Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6534 ggr
freknar
0

Portionsstorlek

Hej!

Har jag förstått Skaldemans ration rätt?

Om jag till lunch äter en kycklingbröstfilé utan skinn som väger 120 g så innehåller den 30 g protein. (För enkelhetens skull säger vi att den inte innehåller något fett då det nästan är försumbart i alla fall.)

Ska jag då äta 37,5 g smör (80% fett = 30g) till?

Det känns så mycket även för en njutmetod…

T

Wtn3
0

Minst så mycket fett ja. Gärna mycket mer, vanligen äter jag mer än dubbelt så mycket fett som protein + kolhydrater. Fast jag får inte direkt i mig fettet i form av rent smör, oftast äter jag kött som är fett från början, så jag slipper tillsätta, men äter jag magert kött får jag fettet från majonnäs, bearnaise eller liknande. Lite kryddsmör kan dock vara gott ibland.

[Anega]
0

Det tycker jag inte låter så mycket, ganska normalt. En vanlig god fet sås till helt enkelt.

Susanne123
0

Brukar inte Skaldeman påpeka att han väljer de fetaste köttbitarna - fetaste delarna på djuret - och genom det "behöver" han inte tillföra så mycket fett utan att för den sakens skull åka på kaninsjuka (eller vad det nu heter)?

starhawk
0

#3: Kaninsvält eller proteinförgiftning heter det visst, borde heta fettbrist för det är vad det handlar om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wtn3
0

Kaninsvält, det drabbas man av om man bara äter protein, t ex magert kött. Fettbrist handlar det inte om, för kaninsvält kan undvikas lika väl genom att äta proteinet tillsammans med kolhydrater istället för tillsammans med fett. Bara protein och inget fett eller inga kolhydrater är egentligen mer skadligt än att inte äta alls.

Skaldeman påpekar ofta att han inte tillsätter massa smör i sin mat, han använder det mest som stekfett, den största andelen av sitt fettintag får han från kött, för han väljer kött som är fett från början.

Banon
0

Freknar, kan jag få ditt kycklingskinn?Tungan ute

Wtn3
0

Jag tror trådstartaren köpt färdiga bröstfiléer utan skinn från början, inte att han/hon slänger skinnet. Det vore högst onödigt att göra. Äter man kyckling med skinnet kvar behöver man inte tillsätta mycket övrigt fett alls.

Banon
0

Wtn, det tror jag också. Jag tycker bara sååå mycket om kycklingskinn. Du tror väl inte att jag menar allvar?

Wtn3
0

Nej, jag tog mest tillfället i akt att pusha för att köpa kyckling med skinn från början och att inte handla skinnfria bröstfiléer, det är mest slöseri med pengar.

Banon
0

Absolut!Glad

starhawk
0

Jag var inte rädd för skinnet i princip ens när jag vat fettskrämd (känns väldigt länge sen nu) men jag tar bort det av smakmässiga skäl, jag tycker inte om smaken på det, men för dom som gillar det är det ju inget problem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

Jag åt en stor sats beanässås för några dar sen bestående av 250g smör och 5 äggulor, till cirka 450g entrecote. Det tyckte jag var en lagom mängd för mig.

freknar
0

Tack för er feedback!

Finns möjligheten så köper jag alltid kycklig med skinn. Nu finns inte alltid det och äter man ute så finns det i princip aldrig så därav grundfunderingen.

Är helt ok med att äta skinnet på kyckling om det är knaprigt. Har dock extremt svårt med fett på köttbitar i övrigt, vilket jag haft sedan jag var barn (så inte kopplat till fettskräck), så där måste jag tillsätta fettet via smör och såser. Det har bara känts som stora mängder :-) Som tur är så finns det ju fet fläsk-/köttfärs så det inte behöver bli varje dag.

JAUS
0

Prova gräsbeteskött, det fettet är betydligt godare än fett från industrikött.

freknar
0

Det är sant att det fettet är godare, men det är tyvärr samma konsistens och "seghet/gummighet" som på annat fett och det gör det fortfarande väldigt svårt för mig tyvärr.

Men jag kämpar på och hoppas att jag ska hitta rätt mix för mig!