Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6004 ggr
gillargodis
0

kokosgodis

50 g smör

1/2 dl ljus sirap

1/2 dl strösocker

2 dl vispgrädde

200 g kokosflingor

Garnering

200 g mörk choklad

25 g kokosfett

Blanda smör, sirap, socker och grädde i en kastrull. Koka i 5 minuter. Rör i kokosflingorna. Bred ut smeten på ett smörpapper. Ställ i kylen att stelna Skär i fyrkantiga bitar. Smält choklad och kokosfett i vattenbad. Doppa kokosbitarna i chokladen och vänd runt. Lägg kokosbitarna på smörpapper tills chokladen stelnat.

25 st 7 g kolhydrater/bit

Calmare
0

Haha… ett litet litet troll kanske? Flört

gillargodis
0

#1 nä men jag gillar godis och kokos är ju nyttigt

Andina
0

Låter jättegott! 
Men 3 bitar av detta godis fyller hela min dagsranson av kolhydrater. Blir inte mycket mer att äta den da'n. ;(

Men det går säkert att omvandla till lchf och få det gott. Ersätt t ex sockret och sirapen med stevia/sukrin. För att få till själva sirapssmaken vet jag inte riktigt vad man kan använda istället…

Men som kolhydrat-lyx = om man vill göra nå't medvetet avsteg så låter det gott!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

gillargodis
0

Jag har ett gäng i frysen. Om nån hälsar på kan dom få. Och ibland kan man ta en själv

ttss
0

Tyvärr så är det väl sirapen som gör att de blir sega/fasta?

Sockret går ju alltid att byta ut, men sirapen?

Aniara4
0

Haha, vilket sockerchock!

gillargodis
0

Finns det inget annat segt utan kolhydrater då

Andina
0

Ja, det blir en utmaning till att komma underfund med vad man skulle kunna använda istället för sirap… för att komma åtminstone liiite i närheten av 'segheten'…

Skulle vara kul om det finns tips och förslag till det. Någon???
För då kanske ditt kokosgodis kan omvandlas till ett riktigt lchf-godis!

Marängvisp…?

(Personligen skulle jag också ersätta en hel del av chokladen med 100 % kakao - men jag vet att många (de flesta?) föredrar choklad istälelt för kakao)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

mejeri
0

ja hårdvispad äggvita, och sukrin ist f. socker Funkar det?

[Pennylane1]
0

maltitol är ju sirap utan kolisar fast kanske inte direkt med sirapssmak… men om man smälter sukrin får det lite kolasmak… hmmmm

Andina
0

Jag vet inte om det fungerar - det var bara en tanke… Få se om jag eller någon provar nå'n dag. (Själv har jag inte mycket av ingredienserna hemma just nu.)

men det skulle va' kul om det kom in idéer till att 'lösa detta' så man kan prova sig fram.

mejeri
0

maltitol? är inte det nåt onyttigt sötn.medel då?

Andina
0

Aha! Låter intressant Pennylane! Har aldrig satt mig in i vad maltitol egentligen är… Kul!

Andina
0

Här en tråd där "Ullisbullis" skriver (inlägg #7) att det går bra att göra knäck med maltitol i alla fall

Andina
0

Fast tittar man runt lite bland trådarna här på KiF så sägs det att man lätt blir dålig i magen av maltitol och att det höjer blodsockervärdet, så är man känslig för det, så är inte maltitol särksilt lämpligt att använda.

Men är man inte känslig - så går det väl an ibland… kanske…?

Trådar på KiF om Maltitol

mejeri
0

jag googlade och det stog att det har laxerande effekt, nä jag vill inte testa det. Smakar säkert inte bra heller. Jag är jättekänslig för lightläsk med aspartam tex. Bismak usch!

mejeri
0

ska man nån gång testa tar jag nog vanlig sirap ändå. Kanske som julgodis el nåt

[Pennylane1]
0

maltitol smakar visst bra, har ingen bismak vad jag kan känna. Jag är inte känslig mot det i måttliga mängder. Enda gången jag känt av något var när jag ätit MYCKET karameller som hade klibbat ihop.  Det är en sockeralkohol och fast den har 100 % kolhydrater så behöver man inte räkna dom.

ttss
0

vad finns maltitol att köpa. På panduro? Har för mig att jag har läst det här nån stans.

[Pennylane1]
0

japp, det är där jag köper det iallfall!

ttss
0

Okej