När svälter man?
Hej!
Jag läser och läser på denna sida och andra och att gå ner i vikt med pulver, VV eller dyligt anges ofta som svältkost. När svälter kroppen egentligen? Jag tänker så här: kroppen svälter när den inte får de essentiella substanser och energi den behöver. Om man ser till att man får i sig allt essentiellt och energin tas från ens lagrade fett så man går ner i vikt så borde väl inte kroppen svälta? Var är felet i min tanke?
Att man kan gå ner i vikt utan att svälta?
Nej, alltså, jag menar varför det kallas att svälta när man går ner i vikt genom att sänka kaloriintaget till lågt, alltså det gamla traditionella sättet. Varför kallas det svältkost, svälter man verkligen då?
Det finns väl grader även i helvetet.
Jag gissar att det finns en gräns för hur stor mängd energi kroppen kan tillgodogöra sig från sina fettreserver, och om man ponerar att man äter 40% via munnen och 30% via sina reserver, så har man ju i verkligheten ett energiunderskott på 30%. (Siffrorna alltså tagna ur luften för att tydliggöra resonemanget.)
Jag kan tycka, att när kroppen börjar äta av sina egna reserver företrädesvis i form av muskelvävnad- då handlar det om svält.
magma: haha, ja det har du rätt i :o) Ja, jag tycker din tanke är helt rimlig! Tänkte inte på att kroppen nog inte klarar att ta allt den behöver från reserverna. Tack för svar :)
Det är ju som sagt bara en fundering om det kanske kan vara på det sättet, förhoppningsvis får du mer initierade svar än så:)

Svälta kan man göra på flera sätt.. det vanligaste är nog att kroppen inte får tillräckligt med energi o byggmaterial för att bibehålla sina elementära funktioner utan tär på andra inte lika prioriterade funktioner, som muskler och inre organ.. som regel prioriteras hjärnans behov av energi o byggmaterial!
Sen kan man svälta fasten man stoppar i sig tillräckligt med energi men dåligt med näring.. många feta är både feta och undernärda, tack vare de äter en massa tomma kalorier utan näring!
Vad gäller LCHF så är en grundtanke att att svält är av ondo på grund av det jag nämnt och handlar mer om att låta hormoner och annat sköta viktregleringen!
Fettdepåerna är konstruerade för att vara just depåer för att ta energi ur och det är när man lyckats komma dithän att dessa fungerar så som det var tänkt som man kan kalla det för hormoniell viktminskning och hela procesen regleras av en fiffig mekanism som kallas för aptit!
Man skall även ha i åtanke att vi behöver inte bara energi som till viss del kan tas ur depåerna utan vi behöver även få i oss annat som vitaminer, mineraler o lite ditten o datten så man kan iallafall inte äta mindre mängd mat än att vi tillgodoser detta andra behov av näring.. oavsett hur mycket energi vi kan få från depåerna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.