Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2962 ggr
Gryningsljus
0

Lchf & Asiensemester, TIPS?

Jag ska på 5 veckors semester till Thailand i februari. Någon som har erfarenhet av lchf-kost och vistelse i det landet eller liknande länder?

Av erfarenhet vet jag att deras kost mycket baseras på ris, frukt, "sockrade" såser som maten ligger i, sockrad vinäger, MSG(monosodiumglutamat/natriumglutamat) mm. 

Jag är "inte bara lchf:are utan även sockerberoende" och känner en viss oro. Jag tänker ha en härlig semester men är faktiskt lite orolig över kosten. Jag VET ju vad den gör med mig, hur dåligt fel kost får mig att må. Jag vill må bra under semestern och jag vill må bra efter semestern!

Tips, jag behöver alla tips och råd jag kan få!!!!!

Roarkish
0

Nu sträcker alla upp vänster hand i luften och lägger höger hand på hjärtat och säger efter mig. Jag lovar att bli en friskare och sundare människa under semestern!

Skämt åsido, ska ut på arbetsresa till några av världens hörn snart, och det kommer bli lite krångligt. Själva resandet går ok, eftersom det är bra service på flygen i bus class, men alla luncher och middagar man bjuds på därborta däremot. Jag tror jag ska äta så "bra som möjligt" medan jag är borta utan att få panik. Jag mår inte dåligt av att äta kolhydrater. Jag mår dåligt av att gå upp i vikt, och så många kilon kan jag väl inte gå upp på en knapp månad.

Thaifood-Tahaan
0

kokos olja finns att köpa om du letar lite. likaså kokos creme. Oljan kan du ju ha med dig och hälla på maten och skippa riset. satsa på och ät något som heter naam tok moo,mycket fett griskött som man grillar så fettet rinner ner i glöden och smaksätter köttet. ska du undvika att dom slänger socker i maten säg mai aow naam taan kraap/kha Manligt/kvinnligt artighetsavslut. Ät hellre längs med gatorna än på flashiga restauranger. moo ping, moo daet diaw, tom kha gai, tom yum goong, geng keaow wan gai. finns hur mycket som helst att äta och om man kan prata lite thai kan man göra det bättre för sig. msg heter pong shoo ross. mai aow pong shoo ross krap, betyder vill inte ha msg.