Omega 6
Jag försöker förklara för min pappa - som har värk i hela kroppen och enl läkarna har en kronisk reumatisk sjukdom - att Omega 6 är inflammationsframkallande och att många äter för mkt Omega 6 i förhållande till Omega 3. Att tänka sig att han skulle gå över till lågkolhydratkost i nuläget är inte realistiskt - han lever för sina Skogaholmslimpor med pålägg. Han har ingen övervikt, så det argumentet går inte heller att ta till. Däremot har vi levt fettsnålt under hela min uppväxt - redan när jag gick i förskolan hade vi Lätt & Lagom på brödet, och när Minifraîchen kom åkte lättvarianten ut, liksom lättmjölken ersattes av minimjölk samma dag den kom. I vårt kylskåp trängdes "nyttigheter" som ProViva med produkter där inte någon innehöll mer än 17% fett.
Eftersom min pappa numera är mer eller mindre handikappad och har tvingats avstå från alla sina dagliga aktiviteter - promenader, trädgårdsarbete m m - pga sitt tillstånd, tänkte jag åtminstone ta upp Omega 6-frågan med honom och föreslå att han 1. drar ner på Omega 6 och 2. äter Omega 3-tillskott för att balansera de två.
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med att nämna livsmedel som innehåller riktligt med Omega 6; majs- och solrosolja känner jag till, men när jag nämnde det för pappa sa han avfärdande: "Det äter jag ändå aldrig". Nej, han kanske inte köper det på flaska, men som jag förstått det förekommer de rikligt i färdigrätter, färdiga såser, köpedressing osv.
Kan Omega 6 ha många namn, ungefär som socker (jag hittade en jättebra lista på Anna Halléns blogg, LCHF-dietisten, där hon räknade upp närmare 30 olika benämningar på socker. Det var flera ingredienser nämnda där som jag aldrig skulle identifiera som socker…)? Jag menar, vilka ingredienser skall man akta sig för om man vill hålla ner Omega 6-konsumtionen?
En vanlig dag i min pappas liv kan se ut ungefär så här:
8-10 skivor vitt bröd (Skogaholmslimpa, Polarpärlan, rostbröd…)
Becel (rekommenderat av dietisten efter hans kranskärlsoperation)
Marmelad
en halv liter minimjölk och några deciliter mager yoghurt 0,5 % fett med Guldmüsli och lingonsylt
17%-ig ost alt mager mjukost med max 17% fett
Kalles Kaviar light
Till grönsakerna: dressing med 3% fett (jo, det finns och smakar därefter också)
I all matlagning används minigrädde, minifraîche, minimjölk och fettfri majonnäs
Han har också ett lager färdigrätter (Mamma Scans köttbullar, pyttipanna, måltider att mikra) för de dagar han är ensam. Till dem äter han - beroende på vad det är - ketchup light eller sweet chili sås
Den enda eftergift mina föräldrar gjort till de senaste årens kostdebatt är att de i stället för Milda stekmargarin börjat använda flytande smör- och rapsolja (ej vanligt smör, det står på röda listan i materialet som dietisten gav pappa efter hjärtoperationen)
Jag inser att jag inte har några möjligheter att omvända mina föräldrar i nuläget, men jag undrar om någon kan hjälpa mig med tips på vad de i första hand kan dra ned på för att minska på Omega 6-intaget? Finns det tips på länkar till artiklar som jag kan visa dem?
Tacksam för all hjälp.
Tusen tack!