamnat tokigt först också efter att ha läst de "snabb-guider" bara som cirkulerar. Källan de är baserade på först innehåller ofta ganska viktig information om vad som kan bli problem men snabb guiden gör det inte och det blir feltolkningar.
Man behöver inte spendera så mycket tid för att se detta igen och igen "men det står ju att bara något innehåller mindre än 5% kolhydrater så är det fritt att äta hur mycket som helst av det, mjölk innehåller ju bara det så då tänkte jag att jag lägger till mjölk till alla måltider och som mellanmål, det var ju bra bara det var standardmjölk? - nu har jag ätit så strikt här i x veckor men jag går ju inte ner i vikt? visserligen fuskar jag på fredag och lördag, men det borde ju gå så bra jag är ju så strikt och äter aldrig annars saker med mer än 5%" en annan vanlig "men man skulle ju tillsätta mycket fett, jag tycker inte om smör så då måste det ju bli bättre ju mer grädde jag tillsätter, 1 liter om dagen är väl helt ok det drack jag tidigare som mjölk och jag får bättre resultat med mer fet grädde eller hur?" och (oftast bland män)"Idag åt jag jättenyttigt, jag lyckades få i mig hela 800 gram kotlett på en gång med 3 dl färdigköpt bearnäs till, ok jag mådde inte så bra efteråt men det men det måste väl vara rätt om jag föröker äta så här? det är gott det här, men jag verkar inte gå ner i vikt, varför då?"(nej det var ingen överdrift, det var en vän som läst "Annika" - det börjde gå bättre när vi pratat lite om att det är viktigt att fett*andelen* i maten är viktig och att man visst ska äta sig mätt men stoppar man envist ner så mycket protein man bara kan så äter du dels mer än kroppen behöver och du ligger troligen inte längre i ketos trots relativt lågt kolhydrats intag) - att det inte är nyttigt att göra det till en högprotein diet är nog de flesta "experter" ganska överrens om och något som även Skaldeman tar upp, en högprotein diet är påfrestande på kroppen och du riskerar att mycket av det överflödiga proteinet omvandlas till glukos av kroppen. Ytterligare en på temat finn crispen som av någon anledning letat sig in på annikas lista. "Men det står ju på annikas lista att man även om man äter strikt så kan man ta "ett glas mjölk" och "några finn crisp" - jag blir så sugen så det blir ganska många per dag, men den var ju ok så det kan ju inte göra så mycket, de är inte så goda som mitt vanliga knäckebröd och jag känner jag måste äta fler, men den här sorten var ju på ok-listan?" eller de små kvinnorna med liten övervikt som äter hälften av kalorierna per dag i form av skål med vispad grädde och hallon och turkisk yoghurt med hallon och nötter på morgonen och undrar varför det inte fungerar. Eller den kanske näst vanligaste? "Men med den här dieten ska det ju vara så bra att man kan äta precis hur mycket man vill och man kommer ändå att gå ner i vikt, för kalorierna spelar ingen roll". En annan grupp som får problem, som nästan bara är kvinnor dock och en fälla jag själv hamnar lättast i av de "möjliga" är övermängder av grönsaker, jag gillar grönsaker, mycket och har dessutom varit både vegetarian och viktväktare - grönsaker var ju kanon - de kostade inga points/prickar du får äta hur mycket du vill - jag har inga som helst problem att äta mer än 1kg grönsaker per dag. Grönsaker är nyttigt och man behöver äta dem, men vissa (som jag och andra föredetta dietande kvinnor) behöver passa på mängden och inse att de inte längre är på listan "fritt och ju mer desto bättre" utan att det kan bli ett hinder om man vill hålla kolhydraterna lågt.
Det är ju inte de här personernas fel, och det är ju förståeligt att de blir besvikna för den bild som målas upp är oftast inte riktigt sanning vad de kan äta och gå ner i vikt på.
Visst är vispgrädde med hallon en utmärkt lchf dessert, men det betyder inte att det går att äta "fritt" av utan att många får problem med viktregleringen. Visst baseras lchf till mycket på fett kött och det är bra, det betyder inte att man kan trycka i sig obegränsande mänger långt över vad man behöver utan att riskera problem. Visst är det möjligt att ändra fil till turkisk yoghurt och musli till en nötblanding, men är du känslig för insulinpåslaget mjölkprotein kan ge så kan det sätta stopp för minskning om du äter det varje dag. Många får mycket bättre fungerande magar med LCHF, något som ofta konstaterats här att de är känsliga mot spannmål, om man då inte tänker på att de där "heliga" finn crisp är bröd lika väl som annat bröd så kanske man antingen går minste om eller får tillbaka sina problem. Visst är nötter och olja fett, det vet "alla" och de har också fått lära sig att de är de nyttiga fetterna, så många som är nya på lchf väljer att äta mycket nötter och olja som fett (alternativt uteslutande grisfett som animaliskt fett) med de höga omega 6 intag det innebär och kanske går miste om de hälsofördelar man kan uppleva om man undviker det. Nötter ska även vara en känd risk för viktminsknings hinder, detta har jag dock inte fått helt klarlagt vad det beror på förutom den felaktiga fett profilen som är i de flesta nötter samt de ganska höga kolhydrat halter som finns i en del sorter. Möjligen att det är svårt att hålla mängderna nere? någon som vet?
Alla kommer inte ägna massor av tid till att "läsa på" om vad man tänkt prova, därför tror jag det är viktigt att se över vad som ges utåt som bild hur man kan äta för att undvika missförstånd, så att de som provar och blir besvikna på uteblivna resultat på grund av missförstånd eller övertolkningar minskar. En bild av att det är en kost där man *frossar* i kött och vispgrädde i obegränsade mängder kommer inte att hjälpa att sprida kosten och få folk att få den att fungera.
Skillnaden mellan att frossa och att äta sig mätt är viktig, att lyssna på sin kropps signaler och se till den totala bilden av sin kost istället för en %regel. Att vara öppna med vilka livsmedel som kan vara ett hinder på vägen för en del. Att följa en lågkaloridiet är för många mycket lättare då reglerna är tydliga det är bara att lägga ihop kalorierna och blir det för många så ger man sig ut och springer. Att få ihop en bra lågkolhydratskost är inte riktigt lika lätt, det finns inga entydiga listor på vad som kommer funka för en individ, det är lätt att äta och följa den när man lärt sig vad som fungerar för en själv och inte, men att hitta dit är inte alltid lätt. Att låtsas som det är det hjälper inga nybörjare.
Det är skillnad på diabetiker och diabetiker hur de reagerar på kost också, samt diabetestyp Mats.
Men jag tror du misstolkade lite vad som var ett svar på en fråga hur det kunde vara något dåligt med Finn Crisp för en diabetiker för att det inte innehåller socker, att kolhydrater som inte är socker inte räknas. Vilket du nog också vet inte är sant.
Tyvärr finns det många diabetiker som fått lära sig det fortfarande, och i den värden är en stor osötad vetebaguette nyttig och ett bra alternativ jämfört med en ruta mörk choklad som innehåller lite socker. Att brödet inte kan påverkar ditt blodsocker för att det inte är något socker i det… Har träffat ganska många av de, som tror att bara de väljer "utan vanligt socker" så äter de bra och undrar varför de måste hela tiden öka medicineringen.

Det var det bästa jag läst på länge! Tack för att du har orkat skriva ner vad jag har gått och tänkt under lååång tid! 
Hoppade in i den här tråden nu och jag återgår till ursprungsfrågan.
Jag behöver inte äta så strikt LCHF då jag inte gör det för att gå ner i vikt utan för andra hälsofördelar. För mig är det okej med en skiva Finn Crisp ibland, bara jag kommer ihåg att räkna med att en skiva = 4,2 g. Det finns dock bättre brödval. En skiva flatbröd ger 3,5 g kolhydrater och större yta att få plats med allt gott pålägg på. Lika stor yta och ännu mindre kh - 2,2 g per skiva - har fullkornssmörgåsrån. Såna proppar jag fulla med smör, ost, salami, skinka, paprika, gurka, ägg eller annat gott och äter 2-3 stycken om dagen utan negativa bieffekter. 
Visst kan man baka allt "bröd" själv också, men det kan vara skönt att slippa precis Varje gång.

#28 skitbra skrivet!

Oj, men kolla vad mycket svar! Det hade jag inte trött :p Men kul, nu har jag lärt mig massa nytt! :D
#28 - Helt underbart! Vad skönt att läsa och förstå, även om jag har ätit LCHF i 2 år av och till och nu har jag precis haft en svacka på en vecka där massor med "skit" har slunkit ner i min mage… Nu ska jag verkligen testa och se hur olika saker påverkar min viktnedgång. Tror nog att mjölkprodukter kan vara en stor bov i dramat!
Tack än en gång!!!