Billig veckomeny
Ska för (jag vet inte vilken gång i ordningen) försöka ta tag i att äta LCHF.
Tycker nu är perfekt då jag inte har någon bil och inte kan åka iväg och köpa snabbmat och godis lika lätt.
Kruxet är att jag inte har någon idé vad jag ska äta, plus att jag är helt pank.
Skulle därför behöva tips på en bra och billig veckomeny som jag kan gå efter. Där maten är billig och enkel att tillaga.
Till frukost har jag funderat på Turkisk yoghurt eller omelett. Men vad kan jag mer äta?
Om någon av er har lust att göra ett veckoschema åt mig och vad jag ska köpa hem. Så blir jag jätteglad! 
/Elisa
Nehej du, något veckoschema gör jag inte, inte ens åt mig själv för tillfället, men jag kan tipsa dig om att göra stora färsbiffar a la Skaldeman.
Jag har börjat blanda i lite av varje ( färs, grädde, ägg, salami, mögelost, svamp, oliver etc etc) och så tar jag med mig 1-2 stycker som jag äter till lunch på jobbet, ev tillsammans med lite majonnäs eller creme fraiche med t.ex lite soltorkade tomater i. Biffarna tycker jag är godast kalla.
Broccoligratäng där du blandar broccoli med lika delar grädde, creme fraiche o ost är kanongott. Du kan ju göra en stor sats o frysa in.
Utgå från ägg som stapelvara. Gå sedan till affären och kolla vilket kött som är på extrapris och köp på dig och gör något storkok av det.
1 dag i veckan kan du äta lever. Ungnötslever kostar 39:- på stans dyraste ICA här.
OST i alla former. Köp storpack t.ex prästost, mozarella, feta, keso osv. färdigt att äta som det är, värm till ostdipp ellër gratinera grönsaker. Ost har perpekt sammansättning i sig med mer proteiner än kött(inte keso) och en massa fett(inte keso). Om du äter Keso så får du lägga till fett & protein men det är supersmidigt att ha hemma och sleva på lite som tillbehör.
ÄGG förstås! Äts också i alla former. Billigt och innehåller allt nyttigt som du behöver (utom c-vitamin).
Något vesckoschema får du inte av mig heller men lycka till!

Enkel veckomeny
Måndag
Frukost
kokta ägg + sill + ost + paprika
Lunch
hjärtegott, kycklinghjärtan stekta i ugnen i smör + vitlök eller curry
cole slaw
Middag
kokt fiskfilé + smält smör o pepparot
kokt grönkål
Tisdag
Frukost
omelette med julskinkrester
Lunch
ugnsstekt sillfilé gjord på sillfilé i ugnen i smör + kryddor
rårivna morötter (måttligt!)
Middag
gulasch gjord på grytbitar nöt och tomat + paprikapulver
kokt broccolli med smörklick
Onsdag
Frukost
mandel/nötbröd + hemlagad leverpastej och ost + färsk paprika
Lunch
kålpudding gjord på nötfärs, ägg och vitkål
Middag
rökt makrill, cole slaw + ostbricka
Torsdag
Frukost
persiljeomelette med massor av persilja
Lunch
sardiner + sallad på tomater, gurka, purjolök, grönsallad
Middag
kokt kyckling med curry + cole slaw
Fredag
Frukost
kokta ägg + sill + ost + paprika
Lunch
blomkålsjansson
Middag
kokt torsk/sej + smör med hackat kokt ägg, persilja
kokt blomkål
Lördag
Frukost
ostomelette + tomatskivor
Lunch
köttfärssås gjord på nötfärs och tomat + cole slaw
Middag
grillade kycklinglår + grönsallad med tomat och paprika
ostbricka
Söndag
Frukost
scones gjorda av po-fiber mandel/nötmjöl, ost och hemlagad leverpastej
Lunch
grönkålssoppa, grönkål kokt i kycklingspadet från torsdagen, mixad, redd med vispgrädde
Middag
hemgrillade hamburgare gjorda på ren nötfärs, vitlökssmör, cole slaw
Att köpa
ägg
ekologiskt smör (smakar bäst!)
svensk ost (GMO-fri)
meze eller ekologiskt gräddyoghurt (GMO-fri)
ekologiskt vispgrädde (smakar bäst!)
sardiner
sill
ansjoviskryddad sillfilé
sillfilé
sej
torsk
rökt makrill
kycklinghjärtan
kycklinglever
oxlever
hel färsk kyckling
kycklinglår
nötfärs
grytbitar nöt
tomatpuré
blomkål
citroner
grönkål
grönsallad
gurka
morot
ekologisk paprika, gul och röd (obesprutad)
pepparrot
purjolök
tomater
vitkål
vitlök
mandel
hasselnötter
po-fiber
paprikapulver
currypulver
kaffe och/eller te
Tack för en jättebra meny! Har kopierat den och ska studera den närmare.
Fanns en del saker jag nog inte klarar äta såsom lever och kycklinhjärtan. Men det mesta lät smaskigt…
Färsbiffarna ska jag kolla upp. Har boken här någonstans.
Ägg är införskaffat. Ska även ta tag i att riva ner de ostskalar jag har i kylen innan de blir aldeles för mögliga.
/Elisa

Har man bara ägg, smör o fläsk hemma är man inte fattig!!
När jag var fattig student levde jag i stort sett på fläsk o vita bönor med ägg!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kycklinghjärtan, oxlever och kycklinglever finns ofta till halva priset där jag handlar, ca 20 kr/kg, och innehåller viktiga mineraler, vitaminer och spårämnen.
Avsiktligt föreslog jag ingenstans stekt lever utan föreslog istället att du gör hemlagad leverpastej. Finns flera trådar här om hur man gör, t.ex. kycklinglevermousse/paté. Gör man egen så vet man att det inte är en massa konstiga tillsatser och man kan göra egna varianter med olika kryddning, t.ex. vitlök eller grönpeppar.
Hjärtegott dvs. kycklinghjärtan är min egen favorit på enkel lunch men de kan även ätas kalla som tilltugg till kaffe eller som mellanmål. Blir godast om man gör dem lite crispiga i ugnen. Använd en glasskål och skiva över lite smör och kryddor, t.ex vitlök eller curry, och låt dem stå i ugnen tills vätskan försvunnit men smöret är kvar. Har testat att bjuda dem som jag vet absolut inte skulle äta om de visste vad det var innan och det har fungerat fint.
Point is att keso innehåller GRÄDDE. Vad tror hon den där vita såsen ostkornen ligger i är?
Kycklinghjärta är jag nästan säker på är väldigt gott. Då det är en muskel. Vet att katterna älskar det…
Det är bara min lilla hjärna som säger nej..
Vet att min mamma gjorde leverpastej på kaninlever. Den var ok. Kruxet är att hemmagjord pastej smakar lite för mycket lever. 
Har svår för den smaken bara. Synd, för det är billig mat.
/Elisa
många bra tips här måste markera tråden
jag köper fryst kyckling, ca 22-25 kr/ kg. 2-3 st åt gången, tinar dem över natten och sen kastar jag in dem i ugnen, kryddade med salt, peppar, soya, smält smör o pressad vitlök . 175 grader i ca 1½ - 2 timmar. sen har du halvor du kan frysa in, eller plocka ner o ha i omeletter eller i sallader eller om du gör röra av creme fraiche, curry, vitlök och kycklingkött som du kan ha till sesambröd ( om dubakar sånt).
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Låter smart..
Det borde jag kunna fixa.
Sesambröd?
Hur gör man sånt?
Kruxet är att jag har problem med att laga mat i vanliga fall. Skulle behövt en som kunde laga maten åt mig…
/Elisa
Sesambröd - kolla i vänsterspalten efter recept på bröd, så hittar du det där
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Keso innehåller inte grädde, de små vita kornen ligger i vassle. Därav att den är så mager, keson.
Ahaaaa, men då borde den ju vara grymt mager om det inte tillsattes grädde o mjölk, huga…..