Funderar på ostsås?
Om jag vill göra en ostsås till moussaka el lasange utan mjöl?
Blir såsen tjock av osten/grädden eller kan jag anv något annat som gör att såsen tjocknar?
Bechlamesås - funkar det utan ost & mjöl?
Jag blandar grädde + creme-fraiche och det blir bra.
Man kan göra "vanlig" ostsås utan att reda den. Jag tar grädde, riven ost, ibland lite mjukost också, med låg kolhydrathalt, och eventuellt andra kryddor. Låter det hela smälta ihop. Det blir så gott så, och går alldeles utmärkt att använda till gratänger.
Precis som DaMum gör jag också, vi använder ofta Philadelfia naturell när vi "reder" spenat eller gör ostsås till Broccoli.
Numer pensionär i Nynäshamn

oldwolfie - hur mycket behöver Du låna? ;-)
Tack, jag rodnar. Och nu är det dags att Du gör detsamma. Hjälp vilka underbara små texter och vilka ännu mer underbara bilder på Din sida ! Jag bokar av allt ikväll. Ska bara sitta vid datorn och njuta av Dina fina alster. Och särskilt av vovven som jag blev blixtförälskad i. Kan det vara en Schitzu eller kanske Lasapso?
Men först ska oxå jag "faktiskt" göra Moussaka. Hur gott är inte det då… Och fett å bra….

Vilket bra tips med mjukost, jag har ätit ostsås idag, men bara genom att blanda grädde och riven ost i stekpannan, där jag stekt fläskkotletter i smör. Nu skall jag prova ostsås med spenat imorgon, kanske med en omelett. Va gott!
Jag steker spenat (bladspenat) i smör.
Sen blandar jag i en burk Philadelfia och avslutar med en skvätt grädde…
Min dotter 13 år ÄLSKAR detta… vi äter det till både kött och fisk…
Numer pensionär i Nynäshamn

va de vovven övert om man klickar på den här bilden eller den i mitten eller den understa
den övre är en lhasa apso
den i mitten är min älskling erik en tibetansk terrier o den undre är en blandning mellan några raser jag glömt men hon e liiiiiten
thihi nerå jag behöver inte låna ,,,fniss… har du gått igenom hela sajten nu hehe ,, du kommer behöva mycke tid där,, skojj att du tar dej tid ,,de gör mej jätteglad 

jag ska läsa fler recept jag ,,

Oldwolfie, tror du inte att dina hundar (underbara kort) är lite släkt på långt håll med min lilla spanska vallhund? Bifogar bild, han avskyr att bli borstad, vi klipper honom inte förrän till våren, så tyvärr ser han lite ovårdad ut. Men hans päls är som silke, mjuk och len, men det tovar ihop sig som en Puli, när det blir för mycket underhår.

navarro såklart din vovve ser absolut ut som en tibetansk terrier tycker jag
terriern gillar att valla o speja
tibetanska terriern kommer från tibet såklart o de va munkarna som hade dom ibörjan har jag fattat det som
erik min vovve ska egentligen ha sån där lång o fin päls men då blir de mycke mycke kammande o vi gillar o gå i skogen så jag håller honom klippt , o alla som klappar erik säger ååååhhhhh vilken mjuk o len päls hihi så de verkar likt

Nu har jag letat upp tibetansk terrier pa natet och du har absolut ratt, eftersom det ar valdigt gamla raser, har dom sakert en gemensam namnare. Det stod bland annat att det ar som 1/3 hund, 1/3 del katt och 1/3 del människa, det ar precis vad jag upplever och forvanar mig over varje dag, med min lilla angel.