Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4268 ggr
hockley
0

Hockleys tråd

Tre dagar, nej det verkar inte som att det tar fullt tre dagar tills portionerna blir mindre.

Igår åt jag vid sex tillfällen och det var rätt rejäla portioner, men idag räckte det med tre portioner och ändå har jag inte kännt något sug…inte ens på de små chokladfröna m havssalt som jag har gjort och som står i kylen….och varför smaka på dem när jag inte har något sug? De finns ju kvar och det bästa är att de innehåller få kolhydrater.

Det är fantastiskt att man på så kort tid kan ändra sitt beteende och ändå må så bra.

Men för att inte hamna i en situation som jag kanske fortfarande inte kan hantera, så planerar jag i förväg vad jag skall äta och jag ser till att det hela tiden finns mat som bara behöver värmas om jag skulle bli hungrig.

Hur undviker du att hamna i en fälla?

karbohydrat
0

Jag skulle verkligen må bra av att planera mina måltider, jag också! Både för att underlätta ekonomiskt och för at tdet inte skall "spåra ur" av ren beslutsångest.

Men det känns som om jag inte kan planera eftersom jag inte vet vad jag kommer vara sugen på till ex.vis kvällen…

Zepp
0

Det är som du säger.. är man hungrig så äter man det som finns tillgängligt och går något så när smidigt att göra i ordning!

Se bara till att alltid ha rätt mat hemma.. som nödproviant finns alltid bacon, makrill på burk, ägg, ost smör och en kvarts älg i frysen!!

Blir jag hungrig blir jag sugen på det jag har hemma.. är jag inte sugen på det är jag inte speciellt hungrig heller.. då kanske man inte skall äta heller, utan vänta lite tills rätt inspiration infinner sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hockley
0

Det är just det som varit mitt problem tidigare…att jag väntat tills jag varit hungrig och då åkt och handlat…vilket har lett till att "fel" varor hamnat i varukorgen och/eller att jag varit så hungrig att jag bara "tryckt" i mig något.

Det jag försöker nu är att alltid ha minst en rätt som bara är att värma eller som går att äta kallt, t ex köttfärsröra, sallad, kokt ägg, pannbiffar, hemlagad bea, hallonkräm etc, allt för att inte utsätta mig för en sitution som jag inte vill hamna i.

Sen upplever jag att jag blir sugen på en rätt om jag går och funderar på den. Vidare så gör ju lite planering, att maten blir billigare i och med att jag inte impulshandlar, kan göra större inköp, göra både storkok och långkok och sen är jag rejält trött på att när jag är trött börja diskutera vad vi skall äta hemma och höra att "det är inte jag sugen på" och sen slutar det på McDonalds…

Präktig, javisst! Flört

hockley
0

Hur lång tid tar det att ställa om huvudet?

Jag tycker att det är rätt så enkelt att övegå till LCHF-mat, suget försvinner på ett par dagar och ser man bara till att planera så att man alltid har tillgång till mat, dvs när lunch eller middag kommer, då gäller det att man inte står vrålhungrig i en affär och då gör det enkelt för sig och stoppar in en massa godis i munnen.

Däremot så är det lite svårare att ställa om huvudet..är jag bortbjuden så är det ju lätt att sitta med handen i en skål med saker som jag vare sig är sugen på eller som passar in i min kosthållning…utan jag bara gör det av gammal vana…men kommer detta inlärda beteende försvinna eller har du arbetat hårt på att komma bort ifrån det?