Motverka trötthet.
Det finns inget värre än att gå omkring och vara trött - vecka efter vecka och känna hur allt man ska göra bara blir liggande eller lidande, speciellt studierna.
Imorgon börjar min tredje vecka med lchf. Jag har inte kastat mig huvudstupa in i dieten med att byta matrutiner från dag ett. Jag började med att bara ta bort bröd, potatis, pasta osv till en början. Nu försöker jag ta bort godis och läsk, i varje fall dra ned rejält på det. Förhoppningsvis är det borta helt inom kort.
Problemet är att jag är en väldigt trött person. Inte bara under själva dieten. Jag har alltid varit trött av mig. Kan sova 12 timmar om natten för att sedan behöva sova mitt på dagen bara för att jag är så otroligt trött. Sen när jag vaknar känner jag mig fortfarande trött, eller blir det inom en timme. Dvs jag blir kraftigt trött, på gränsen till obehagligt trött.
Detta har påverkat mitt humör och allting annat också. Tröttheten gör att jag knappt orkar med något alls. Det har gått så långt att jag har börjat använda koffeintabletter för att piggna till, men det är sällan jag märker någon större effekt av de. (Jag dricker inte kaffe, vägrar, det smakar bara hemskt).
Jag vill gärna lägga ned koffeintabletterna eftersom jag vill slippa ta tabletter överhuvudtaget. Vet ni något man kan ta/äta för att piggna till? Kan man ha brist på något i kroppen som orsakar denna kraftiga trötthet? Jag har provat använda flera olika multivitaminer utan att direkt märka något märkvärd skillnad.
Har du kollat upp hos läkaren om du har problem med ämnesomsättningen eller brist på järn/B12?
Den tröttheten känner jag igen. Det är en trötthet som inte blir bättre fastän man sover ordentligt. Sover hela natten och sen man ätit mårgonmålet vill man bara i säng igen.
Har du en stressig period??
Har du kollat reuma? Andra symtom som kan antyda på det??
Jag har reuma SLE o.SS. Med den här kosten är min värk och trötthet betydligt bättre. Fick diagnosen för 6mån sen så jag kollar runt och lär mig ännu. Lchf sen ca 1år.
Hoppas du hittar vad som får dig piggare.
Håller på att undersöker struman nu för att se om ämnesomsättningen är rubbad. Sist jag kollade om kroppen har vitaminbrist så var allting normalt - men tröttheten kvarstod.
#2 Jag lever sedan ca 10 år tillbaka ett otroligt stressigt liv som jag nu försöker ändra. Förvånad över att jag inte fått magsår ännu pga den onormala mängden stress jag utsetts för. Jag vet också att detta kan vara en faktor för min trötthet.
Vad är reuma?
Mycket kort är reuma ont i leder ev. torra ögon, trötthet mm mm
Inte underligt om kroppen säger i från om du levt under stress så lång tid.
Hoppas du får hjälp av kosten men räkna med att du mår sämre ev tröttare i början under övergångs perioden..
#5 Hmm… kanske ska undersöka mig för det där reuma för jag har haft ont i lederna sedan jag var ca 5 år gammal. Jag har dock inte reumatism.
Jodå jag är medveten om övergångsfasens hemskheter.