Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12684 ggr
Million
2

Smetana

Var kan jag hitta smetana? Är jättesugen på att testa! Såg det i laktoshyllan men vanlig borde ju vara billigare. Och den fanns inte på min Ica.

Zepp
2

Finns i Ryssland.. det är vad jag förstår naturligt sur grädde!

Används företrädesvis till biff Stroganof och som tillbehör till Borstj!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Million
0

Vet du var man kan köpa det?

Henriette55
0

Du kan göra den själv.

Tillagning

Smetana, tjock syrad grädde är en viktig ingrediens i det ryska köket. I sverige ersätts det så gott som alltid med gräddfil, en blek kopia i ryska sammanhang. Smetana används i alla ryska soppor och de flesta såser.

Stor mängd:
1 l vispgrädde
2 msk ättika 12%

Liten mängd:
1,5 dl vispgrädde
0,5 ml ättika

. Blanda ättika med grädden i en skål ( ej metall ) rör om väl.
. skålen får stå 2-3 dagar i ett varmt rum tills grädden surnat till fil.
. rör om på nytt och täck gräddens yta med en flerdubbelt viken, urkramad fuktig servett som så småningom suger upp vattnet från grädden, vilken tjocknar till smetana.
Den färdiga smetanan förvaras i kylskåpet.

Zepp
0

Ja närmaste affär ligger nog i Petersburg.. Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fenixthebasketcase
0

Coop Forum vid jägersro! Jag skulle prova min igår men den hade hunnit bli gammal..

raphanus
0

Det finns ett ganska bra alternativ för sverigeboende på närmare håll, och det är den Seter-Rømme, som finns i Norge. Rømme är Norges svar på CF/Smetana, och smakar finfint som den är, eller i soppa om man vill.

Million
1

#3, tack! Ska absolut testa :)

#4, blir lite dyrt att åka ända dit, hehe. Då köper jag hellre den laktosfria som finns 500 m hemifrån. Skrattande

#6, spännande! Undrar vad rømmegrøt är som det står om där..

bustas
0

Min erfarenhet (efter 18 år i Litauen) är att det sällan används som redning i soppor, men däremot så läggs det en rejäl klick på all slags soppor. Om man sedan rör ned det själv i soppan, ja då blir det ju en slags redning trotts allt. Jag brukar ha det till salt sill med lök. Mumsfilibabba.

JAUS
0

Smetana åt jag istället för jogurt när jag var i Finland för snart ett år sedan. Kanonbra att det äntligen finns i Sverige.

raphanus
0

#9 - Var? Förvånad

Halvdansken
0

Vad är skillnaden mot tex CF? Smaken?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

raphanus
0

#11 - Rømme är fetare och smakrikare än CF.

MiaP
0

Närmaste ställe att få tag på smetana är förutom Sverige inte Ryssland utan Åland och Finland. Jag vet inte hur fet den är men det kanske någon från Finland kan svara på. Men den är inte tjock som CF utan som ett mellanting mellan gräddfil och CF i konsistensen. Och den är verkligen jättegod. Har dock inte smakat Valios låglaktosvariant. Jag förstår inte varför Valio inte har vanlig Smetana i sitt sortiment i Sverige.

Puhlo
0

Jag har bestämt för mig att de har smetana (och en massa andra fina saker som basturökt skinka och sånt) på Ryska Delikatesser, som ligger på S:t Eriksgatan 99 i Stockholm.

JAUS
0

Valios smetana är kanon!! 42g fett och endast 2,5 g kolhydrater(bättre fett/kolhydrat-kvot än vispgrädde t.o.m.!), släng dig i väggen krämfräsh.

Annica38
0

Wow! Då ska jag börja köpa smetana istället för cf! Tur att man bor i Finland! Skrattande

parsley
0

#15 En del saker blir man glad av att läsa. Glad

Känner verkligen för att testa att göra egen Smetana.

[Columba]
0

Smetanan är litet dyrare än CF( i Finland) om jag inte missminner mej. Köpte en 500 grams burk i fredags som jag redan slafsat i mej! För gott.

parsley
0

Nu är den på gång. Spännande det här. Har en bit högrev liggande så jag kan göra stroganoff när och om den blir klar.

Tror ni den vill lyssna på den tjeckiske kompositören Smetanas mest kända verk Moldau, under tiden?

Endtyme
0

#0 Valios nya smetana 42% fett finns tyvärr bara som laktosfri! (Eller inte tyvärr för just mig, som ändå bara använder laktosfritt.) Jag använder som CF, och blandar i morgonyoghurten t.ex.

JAUS
0

Vad är det för fel med laktosfritt nu plötsligt? Även de som inte är laktosintoleranta kan äta den utan problem. Priset var samma för båda varianterna i Finland om jag minns rätt.

parsley
0

Borde inte en smetana bli ganska laktosfri av sig själv? Jag antar att grädden kommer att vassla sig när den surnar och laktos är väl vattenlösligt? Häller man bort vasslan häller man även bort en del av laktosen, därav den låga kolhydrathalten i färdigköpt smetana.

Aniara4
0

Jens Linder skriver i DN att smetana finns i Sverige nu, men säger inte var.

Million
0

#21, inget fel alls enligt mig, men ofta är de laktosfria varianterna dyrare än de vanliga så det var därför jag ville ha vanlig. Glad

#23, typiskt. Sånt är alltid irriterande! Det är ju det man vill veta när man läser om nya produkter. Fast å andra sidan kanske det blir reklam om de nämner butiker..

JAUS
0

Coop forum hade smetana i alla fall.

parsley
0

Min smetana är klar nu. Struntar nog i det där med den fuktiga servetten. Konsistensen är som lagom smält vaniljglass. Den smakar underbart, syrligt av ättikan och sött av grädden. Planerar att använda den till en stroganoffgryta med högrev.

parsley
0

Clotted cream nämndes tidigare i tråden, eller om det var i DN:s artikel. Enligt Arla gör man så här:

I England finns clotted cream som är en tjockare grädde. Här kan man göra den av vispgrädde. Clotted  cream

Ingredienser

ca 1 dl

6 dl Arla vipgrädde

Gör så här

Häll grädden i en skål och ställ den i en kastrull med sjudande vatten. Låt det sjuda 1 1/2 tim utan lock. Rör inte i grädden och låt den inte koka. Ta upp skålen och låt den stå i kylen minst 12 tim. Tag upp den tjocka gräddiga ytan med en sked. Rör den smidig och slät. Servera clotted cream med sylt till scones.

Sugiyama
0

#23 Jag kan fråga honom.

Sugiyama
0

Clotted cream finns t´på Taylor & Jones i Stockholm. Och smetanan är Valios laktosfria. Finns litehär och var.