C-vitamin, magnesium och kalium
Hej alla kunniga!
När jag lägger in min mat i matdagboken så hamnar jag nästan alltid lågt på c-vitamin, kalcium och magnesium. Till viss del kalium också, men de andra tre är långt under stapelvärdet.
Det här med vitaminer har diskuterats i andra trådar, men jag skulle gärna vilja ta del av era samlade åsikter i ämnet. Behöver jag lägga till lite vitaminer i min kost, eller ska jag bara strunta i att det blir lite lågt?
I början av min kostomställning hade jag krampkänningar, men det har gått över nu. Känner inte det som om jag har någon brist på något, men jag blir lite osäker när jag ser att det för det mesta är samma saker som inte kommer upp i "anvisade" nivåer. Skeptisismen mot alla vedertagna sanningar angående mat har redan fått sig en törn, (konstigt nog fattade jag tidigt i livet att politik, religion och annat inte var hugget i sten men kostråden tog längre tid att genomskåda
) men er här litar jag på! 

Man kan ju se vad man har brist på och sedan försöka parera det med att äta extra mycket av lämplig föda. För C vitamin tex paprika om det inte ger dig några problem med ökat sug. Nu är nog vårt behov av C vitamin överskattat när vi äter få kolhydrater.
Det är värre med magnesium och kalium som påverkar bla. insulinkänsligheten.
Själv så tar jag D3 vitamin nu under vintern vilket verkar vara den viktigaste.
kakao för magnesium är ett tips precis som broccoli för c-vitamin
Tack för svaren, och för bra tips om var jag kan få i mig det som saknas genom vanlig mat. Känns alltid bättre än tillskott.
Kakao i frukostäggmjölken och lite broccoli till maten gör säkert susen!

Hur ser du att du har för lite på sidan "Min Mat"?
Jag förstår inte hur jag ska tolka färgerna, gör du!?
Använder matdagboken!
Tycker att den är mycket enklare än "Min mat" som jag testade först.
För mig räckte det inte med en matsked kakao i äggmjölken på morgonen utan jag fick fortsatt sug efter mer magesuim (choklad) Men jag brörjade ta Dolomit (kalk och magnesumtabletter) 4 st varje kväll innan sänggåendet och det har gjort susen. Slipper muskelkramperna i vaderna och chokladsuget, plus att magen fungerar bättre.
C-vitamin tar jag extra tabletter om jag inte äter grönsaker. Men det finns gott om C-vitamin i paprika (gul innehåller mest), blomkål, broccoli och vitkål till exempel, så det går ju att äta istället.
D-vitmamin är det absolut viktigaste tillskottet på vintern, för att slippa vintertrötthet, Depression och brister.
Kalk är viktigt att äta när man tar D-vitamintabletterna, men det får jag ju via Dolomit-tabeltterna som finns att köpa på hälsokostbutiken.
Blev nyfiken på hur mitt intag av vitaminer och mineraler såg ut. La in vad jag åt igår och fick en chock!
A-vitamin visade på 3400 mg och om jag kollar rekommenderat dagligt intag så var det 800 mg. Åker jag på A-vitaminförgiftning nu eller?
Gårdagens middag var kycklinglevergryta. Är det den som drar upp siffrorna så?

Lever är väldigt A-vitaminrikt ja. Men att ett högt intag av A-vitamin skulle vara farligt vet jag inte vilka belägg det finns på, jägarfolken åt ju "alltid" lever.
Lever är ju extrem, full med vitaminer, så det kan det nog vara. :)
Jag brukar ligga ganska högt på de flesta B-vitaminer pga alla ägg. Har en del andra "spikar" ibland också beroende på vad jag ätit under dagen.
Behoven varierar också, om man är frisk och kan ta upp alla näringsämnen så räcker maten långt. Äldre har ofta större behov av kosttillskott, tex D3. Jag ligger nära hypotyreos och märker att om jag inte tar zink, jod och lite koppar får jag besvär. C vitamin tar jag om jag inte ätit paprika eller dylikt, samt B-Calm för magnesium och kalium om jag känner sendrag, kanske en tablet eller två per vecka. D3 tar jag 125µx5/vecka.
Linus Pauling institut har saklig info, tycker jag i alla fall.
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/olderadults.html
Denna sida till exempel för mig som är äldre.
Hur är det egentligen med kalcium? Jag tar 4000 IE D-vitamin om dagen och dricker ett glas röd mjölk, blir kanske 1-1,5 dl grädde också. Behövs kalciumtabletter för att tillgodose sig nyttan med vitamin D?