Älskade kokosmjölk
Här inne pratas det väldigt mycket om grädde och även om att skära ner på grädden (mjölkprodukterna). Det jag (nästan) aldrig hör talas om på detta forum är kokosmjölk. Santa Maria kokosmjölk innehåller endast 1 kolhydrat / 100 g, tillskillnad från grädde som har 3 kolhydrater / 100g.
Så ett litet tips kan vara att testa att laga mat med kokosmjölk istället för grädde.
Men inte så mycket fett heller, 18%! Du måste mena creamy coconut. Den innehåller också 3g kolhydrater per 100g. Om man jämför med gräddens 40% så ger grädden mycket mindre kolisar för mycket mer fett.
Så jag fattar inte???
#1 Mejerier ställer till det för många, och då är kokosmjölk ett väldigt bra alternativ till såser och sånt. Extra fett kan man få på annat sätt om det behövs. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#2: "Mejerier ställer till det för många, och då är kokosmjölk ett väldigt bra alternativ"
Kan du utveckla det där? förstår inte riktigt vad du menar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Är kokosmjölk fakirvänligt? Eller UFO-vänligt, snarare, jag fixar inte helstrikt fakir pga illamående.

Mjölken höjer även insulinet via mjölkproteinerna så insulinbelastningen blir totalt sett lägre med kokosmjölk
Känner jag att jag behöver mer fett (som jag ej får i mig via kokosmjölksåsen) så lägger jag i en klick smör i såsen.
Santa maria kokosmjölk:
Kokosmjölken innehåller 17 g fett per 1 kolhydrat
Grädden innehåller 13.33 g fett per 1 kolhydrat.
Alltså får du i dig mer fett per kolhydrat också. Visst du behöver äta mer sås, men för en sås älskare som jag så passar det perfekt.
Och som Jennix säger så kan man få i sig fett på annat sätt om man vill, fast som sagt så tycker jag att sås är så gott så det är bara positivt att behöva äta mer.
Trrkek: Jag skulle nog klassa det som UFO - vänligt, fast det handlar ju om mängd och vad du äter förövrigt. 1 dl sås (kokosmjölk) ger ju bara 1 kolhydrat.
Näringsinnehåll i Santa marias kokosmjölk:
"Coconut milkKokosmjölk, även kallad "Asiens grädde", är gjord av pressat kokosfruktkött och är ett lågkalorialternativ till grädde. Används med fördel i asiatiska rätter där man vill ha en smakrik sås. Perfekt till vegetariska rätter.Näringsvärde/100g:Energivärde: 600kJ/140kcalProtein: 1,5 gKolhydrat: 0,5 gFett: 16 g
"
Bättre fett/kolhydrat kvot än grädde alltså.
Från Santa Marias hemsida
Var får du 1g kolhydrater ifrån?
Jag köper att man kan ha svårt med mejeriprodukter och då är kanske kokosmjölk bättre. Men det om 1g kolhydrater stämmer inte.
Creamy Coconut Milk, 200 ml

Creamy Coconut Milk är en krämig kokosmjölk med extra mycket kokossmak. Creamy Coconut Milk har en tjockare konsistens än vanlig kokosmjölk. Den används till asiatisk matlagning och desserter. Innehåller inga tillsatser.

Näringsvärde/100g:

Energivärde:

800kj/190kcal

Protein:

3 g

Kolhydrat:

3 g

Fett:

18 g
#8 Den vanliga kokosmjölken är mycket bättre än den krämiga.
Kokosmjölk 16/0,5=32g fett per gram kolhydrat
Vispgrädde 40/3=13,33 fett per gram kolhydrat
Kokosmjölken har 2,4 gånger bättre kvot än grädde.
Ja, om man relaterar fett till kolhydrater så ger den bättre "utdelning".
Den kokosmjölken jag är är i en lila bruk á 400 ml. Överst står det thi land och sen står det santa maria, och sist men inte mins så står det coconut MILK.
Näringsvärdet på den jag har hemma är:
per 100g:
Energi 160 kcal
protein : 1,5 g
Kolhydrater 1.0 g
Fett 17.
JAUS: Efter vidare efterforskningar utav mig, så står det olika på burken och på hemsidan.
Det är den kokosmjölken jag har fast det står inte samma sak på burken som på hemsidan vad gäller innehållet.
Konstigt :/
#11 Den är något bättre än grädde med en fett/kolhydrat kvot på 17 jämfört med 13,33 för grädde. Sen är ju kokosfettet betydligt lättare för kroppen att förbränna också.
#12 Ser burken likadan ut?
Visst det är säkert bra med kokosmjölk men det är ju inte alltid man vill ha kokossmak på såsen. 
-jaus: Det är precis samma burk :)
# 15 jag tycker inte smakar något kokos, men det är nog individuellt
Eftersom jag är allergisk mot mjölkprotein och inte kan använda grädde, så började jag laga met med kokosmjölk i stället.
Det blev gott, men problemet är att nu tål jag inte det heller…
Lite tråkigt.
Lisabet: Uch vad tråkigt. Men det är inte så mycket att göra något åt.

borde väl gå bra att smälta ner lite kokosfett i den också…
#17 hur artar sig problemet med kokosmjölken?
Jag misstänker att jag inte tål mjölkprotein
får utslag som liknar psoriasis när jag får i mig grädde å dyl. Så nu blir det en del kokos istället. Blir det strul med kokosen med så slutar jag nog med lchf, lr ökar kolisarna iaf. det är nog torrt att laga mat som det är nu. Jag hade inga direkta problem med mjölkprotein innan jag började med denna kost. Tyvärr är det väl nån allergi som har utlöst för resten av livet nu..

#21 Coconut cream finns i 1-liters förpacking också! :)
tillägg: Och 500 ml har jag för mig. Har sett 3 olika storlekar här i Malmö.
mikaelj: Det måste testas/köpas någon gång. Ser gott ut.
#22 Ohh, tuffe! Vilken/vilka affärer? Så kan jag kanske be dem köpa in det.
#23 Det är det! Samma konsistens som glass, och smakar nästan likadant. Går åt ett paket om da'n nu. :-) (mycket trevligare sätt att få i sig nyttigt fett än från kokosolja)
# 21 Hur ser förpackningen ut och var i Malmö har du köpt den? Jag bor på möllan och handlar mest på ICA där, har dock inte hittat den produkten, blev sugen =)
Ooh va' gott det ser ut, Mikaelj! Måste också leta rätt på CCream för att prova.
Någon som har provat att blanda i något eller toppa cokoskrämen med något - för att variera "cocosglassen"? Några tips - chokladflarn (70-90% choklad), kakaopulver, bär?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det var på Coop Extra (Värnhem) jag köpte 1-liters. Men dom har slutat sälja dom där tyvärr. Köpte upp dom sista när dom sålde ut dom för 5 kr styck (!!!) 
#25 Dom ser ut som "mjölkpaket", i kartong liksom. Brun/beige/vit-färgad förpacking (minns inte riktigt). Har för mig att det är en kokosnöt på. Eller en palm kanske..
Finns på Asien Trading på Möllevångstorget. 2,5 dl och 5 dl. Men minns inte om dom finns som 1 liters där.
Ett annat tips är MAE PLOY Curry Paste som dom säljer där. Asgott att göra currygrytor på. Innehåller inga färgämnen, konserveringsmedel eller andra konstigheter. Runt 20 spänn för en burk som räcker i typ tre år! :) Finns i olika färger.
Ser att dom flesta kokosmjölk innehåller e466 och e471.
Något man borde oroa sig för?
Jag har inte koll på vad just de två numren står för, men vill man undvika tillsatser i största allmänhet kan jag rekommendera Kung Markattas ekologiska kokosmjölk. Finns på min Ica Kvantum (Gränby, Uppsala). Innehåll: Kokosmjölk, vatten.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Bambina #25
Jag var på Asien Trading idag, såg att dom har 1-liters Coconut Cream. Står bland kokosmjölksburkarna/konserverna.
passar kokosmjölk att använda i en sås till fläskfilé tror ni?
Jadå. Med lite soja, t ex.
Många talar gott om kokosfett och laurinsyra eller nåt liknande som ska vara jättenyttigt.
Finns det laurinsyra i kokosmjölk med, alltså den man köper på burk.
Har märkt att olika batcher av Santa Marias Organic Coconut Milk varierar väldigt kraftigt m.a.p vilken fas de befinner sig i vid en given temp.
#30 Tack det blir det första jag ska inhandla imorgon!!!
Fördelningen av fettsyrorna är samma som i rent kokosfett.
Tack för ett jättebra tips,
Jag hade aldrig provat att äta kall Coconut Cream om jag inte läst tipset. Jag blandade i lite vaniljpulver och då smakade fräsch vaniljglass.

Var finns Coconut Cream?
Nu köpte jag Blue Dragons Kokosmjölk på 1 liters tetra. Jättetjock och krämig.
Troligen tack vare E466 och E471 (Förtjockningsmedel utvunnet ur Cellulosa samt mono och diglycerider av fettsyror enl. "Äkta vara" (Mats-Eric Nilsson).
Fanns på Willys.
Blir en Wok på den nu till hela familjen :)
Nästan alla Willys har Blue Dragon Coconut Cream, 250ml. Eller ICA, eller COOP, ….
Jag tycker inte alls om blue dragons andra kokosmjölksorter, alldeles för sött på ett dåligt sätt. Coconut Cream äter jag just bara kokossmöret i.
Inga tillsatser i Santa Marias kokosmjölk, annars.