OT - Melodifestivalen 2010
Så var det dags igen! 48 veckor i rad med melodifestival i alla TV- och radiokanaler dygnet runt …kommer det att kännas som i alla fall.

För oss som inte får nog av det och vill diskutera låtarna, artisterna, kläderna, programledarna, röstningen och skandalerna med fler än familjen och arbetskamraterna så öppnas härmed den officiella Melodifettival-tråden á la KiF!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Vad jag har funderat på är varför SVT gör sådan massiv reklam för detta program som ändå nästan halva svenska befolkningen tittar på? De har ju t.o.m. stora affisher på ljustavlorna ute på byn!
Jag hörde att det framkommit kritik mot att Melodifestivalen har blivit att skyltfönster för skivbolagen som tackar och tar emot och nästan alltid ger ut en skiva och bokar in en turné med artisterna som fått gratis reklam i den statliga televisionen.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag ber om ursäkt - jag lever ute i skogen uppe på höjderna och följer inte med vad som sker i civilisationen… När börjar 'eländet'???? idag? Jag har inte följt 'festivalen' på många år, men kanske ska jag återuppta den sysslan igen i år…? Kan ju va' kul när man kan 'tråda' lite om det…
Har sett EuroFinalen lite då och då, dock.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det börjar nnnnnnnnnnnnyss! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tur att det är en meloditävling för Jenny Silver hade fått noll poäng för kläder och dans… :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Road Zzzzzzzzalt |-(
Om ni absolut måste lyssna på en låt som har Hot Hot Hot i titeln så ta en sväng förbi vinylhyllan och lyssna på Hot Hot Hot med Buster Poindexter (David Johansen) istället!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ååååh, tack! Jag måste slå på teven!
Va' kul.. .eller…?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Så lagom kul… :-| Jessica Andersson sjöng väl fint, men sen då?
Nu är det hip-hop på svenska och det har väl aldrig funkat…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag hade hoppats mer på Salem faktiskt men i den här konkurrensen (?) så går han vidare. Ola, Ekborg och Jessica går också vidare, fast mest på rutin.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Saaa.. blar..
1:an o 2:an va' inte inställda… :)
Hann se de 7 sista snabbrepriserna… Men de gav ju förstås inte mycket (gissar att hela versionerna kanske inte heller gjorde det?)..
2:an - kläderna - jag är aaaaallldeles för gammal uppenbarligen… varför slänger man på sig så'na kläder? Är det ballt? Vet inte vem hon va' eller vad hon sjöng…
8:an verkar den låt som är "mest lättsmält" i mitt musiktarmsystem… snällt, oförargligt men heller ingen "dängare"… däng däng…
Neh, det verkar inte ha förändrats s mycket… festivalen.. .kanske lite mindre 'svensktoppsschlager' kanske…
Du sa det Maxiq; "Så lagom kul"…

Jag har inte sett eländet på flera år, känns helt oki att inte vara med o betala tv-avgift för den där smörjan ska leva vidare.
Jag har hittat vinnaren:
Dolph Lundgren, Jukkasjärvi - Satisfy me!!!
De' ska till Norrlänningar för att det ska bli bra…!
För visst kan man rösta på honom - trots att han inte har nå' nummer…?!?
Jag är kääär! :)
Ha ha - när jag skrev vilka som skulle gå vidare så skrev jag Road of Salvation samtidigt som Ekborg dök upp i snabbgenomgången och då ändrade jag mig. Men det är det väl ingen som tror på…

Alla vi norrlänningar är så där Andina: A little less conversation, a little more action! Mindre prat - mer auktioner!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Fnissar åt Andina & maxiq…………..
Jaha?! Då gillar jag Norrlänningar! :)
Då är jag nog halvnorrlänning oxå… A little mor action; Ja, när kreativiteten faller på - annars får'e va… Men, less conversation - jepp!
I like! Åldern kanske… De få filmer jag sett Dolphan i har jag aldrig gillat (gillar inte genren) - men han sjunger bra (mixerbordsjusterad) när han får en bra låt! :)
Hejja Norrrrlannnd!
Mer auktioner? Oj, måste kolla det - kommer behöva inhandla mycket nu framöver… Från Norrland då…
Dolph hade inget eget nummer men han kanske vill ha ett? Du får ge honom ditt, Andina!

P.S. Det var play-back men jag vet inte vem som sjöng egentligen. Dolph heter Hans "på riktigt", sexigt va? ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Naaah… så mycket action ska're no'nte va'… känner ju inte karlsloken! Lit' mer får'en no lär' känn'en först - innan en ger'en nå' nummer! Plajbäck, jo, men no' va're hann som sjöng…
Hans.. hmmm…
Hur som - jag håller med röstarna som röstade på 8:an (Al Fakir eller vad han heter) och VägSaltet! (skulle behöva så'nt i backen här hemma).
Jag tyckte att låtarna ikväll var ganska lama… iaf vid första avlyssningen! De kanske växer med tiden. Den där Jenny Silver var ett enda stort ? enligt mig! Skum utklädnad, illa dans och värdelös låt.

Det var nog Dolph som sjöng fast pb förstås.
Al Fakir regerade och vann - såklart, fint namn passar här

#19 - :) Ja Fakir e'nte dumt!
* * *
Och lite Vägsalt på de hala vintervägarna e'nte dumt heller.
* * *
Jenny Silver = 2:an? (som hade "skumma kläder" - enl Missaz - och som jag inte alls "förstod" // alltså 2:an o kläderna… inte Missaz, dig förstod jag nog bra!)?
* * *
Jag får nog haka på nästa helg igen (för det är väl då det är dax igen?). Men, Maxiq - 48 veckor… #0 - nää de' ork' ja'nte…
* * *
Luccy - jag pallar inte heller eländet… Ska vi fixa eget elände?
Jag gillade också vinnaren - men hade som Maxiq väntat lite mer.
Road of Salvation var min 2:a … men det är ju inte kört ännu.
Dolph är häftig - bara att erkänna, jag har suttit och sett bakgrundsmaterialet på SVT Play idag - det finns en hel del att titta på
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag gillade Pain Of Salvation med Road Salt..! 
Fast vad 17 gjorde killen med dreadlocks på golvet med gitarren? Satt? Den enda i bandet som gjorde något var ju sångaren, så jag vet inte varför inte bara han var med och tävlade…

#22 Eller hur
Jag smälte för vägsaltet jag…Men men jag tycker ju om Pain of Salvation redan sen innan..
Visst….han på golvet gjorde ju inte mycket i o för sig..men jag tyckte det var fint på något sätt, det kändes ändå rätt…….Låten kändes bara så fantaaaastisk… -suckar högt-
(P.S. Dolphan är född i Hufvudstaden - därikring bor jag…)
Andina; Japp, Jenny Silver var 2:an. Skuuuuumt framträdande….
…men uppväxt utanför Kramfors (stan mittemot korvkiosken)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hörde på radion idag att Silvers silverhandske var värd 75'000 och förvarades i ett kassaskåp när hon inte uppträdde. Men jisses vilken ful pryl, och vilket slöseri med fint silver…
#28 Hahaha!
Det var det grövsta! Jag lade inte ens märke till den fula dyrgripen förän efteråt på ett foto på nätet! Slöseri? Ja. Och inte hjälpte det henne heller…
Ja, tänk… jag sågbara hennes höfter… eller klänningshöfter…
(Usch, nu börjar jag känna mig elak… men det är inte vad jag 'menar'… Jenny är säkert bra, men jag förstår mig inte på utstyrseln… och den har säkert någon annan designat… Och - blev det mindre elakt för det…?)
#30 Nej, du är inte elak… den utstyrseln VAR bara så ful. Mia yngsta barn (4 och 5 år gamla) tyckte förvisso hon var snygg, men det var för att hon GLITTRADE såklart.
Barn ser annorlunda på saker och ting…. De där höftkuddarna var helt… ofattbara. Varför?!! är det enda jag känner inför dem.
Missaz, tur att jag inte är 4 eller 5 år då.. ;)
Andina; ja, när man är i den åldern är allt som glittrar vackert. 
Jasså, har melodifestivalen börjat? Slutade att kolla på den för cirka 10 år sedan när de började sända varje vecka. Kommer dock titta på den europeiska finalen som jag gjorde förra året.

Silver kan man alltid sm'lta ner och g;ra om. Uppt'ckte precis att mitt tangentbord f[tt spel och gjort sig av med snabel a och [ ' ;/, dvs svenska boksv'ver och en del annat anv'ndbart. Hav overseende.
#16 Dagens b'sta.
Trodde Ekborg skulle g[ till final. Slog vad med sonen om en trisslott. Han vann.
Hur man kan d;pa en l[t till vagsalt ;verg[r mitt f;rst[nd. Det 'r en grupp som g;r den, d'rf;r f;r alla vara med p[ scenen. De 'r sn'lla mot varandra.

Jag gillade Pain! Om det var sångarnes utstrålning, eller låter vet jag inte riktigt idag. *S* Måste nog lyssna mer.
Lika mycket vägsalt kan låten heta som när folk sjunger sånger om "Du får inte stoppa köttbullar i näsan Marcus" 
Jag hoppades att Anders Ekborg skulle gå vidare. Den enda med riktigt bra sångröst! Jag stör mig en hel del på att låten kan vara bra men sångaren är kass. Det kan ju vara tvärt om också förstås men mer uthärdligt. Men…konstigt nog var det nåt med Pain and Salvation som fastnade hos mig, trots att sångaren inte hade nån vidare röst, enligt min mening.

Ola: Bra låt, kommer att höras i radio mycket.
Höftbubblorna var obegripligt fula, liksom låten och armdansen. Underligt!
Jag gillade verkligen Pritchard med låten …hot, hot, hot. Men hon åkte ut! Hur gick det till? Det var ju den bästa låten i den här omgången!
Salt-låten var bra, men jag väntade hela tiden på att den skulle "sätta igång". Lite mer power mot slutet hade inte skadat. Det var liksom en sån låt. Utan detta blev den för lam.
Jessica Anderssons låt var inget speciellt, tycker jag. Inte dåligt heller.
Ekborgs låt var bra. Inte jättebra men han har en fin röst.
Frispråkarn: Rap-låtar är inget för melodifestivalen, tycker jag. Möjligen om den har en riktigt bra refräng - men det hade inte den som var med här. Verkligen inte.
Fakir var bra. Men inte såååå bra.
"Every point of view is a view from a point."

Jag trodde Jenny Silver hade brutit armen och att det där silvret på handen och armen var tänkt att dölja gipset. Ha-ha…

Tänk er själva en saltad väg med smutsiga vägrenar och bilar som rostar sönder av saltet. Stämningsfullt, eller hur.
Eller ska vi tänka längre än så. Vägen saltas i samband med blixthalka. Saltet räddar liv. Man kan fortsätta köra fort, utan att riskera att krascha. Men varför blir vägverkets gula saltbilar ständigt omkörda?
Syftar sången på Daytona saltöknen utanför Salt Lake City, Utah, USA. Filmtips: "The worlds fastest Indian" som på svenska fått den föga säljande titeln "Citronträd och motorolja". Charmig Anthony Hopkins i huvudrollen. Filmen bygger på en sann historia om en nya zeeländare som tar sig till USA på 1950-talet för att se hur fort hans gamla ombyggda Indian-motorcykel kan köras. En riktig feelgoodfilm, som omväxling till melodifestivalen.
Jag hörde just Jenny Silvers låt "A place to stay" på radion och den var ju riktigt bra! :-O Snacka om att låta kläder, "dans" och bling-bling ta bort fokuset från vad det handlar om, melodin! Hon kom ju sist!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#42 Maxig; syftar "är man bara tillräckligt begåvad så behöver man ingen motion" på Melodifestivalen?
Har Jenny Silver kroppstrumpa på armarna?
På fråga A svarar jag att det svarar jag inte på och på fråga B svarar jag: det tror jag inte, däremot så har hon sin kroppsrumpa bakom sig numera, beräknat på en höft…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Får man smalare midja med höftkuddar - eller ser det bara ut så?
En modern "Rock-å-kåå dress"

Pain of Salvation är ett grymt bra metalband, synd att tävlingsledningen valde den mest avskalade av låtarna (de skickade in tre stycken) men sångarens utstrålning och röst är svårt att inte bli tagen av. Får se hur nästa hårdrocksband Crucified Barbara kommer vara den 20:e, enligt uppgift ska de också lira en ballad, fast en mer hårdrockballad, eller powerballad som en del säger.
Jag hörde på radion att Pain of Salvations låt egentligen var över sju minuter lång och de fick skala ner den till de tre tillåtna minuterna. Synd bara att de tog hela introt och lämnade själva låten hemma. Den bygger upp bra men det händer ingenting. Som ett förspel utan… ja ni förstår.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#45 Avstå från att experimentera är du snäll.
#47 7 minuter = en rökpaus. Undrade hela tiden när låten skulle börja, den gjorde det alltid.

Angående höftdressen eller vad man ska kalla spektaklet så har väl Beyonce på sig nåt liknande i Sweet Dreams-videon, så det kanske är modernt? (Och det vet man ju hur det funkar med sånt som är modernt, i alla fall för min del, först tycker jag det är urfult, sedan vänjer jag mig och ca ett halvår efter att det faktiskt var modernt så bär jag det själv…)
Tyckte Fakirs låt var riktigt bra, Olas behöver jag nog höra igen, men de var absolut top 2 för min del!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jo, jag är nog likadan, Lojs. Det tar ett tag tills 'man' "köpt" modet… Men jag vill inte vara modern i detta fall… ;) Inte med höftkuddar - det räcker så gott med de höfter jag har… Skulle vilja fila ner dem lite också, faktiskt…

Det finns konspirationsteoretiker som hävdar att Björkman sitter med skivbolagsfolk och plockar ut de låtar som ska vara med och sätter ihop dem med artister så det passar med marknadsförningen inför vårens skivsläpp. Melodifestivalen = TV = gratis reklam.
Undrar hur de 3000 kasserade bidragen låter?
Jag såg aldrig Melodifestivalen i lördags. Inte en enda minut. Ändå är jag benägen att slå vad om att den här tråden är roligare! 
Tack för skrattt!

KiF är alltid roligare.

Jag måste väl oxå hålla med om att jag väntade på att låten skulle dra igång ( vägsalt, alltså) , men det blev mer ett långt intro, som du säger Maxi. Men det är inte att förakta…Så vackert, så vackert. Ska bli spännande om man kan få tag i hela låten att se vad som hände sen!
#54 Jag läste lite i det chat som aftonbladet hade med Pain of Salvation och enligt dem själva är hela låten så lugn; den kör aldrig igång. Men jag gillade den!

Tänk er Vägsalt live, en mörk arena och massor av tändare. 
Jag drömde om dragspel i natt. Det måste bero på Maxiq.

Några tankar inför kommande lördag? Jag vet inte ens vilka som ska vara med.
Medis på akvariefisk.
Det kan ju inte bli sämre…
1. Bidragets titel: Manboy
Upphovsmän: Fredrik Kempe (text & musik), Peter Boström (musik)
Artist: Eric Saade
2. Bidragets titel: Hippare Hoppare
Upphovsmän: Vlatko Ancevski, Vlatko Gicarevski, Douglas Leon, Mats Nilsson, Teddy Paunkoski, Otis Sandsjö, Stevan Tomulevski
Artist: Andra Generationen & Dogge
3. Bidragets titel: Innan alla ljusen brunnit ut
Upphovsmän: Dan Attlerud (text), Stefan Woody (musik)
Artist: Anna Maria Espinosa
4. Bidragets titel: Come And Get Me Now
Upphovsmän: Mia Terngård (text & musik), Stefan Lebert (musik)
Artist: Highlights & MiSt
5. Bidragets titel: Sucker For Love
Upphovsmän: Fredrik "Fredro" Ödesjö (musik), Andreas Levander (musik), Johan "Jones" Wetterberg (musik), Pauline Kamusewu (text)
Artist: Pauline
6. Bidragets titel: We Can Work It Out
Upphovsmän: Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda
Artist: Andreas Johnson
7. Bidragets titel: Underbart
Upphovsmän: Lina Eriksson (text), Johan Moraeus (musik)
Artist: Kalle Moraeus & Orsa Spelmän
8. Bidragets titel: Manipulated
Upphovsmän: Sarah Lundbäck, Hayden Bell, Erik Lewander, Iggy Strange-Dahl
Artist: Hanna Lindblad
…eller, ja det kan det nog. :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Förut var jag för ung för att tycka om Schlagerfestivalen.
Nu är jag för gammal för att tycka om Schlagerfestivalen…

Utifrån den listan så tror jag inte jag ska prioritera TV:n på lördag kväll. (Kanske kan få lite tvättat, eller något annat mer underhållande…)
Medis på akvariefisk.

Var det inte andra generationen som gjorde kebab-pizza slivovica för något år sedan? I såfall är det ju ett rätt kul gäng, tycker jag. 7 upphovsmän = alla får STIM-pengar eller hur tänker de?
Det känns som jag hört låtarna förut. Nästan allihopa.
Kolla andra generations scenshow. Dragspel på scenen, Maxiq. YES! Något att se framemot.
Listan på artister låter ju…. sådär. Men eftersom jag är en melodifestival-beroende så kommer jag ändå att gräma mig över att jag missar detta. (ska till Åre med sambons jobb)
Andra Generationen + Dogge + Dragspel… *urk*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Noterar nr 6. i Maxiqs lista för kommande helg - Andreas Johnson.
Hoppas att den håller vanlig hög Andreas Johnsson standard. Han e ofta såå bra! Nöter i perioder på hans album The Collector.
(Utom när han jobbade med Carola, fick bara inte ihop det.. sorry.. Nej!)
WOW!!
Denna låt kan nog vinna hela. Fy sjutton vilken röst den grabben har. Det är Norges vinnande bidrag jag talar om. I början av låten är den bara fin på något sätt, sedan blir den helt överrumplande. Ni bara måste lyssna. Vrid upp volymen och lyssna till texten och njut!!
Här kommer en länk.
http://www.youtube.com/watch?v=sK1AY1X8vfY
Hälsningar Dayanna21
#65 Jösses, du har rätt i att han kan sjunga - VILKEN RÖST!!
Och han ser ut som om han inte tar i det minsta lilla ens.. 
Låten tycker jag var lite väl "enkel".. men joo, vacker.
Årets "Ola med fiola" fra Norge är tusan så mycket bättre än fjolårets så han vinner väl inte….men det vore kul med en vinst till norge igen. Har det hänt förut att ett land vunnit två år i rad?
Irland med Jonny Logan var det på rad?
Är inte årets svenska startfelt väldigt tunt? Få riktiga stjärnor med bra röster, mest b-artister.
Sen så verkar allt vi kommer med antingen vara gammal skåpmat (Olas "dänga") eller knepigt värre (Jenny Silvers armhålor)…sen skyller vi på att öststaterna kompisröstar när vi inte kommer nånstans. Och den teorin borde förresten vara död nu då Norge kom etta och Island två ifjol.
Spanien vann 68-69 (delad -69)
Luxemburg vann 72-73
Israel vann 78-79
Irland vann tre gånger 92-94 (och 96)
Allt enligt Wikipedia
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Startfält ska det givetvis stå!

#63 Dragspel, Maxiq. Dragspel, det blir nog en bra helg, tror du inte det? 
Mitt förtroende för den internationella finalen försvann fullständigt när the Ark floppade med en kanonlåt.
#71 parsley - Samma här! Det var dödsstöten!
The Ark - bland mina absoluta favoriter och så gick det sådär. Trots bra låt och scen-show!
Enda trösten är att det var hon, serbiskan som vann.. hon var verkligen bra. Tvåa kom den där silverklädda "varelsen" med typ antenner och simfötter som skuttade/kutade runt på scenen och gastade "Tanzen".. med jämna och ojämna mellanrum. Minns ni??
Elände! 
Tja, Norge vann ju med fioltricket förra året så då gör de ett nytt försök.
Visst, låten är rätt fin, men enkel och killen sjunger hyfsat, men han klarar inte riktigt de låga tonerna. 
#65: Nej fy 17, den föll inte mig i smaken alls, och jag tycker inte rösten var överdrivet bra heller… 
Nu är det dags igen
Tjuvlyssnade lite idag - inte så himla inspirerande.
4:an kanske…
Ja nu slutar vi att prata om Norge för nu är det dags för den andra deltävlingen (av 437) från Sandviken. Se, lyssna och kommentera!
Tips: Lyssna på P3 och Carolina Norén istället. Mycket bättre! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det svängde en hel del om ettan faktiskt måste jag erkänna men den blev lite tjatig. Carolina i radion har ju till uppgift att beskriva utseendet på artisterna också och hon liknade Eric vid Mowgli *fniss*
Balkanrap? - Nej tack! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Andra generationen gillar jag, fast hade föredragit den utan Dogge. Låten de gjorde häromåret om kebabpizza och plommonbrännvin var riktigt bra, synd bara att jag måste hålla in på konsumtionen av dem bägge nuförtiden, haha.
Helt fel låt för Anna Maria! Hon ska ha låtar med mer energi, som To win my love t.ex. Då är hon riktigt bra!
Fyran är web-jokern som röstades fram av folket på nätet. Låter för mycket dansband för min smak… :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hittills enligt mig - för bedrövligt.
Nr 4 pågår för fullt och jag längtar tills den är slut.
Hoppas det blir bättre. 
Hoppas särskilt på Andreas Johnsson..
Kebab och brännvin går väl bra? Skippa pizzan och plommonen bara! ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Andreas låt hörde jag på förhand idag - den kändes seeeeeg
Lite bättre när man fick höra hela - men inte hans bästa - jag gillar Andreas annars.
Paulines låt hade ett bra anslag men sedan hände det inte så mycket mer. Låten kan dock växa efter flera lyssningar men det hinns det inte med innan det ska röstas.
Ballad eller rocklåt? Rocklåt eller ballad från Andreas? Lite för mycket Robbie Williams-komplex. Det blir nog Beatles som får fortsätta att fylla "We can work it out"-facket i min musikspelare i fortsättningen också.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag gillar Orsa spelmanslag hittills
Minns ni "Ola mä fiola" med Kenneth Greuz och Eric Öst från 1977? Den var bättre än Orsa-Kalle… Kvällens första tolva dock till kurbitsmålningen på elgitarren! :-)
Jag har aldrig haft ett epileptiskt anfall men nu vet jag i alla fall hur det låter… Som bidrag nummer 8 :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Under viktminskningen håller jag nere på alkoholkonsumtionen, och visst går själva kebaben bra, och även bra kebabsås, men jag gillar ju brödet också, har tillåtit mig att äta ett par kebabpizzor under 2009, men hittills ingen under 2010.
Kvällens spådomar:
Andreas och Eric Saade till Finalen
AG & Dogge och Anna Maria till Andra Chansen
Nu ska jag kolla hockey! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det här var en rätt dålig deltävling, även Andreas som jag tyckte hade rejält bra låtar 2006 och 2007 var en axelryckning idag.
Femman eller sexan…
Andreas låt var inte hans bästa. Jag gillar den, men han gör sig bättre antingen med coolare upptempo eller ännu stillsammare ballad/jazz.
Det MÅSTE finnas bättre låtar i Sverige.. Var håller de hus?? 
Precis var är alla låtar?

Mera Dolph tack.
Andreas har gjort några riktigt fina riktigt stilla ballader.. Den här var lite för typiskt "melodifestivalarrad".
Maxiq - Håller med dig om 8:an.. Eric Saade var ju supertjatig, jöe!!
Annars kanske du är någorlunda ute med dina spådomar..
Jahapp! Där rök två av mina tips direkt! :-(
Fullträff på Eric Saade i alla fall. Vissa likheter med Britta Spears Womanizer…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Tja, inte oväntat att Saade gick direkt till final, någon sån där 13 på dussinet-discolåt ska väl alltid gå vidare.

Pauline eller Andreas tar sig vidare också, sen tror jag faktiskt Orsa spelmän tar den andra andra chansen-platsen.
Bäst är som vanligt mellanakten.
Båda finalisterna inprickade i alla fall. Alltid nåt! :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Fick rätt i att det var Hanna som skulle komma femma och att Orsa skulle gå till andra chansen, och att Andreas eller Pauline skulle ta andra andra chansen-platsen. Ganska rättvist resultat i ett relativt klent startfält ändå. Även om jag nog hade petat ner Saade till andra chansen och skickat Pauline till final.
Erik Saades flickvän Molly Sandén stod och hoppade i publiken - hon verkade helt overwhelmed eller vad man skall ta till för superlativ.
"Fnattig"?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag gillade sista bidraget som åkte ut…hmm. Nåväl bäst va nog gänget från glada Hudik

Inte bra delfinal. Sämre låtar men Hippare hoppare var medryckande, gillar etno
#100+101 Erik Saade själv var också rätt överväldigad. Han anföll Andreas Johnsson med kram- och pusskalas. (blev avunds..*fniss*)
Kanske skulla de flesta av oss vara det ifall vi vunnit en deltävling sådär..
Tyckte det var lite roligt när Måns presenterade Andreas Johnsson: "Håll i era mammor nu flickor.."
Haha..
Jag gillade Orsa spelmän men jag hade önskat att Kalle Moreus skulle ha överlåtit sången åt någon som kan sjunga! Fredrik Kempe t.ex. 
Synd att Hanna som är så bra och kan sjunga hade så konstig låt, ingen "catch" alls. Dansen var bra men det vinner man ju inte Melodifestivalen på.

Det sämsta jag sett. Jag fick kväljningar av nödrimmen och blev djupt besviken på Andra Generationen. Balkanmusik är roligt att se och lyssna på live. Musiken bygger på spelglädje. Andra Generationens bidrag var så dystert. Usch, vilken besvikelse. Kebabpizzan var åtminstone rolig, men det här…Behöver jag lyssna igenom låten flera gånger för att förstå den?
Andreas Johnsson låter som Andreas Johnsson. Förstår inte varför jag envisas med att koppla ihop honom med Carola. Hans skinnjacka hade en märklig grön färg. Är den modern? Maxiq, du som kan det här med grönt. Hade Andreas rätt grön färg på jackan?
Har du legat och grunnat på det här sedan i lördags, Parsley? Undra på att besvikelsen har satt djupa spår…

Grönt är alltid modernt men den var lite för mörk. Det var tydligen nåt fjoll som hade specialfärgat den åt honom. Han kanske kan vända den utåin till finalen?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Förresten såg ni OS-invigningen eller rättare sagt hörde ni Bryan Ferry i duetten med den där kvinnan med den limtajta blå klänningen? "Sing a little oger" Vad har ett träsktroll (oger) på OS-invigningen att göra?
Andreas jacka var fjollfärgad. Tack för den informationen, Maxiq. Nu är det snart lördag igen.
Fjollfärgad skulle kunna vara en komplimang.. så jag bestämmer mig för att ni inte är elaka..
Visserligen reagerade även jag på den ovanliga nyansen, men i jämförelse med t ex nr 8 i tävlingen som visade upp någon sorts underklädeskollektion, vilt spretande med benen.. så tycker jag Andreas var riktigt fin.
Kanske min s k visuella intelligens/fantasi bidrar..
Ja, det är snart lördag, men tål man mer av det där..? 
#108: Det var Bryan Adams och kvinnan var Nelly Furtado och de sjöng en fruktansvärt tjatig låt vilket kan ha gjort att det gick troll i dina öron för visst var det louder de sjöng?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Bryan Ferry "A hard rains a gonna fall". Det är kvalitetsmusik det. Jag vet inte om det var den Ferry som spökade eller LCHF-skidskytten.
Hade jag sett en grön skinnjacka med tillhörande väst i den färgen på second hand så skulle jag gått en lång, lång omväg för att slippa se eländet.
Let's Stick Together och Slave To Love är inte heller så illa pinkat av Ferry-Bryan. Snygg kavaj har han också, skulle helt klart platsa i melodifestivalen!
Ferry Cross the Mersey med Gerry and the Pacemakers är också en kramgo låt.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Bryan Ferry (Roxy Music, vilken grupp!) är sååå bra! Han vinner min melodifestival!
"slave to love" är underbar….

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidskytte/article2157742.ab
Det finns en Ferry till som kan rimma. Skidskytten. Får vi se honom i nästa melodifestival? Antingen som låtskrivare, sångare eller som formgivare av dekoren? Pillisnas i glasvas. En del har blommor i den, men jag vill ha den ren.
Split vision i kväll, curling på TV och mello på radion, men här kommer mina nyanserade omdömen:
Låt nr 1 - Skit!
Låt nr 2 - Skit!
Låt nr 3 - Skit!
Låt nr 4 - Skit!
Låt nr 5 - Skit!
Låt nr 6 - Skit!
Låt nr 7 - Skit!
Låt nr 8 - Rock'n'Roll! 
Mina spådomar: Darin går direkt, Alcazar till final, Lanto och Crucified Barbara till Andra vändan.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jahapp! Där ser man… schamporeklamen skrällde! :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Crucified Barbara rules. Undrar vilken skum småländsk festival de snackade om. The Ark i en ladugård.

T o m min man ringde och röstade på rocktjejerna, han gillar inte festivalen, men vi tittar både på den och OS

Crucified var klart bäst. Borde absolut gått direkt vidare, men de får ta sig till final genom andra chansen istället.
Jag hörde de första fem, tror jag.. Det var så dåligt att jag kände mig provocerad.. stängde av TVn.
Tvåan - nån kille - sjöng så falskt att det var plågsamt.
Hörde aldrig 8an - vem var det? Crucified??

Crucified Barbara är ett kvinnligt hårdrocksband. Heaven or hell - bästa låten hittills. Tillräckligt bra för att ge resten av melodifestivalen existensberättigande.
Pinsamt, eller möjligen lustigt, musikminne: De hade spelat på någon liten småländsk festival. Arrangören hade inte råd med hotellrum så de fick tillbringa natten i en lada tillsammans med the Ark. Sen var det något om en glödlampa som jag inte riktigt hörde. Undrar vilken festival det var, om den finns kvar och om de behöver mig som funktionär?
Bästa omgången hittills. Kan någon förklara charmen med schampooreklamen för mig?
När programmet var slut var sonen rar och spelade några av mina favoritlåtar (som han påstår att han avskyr) för mig på Spotify. En av dem fick dessutom en ny text av honom. Den ungen satsar på att bli lika rolig som Maxiq.
Jag hade gärna tillbringat en natt i en lada med The Ark.
Efter att ha sett dokumentären/porträttet av "Ola Svensson Superstar" på TV i fredags - så blev jag inspirerad. Han är ju en djuping och ett geni.. och de är duktiga musiker.
Ser MYCKET fram emot deras nya album samt turné!
Melodifestivalen.. näe.. Sorry, men jag tycker det är väldigt låg nivå.
Är det NÅGON som vet var jag kan lyysna på låtarna på webben? Jag letar och letar på SVT men hittar ingenting *gråter här borta i främmande land där FINALEN visas varje år*
aswedishsmorgasbord.com

#123 Enligt min son så finns inte final och andrachansen låtarna tillgängliga på webben. Har du kollat om det finns möjlighet att se festivalen via SVT play på SVT:s hemsida?
#122 Tänkte direkt på dig när de började prata om the Ark. Undrar om de blivit för stora för att övernatta i lador? 
#124 Arkmedlemmarna är ju inte precis små trotsiga tonåringar längre.. Tror de är rätt "ordentliga" av sig mellan varven. Sen beror det väl på ladans beskaffenhet, m m vad bliva. 

En småländsk hippiefestival handlade det om, det blev inte mycket till spelning, eftersom Nicki (trummisen) lyckades slå sönder hela belysningen, som bestod av en (1) glödlampa.

Maxiq: Jag minns det där Gary Larsson citatet från min barndom, undrar om jag fortfarande har kvar den serietidningen.
JAUS: Då minns du säkert detta också:
"Sent om natten smög Rolf in på spädbarnsavdelningen och utförde experiment i statisk elektricitet"

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Nej, faktiskt inte, men jag vet den riktiga orsaken till varför dinosaurierna dog ut. 

#128-130 Om jag inte håller mig till ämnet, vad gör ni? 
#131 Hemligt… 

Det blev lite för internt, man måste ha läst just det numret av Larsson för att förstå.
Vi inväntar bara nästa lördag… *vissel*
(Rolf gned spädbarnen mot tröjan och fäste dem i taket) *fniss*
Jag vet också den riktiga orsaken till varför dinosaurierna dog ut! *host host*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Om jag berättar att jag stått på samma scen som Crucified Barbara så kan ni väl berätta varför dinosaurierna dog ut.
Fö jag begriper inget av vare sig mello eller av era interna skämt, men ni är åtminstone roligare.
Då får du först berätta varför du har stått på samma scen som Crucified Barbara. :-P
Roligare och roligare… vänta bara tills vi börjar sjunga! :-S
Du borde defintivt läsa Larson, jag tror du kommer att gilla det! :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#135 Det är så långsökt att jag nästan skäms.
Förra sommaren var jag på festival #127. Året innan dess hade Crucified Barbara spelat på just den festivalen.
Jag ska läsa Larsson. Det ska bli roligt. Folk brukar bara säga åt mig att jag ska läsa Dagerman odyl. Var hittar man Larsson?
Äsch, var det ett helt år emellan? Jag som trodde du hade stått och rockat med dem! Femte medlemmen: Parsley Pain! :-P
Dinosaurierna dog ut för att de rökte, så det så!
Vidga dina vyer och läs Larson du! Bildgoogla på Gary Larson eller "The Far Side" som den heter på utrikiska. Smaklig läsning!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag vill också varmt rekommendera Larson, helt suverän humor! (som jag även har fått min nu 13-årige son att upptäcka)

Nu är det fredag och i morgon är det lördag. Peter Jöback, Pernilla Wahlgren, Py Bäckman och Sibel + några till. Vad tror ni?
Jag gillar Peter Jöback jättemycket!! Fast inte alla hans låtar..
Ännu en curlingkrock men här är vad jag tycker om kvällens startfält:
Sibel - Lite tjatigt men OK som pop. Lady Gaga sägs gilla låten men jag är tveksam till det…
Py - Gonatt min Py *ZzZzZzZ*
Neo - Kom i målbrottet nån gång
Lovestone - Bestäm er för en musikstil
Anna - Tråkigt, lyfter aldrig
Pernilla - Illa, hört det förut. Hennes klänning är den enda musikanten på scen i kväll i alla fall…
Noll Disciplin - Lilla Melodifestivalen ringde och ville ha tillbaka låten, 00-talet ringde och ville ha tillbaka stilen
Jöback - Kom i målbrottet, operera polyperna, gör något!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ja just ja! Resultatet:
Jöback och Pernilla direkt på rutin
Noll Disciplin och Sibel till andra
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Oj, du hade rätt på noll disciplin… Jag trodde aldrig de skulle gå vidare… Hmmm så går det när 10-åringar får mobil och kan ringa och rösta…

#143 alltså vidare från "grupspelet" ang. noll disciplin
Tror på Neo direkt, Jöback och Wahlgren till andra chansen
Jag får skylla på att jag stod i duschen medan Anna sjöng. Hon har en skaplig pipa men låten var ganska medioker. Hon har nog kvar en hel del fans sedan Idol-tiden. Nåja, en vit plupp och en svart för att prata MasterMind-språk …om någon förstår.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

jag fattar noll, hur röstar Sverige egentligen.
Men snygg show var det i allafall.

Lovestone låter som en blandning mellan Perssons Pack (svart akustisk gitarr och dragspel), BWO och den norska "fiolhobbiten". Fascinerande.
Varför ser Py Bäckman ut som Ozzy Osbourne och vart har Dan Hylander tagit vägen?
Noll disciplin kommer från det lilla samhället Nossebro i Västergötland. Marknad sista onsdagen i varje månad och ett givet mål för K-spanare som gillar eternitfasader.
Maxiq, jag tycker att även Sibels klänning var en musikantklänning, även om den var lite vågad.
#141 Dina analyser för MVG och högsta betyg av mig. De går direkt till Globen.

#147 Ozzy! Aha, självklart, försökte tänka ut vem hon liknande.
Haha, jag tänkte på Dracula i "Bram Stokers Dracula" när jag såg Py Bäckman!

Ozzy, dracula, same same… Men kaftanen måste ha varit Di Levas.
#147: Jag tänkte inte ens på längden på Sibels klänning eftersom jag var mest förvånad över hur hon hade fått tag på påskpyntet som pensionärsföreningen i Örkelljunga hade gjort till den sedvanliga Korsfesten som de brukar ha på Långfredagen… :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Apropå Sibel: Aftonbladet hade "Sibels sminkskola" idag och snälla, snälla ni: Tyck som jag, att hon är mycket snyggare utan smink!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Rätt frän klänning faktiskt.. Jag TYCKER det! I alla fall kjoldelen, det andra ser jag inte mycket av.
Inte för att jag tycker den verkar så "wearable" direkt.. skulle känna mig mycket oklädd. Och tänk vad man skulle fastna i allting hela tiden.. dörrhandtag.. stolskarmar.. sig själv.. andra.
Men bortsett från den lilla petitessen - att den är omöjlig - så ÄR den frän.. 
Jag gillade henne utan smink, hon såg ut som en prinsessa från den sibiriska tundran, bara pälskjolen som fattas! (Om det nu finns prinsessor i Sibirien:)
#153: Å andra sidan så finns det gott om plats att förvara handväskan, kvällstidningen, pudeln, m.m.
#154: Klart det finns prinsessor i Sibirien! Var skulle annars alla isprinsessor komma ifrån?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#155 Hehe.. tack för den inre synen.. 
Tycker för övrigt att tjejen är supervacker utan smink! Med smink - artificiell! Men det är kanske meningen.. vad vet jag?
Jag glömde bort den här tråden igår under sändning.
Personligen blev jag helt tagen av Anna trots att hon inte alls hade samma typ av stil som i Idol. Jag sa direkt att hon tar det. Min man tvekade - men förstod det när han hörde låten andra gången. Det kändes lite kul för normalt brukar han ha rätt och jag fel.
Trist för Pernilla med andra chansen - jag läste att det innebär att hon missar sin brors bröllop. Det kostar att stå på topp - näst i topp alltså.

Bäst var mellanakten 

Det roligaste med mello är medmänniskornas kommentarer.
Mamma: Noll disciplin kommer från Nossebro.
Sonen 12-13 år som har varit på Nossebro-marknad en gång (inte den bästa dagen i hans liv): Men, mamma. Det är för att de inte är så gamla. De har inte hunnit flytta därifrån än.
och den här
Sonen: Manboy kommer att vinna. Alla i skolan har den på sina mobiler. Fast jag kallar den för gameboy.
Vad ska Sibels dansare föreställa?
Tänker sig Noll Disciplin en framtid som punkband eller pojkband mainstream?
Ögnade igenom kommentarerna till sminktråden i AB. Majoriteten av inläggen verkade komma från killar som tycker att tjejer är bäst osminkade och att tjejer ska se naturliga ut.
Om man inte släpar omkring en handväska full med smink, så riskerar man inte att glömma sin handväska någonstans.
Hörde en bra liknelse på radion i morse angående Sibels klänning:
"Hon liknar en sån där skinkpinne" 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

# 160 LOL

jag kommer ifrån nossebro och noll disciplin hade ingen vidare bra låt med sig,men det är duktiga grabbar och bätter låtar har jag hört med dom.synd bara att dom inte valde någon av dom.

#162 De kan ju inte ställa upp med en låt de gjort förut i melodifestivalen. Skönt att höra att de har annat som är bättre. Gillar "idiot" och kommer säkert att se dem live i sommar om tillfälle gives. Noll disciplin är sonens favorit hittills och han vill se dem.
Förhoppningsvis dyker de upp i något barntillåtet sammanhang. Skulle inte förvåna mig om jag kommer att be om deras autografer också (sonen är för blyg för det).
Vill jag ha en signerad doftgran i bilen (lillcittra) som det står "Noll disciplin - Nossebro" på?
#152 Bättre utan smink. Men det gäller väl alla kvinnor?

#164 Om män tycker att kvinnor är bättre utan smink, varför sminkar sig tjejer då?
Denna fråga och Meningen med livet är de två enda frågorna i universum som ännu är obesvarade.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#166 Meningen med livet är att vara ögon, öron och samvete åt världsalltets skapare, din idiot, enligt författaren Kurt Vonnegut.
OK, då återstår bara den riktigt svåra frågan…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#165: Sanningen är att kvinnor inte i första hand sminkar sig för män, utan för andra kvinnor… Så männens åsikt i den frågan är underordnad.

Jag hoppas vi skickar Anna Bergendahl till Oslo!
Dessutom tyckte jag att Neo såg ut som Willy Wonka i "Kalle och chokladfabriken", fast lite sötare 
#169: Så det är därför vissa kvinnors sminkande eskalerar så till den milda grad? En form av tävling där den färggrannaste vinner? Min tidigare teori var att det beror på att kvinnor som sminkar sig "tröttar ut" ögat och tycker att de ser bleka ut fast de sminkar sig lika mycket och lägger på lite till, und so weiter, und so weiter…
Kanske dags att förkasta den teorin nu?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det är väl kanske så att även honorna tuppar sig…

En teori kvinnor sminkar sig för att måla över sin egen osäkerhet och sitt eget inre kaos.
Med tiden blir hyn sliten av allt smink. Detta i kombination med normalt åldrande gör att de behöver sminka sig ännu hårdare.
Även om kvinnor sminkar sig för kvinnors skull så verkar de sminkade tjejerna ändå kunna hitta killar. Vad beror detta på?
En bekännelse jag sminkande mig när jag gick på högstadiet. Vid närmare eftertanke så insåg jag att jag såg ut som ett Granny Smith-äpple i ansiktet, så sedan dess har jag varit tämligen osminkad.
Fast både kvinnor och män har prytt sig på olika sätt i alla tider, smycken har hittats som daterats så tidigt som stenåldern, och smink och hudkrämer användes på faraonernas tid. Visst kan det ha med osäkerhet att göra hos en del! Personligen tror jag att det finns många olika anledningar till att både män och kvinnor förändrar sitt yttre på olika sätt, vare sig det är med kläder, smink, rakning av skäggväxt eller utväxt, färgning och klippning av håret osv.
Jag vill härmed meddela att jag inte kommer att spendera kvällen framför Andra chansen av den anledningen att det är just en andra chans, en andra sortering av sånt som inte dög vid de fyra deltävlingarna som alla höll en låg klass.
Gissa på eländet kan jag ju göra i alla fall:
Pernilla får möta Crucified Barbara och vinner.
Alcazar möter Neo och vinner.
För övrigt anser jag att Jenny Silver borde fått en andra chans med A place to stay eftersom den bara blir bättre och bättre. :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#175 Hoppas du får en trevlig kväll nu när du fått en chans på något annat.
Noterade att vägsalt förmodligen ställs mot heaven and hell i andra omgången av andra chansen. Trist. Har hört låtarna hela dagen idag, via en spellista på Spotify, som jag vare sig satt på eller satt ihop. Försökt blunda med öronen så gott det gått.
Gillar inte någon av låtarna i år.
Ja jag ska passa på att jobba lite… *tjohoo* :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det var väl väntat att Wahlgren skulle gå vidare, en final helt utan standard-schlagers vore väl svenska folket främmande. Synd, för Heaven or Hell var åtminstone tio gånger bättre.

Jag halkade in just när Orsa Spelmän var i farten, synd att inte dom gick vidare. Jag hade då varit tvungen att se Europafinalen för o se alla garva ihjäl sig, hahahaha. Nä jag ser inte på sånt här trams, själv tror jag bara det roar den där Christer Björkman.

#177 Arbete befrämjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd.
Det var ju synd…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se