Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2905 ggr
Loria
0

Tillbaka med några tankar om proteiner

Nu har jag tänkt testa proteinpulver som mellanmål, då jag har alldeles för lätt för att låta det gå så långt mellan måltiderna så att jag tillsist skiter i vad det e jag sätter i mig, o sen så ångrar jag mig efteråt.

Har märkt att det börjat pratas om snabba o långsamma proteiner? Vad innebär detta? Nån som har nån bra länk eller förklaring?

mikaelj
0

Varför inte en bit ost istället?

Ät dina mat, drick den inte…

Loria
0

Jag är inte intresserad av en diskussion om jag ska eller inte ska äta proteinpulver, det jag vill veta är vad skillnaden på snabba o långsamma proteiner är.

chilisalsa
0

kasein är t.ex långsammare än vassle. Delvis har det att göra med det tjocknar i magen. Snabbast lär proteinfraktioner vara som BCAA men det används huvudsakligen för att säkerställa proteinbalans och minska ett katabol utveckling. Kasein mättar också bättre än vassle pga att det tjocknar

Medarbeterare på Kost

Loria
0

Alltså, betyder det att snabba proteiner går snabbare ut till musklerna genom att de passerar magsystemet snabbare?

Finns det några för eller nackdelar att äta snabba eller långsamma?

Kemisten
0

"snabbt" protein är det enda som stimulerar muskeluppbyggnaden. Vassle har även en gynnsamm inverkan på insulinkänsligheten bl.a.

mikaelj
0

…men mättar sämre än ett protein som tas upp långsammare.

ullisbullis
0

Håller med Mikaelj. Kaseinprotein mättar mycket bättre än t.ex vassleprotein. Kasein ska också vara bra att ta på kvällen för att ge en jämn tillförsel.

Jag använder det också i bakning och pannkakssmet istället för mjöl. Kan rekomendera Nightpro (vanilj) eller Slow protein(flera smaker) från Gymgrossisten.