Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6931 ggr
CissiLu
0

Alkoholtolerans?

Igår var det fredagsmys med god mat och vin. Min man och jag delade på en flaska vin. Inget ovanligt och inte så mycket tycker i alla fall jag. Men jag blev väldigt trött och somnade tidigt. Och idag när jag vaknade så var jag tokbakis. Efter en halv flaska vin!

Har läst i nån annan tråd att man tål mindre alkohol när man äter LCHF, men är inte det här lite löjligt?

Ballo
0

Jag blir åxå helbakis på lite vin, men inte på mycket wisky. Kan det vara att vinet på något vis ombildas till socker på ett annat vis?

Samma sak händer med mitt blodsocker. På morgonen dagen efter 1 flaska vin är det högt, medan efter 35 cl wisky är det lågt.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

tankgirl
0

Kan ju vara så att om du en längre tid avgiftat dig från raf. socker, kan baksmällan komma både från sockret och alkoholen i vinet. Alkoholen är för övrigt den renaste formen av socker som finns… :)

savonit
0

Vad hittar ni på här?

Alkohol är Alkohol är Alkohol. Det är ingen form av socker det är ingen kolhydrat den kan inte bli socker den är bara aklohol den är en egen energityp och kan inte ombildas till något annat.

Kroppen kan inte använda energin i alkohol till något.

Så din bak fylla är endast bakfylla.

I övrigt är det enda sockret i sprit vin rest socker eller eftersötning och kan vära ganska mycket rent socker en glögg brukar ligga på over 60 g/l har jag för mig.

Sy kan ju vara det sockret du mår skit av whiskey innehåller inget rest socker så det kan vara det som spekar.

CissiLu
0

Men är det verkligen socker i rödvin? Trodde inte jag. Trodde vin var okej och utan kolhydrater.

Starksprit dricker jag inte om det inte är utblandat och då är det ju inte ok.

savonit
0

Är vinte torrt så är det lite restsocker kvar är vinet sött ät det mera socker kvar.

I riktig produktion av vin används druvan som är väldigt söt i sig och när vinet är färdigt väljer vissa att eftersöta med socker, finns stadgar för hur mycket socker man får ha i har jag för mig men det kvittar för oss.

Så att vin är kolhydratfritt stämmer inte men genom att välja ett torrt vin så är det minder restsocker och där av mindre kolhydrater med.

Vodka och whiskey etc innehåller inget socker alls när dessa är färdiga.

tankgirl
0

Det var härifrån jag fick det där med alkohol=renaste formen av socker. Kanske inte en helt pålitlig källa, iofs;

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=357429

Det står innan andra rubriken i artikeln:

"alkohol - den renaste formen av raffinerat socker"

Har de bara hitte på?

Pasi
0

#6 Troligen rent slarv att de blandar ihop alkohol och socker. Alkohol är inte socker och höjer inte blodsockret med någon egen direkt inverkan (indirekt kan det både sänka och höja genom påverkan på bla levern).

#3 Det ombildas faktiskt till fettsyran "ättika" i levern, varför den faktiskt kan användas av flertalet celler i kroppen - främst som energi, men det är säkert en ganska användbar molekyl liksom aminosyrorna och glycerol (den molekyl dom binder ihop fettsyrorna till fett).

#0 Nedsatt leverfunktion innebär delvis att alkohol inte omvandlas fullständigt (eller med en gång) till ättika, utan det bildas aldehyder som är giftiga för kroppen och ger baksmälla. Har du nyligen gått över till LCHF så är det ganska troligt att denna nedsättning av alkoholnedbrytningen kommer av att levern har fullt upp med annat- ketonproduktion till exempel (kan nog gälla även om man ätit LCHF länge - bla känner jag av det, och har därför i stort sett slutat med drickande).

DanielS
0

Alkoholer är i allra högstagrad en kolhydrat, har svårt att se en alkoholförening utan kol och hydroxylgrupp/er.

savonit
0

#8 Alkoholen är ingen kolhydrat. Alkohol är alkohol.

Däremot är alkoholen en kolvetekedja, men det är ingen kolhydrat utan en helt egen energienhet som vi människor inte kan ta tillvara på.

Förutom här över att den omvandlas till äticksprit,

Men att ätickan kunde användas av kroppen viste inte jag.

DanielS
0

Alkohol är en hydratiserad kolvätekedja, mao en kolhydrat

Pasi
0

#10 Man kan som sagt klassa alkohol som kolhydrat (liksom man kan med ättiksyra, som egentligen är en fettsyra) - men alkohol är inte "socker", har ingen direkt inverkan på blodglykos eller insulin.

Definitionen av kolhydrat på wiki utesluter etanol - Ibland kan dock ett mer användbart tankesätt vara att en kolhydrat innehåller minst två alkoholer och minst en keton eller aldehyd. Av detta följer att de enklaste kolhydraterna innehåller tre kolatomer.

savonit
0

"

Jag är ingen kemist men till kolhydrater hör sockerarter, stärkelse och kostfibrer. Aklohol räknas väl till en egen kemisk grupp. I vårat fall får vi alkohol genom jäsning då sockerater "sönderdelas" till etanol och koldioxid."

"
Kolhydrat är, som namnet, en kolvätekedja med kolvätebas och hydro/hydratgrupp. Vanliga, enkla kolhydrater är sockerarter, stärkelse och cellulosa är mer komplexa.

En alkohol, som etanol, är ett kolväte (etan) med en OH-grupp.

I vardaglig tal sägs att "alkohol är kolhydrater" därför att man talar om kolhydrater som socker, dvs mycket energi och gör en fet. Alkoholer är, likt kolhydrater, mycket energirika och man kan bli fet av alkohol då en del av etanol kan användas som bränsle i kroppen.

Men alkoholer är INTE kolhydrater, utan två olika kemiska grupper.

Räcker det"

Ballo
0

Alkohol framställs genom att man till sätter jäst till en sockerlösning. Sedan äter jästen sockret och jästens avföring är alkohol.

Alltså är avföring gott. Skrattande

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

savonit
0

"
Alkoholer har en hydroxylgrupp som även återfinns i kolhydrater.
Kolhydrater karaktäriseras efter formeln Cm(H2O)n. De innehåller alltså typisk flera hydroxylgrupper och minst en keton eller aldehyd.
Nomenklatur inom organisk kemi är en djungel utan dess like skall ni veta.
"

Viktor-88
0

# 11 Pasi  Glad

Alkohol har effekten att det sänker insulinkänsligheten, varpå den totala serumkoncentrationen av insulin ökas oavsett om man ingesterat föda eller ej.  
Bara att välja och vraka

OT:
Lika katastrofalt för oss män är att östrogenhalterna ökar dagarna efter alkoholkonsumtion.

Pasi
0

#15 Glad

En av de absolut första studierna i din länk/sökning (kontrollerad dubbelblind) slår fast att "… data demonstrate that moderate alcohol intake is associated with improved insulin sensitivity …"

Som jag skrev tidigare så är effekten på blodsocker och insulin sekundär och kan gå åt båda hållen (#7), beroende dels av mängd.

Viktor-88
0

Tungan uteGodkväll yep första, men ej alla, antagligen så är det så att kontrollerade mängder rödvin på kontinuerlig basis _kan _ ha positiv inverkan på hälsan, men då är det inte alkoholen i sig som gör det gott för vår kropp utan rödvinets superantioxidant Resveratrol.

Kontrinuerligt drickade av vodka eller öl skulle nog enbart té sig detrimentalt för oss.