Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7586 ggr
Lele
0

riven kokos ????

Hej !! måste fråga om det kanske är nåt jag inte förstår

har precis börjat ätta lchf och den enda info jag har än så länge kommer här ifrån, då jag av en slump hamnade på denna sida och tyckte det var som "allt föll på plats"

Till min fråga ang kokos var  och handlade hem kokos då jag sett här att det är vanligt  att använda men kom hem och ser att kokosen jag har köpt har 23,7g kolh.!!!

jag bor i Portugal men det kan ju inte ha med saken att göra kokos är ju kokos !! eller är det inte vanlig riven kokos som används i lchf rescept???

som sagt  förstår inte ????

Zepp
0

Du missade nog att det skall vara kokosfett.. dvs 100% fett!

Fast jag har lite kokosflingor i cocospankakor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
0

23.7 låter väldigt högt - redovisas fiber inkluderat i Portugal som i USA kanske? (i sverige är de redan separerade)

Zepp
0

Lele
0

Tack för svar så snabbt!!

(fick springa ifrån har små barn!)

enl förpackningen är det fibrer utskrivet också 16,3g så det verkar som dom har samma här som i Sverige (är ju båda EU länder)

men jag får väl låta bli kokosflingerna och hålla mej till mjölken

måste ha läst tokigt men var så övertygad om att jag vid flera tillfällen läst kokosflingor.

Zepp
0

Eftersom du nu har kokosflingor hemma måste du bara testa att göra dessa!

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e971361f-04f5-4458-88bb-ec44cc9b22c5

Fiana
0

Om det är ren kokos och eftersom det är samma som fineli´s värden om man lägger ihop fiber och kolhydrater så är det nog 6.4g/100g och det går ju ok om man inte använder för mycket

(innehållsförteckningar från usa skriver också fibrerna för sig, men de är inräknade i totalt antal kolhydrater och du måste dra ifrån dem, svenska innehållsförteckningar behöver man aldrig göra det på)

Lele
0

???

#3 men hur kan det vara så olika?? jag har ju också 16,3g fibrer deklarerat på förpackningen???

Det kan väl inte finnas olika kokosflingor?? eller??

Fiana
0

Det är bara olika sätt att skriva innehållsförteckningar.

Det kan variera mellan olika varianter av kokos en del precis som nötter - Coops mandlar varierar mellan 4.5g/100g och ca 13g/100g olika delar av året t ex.

Det låter som du fått tag på ett paket deklarerat som i USA - och i så fall är det ca 6gkolhydrater per 100g

Lele
0

# 5 Tack för receptet lovar ska prova har just lovat resten av familjen kokoskakor men dom får med socker i , har inte övertygat mannen att detta är rätt men det kommer nog!!

Än en gång tack för svaren!