Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3480 ggr
gillargodis
0

chokladgodis

100 g mandel skållad mald

200 choklad mörk

200g grädde

4 dl socker

100 g smör

Smält smör och blanda i socker och grädde. Låt koka på svag värme i 5 min. Blanda i choklad och mandel och rör om

Häll upp i en form. Låt svalna och ställ i kylen några timmar. Skär i bitar. 70 st. Drygt 7 g kolhydrater/bit

[ErikSvensson]
0

4 dl socker? Det borde ju gå att ersätta med någonting annat (låter inte sådär LCHF-vänligt även om fetthalten går upp p.g.a allt fettet.)

Erik

Banon
0

Och så sätter jag i mig hela rasket. Nej Tack!

gillargodis
0

Ja man kan säkert använda sötningsmedel men jag gillar inte sånt. Man får ju bara ta en bit förstås. Annars blir det för mycket

[ErikSvensson]
0

Fast om du vill ha chokladgodis så varför inte köpa 90%ig choklad? Den innehåller runt 8-10 gram socker/100 gram tror jag, och man orkar inte speciellt många bitar heller för den delen.

Erik

Banon
0

Hur många här klarar av att ta "bara en bit" av något sådant.?

gillargodis
0

#5 Det vet jag inte. Går ju inte om man är sockerberoende förstås. Jag brukar ha dom i frysen och bara ta fram EN bit om jag vill ha en fred kväll tex

[ErikSvensson]
0

Jao, fast dom innehåller troligtvis mindre socker än vad ditt recept ovan gör (p.g.a den höga kakaohalten i riktigt mörk choklad.) Det borde gå fint att frysa in mörk choklad från affären med, men om du vill bli av med ett sockerberoende (vilket det låter som?) så kanske det är bättre att skippa godiset helt?

Annars rekommenderar jag färdiga protein-bars med sötningsmedel, dom brukar vara riktigt goda faktiskt! (t.ex. star-bar från gymgrossisten.com.)

Edit. Nu läste jag nog galet, läste det som att du var beroende, men det menade du nog inte. :)

Erik

vinteralvan
0

Jösses, nej det skulle inte funka hemma hos mig. Alltihop skulle vara slut efter 30 min.

gillargodis
0

#7, nja jag vet inte om jag är sockerberoende direkt. Jag äter godis ibland fast sen kan jag vara utan det i månader utan att sakna det också. Lite olika hur det ser ut

gillargodis
0

#8 om du åt alltihop på en halvtimme skulle du förmodligen må illa sen hehe

vinteralvan
0

#10 Ja, om du bara visste hur ofta sånt har hänt. Har ätstörningen BED, men mycket bätte med LCHF. Inte hetsätit på flera månader nu. Glad

gillargodis
0

#11 Vad innebär BED? Äter man o kräks sen?

vinteralvan
0

Det står för binge eating disorder och är hetsätning utan bulimikerns sätt att kompensera med kräkning eller laxermedel men med samma ångest efteråt.