Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4108 ggr
Wroncan
0

Funderar...

Hej alla fettdiggare=) Jag heter Weronica och är 34 år. Jag är överviktig/fet och har väl prövat de flesta metoder för att gå ner i vikt. Jag har alltid lyckats med det, det är jobbet efteråt som inte funkar för mig vilket resulterar i att jag går upp allt igen. Just nu har jag börjat med VLCD(igen!), och jag finner det inte svårt att leva med ett kaloriintag mindre än 500/dag. Jag mår bra, är i ketos, men tänker väldigt mycket på vad som ska hända sen när jag nått mitt mål, tidigare erfarenheter säger mig att går från rosa moln rakt ner i gyttjan!

LCHF är något jag börjat läsa på om och jag finner det väldigt intressant, det handlar ju inte bara om vikten utan att faktiskt ändra hela sin livsstil. Det känns som att det här är något som skulle kunna passa mig och konceptet har jag förstått, men jag undrar: Hur mycket ska man egentligen få i sig? Av fett, kolhydrater, energi, proteiner på en dag? Finns det några riktlinjer liksom? hur gör ni räknar ni allt ni stoppar i er under en dag?

Mvh Weronica

Zepp
0

Vi räknar helst inte kalorier.. men några tumregler finns det ju.. MINST 1 gram protein per kilo och dag i snitt.. så lite kolhydrater du finner lämpligt.. typ 20-40 gram per dag är vanligt vid viktnedgång.. och resten fett så du håller dig ohungrig tills nästa mål!!

Vi ersätter altså energin från kolhydraterna med energi från fett.. varken mer eller mindre.. ofta efter ett tag faktist mindre om kroppen väl vant sig att ta en del av fettvalkarna!

Man får se det långsiktigt.. det handlar om blodsockerkontroll.. hålla ner det till en lagom o jämn nivå så att insulinhalten sjunker så att lagringen upphör och fettet släpps fritt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Hm. Jag håller inte med om att du lyckats gå ner för viktnedgången handlar inte bara om vad du kan svälta dig till, utan just, och än viktigare, vad som händer tiden efter.

Ett annat sätt att säga vad Zepp säger är att du behöver börja lyssna på din kropp. Ge den riktig mat, full med nödvändig näring som fett och proteiner. Och se tiden an.

kaisakavat
0

Hej Wronkan! Skrattande

Hoppas du överger VLCD.. Inte hälsosamt. Förvånad

Istället kan du köra LCHF, som vi här på sajten gör, vilket innebär att du äter de näringsämnen din kropp behöver för att du ska må bra och samtidigt håller nere blodsockernivåerna. Då kan du gå ner i vikt utan att misshandla dig själv.

Har du läst artikeln "Vanliga frågor & svar" som finns i listan uppe till vänster. Om inte - Klicka på den och läs!

För att svara på din konkreta fråga tar jag mig själv som exempel.

Äter såhär:

• Protein - mellan 80 och 100 gram per dag
  • Fett - mellan 140 och 160 g per dag
  • Kolhydrater - under 20 g per dag

Det är individuellt hur man behöver äta för att må som bäst, och för att gå ner i vikt. Man får prova sig fram.

Zepp
0

Här har du maten du tvingas äta om du väljer LCHF!

http://www.lchfmat.com/

Tvingas???Glad

starhawk
0

VLCD usch! det är ju bara en av de vanliga svältkosterna som skadar kroppen, gå över till LCHF istället du slipper vara hungrig och går ändå ner i vikt, den enda metod som funkat på mig, dessutom är jag en köttälskare och med den här kosten får jag äta det jag tycker om, perfekt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
0

I början kan det vara en god ide att lägga in vad man äter i ett program som heter MINMAT.NET!

http://minmat.net/counter.php

Mest för att se så man får rätt fördelning av maten!

Och här hur du använder programet!

Minmat.net - Så här gör du

Vanliga frågor & svar om LCHF!

LCHF-folder

Wroncan
0

Tack så mycket för era svarGlad Jag har anmält mig till en föreläsning med Annika Dahlqvist i feb. det kan ju vara ett steg i rätt riktning!

lizaohman
0

Välkommen Wroncan!

Du har redan fått finfina råd från några gamlingar här på forum. Vill bara understryka att du bör läsa Vanliga frågor och svar, så att du får en bättre grund att stå på när du lägger upp din personliga matprofil. Ta din inspiration från LCHF-foldern. Det är väldigt olika vad som fungerar för oss. Dels beror det på genetiken, men också på hur man behandlat sin kropp tidigare. Om man svultit sig och brutit ner muskler i kroppen, så kan det ta flera år innan kroppen återfått hormonbalansen och man får den efterlängtade fettförlusten. Så ladda upp med tålamod!

Däremot så märks en vattenförlust väldigt snabbt och all onödig svullnad försvinner. Vågen är ingen bra mätmetod eftersom muskler väger mer än fett och en hormonbalansering innebär att du bygger muskler. Ta ett gott råd och börja mäta din kropp på olika ställen, så märker du att det händer saker även när vågen till och med pekar uppåt. Människokroppen jobbar dessutom efter ett helt eget schema. Den förändras alltså inte överallt konstant. En medlem rapporterade att hon en vecka bara tappat centimetrar runt halsen!

Så småningom har din kropp återgått till vad den själv anser vara normalform. Sen kan man vara rätt oense med den, särskilt ifall magen fortfarande putar eller låren inte är fascionabelt slanka och då får man ta till någon lämplig aktivitet som formar just det problemområdet.  

Återgår till början av mitt inlägg. Genetiken. Med det menar jag att vi har olika förutsättningar beroende på vårt arv. Ett tydligt exempel: Det är bevisat att nordbor med arv från nordbor o s v, generellt tål mjölk bättre än folk från andra delar av världen. Har man metabolt syndrom har man en tuffare uppgift framför sig, men också de största hälsovinsterna! Här kan särskilt nämnas diabetes.

Till sist: om du börjar en tråd med att skriva hur lång du är, vad du väger och hur en vanlig LCHF-dag ser ut (när du startat upp alltså), så kan du få löpande hjälp från medlemmarna på forum. Vi hjälper dig att komma över din fettskräck och förklarar vad det är för fenomen som inträffar, när du börjar upptäcka saker. Till exempel de övergångsbesvär som kan inträffa.

Lycka till - det ska bli spännande att följa din resa mot hälsa och normalform!

Wroncan
0

Jag har bestämt mig för att avbryta min VLCD kur, så kör igång med LCHF=). Kommer nog chocka kroppen men ska verkligen göra mitt bästa för att det här ska gå bra! Har varit och handlat och nu ska det bli gott att ÄTAGlad……ska använda mig av minmat verktyget så jag ser på ett ungefär hur jag ska ligga. Ha en skön helg allihopa!

wernerbraeck
0

Lycka till Wroncan!  Glad

kaisakavat
0

Åh, vilket bra beslut. Hoppas du kommer trivas!

Var beredd på reaktioner, t ex förändrade mättnads-hungersignaler, trötthet, lite av varje. Försök att äta långsamt och njuta av maten, så du inte äter dig övermätt i början. Fett i kosten har ju den egenskapen att man blir väldigt mätt, men med lite fördröjning.

Kom igen med frågor när du undrar över saker.

Stort lycka till!! Glad

Wroncan
0

Ja det känns verkligen att jag tagit ett bra beslut för MIN skull=)

Jag var/är beredd på dessa reaktioner som kan uppstå, de enda reaktionerna jag stött på ännu är från folk runtomkring! Men det kan jag gärna ta, jag har bra argument att sätta emot när de tjatar haha.

Förösker så gott jag kan att använda mig av minmat.net, men tycker det är krångligt när man äter "klickar å såser" av en del saker, eller som nu gjorde jag blomkålsmos det blir krångligt att fylla i liksom. Men man får försöka å tänka i huvet på ett ungerfär…….är riktigt nöjd över att ha hittat LCHF iaf=)

tusenord
0

Jag har precis startat om med LCHF (tredje gången gillt…) för att gå ner i vikt och använder inte något kostprogram. Mest beroende på att jag har väldigt dåligt hum om vad saker och ting väger eller hur mycket "en klick eller skvätt" är.

Poängen är att avstå från kolhydraterna. Resten, proteiner och fett, löser sig av sig själv. Visst har jag låtit en del kolisar slinka med så här i början, men man vänjer sig rätt snabbt. T ex gjorde dottern sallad igår, med både tomat och pasta i. Jag åt (de få) tomater som råkade slinka med till min tallrik, men petade ur pastan och gav åt henne.

Nu har jag skrivit ut en LCHF-folder åt henne, så hon vet vad jag får - och inte får - äta nästa gång hon lagar maten. Allt eftersom tiden går kommer ju de kolhydratrika livsmedel jag har att ta slut eller "försvinna" Cool från skafferiet, så då löser vi det lilla problemet.

Wroncan
0

Efter en veckas intag av mestadels fett så mår jag kanonGlad har inget sug, är mätt, äter gott, listan kan fyllas på med så mycket mera jag faktiskt är nöjd med. Känns inte speciellt svårt att leva såhär och även om det är nytt så känns det som jag hittat hem. Vågen säger -2,4kg och 2 cm i midjan, kan mycket väl vara vatten men nåt har iaf hänt! Ikväll ska jag på Annika Dahlqvists föreläsning ska bli så kul och intressant!

Hoppas alla får en riktigt skön start på veckan!

kaisakavat
0

Så roligt att det går bra! Att du mår bra! Skrattande

Föreläsning nu, perfekt timing.. du lär få yttterligare motivation på det viset.

Lojs
0

#14 Jättekul att det känns så positivt för dig! Tänk bara på att omställningsbesvären kan komma, så var beredd på trötthet osv, så du inte tror att det är fel på kosten.

Skriv gärna vad du tyckte om föreläsningen sedan!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wroncan
0

hehe nä jag väntar på dessa omställningsbesvär så jag kan ta itu med dom, när/om dom dyker upp!

Får ni möjligheten att lyssna på Annika Dahlqvist så missa inte det för allt smör i Småland, hon är en god talare och fast hon pratar i tre timmar så kunde jag ha lyssnat i flera till. Gårdagens föreläsning får 4/5 smörpaket i betygSkrattande

Men jag vill ha mer mer mer så funderar faktiskt på att boka kolhydrater i fokus kryssningen 16-17/4.

Nu ska jag till hälsokost och se om dom har bra kokosfett där! Har förstått det som att Cocosa ska vara bra men det finns säkerligen flera alternativ?

lizaohman
0

Om du gillar kokosolja och tänker använda det dagligen, så kan jag varmt rekommendera att handla på crearome.se där du får tag på väldigt bra kokosolja (med smak och doft) i prisvärt storpack. Finns i 5 kg och 10 kg. Sedan pytsar man upp i en mindre burk som får stå framme. Kokosolja förstörs inte i första taget och behöver inte stå i kylen - då blir det för övrigt stenhårt!

dejsi
0

Wroncan : Köp boken "Gi-noll" av Sten Sture Skaldeman. Den är jättebra.

Wroncan
0

Har plöjt igenom SSS samtliga böcker, dom är riktigt bra. Dessvärre så kom min man hem med ett paket kokosfett(silverpaket) då han hört mig prata om det, snäll som han var så köpte han det och ville göra mig glad=)…..tanken va ju god! Så får väl häda lite och använda upp det iaf, sen blir det ett bättre alternativ och jag har tipsat om vad han ska köpa nästa gång*s*

Har nu hållt på i två veckor och har inga större omställningbesvär utan mår förträffligt bra och är så nöjd med det här!

donbernardo
0

Roligt Wroncan. fortsätt gärna rapportera. Alltid kul att höra hur det går för människor. Kan även vara bra att rapportera ev problem för att få pepp och tips. Jättebra att du läser mycket, en framgångsfaktor tror jag.

"keep up the good work"

/don

lizaohman
0

Vad ql att höra att maken stödjer dig i din kostomläggning! Min blev så otroligt lycklig när han hörde att nu skulle vi börja äta kött med bearnaissås och andra goda smörsåser. Så han var inte särskilt svår att övertala haha

Wroncan
0

Tiden går fort när man har roligt sägs det. Nu har jag kört LCHF ilite mer än tre veckor! Känns som jag aldrig gjort annat*s* Mår förträffligt bra är nöjd och glad med tillvaron, och framförallt så är jag mätt! Det här är min grej och jag kommer aldrig ångra den dagen jag tvärt gick från en påse pulver till att ÄTA!

En negativ effekt har jag stött på än så länge och det är toabesöken som blivit färre och jag va lite orolig att jag va förstoppad. La till extra fett och dricker tillräckligt med vatten, det gav ingen bättre effekt så mera kokosfett i kaffet och magnesiumtillskott fick fart på maskineriet. Kan tillägga att FEM personer i min bekantskapskrets har sett en positiv förändring på mig på denna korta tid kan ni gissa hur dom äter idag? Inte så svårt att lista ut att de såklart vill ha samma bra effekt och bra mående som jag harTungan ute så dom kör LCHF för hela slanten dom oxå!

För att ha lite koll väger/mäter jag mig en gång i veckan och efter tre veckor så har jag tappat 3,4kg och 6 cm i midjan! Det är jag FETT NÖJD med=)

kaisakavat
0

#23 Riktigt fina nyheter! Skrattande

sylfida
0

Även boken "Ät dig ner i vikt" med Sten Sture Skaldeman är bra! Där får man svar på många frågor och får många bra tips!

Stort lycka till!

lizaohman
0

Just vid 3-veckorssnåret kan man uppleva lite trötthet för nu börjar kroppen på allvar att gå över på fettdrift och tillverkar sin egen näring till hjärnan. Musklerna kan också kännas svaga. Kör på bara. Känns det övermäktigt, så introducera lite fler grönsaker tillfälligtvis. Det är alls inte alla som känner av några besvär (eller så tar det längre tid innan de kommer), men jag nämner det bara så att du vet vad det är ifall du känner av dem. Det går över :)

sylfida
0

Kände mig lite "dimmig" i huvudet just vid den här tiden…

Nu är det helt OK igen Glad

Wroncan
0

Nuså har jag kört LCHF i 5 veckorSkrattande. Det känns som en naturlig del i min vardag och jag mår bra. Tyvärr halkade jag av banan och hamnade på en efterfest efter en kryssning vi åkte och fick i mig mindre bra saker som är alkoholrelateradeSkäms. Åkte ur ketosen så det dammade om det, men e tebax i ketos nu och mår riktigt fint precis som det ska vara. Vad gäller maten har jag inte gjort några avsteg och trivs bra med kosten jag äter. Det händer inte så mycket på vågen -2,9 kg men 8 cm i midjan säger desto mer! Min man supportar och äter som jag och i måndags började äldsta dottern också plocka bort kolisarna……

Har hittat en äggbod bakom där jag bor(hade ingen aning om den!) riktig guldgruva och kunna köpa ägg på så vis. Periodvis har jag kännt mig segare än vanligt men det finns ingenting som skulle få mig att återvända till mitt gamla leverne i dagens läge jag är så glad att jag hittat rätt.

Trevlig helg!

kaisakavat
0

Vilken härlig delrapport! Du är ju jätteduktig som lyckades styra upp igen efter felsteg och det låter hur bra som helst att du har stöd av din omgivning!

Äggbod - avundjuk.. Glad

Segheten du känner av är ju tecken på att du ännu är i omställningsfasen. Inget som kommer bestå.

Trevlig helg till dig också!! Skrattande