Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 16763 ggr
Blow
34

Kelp, jod

För cirka två månader sen läste jag av en slump om att kelp, alltså jod, kan bidra till ökad förbränning. Jag kom då på att jag under fyra års tid, innan jag sen gick upp mycket i vikt, åt kelp dagligen, fast då p.g.a. att jag fått det rekommenderat för tandhälsa.

Under de här fyra åren hade jag min idealvikt. Nu har jag börjat äta kelptabletter igen och har på en månad gått ner 6 kg, utan att annars ha ändrat min kost. Jag har dock läst på nätet att det finns vissa faror med kelp, att jodtillskott kan påverka sköldkörteln negativt. Samtidigt känns det ju fantastiskt om jag äntligen är på väg till min önskade vikt. Vad tror ni? Är kelp bra eller är det helt dumt att fortsätta ta tabletterna?

Inkanyezi
2

Och så heter det väl inte kelp. Jag brukar kalla det lulucha, men på svenska heter det tång. Det handlar om vanlig blåstång, som är ett vanligt inslag i kosten hos flera folk, både i Asien och i Amerika.

Man behöver inte alls köpa den i hälsokostaffären, utan man kan hämta den i havet om man bor nära. Den smakar faktiskt hyggligt gott i Stockholms skärgård. Och jag tror att det är ganska dumt med tabletter om man lika gärna kan få det oraffinerat direkt ur havet.

Lena123
0

intressant,har hört talas om att tång ska vara näringsrik men inte att den ska påverka vikten positivt…kanske ska man pröva det.

http://www.winthers-skafferi.se/

bazz
0

Tång innehåller mycket jod vilket stödjer funktionen hos sköldkörteln

[Pennylane1]
0

# 1 kelp heter kelp Flört det handlar bara om olika arter av tång.

[iovis]
0

Spännande, finns det nåt liknande på hälsokosten??

Blow
0

Tack för svar. Ja, det är ganska spännande, fast samtidigt är jag orolig över om det är skadligt. Eftersom jag har ätit det tidigare, under fyra år, och dosen på tabletterna är 50 mcg jod (x4, per dag), undrar jag om det finns risk för att göra sig beroende. Jag använder A.Vogels tabletter Kelpasan.

6 kg på en månad är väldigt mycket för mig. Jag har stått still ganska länge och har över huvud taget rätt svårt för att gå ner, även på t.ex. fakirkost. På snart två år med LCHF har jag gått ner cirka 10 kg.

Efter att jag började äta kelp har jag alltså gått ner ytterligare 6 kg. Jag har även börjat dricka grönt te, vilket kanske har betydelse, men oavsett känns det som en ganska stor skillnad i vikt. Just nu har jag bara 7 kg kvar till min absoluta idealvikt (eller ännu mindre om jag får större muskelmassa).

PatrikHagglund
2

Lyssnade just på Jimmy Mores intervju med Jorge Flechas angående jod. Intressant.

Enligt honom får medeljapanen via kost från havet i sig nästan 14 mg jod/dag (dvs nästan hundra gånger mer än rekommenderat intag på 150 ug), utan kända negativa konsekvenser.

Verkar som om kroppen inte tar upp mer jod än den behöver. Ändå verkade det som om man kunde få för mycket (särskilt om man hade haft brist tidigare), men jag fattade inte hur.

subcalva
0

Blow, det vore intressant att få höra en uppdatering hur det gått för dig.

Själv har jag tagit en kelptablett med 150 ug varje morgon i en veckas tid. Jag vet inte om det spelar någon roll, men jag tar den på morgonen ihop med frukosten så jag tänker att det kanske blir en mer naturlig dygnsrytm.