jordnötsolja (och även valnötsolja)
hej
har just kommit hem efter att ha varit och handlat, köpte bl.a. jordnötsolja. såg även att de hade valnötsolja i affären, ska testa det också nästa gång.
vad har ni för erfarenheter av dessa 2 oljor? på flaskan står d att man använder jordnötsoljan främst till fritering men finns det andra "användningområden" ni kan tipsa mig om? och valnötsoljan?
vilken är "nyttigast" av oljorna? på jordnötsoljans flaska står d att den innehåller 0 kolhydrater, låter helt ok tycker jag! 
/Csilla
De flesta oljor är 100 % fett och då förstås 0 kolhydrater. Det är hur mycket omega 6 den innehåller som är det viktiga. Där får någon annan hjälpa till, för det har jag ingen koll på.

Ingen av dem är nyttiga. De innehåller stora mängder omega 6. Och alla växtoljor innehåller noll kolhydrater så det spelar ingen roll i det avseendet. När du köper vegetabiliskt fett att steka/fritera i är det viktigt att det inte innehåller mycket fleromättat fett, max ett par procent. Och då återstår det egentligen bara kokosfett och macadamiaolja.

oj,oj,oj, och jag som trodde att jag köpt hem något nyttigt. 
såhär står det på innehållsföreckningen: mättad fett: 15g, omättad: 55g och "polyinsaturés"(?) = franska: 30 g.
står ingenting ang mängden av omega 6 i oljan.
/Csilla

När det handlar om växtoljor så är det fleromättade (polyunsaturated på engelska) nästan alltid bara omega 6, det omega 3 som finns i det är vegetabiliskt ALA, de omega 3-fettsyrorna som är kopplade till hälsovinster är EPA och DHA, de finns i alger och fet fisk. Så fleromättade oljor ska du i fortsättningen undvika, om du vill kan du ju förstås använda dig av dem du ändå köpt, om du kompenserar med att äta mycket fet fisk behöver skadan inte bli så värst stor, inte jämfört med för de som följer SLV's råd om att alltid använda margarin. Valnötsolja är gott som dressing i sallader tycker jag.
"polyinsaturés" = fleromättade fetter. Omega 3 och 6 är fleromättade fetter, vegetabiliska oljor innehåller oftast mest omega 6 och det omega 3 som finns är kortkedjigt och måste omvandlas av kroppen innan det kan användas. Tyvärr hämmas omvandlingen av den omega 6 som finns i oljan då de konkurrerar om samma enzym och omega 6 går först.

Omega-6 går inte först.. de går hand i hand.. men då vi får i oss betydligt mer O-6 så tar det oxå mer av enzymerna.. så att väldigt lite O-3 blir konverterat!
Och om man bara äter O-3 så konverteras mer av detta till EPA.. men då har enzymerna gått åt till detta och det blir ingen omvandling till DHA!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tycker personligen om att woka eller marinera med jordnötsolja då den är tunnare i konsistensen än exvis rapsolja.
Ger en god pikant smak i maten…