Hur fakirar man?
Undrar över fakir.
Hur gör man?
Hur länge bör man hålla på?
Hur gör man för att återgå till "vanlig" LCHF bör det ske stegvis?
Vore tacksam för hjälp 

Man äter bara kött och fett. Kött (fläsk, nöt, fisk, fågel, ägg osv) som man steker i smör, eller kokosfett. Inga mejerier förutom smör är tillåtna, ingen ost eller grädde alltså. Inga grönsaker heller. Man kan göra det så länge som man står ut, men ska man hålla på i månader bör man komplettera med en bra multivitamin. Hur snabbt man går tillbaka till vanlig LCHF får man själv prova ut, en del kan gå från 0 till 20 gram kolhydrater om dagen direkt utan problem, andra föredrar att fasa tillbaks dem stegvis.

För det första så finns ingen anledning att fakira om det inte behövs!
Anledningen brukar vara att man legat på en viktplatå länge.. åtminstone ett halvår.. och då gör man det i första hand för att testa om det är något livsmedel som hindrar att vikten sjunker.. om det nu behövs.. jag poängterar behövs!!
Om det hjälper med fakir kan man sen införa ett livsmedel åt gången.. för att se vilket som ställer till det!!
Om man fakirar bara för att sätta extra fart på negången tror jag man biter sig i tummen.. det bästa är att låta kroppen bestämma i vilken takt den skall tappa vikten.. och ser man det långsiktigt så kanske dessa kilona kommer tillbaka när man slutar och då har man bara stressat kroppen i onödan!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#1 "…men ska man hålla på i månader bör man komplettera med en bra multivitamin."
Varför då?

C-vitamin och Folsyra.. vad jag förstår.. men jag tror mer på att ta just de vitaminer man inte får via kosten!

C-vitamin och folsyra främst, bara kött och fett ger inte en komplett uppsättning vitamineraler, eftersom inälvsmat inte tillhör menyn i en fakir. Om det är bättre att ta de vitaminerna specifikt eller inte vet jag inte, jag reciterar mest mannen bakom fakir, Skaldeman, själv, han rekommenderar en multivitamin om man äter fakir, och kanske även lite mineraltabletter eftersom kalcium också kan bli lågt på fakir, om man inte tuggar på benen.

#4, #5 Kycklinglever (jag anser att det hör till de godkända produkter i fakir).

För mycket kolisar i lever!!

#7 3,4g enligt fineli: 0,7g enligt SLV, och man behöver 10-20g om dagen för att troligen tillgodose vitaminerna som fattas i muskelkött… och ägg som också innehåller kolhydrater får man äta fritt av?
Dubbelmoral och skenhelighet om man nu ska göra det till religion.
Men det finns varken poliser som kontrollerar att man följer ohälsosamma regler, påvar eller domare - så det blir bara löjligt om man gör det till en religiös inriktning, tävling eller lag; sunt förnuft är vettigare (sen kan man väl kalla det för semifakir så att ingen "äkta" fakirare ska ta illa upp)!
Helt sant som du säger Zepp, finns "risk" för viktuppgång sen. Jag tänkte på fakir för att påskynda viktnedgången. Allt flyter på väldigt bra nu så jag väntar nog med det.

Du behöver cirka 40 gram kycklinglever om du ska komma upp i RDI av folsyra, och 200 gram av det om du ska komma upp i RDI av C-vitamin, visserligen har jag hört att många som äter LCHF klarar sig på mycket mindre än RDI, men det gäller inte för mig, C-vitaminbristsymptom som dåligt läkande sår och blödande tandkött kommer som ett brev på posten om jag inte äter omkring RDI av C-vitamin. Ska man sen äta så mycket ägg så att man får i sig en full dagsdos av alla vitaminer har man överskridit sitt proteinintag rätt ordentligt, så jag skulle iaf inte påstå att man kan få i sig allt man behöver på en så strikt kost som fakir. Jag ser det som en strikt viktminskningskost och inte fullvärdig kost, och därför kompletterar jag med multivitaminpreparat.

#10 Fruktföretaget Dole sägs ha tagit fram RDI för C-vitamin…en normal kolhydratätare behöver bara 10mg, en LCHFare troligen mycket mindre pga att mindre går ut i urinen då insulinet är lågt (speciellt lågt på fakirkost).
Men sen kan ju alltid stress eller kanske genetik göra att man behöver mer - lätt fixat med tallbarr, som då inte behöver ses som bladgrönsak, utan krydda (och är helt plötsligt godkänt livsmedel
).
RDI för folsyra vet jag inte hur de fått fram…men om man äter fakir så får man även folat från ägg och fisk etc; man kommer ganska långt med 10-20g kycklinglever.
Jag känner en gammal man som i stort sett levt på bara griskött, ost och grädde; han skulle aldrig komma på tanken att köpa en grönsak eller lever - men nån folatbrist har han aldrig haft, vad han kan minnas. Bättre hälsa än de flesta 50-åriga ungdomar (kroppsligt mer alert skulle jag vilja säga).
Med 10g kycklinglever varje dag så får du troligen mer folat per dag än vad den gamla gubben…f'låt, mannen, får per vecka.
Jag struntar helst i RDI eftersom jag inte tror det finns en enda naturbefolkning som lyckas äta enligt den "rekommendationen"… bara västerlänningar på industriframställd spannmålsmat, och vi kan knappast skryta med vår hälsa; finns inget som säger att den är optimal.
En orsak till att man kan ha bra hälsa trots att man (t ex naturbefolkningar) ligger lågt på vissa vitaminer, kan vara att kroppen kanske inte behöver så mycket som fastställts som behov på en felaktig kost eller att "deras" upptag av vitaminerna är bättre (hur mycket som tas upp är viktigare än hur mycket som intas).
Hur rättvisande blir det om man tar en hund matar den med spannmål och sågspån när man fastställer behoven, hur missvisande kan det bli!?
Så, färdigspånat - nu blir det kött med smör!

Mina egna försök tyder på att fet och kolhydratsnål kost minimerar behpvet av C-vitamin. Jag har provat att i stort sett nolla C-vitaminintaget i månader i streck utan att få skörbjugg. Vi som äter naturlig kost skulle behöva andra uppsättningar av RDI-värden och andra hälsoparametrar. Vad sockerätarna behöver är inte relevant för oss.
/SSS