Fiskolja från U-länder
Vad gör vi nu? hur ska man kunna veta ursprunget på fiskoljan. Man vill knappast äta fiskolja stulen från svältande människor!? Det har frakommit i massmedia att just så är faktum för vissa produkter. Vilka undrar jag.
Andra frågan. Sälar är det ingen brist på och den äter inte pellets som odlad fisk. Borde den inte vara det bästa Omega 3 tillskottet. Var tillverkas denna sälolja.
Tycker det är besvärligt att alla olja ska vara exporterad också. Är Norsk "tran" de mest etiska och ekologiskt bästa att äta. Nrrmännnen dricker det flytande.
Naturfolk som inuitier levde ll stor del på havslevende däggdjur och fisk? Hur stora mängder omega3 får i sig i snitt och dag. Tycker dagens rekommndationer är futtiga och äter på eget bevåg 3 * rekommnderad dagsdos av Omega3. Har någon argument mot detta

Det gäller att balansera upp jämvikten mellan fettsyrorna.
Får man i sig stora mängder omega-6 behöver man mer omega-3.
Normalt sett äter vi ju inga margariner och ingen säd så vi behöver antagligen mindre omega-3 än normalsvensken.
Äter man mycket fläskkött ökar dock behovet igen så det är lite hur den egna kosten ser ut man får fundera över 
Att få ett stort överskott av o-3 är ingen fördel heller.
Nånstans vid 4gram/dygn ökar faktiskt blödningsrisken märkbart.
Tex dör Inuiter som ju kan ha högt intag av omega-3 oftare än andra i blödningsrelaterade åkommor.
Tack, då ska jag köra 4g per dygn. Mer ekonomiskt. Sånna här argument köper jag :-)
Jag har inte legat så tokigt. beroende på kvaliteten på kapslarna. Den här ggr fick jag tag i en i den lokala ICA affären med 35% Omega 3-fettsyror. Varje kapsel innehåller 500 mg. alltså är en kapsel 175 mg. Skulle jag kunna äta 22 st av dessa per dag och hamna på 4g. Jag tyckte att min dos på 12 st var hög då rekommendationen på burken står 4:a. 4.a per dag tyckte jag lät mesigt.
Tyvärr äter jag fisk sällan så en stor dos Omega3 tillskott är ett måste. Hur stor dos skulle ett barn behöva, för att inte överdriva?