80-tals mat o dryck?
Skall snart på ett arrangemang i 80-talets tecken.
Behöver därför tips och idéer hur man fixar sådan mat o dryck så LCHF vänligt det bara går.
/Ullabritt
Flygande Jacob!! Åhhh….those were the days!

Fondue!
Mer LCHF-aktigt: Avacadohalvor med räkor på.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Kassler med (ananas) och ost eller Räkcocktail!
Plankstek för sjutton!
Rostbiff och potatissallad (fast det får väl bli rättikasallad istället då)
Ostgratinerad falukorv i ungsform fick jag ofta (kanske inte så mycket partymat)

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Harstek.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Det låter ju urläckert!
Räkcocktail och kassler med ost och ananas minns jag.
Falukorv i ugn har jag aldrig gillat, men det kan ju passa de andra. Själv kan jag ju steka ett par skivor och ta lite blomkålsmos till.
Harstek har jag inte ätit sedan jag var barn. Men har för mig att jag gillade det.
Jag tar tacksamt emot fler förslag.
/Ullabritt
Tjälknöl - tyckte jag att "alla" pratade om på 80-talet (vet inte om det är 80-tal dock…)
Smidigt för tillfällen med många gäster och enkel att tillaga.
Tjälknöl - Recept.nu
**Smördegsinbakat
**(om man accepterar lite kolhydrater)
- Smördegsinbakad fläskfilet
- Smördegsinbakad oxfilet
med kronärtskocksbotten fylld med gorgonzola
(allt i smördegspaketet)
Filet Mignon Black & White
Creme Niñon (70- eller 80-tal?) Så gott!
* * *
Bakad Potatis
Med nå'n god röra i
(tyvärr inte så mkt lchf - om man nu inte håller sig till röran enbart)
After Eight...
(inte så mkt lchf)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag halade just upp receptet på Kreolskans gryta, men nu blir jag lite osäker på om det är 80-talsmat, den kanske var poppis redan på 70-talet?
Nåja, det är i alla fall en jättegod gryta!
Skulle man inte tillaga allting i lergryta ett tag? Har för mig att man köpte lergrytor med receptbok i. Du har kanske någon sådan i gömmorna?

Falukorv täcker 7-8 decennier och är alltid rätt.
Det stämmer, min lergryta köpte jag faktiskt i mitten av 80-talet. Och jag använder den faktiskt fortfarande lite då och då.
Plommon- eller vitlöks-späckad fläskkarré var en av mina favoriter, samt givetvis hel kyckling.
Maten börjar jag få lite koll på nu, vattnas faktiskt i munnen.
Men vad är en typisk 80-tals dryck?
/Ullabritt

Gröna hissen….men inte så lchf precis

Pina Colada å Irish Coffe kanske är 80-tal…..
Irish Coffee! Ja! LCHF dessutom (utom den lilla mängden farinsocker)!
Annars var det väl vin, vin och vin till maten - rödvin.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Jag har en retro-meny jag skulle bjudit på om jag var med i "Halv åtta hos mig".
Förrätt : Räkcocktal
Huvudrätt : File mignon black and white. En bit oxfile och en bit fläskfile. Ena halvan av tallriken häller man gorgonzolasås på, den andra rödvinssås. Sen lägger man köttbitarna i varsin sås på tallriken (svårt att förklara). Därav black and white. Dock hade jag kört med två oxfilebitar, gillar inte fläskfile. Ska väl egentligen serveras med bakad potatis, men kör man LCHF så kan man ju nöja sig med sallad.
Dessert : Friterad Camembert.
Detta är så mycket 80tal man kan komma. Jag o min kompis har tryckt i oss mängder av det här 82 - 86. Bra fet bakfyllemat :-)
Hatar cancer och älskar vårlökar.
(Ja, självklart Friterad Camembert! Min absoluta favoritdessert - med persilja (också friterad) och hjortronsylt!
Huvudrätten och Desserten - det stod på bordet titt som oftast. Blir riktigt sugen på det nu - det var läääänge se'n jag åt nå't av det.)

När det gäller dryck så är det värre. Jag har druckit öl genom alla decenium. En del Martini slank ner kommer jag ihåg.
Galliano hot-shots var 90-tal? Eller?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Gröna hissen var en av mina favoriter. Jag hade även en till , om jag minns rätt så hette den "blue hawaii". (blå curacao och ananasjuice)
Jag har faktiskt kvar flaskan med en liten skvätt i.
Martini Bianco lärde jag mig också att tycka om på 80-talet.
Åh vad minnet börjar komma tillbaks. Det var en härlig tid, men det är nog varje årtionde när man är i 20-års åldern.
/Ullabritt