Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5059 ggr
Laurel
0

Magoperationer

Jag lyssnade på P1 i morse och där pratades det om magsäcksoperationer. En överläkare sa att det är tvunget att operera folk, då det inte finns något annat alternativ, inget annat fungerar.

Dessa operationer kan göra så att andra typer av operationer får längre väntetid.

Sen intervjuades en man som var jättelycklig över sin operation och det nya liv som den fört med sig.

Kanske LCHF borde provas innan läkarna sätter kniven i folk?

golftokig
0

Martin Ingvar skriver om operationer i sin bok. En intressant aspekt på saken som man sällan nämner är att ingen vet ännu vad som händer med de opererade om 25 år eller så. Långtidseffekten är okänd.

(förlåt att jag nämner hans bok både här och där - men den är så rackarns intressant!)

dufva
0

Jag känner på mig att den här typen av kirurgi i framtiden kommer att jämföras med lobotomi-vansinnet vi höll på med på 50 och 60-talen.

Man opererar tom. barn nu utan tanke på hur stympningen påverkar deras näringsstatus eller ännu värre förmåga att skaffa barn i framtiden.

Med adekvat stöd och upplysning skulle säkert många av de stympade kunna vända förloppet med bara vanlig lchf-kost.

maxiq
0

"Kirurgin ökar och det är vi glada för, men det är viktigt att den sker på ett kontrollerat och bra sätt, säger Ingmar Näslund, överläkare vid universitetssjukhuset i Örebro"

Cynism i kubik i artikel från Ekot. Lobbyism verkar ligga bakom:

"Nu vill Svensk kirurgisk förening ha en mer enhetlig syn på fetmaoperationerna i landet"

"Det är därför det är så viktigt att vi väger olika typer av sjukdomar mot varandra, men kom ihåg att det finns få patientgrupper som har varit så undanknuffade och så illa sedda som den feta patientgruppen, säger Ingmar Näslund"

Illa sedda, sa Bill. Feta patientgruppen, sa Bull.

Skrikandes

odezza
0

Konstigt att det har blivit så långa köer… vi har ju haft SLV:s "förträffliga" råd om fettsnålt och lightprodukter i 30 år… då borde väl folk hunnit bli smala???

Obestämd

"still lost in space and time"

Aniara4
0

#3 De är GLADA för att kirurgin ökar??? Skrikandes

maxiq
0

De är ju glada för att de får ha kvar jobben och kan trissa upp lönerna. Sedan kan de bli stafettläkare och fakturera ohemula belopp allt medan de som inte kan kureras med kost får stå kvar i operationskön och stampa.

monsunrain
0

Jag hittade till LCHF genom att min läkare ville ställa mig i kö för en operation…. fullständigt skräckslagen gick jag hem och började googla efter en diet som håller, vilken tur han skrämde mig hit!Flört

parsley
0

De stora dagstidningarna har föga förvånande hakat på och publicerat sina artiklar med kommentarsfunktion påslagen. I sammanfattning: Inför straffskatt på socker, fett och näringsfattigt, feta är lata och odisciplinerade och behöver information och motion, det är skandal att mina skattepengar ska gå till feta människor,  har jag gått ner i vikt kan alla göra det, osv…Är folk fortfarande så okunniga?

maxiq
0

Fy på dig monsunrain! Slita brödfödan ur munnen på de stackars kirurgerna som slipat knivarna i onödan…

Flört

Sugiyama
0

#1 Jag är verkligen oroad för vad som kommer hända när dessa opererade blir äldre och får sämre näringsupptagningsförmåga.

[Marja-Liisa]
0

Och att man opererar yngre och yngre människor, hur blir det med att bli gravid och få barn, amma osv. Fettlösliga vitaminer är ju så viktiga för immunörsvaret, fettet för hormoner så mycket annat.