Hjälp! Surkål, hur gör jag nu?
Jag håller precis på att göra surkål. Hittils har jag filtrerat filmjölk för mjölksyrakulturen, rivit kålen och lagt in det i en burk. Jag missade att lägga in salt lagervis, så jag lade på lite på toppen, det kan väl inte göra så mycket för själva koserveringsprocessen, det löser ju sig i vattnet och det borde väl vara viktigast längst upp just i kontakt med luften? Vidare får jag inte till vätskan. Jag har knådat och pressat och tryckt, men vätskan ligger ändå inte så mycket högre än själva kålen att den kan täcka 100%-igt. Kan jag fylla på med kranvatten eller kommer det döda bakteriekulturen? Eller ska jag låta det vara, det kanske inte gör så mycket att det inte täcks helt annat än att jag kommer få gå och plocka bort mögel med jämna mellanrum?
Jag tror inte det är bra att lägga till vatten. Då späds ju mjölksyrekulturen ut. Kålen i sej lär innehålla mjölksyrebakterier. I ett recept läste jag att vätskan ska täcka kålen helt. Kanske du stampade kålen för litet. Det måste ju göras mellan varven när man fyller på kålen i en bunke först. Detta är vad jag tror. Jag har inte egen erfarenhet av att göra surkål.
Kanske det går att ta kålen ur burken till ett vidare kärl och stampa den på nytt tills det vätskar sej ordentligt.

Jag kan inte hjälpa dig, men när man läser recepten, så slår det mig att vanlig pizzasallad är nån form av surkål-light?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag hade lagt alla mina 100 kilo bakom när jag pressade ur saften. Kanske att jag rev kålen på nåt sätt att de sög upp det ika snabbt igen eller att de fjädrade så mycket att de inte hölls nere, eller så var det helt enkelt inte så saftigt såhär års. På ett recept jag läste stod det att man kunde fylla upp med kokt vatten om man hade för lite vätska. Men de var inte lätt att hitta något om det, därför jag fick panik och skrev här. Får se hur det går, nu ska iaf inte möglet sätta sig i kålen direkt.

#3 en länk till lite kuriosa och tips om syrade grönsaker
Kul med egen surkål. Lycka till! Själv köper jag från familjeföretaget Tistelvind i Boxholm. God surkål och andra syrade grönsaker. Den heta Kimchin är en delikatess. Jag brukar dämpa hettan genom att blanda den med Keso.
Det jag har hört är att om man fyller på med vatten är det viktigt att koka det först och låta det kallna. Anledningen är att man då kokar bort det bakteriedödande kloret som tillsatts i reningen (men även eventuella bakterier som man inte vill ha med). En annan viktigt sak att tänka på är att använda jodfritt salt, eftersom även jod är bakteriedödande. Man får vara rädd om dom små mjölksyrabakterierna ;)
#2, inte direkt skulle jag säga, pizzasallad är inte syrad ju… och smakar inte alls likadant. Köp en burk i mataffären så kan du jämföra :) Men kolla så det är "äkta" surkål, det ska bara vara vitkål och salt i innehållsförteckningen (och eventuellt kryddor). En del tillverkare fuskar och syrar inte vitkålen utan tillsätter vinäger bara och då är det ju mer eller mindre pizzasallad.

#7. Ok, tack, då vet jag skillnaden.
Men när jag gör pizzasallad hemma, så "krossar" jag vitkålen och låter den ligga några dagar med salt. Det låter lite surkåligt, tycker jag.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8, aah ja om du gör så så kanske det hinner syras lite, det är mycket möjligt. När jag hör pizzasallad så tänker jag "färsk vitkål med vinäger och olja och kryddor". Surkål ska ju ligga i minst en månad så där hinner det hända en hel del.

LIDL säljer jättegod kurkål som jag gör soppa på. tycker d är för mycket jobb med att fixa eget surkål (o så luktar d också), mina föräldrar gör dock det fortfarande. man kanske ska testa…..
/Csilla
Problemet med konservburkssurkål är ju att den nästan alltid är pastöriserad och det innebär att den nyttiga bakteriekulturen är dödad och då faller nästan hela vitsen med surkålen

Om jag gör någon pizzavariant eller liknande brukar jag köpa burkad surkål, mest för att det är ett gott alternativ till pizzasallad.
Ska testa att syra min vitkålsbaserade favvosallad nån gång när jag fått tag på lämpligt kärl…
Medarbeterare på Kost