Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4221 ggr
Anna82
0

Omega 3

Ni som inte äter sådär jättemycket fisk, tar ni kapslar eller annat med omega 3?

Själv äter jag lite fisk och skaldjur och äter inget tillskott…Är nog inte så bra? Jag äter valnötter, men jag antar att det inte räcker?

Wtn3
0

Nej, valnötter innehåller vegetabiliskt omega 3, vilket inte alls är lika bra, dessutom innehåller de massvis med omega 6, omega 6 verkar tvärtemot omega 3. Omega 6 är inflammatoriskt, omega 3 är anti-inflammatoriskt, naturen har tänkt det att de ska kompensera varandra, men idag när vi äter dåligt med fisk och dåligt med gräsbeteskött (industrikött har skev fördelning mellan omega 3 och omega 6) samt får i oss mycket omega 6 (dock har man som LCHFare bättre utgångsläge då man inte använder fleromättade växtoljor) så är fördelningen alldeles fel. Så egentligen skulle jag rekommendera att du både började äta mer fisk/ta tillskott och drog ner på konsumtionen av nötter med hög halt fleromättat fett. Macadamianötter är bättre, hasselnötter innehåller också mest enkelomättat fett.

kewell
0

Jag tar 3-4 kapslar omega 3 om dagen. Äter fisk några ggr per månad. Köper dom riktigt billigt från gymvaruhuset.se..

Thyra4
0

Jag äter gärna fisk flera ggr i veckan men har inte tagit omega 3 kapslar, just för att det är kapslar och jag har svårt att svälja dem. Kan man ta sönder kapseln och få i sig innehållet. Någon som vet?

lizaohman
0

Jag handlar på Healthspan - flytande torskleverolja med citrussmak. Man vet då att oljan inte är härsken. Frakten från UK är bara 2 pund (22:50) och oljan är också väldigt prisvärd. Annars så fungerar krillolja mycket bra. Jag har köpt kapslar från Sanpharm (tror jag det heter). De är ren krillolja och inte uppblandad med fiskolja. Tyvärr härsknar en del av fiskoljan pga dålig hantering och när den är inkapslad märker man det inte. Den är skadlig när den härsknar - åtminstone ger den inte de hälsoeffekter man vill ha. Men krilloljan funkar finfint, det är en annan hantering där. Krillen är inte utrotningshotad och fiskas i kalla vatten där det finns otroligt rika mängder av dem. Inga valar svälter med andra ord. Dessutom har krilloljan en mångdubbelt bättre O-3/O-6 balans än vad fiskolja har. Den är dyrare men ändå prisvärdare, med andra ord.

Och visst kan man ta isär kapslarna. Det brukar jag alltid göra när kapslar legat ett tag (i kylen förstås), för att vara säker på att oljan är fräsch.

annajohan50
0

köper fritt flyt genom Anna Hallen

http://www.annahallen.se/

lizaohman
0

Kan icket uttala mig om Fritt Flyt, men just nu kostar 6 månaders abonnemang inklusive frakt 319:- för nya kunder (Kostgajden - länk dit finns på Annas sida, i högra marginalen - Mina produkter). Men det är kapslar.

Thyra4
0

Jag har idag köpt flytande Omega 3. 1 tsk/dag Skall använda den och se om värken i min kropp blir bättre.