Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3960 ggr
shigne
0

Förklara det här med kalorier!

Jag känner att jag håller på att bli helt snurrig på det här! Är inne på min andra vecka - men tycker det börjar ta emot lite.

Ibörjan lät det som att man kunde äta så gott som hur mycket som helst av allt "tillåtet", dvs fett. Man äter till man blir mätt, punkt slut.

Jag känner ingen def. hunger eller sug, ifall jag inte ätit en frukt eller nötter. Då kommer det som ett brev på posten dagen efter.

Det jag undrar är; varför i tusan ska man hålla på att väga o mäta matprodukter ifall nu LCHF är så himla bra och man ska eg. kunna äta hur mycket som helst????

Det jag försöker se till är att jag intar balans mellan protein och fett…

Vad är det för skillnad mellan kcal och kJ?

Är det verkligen meningen att det ska bli nått slags hysteri omkring vägning av matvaror och innehållsdeklaration?????

Jag är inte arg, upprörd etc. Vill bara ha klarhet i det hela. Känns som man skrämmer oss "nybörjare" lite - allt blir så himla krångligt. Finns säkert fler än mej som inte alls är insatt i kcal, proteiner, kolhydrater etc., men som ändå flitigt försöker hänga med så gått det går!       397,45       Energi kJ:   1662,70

camsve09
0

Du behöver verkligen inte göra som någon annan! Hitta din egen väg. För en del innebär det att äta sällan, att äta bara "rena" produkter, att äta massor med mejeriprodukter, att äta mycket ersättningsgrejer (bakelser, tårtor), att äta bara grönsaker och rent kött eller något annat! En del satsar hårt på träning, en del på att slippa ta insulinsprutor.

LCHF kan innebära att du äter under 100 g kolhydrater om dagen och inte snålar på grädden - då behöver du inte ha så noga koll! Där ryms en hel del.

Det kan också innebära att du satsar hårt på viktnedgång och vill äta max 5 g kolhydrater om dagen, och inte för mycket protein. Då kanske du behöver väga ett tag för att få in "känslan". Efter att tag lär man sig vad som funkar där också, och behöver inte väga smöret längre…

En del dricker vin, andra äter godis ibland, andra är helstrikta… Du får hitta din egen väg! Men jag förstår att det är snurrigt i början, förpå det här forumet finns så mycket samlad kunskap. Det var likadant för mig både här och på LongHairCommunity. Efter ett tag så hittar man liksom sin "fåra" och då vet man vilka inlägg och vilka människor som tänker ungerfär likadant. För att ta liknelsen med hår igen - jag kan inte använda mig av samma tips som de med asiatiskt hår, knälångt hår eller de som inte använder schampoo. Lika lite som alla kan använda sig av mina henna-tips. Tungan ute

Hoppas du hittar i djungeln! Ta det lugnt, och prova inte allt på en gång. Det kommer snart att kännas naturligt, men i början är det mycket nytt att ta in.

vinteralvan
0

Vi är alla olika och det är det som är så bra med LCHF, man får prova sig fram till vilket kolhydratnivå som passar en själv.

[Marja-Liisa]
0

Det beror också på om Du är frisk, om man har magbesvär eller risk för diabetes påverkar det både valet av livsmedel men också hur strikt man behöver äta för att må bra.

Jag skrev upp och räknade en del i början för att få en uppfattning om fördelning av kolhydrater, protein och fett dagligen, nu är det ganska sällan jag behöver göra det. Med tiden väljer man redan i affären det som passar in i det personliga sättet att äta LCHF.

Men prova Dig fram och fortsätt att fråga om Du undrar något. Lycka till.

Mervi
0

Du har precis börjat och jag tycker att man i början skall äta så man är mätt, alltså absolut inte räkna kalorier. Håll kolhydraterna nere, det är det viktigaste. Matmängden bestämmer din hunger.

Efter någon vecka brukar man minska portionerna helt automatisk.

Det kan kännas väldigt förvirrande med alla de olika råd man läser om här, men man måste komma ihåg att de flesta skriver av sin egen erfarenhet, och det som passar mig kanske inte alls funkar på dig osv.

Precis som det skrevs här ovan man får prova sig fram.

Lycka till!

Andina
0

Precis som sagts här ovan så behöver du inte alls väga och mäta dina matprodukter så länge du känner att maten gör dig gott.

Jag kollade upp vad jag åt i början, med hjälp av minmat.net, av samma anledning som Marja-Liisa skriver om (#3). Först och främst för att jag åt l-o-vegetarisk kost endast när jag startade - och jag hade förstått att jag troligtvis hade en rejäl obalans i mitt näringsintag. Vilket också visade sig stämma, när jag kunde se "svart på vitt" vad jag fick i mig genom maten. Främst hade jag stora problem att få i mig tillräckligt med protein. Tack vare att jag mätte och kollade mitt näringsintag den första tiden så har jag kunnat balansera upp det bra nu - och jag gör bara något stickprov någon enstaka gång (på minmat) för att se att jag inte "lurar mig själv" och börjar hamna snett i 'näringsbalansen' igen. Jag vet nu på ett ungefär hur mycket jag behöver äta av vad för att få i mig tillräckligt med protein t ex, jag behöver inte längre kolla på minmat.

Jag misstänkte också att jag fick i mig alldeles för lite kalorier med mitt sätt att äta - vilket också stämde och som jag har kunnat rätta till tack vare att jag 'höll koll' i början.

Så, har du inga särskilda anledningar för att hålla extra koll så är det bara att äta på! Märker du, efter en längre tid, att det inte alls rör sig åt rätt håll, då kan du ju se efter hur det ser ut med fett-/protein-/kolhydratbalansen på t ex minmat.net.

Kcal/kJ - olika måttenheter bara. (Som t ex centimeter och tum.)

Ät gott, håll dig till "lchf-mat" och må bra!
Lycka till!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Wildrat
0

Enda gången kalorier blir viktigt (tycker jag iaf) är när man äter väldigt lite. Äta för lite är lätt hänt när hunger och mättnadskänslorna försvinner och om man då låter hungern styra matintaget så slutar man ju äta! Man tror ju att hungerna ska komma tillbaka då men ofta äter man för lite (svälter) för att bli hungrig! Då kan man behöva hålla koll på kalorierna så man inte äter för lite mat.

Att hungern försvinner är vanligt i början och kan väl eg räknas som ett övergångsbesvär. Efter ett halvår eller så brukar det inte vara ett lika stort problem längre eller så har man då lärt sig hur man behöver äta…

Skilnaden mellan kcal (kilokalorier) och kj (kilojoule) är att det är olika sätt att räkna energiinnehållet men detta är eg bara intressant om man ska elda med maten och det är ju slöseri.

dufva
0

Jag förstår att det kan bli förvirrande när man är nybörjare och hoppar runt på forumet och hittar en hel del spretig information här och där.Skrattande

Beror på att man kan äta lchf med en mängd olika infallsvinklar.

Här hittar man människor med vitt skilda "målfoton" över vad man vill uppnå med kosten

Dessutom spänner skaran från nybakade kost och vikt intresserade upp till rena experter som tillämpat lchf eller ursprungskost i tio år eller mer. 

En del vill veta på grammet vad dom får i sig och andra väljer en betydligt mer avslappnad linje och ser bara till att inte hamna utanför huvudfåran.

Hur man är som person och hur den egna kroppen reagerar på vad man gör är styrinstrumentet

Finns alltså ingen fastlagd doktrin över hur man ska göra, men gott om folk med gemensam grundsyn som gärna hjälper dig hitta din egen väg i kostträsket Glad

"Vanliga frågor o svar" är en bra startpunkt.

Att se till att det mesta man stoppar i sig ligger under 5% kolhydrater och att helt enkelt äta sig mätt är en bra början.

Någon stress ska man absolut inte skapa utan man lär sig efter hand och hittar på sikt den nivå som passar en självGlad

Fiana
0

"Snabb-guiderna"/"Nybörjar guiderna" som ligger ute i pdf-form lite här och var leder många nybörjare fel - det de målar upp räcker för att få hälsofördelarna men för de flesta inte till någon större viktnedgång.

Om man behöver räkna eller ej beror mycket på vilka "krav" på resultat man har, genom att hålla nere kolhydraterna riktigt lågt och äta så mycket man behöver för att inte vara hungrig av mat som fett kött med tillräckligt hög fetthalt i relation till protein - ger för de allra flesta en viktnormalisering *förr eller senare* *men* beroende på tidigare liv och insulin resistens kan det i mer extrema fall ta ca 6 månader innan det kommer. Men då behöver man inte räkna några kalorier utan "bara" kolhydraterna och se till att det man äter är naturligt fett nog och att man lyssnar efter vad kroppen signalerar att man behöver i mängd, inte proppar i sig så mycket man bara kan få ner.

För en del fungerar det nästan oavsett hur de gör, det gör det inte för alla.

Är man ute efter "kaloribantnings svält variant" av resultat, ja då lär man behöva hålla mycket mer koll exakt.

Däremot kan man fashinerande nog med denna typ av kost ändå normalisera sin vikt medan man inte behöver gå hungrig och sugen eller räkna exakta kalorier.

Men intrycket som ges från många håll som förenkling att man kan äta hur mycket som helst av vadsomhelst so inte innehåller mer än 5gkolhydrater/100g och så kommer man rasa i vikt är helt enkelt inte i närheten av sant för de flesta. Tycker dessa guider behöver revideras, se bara alla som kommer till KiF och gråter för att de inte går ner de äter ju "strikt" lchf etc. - de äter nästan aldrig någon strikt lchf - snarare en väldigt liberal sådan med stora mängder av för vikten potentiellt problematiska livsmedel (mjölkprodukter, nötter, frukt, choklad och magert protein) och utan aning att de behöver se till total kolhydrats mängd och inte en procent i enskilda livsmedel.

Ju mer "fri" man vill vara med kalorierna desto striktare måste man vara med kolhydraterna och med att välja t ex fett kött (typexempel SSS fakir och 50+grupp)

Fiana
0

Gå också gärna till första sidan och klicka på länken "Vad betyder kalorierna i den lilla blå rutan med rubriken "Läsvärt" så kommer du till en tråd postad av Margareta med vad Sten Sture Skaldeman säger om saken

dufva
0

Allt beror som sagt på utgångsläge och målsättning.

Har man från början en rejäl övervikt och dessutom är duktigt insulinresistent "rasar" man ofta i vikt på en ganska liberal lchf-kost.

Det är som att sätta rätt nyckel i rätt låskolv och mycket kan då hända snabbt Skrattande

Är man redan normalviktig och vill gå ner de sista trivselkilona är det långt ifrån säkert att man når resultat på vågen utan både strikt kost och/eller  kalorirestriktion.

SSS brukar säga att de sista 10 kilona är väldigt tröga och då får man betänka att en del startar sin lchf-resa redan inom dessa 10 kilo Glad

chilisalsa
0

I princip tycker jag inte man ska väga vare sig själv eller maten under en inledande period av iaf ett par månader. Om man under den perionen mot förmodan ökar på måttbandet kan man kanske behöva gå in och titta på vad man äter och hur mycket.

Som en del påpekat kan det där med 5g/100 vara missvisande om man inte relaterar till ett överslag i huvudet för mycket man äter av det. Det får inte bli så att man silar mygg och sväljer kameler, om man så säger Flört

Vitlök innehåller t.ex över 30g/100 kolhydrater, men hur många gram äter man egentligen av det ??

Att äta tills man är mätt är definitivt inte det samma att man kan äta hur mycket som helst. Många äter dock mer än de egentligen behöver i början, det är ganska normalt, beroende på hur man ätit innan, om man har jo-jo-bantat m.m.  När du och kroppen sedan lär er hunger/mättnads-signalerna som de ska vara (annorlunda mot kolhydratätarsignaler) så minskar de allra flesta automatiskt på mängden utan att ens behöva fundera på det.

Medarbeterare på Kost

Zepp
0

Det finns ett viktigt skäl att hålla reda på hur mycket kalorier du stoppar i dig och det är nödvändigtvis inte det optimala att äta så lite som möjligt!!

Ponera att ditt behov ligger på 2000 Kcal om dagen.. och du har lyckats få kroppen att ta 1000 Kcal från fettdepåerna.. då blir det att du bara stoppar 1000 Kcalorier i munnen!

Även om det du stoppar i munen har en bra fördelning så ger fettdepåerna bara ifrån sig energi.. och all annan näring som protein, vitaminer, mineraler och annat som kroppen behöver skall då komma från det du stoppar i munnen!

Äter du för lite kan du få brist på näringsämnen.. varför man bör äta en viss mängd mat varje dag iallafall.. för all annan näring förutom energi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

#8 Det håller jag med om, att de flesta äter väldigt mycket mer liberalt än vad jag minns rekommenderades en gång i tiden. Flört

Själv tycker jag att man kan köra Atkins Induktionsfas och kolla vilka grönsaker han rekommenderar. Tycker det har gett mig en klar o tydlig bild.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fiana
0

#13 mm den är pedagogiskt tydlig vad som är ok eller inte i den fasen, nog lättare för många nybörjare med tydliga listor, det ger en bra grund att bygga vidare vad som fungerar och riskerar inte att man hamnar i ett läge där man tror man måste ösa på extremt mycket fett och inga grönsaker och må illa om det blir för mycket (eller leva på vispgrädde och hallon :) )

Tycker vi nog också kan pusha på den fina tråden "Vanliga frågor och svar" som MikaelJ skrivit som sitter som sticky, den innehåller mycket som går fel för många och ger svar