En liten bacon fråga?
har gjort god köttfärslimpa Mari Tausons recept.
men konstaterar att bacon verkar jag inte må så bra av.
Jag har naturligt vis slängt paketet men undrar vad det var för skumt i det som inte passade mig..
kan det vara ssså enkelt så att det är druvsockret?

Troligen inte eftersom det är så små mängder (men kan inte uteslutas), kanske var det nitriten du reagerade på….eller kan det tänkas att det fanns glutamat i din bacon?
mezza: jag blir inte förvånad för jag mår INTE bra av bacon och har hela tiden trott det är druvsockret.
Nu har vi hittat en sort utan druvsocker, men med nitrit, vet inte om jag tänker testa, eftersom jag tycker det är lite för salt med bacon, men min man gillar det…
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta, jag läste nånstans om en kille som läger baconet i blöt några få minuter, och sen steker. Jag provade, och mycket av saltsmaken försvann!

Vet inte om det var mig du läste om. Jag låter dem ligga och laka ut hela natten. Tycker nästan inte att de smakar salt alls, då…
Värt att testa…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag gillar bacon men har börjat tycka att det är för salt, kanske värt att prova med blötläggning.
Pröva gärna att steka skivat färskt sidfläsk - med lite peppar och några stänk salt slår det bacon alla gånger!
Man slipper dessutom nitrit, druvsocker, och ev. andra kemikaler som brukar finnas i bacon, lite beroende på märke förstås..

Det finns Kalkonbacon som är magrare och nyttigare.
Har själv testat det för jag brukade ha bacon på pizzan tidigare men nu gör jag en smalare variant.
Värt att testa

Tack för tipset, SugarPie… att det fanns hade jag ingen aning om! Ska titta efter det nästa gång jag handlar.
"still lost in space and time"
fast ska vi ha magrare bacon?? färskt sidfläsk låter bättre och det är mums med allt det feta
Något mindre fett bacon behöver vi inte men kalkonbacon låter annars gott.
Ett tag sen jag år bacon nu faktiskt, man tröttnar lite. Så nu äter jag det mer sällan och njuter av det då istället *L*

Tänkte inte så mycket på fettet, utan mer på att det kan vara gott med omväxling. Skulle tro att kalkonbacon har kommit ut på marknaden då det finns ganska många muslimer, som inte äter fläskkött. Jag har sett att det finns kyklingköttbullar t ex.
Jag bruka äta en kallrökt skinka istället för bacon, och den är så mager att den är nyckelhålsmärkt! Så jag använder mycket smör vid stekningen, som jag sedan häller över, då jag har lagt upp det på tallriken.
"still lost in space and time"