Vinäger av olika sorter
Jag fick syn på fruktbalsamvinäger och tyckte det lät gott,
men eftersom jag inte vågade köpa, det kanske bara är sirap!
så har jag frågat tillverkaren/importören Zeta.
Här är svaren, dvs rättså fritt fram. Det fanns massor av goda
recept i en broschyr de hade hos min ICAbutik.
Hej Karin!
Nu har vi fått uppgifter från vår leverantör i Italien.
Per 100g innhåller följande vinägrar:
Fruktbalsamvinäger 1,4 g
Vitvinsvinäger 0,30g
Rödvinsvinäger 0,40g
Balsamvinäger Lagrad 17g
Balsamvinäger Ex Lagrad 24g
Balsamvinäger Riserva 21g
Äppelcidervinäger 0,80g
Med vänlig hälsning
Zeta Konsumentkontakt
//Karin
Margareta vad vad det för Vinäger du pratade om… mango?
Jag antar att det de redovisar är mängden kolhydrater?
Zeta har många olika fruktvinäger och det är väl den enda frukt jag använder…
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja, balsamvinäger gör de rackarna genom att blanda druvjuice med vinägern… Men gott är det.
Så nyfiken… Vad använder Ni dessa i?
Jag använder mangodressingen till massor av matlagning… i köttfärs och i sås eller bara på sallad….

Tips
Använd dessa fruktbalsamvinäger i Airam1s tryfflar, så får du hallontryffel, mangotryffel…. Supergott
//Karin
Idag hällde jag mangovinäger över mina kycklingben innan de försvann in i ugnen…
Vad är det dom innehåller? Kolhydrater?
Gittan: Menar Du vinägern?

Jo, det var naturligtvis antalet kolhydrater jag frågade efter, kalorierna struntade jag i, och fett finns i princip inte. Övrig info finns på deras hemsida, www.zeta.nu. Där finns också roliga recept.
I går var jag på en mässa SHIE, som handlar om kursgårdar och konferenser. Aronsborg (en anläggning i Bro utanför Stockholm) hade ett antal tryfflar, bl a en som hette balsamtryffel och som de gjort med reducerad balsam, lite honung för sötman, smör och mörk choklad. Om man tar fruktbalsam direkt, antar jag att man kan utesluta honungen och det trodde kocken också.
//Karin
Det står inte vad det är det innehåller i inlägget överst.
På hemsidan stod det 97% råsaft av fruten/bäret och vinäger. Så det är som jos (antagligen reducerad) med lite vinägerstänk i.
Förvirringen verkar total…
Vet inte hur många kolhydrater den innehåller, men eftersom det INTE är stärkelse som jag inte tål alls och inga tillsatser som min kropp uppfattar som gift och inget i övrigt tillsatt socker, så är det troligen lite fruktos från mangon i som räknas till kolhydrater.
Jag skvätter lite ur flaskan över tex igår en plåt med 1kg kycklinglår och det anser jag försumbart eftersom jag inte räknar mer noga än så.
Jag räknar inte alls… kollar bara innehåll och höftar sen.
Eftersom det verkligen är surt som vinäger är det nog inte så mkt fruktsocker heller.
Kan min mango möjligen räknas till "fruktbalsamgruppen" och då är det det 1,4% och det verkar rimligt.
Nu är min förvirring total ;-)
1,4% vad då???
Vanlig mango har 14% kolhydrater + 3 % vinäger = det vi inte vet. Mer än att tar man några stänk (av det vi inte vet vad det innehåller) på sin sallad så är det som "en piss i havet"

Här är min fråga till Zeta och svaret ser ni ovan.
"Till info@zeta.nu
Fruktbalsamvinäger och vinäger
Hej Kan ni hjälpa mig med kolhydrathalterna i dessa produkter, tack"
Till fruktbalsamvinägerna hör mango, mandarin, hallon och persika
//Karin
Jag tänkte så här Chocolate:
I sammanställningen i första inlägget står det att Fruktbalsamvinäger innehåller 1,4 g kolhydrater per 100g (därav 1,4%)
Jag undrar om inte mangovinägern (jag köper den färdig från Zeta) tillhör den kategorin.
Dvs att använda den i matlagning/på sallad blir som Du säger en "piss-i-mississippi"