Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 13817 ggr
LatMask
0

Putsa kött?

Jag stod just och putsade en fläskfilé (för att laga Texarcanas smaskiga fläskfilégratäng) när det slog mig: Här står jag och skär bort fett från kött!

Jag har fått lära mig att putsa bort hinnorna, och de finns ju innanför fettet. Hinnorna blir seeega när köttbiten steks, har jag fått lära mig.

Hur gör du när du ska tillaga fläskfilé?

starhawk
0

Jag putsar! det behövs! får man bort hinnorna så blir det jättegott och smälter i mun, har börjat favorisera ekologisk fläskfilé eftersom den är bättre putsad än den vanliga så jag får ett lättare jobb att slutföra putsningen

Fettet är inget problem, servera med en rejäl klick bea

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
0

Man kan ju ta vara på fettet och låta det steka med, så man får en mumsig sås.

Hinnorna måste bort, så är det bara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena69
0

Jag har också alltid undrat hur man ska göra på bästa sätt! Hinnorna sitter ju inne  i köttet, så man skär sönder köttet om man försöker få bort dem. Fettet är väl inte så mkt på en file, så det har jag aldrig tänkt på att man skät bort.

Zepp
0

Jag steker med fett o hinnor.. den som vill får peta bort det de inte vill äta på tallriken!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
0

Zepp, blir inte hela köttbiten väldigt seg då?

Zepp
0

Man skär ju upp den i skivor sen iallafall!??

zikzak
0

Jag skär aldrig bort några hinnor och jag har då aldrig märkt av att de blir segt. Tungan ute

Gredelin
0

Jag skär inte heller bort hinnorna. För det mesta skivar jag filen innan jag steker, bryner hastigt, kryddar, slår på grädde, sänker värmen, på med lock och sedan får det småputtra en stund. Inte segt.

hemul
0

Skicka putset till mig! Tungan ute

Zepp
0

Om det e några små hinnor så brukar de krulla ihop sig vid tillagningen och bli sådana där goda sega bollar att tugga på! Tungan ute

DanielS
0

Du kan väl spara putset till buljongen

starhawk
0

Jag skär upp den i tjocka skivor och bankar ut dom innan dom hamnar i stekpannan, då är hinnorna ett aber, så bort med dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus