Äggvitor -vad göra!
Hej!
Jag har kylen full av äggvitor efter att ha gjort majjo, sabayonne osv hela helgen.
Har ni några bra tips på vad jag ska göra med dem??

Ge dem till kompostmaskarna. Äggvitor består mest av vatten och innehåller inte så mycket näring.
Jag brukar göra maränger och bjuda svärmor på. Hon vägrar äta lchf
Jag har utekatter som glatt slurpar i sig alla äggvitor som blir över. (Äggmjölk på två gulor varje dag.)
De har aldrig förr haft så glänsande päls. :)
Har du inga husdjur, så är väl maränger att ge bort även mitt förslag…

Kompostmaskarna?? menar du mina hundar
det är nog det närmaste jag kommer att komma till kompostmaskar,
Gillar att hålla på med sopsortering odyl men maskar inomhus
där gick gränsen känns det som.
Och att ge det till vovvarna känns ju oxå lite onödigt pga innehållet som du säger … nää fler förslag :-)

Du är inte den första som undrat. Fågelmat är ett förslag, ostmaränger ett annat. Vispa vitorna till hårt skum och blanda dem med riven ost. Ugn 225 grader tills de lossnar från bakplåtspappret.
Känns det svårt att slänga mat så se vitan som ett extra skal. Jag tror att de flesta människor kan slänga äggskal utan problem.
Man behöver inte ha kompostmaskarna inomhus. Bor man så man har möjlighet till det så kan man ha en kompost utomhus.

solpuss- jag brukar ge vovvarna ägggula för pälsen men du har så rätt ägg vita är oxå helt ok
Parsley- jag bor i Luleå så att ha kompost ute är inte ett alteranativ pga kyla. Men är sugen på att lära mig mer om det till sommaren och ut i stugan, men vad händer om man under en period inte fyller på komposten med något vad händer då?
Ost maränger låter som en god ide ska prova, jag brukar göra små runda bottnar med hårt vispad äggvita och mandelmjöl ev lite vaniljpulver och ev lite sötning, klickar ut dem på plåt och gräddar av. Perfekta som bakelse bottnar tex.
Söta saker "vågar" jag inte göra, litar inte på mig själv än.
Äggviteris. Ett bra tillbehör istället för ris, kan även användas i risotto.
Mums-mums /kokostoppar
Äggvita
Gelatin
Sukrin el. annat sötn.medel
Kakao/kokos att strö över.
Vispa äggvitor och sötn.medel till håst skum.
Blanda i gelatin.
Bred ut i form/klicka i muffinsformar.
Strö över kokos/kakao.
Ställ i kylen att stelna.
Alma98, går det att få ett mer exact recept? Även grader och tid i ugnen?
Ullisbullis, skulle gärna vilja veta hur mycket gelantin du tar till en äggvita,

Äggvita är en utmärkt proteinkälla, så de slänger jag aldrig bort, eller ger till djur heller för den delen, när jag gör beasås eller annat jag bara behöver gulorna till så steker jag vitorna i mycket smör och kokos och har det till lunch.
Jag uppskattar verkligen äggvitans stora proteinkälla.
Jag brukar steka äggvitan som en omellett och under stekningen lägga i klippt bacon. Jag äter detta med lite grönsaker. Nyttigt och gott!

Berittis- jag använder i princip inte något recept utan gör på "känn"
MEN om du har 3 äggvitor som du vispat hårt till fast skum så vänder jag ner ca 2 dl mald mandel, jag vill ha propotionerna så att äggvitan är tydligare än mandeln annars smakar det för mycket nöt. Sen sätter jag gärna en lite vaniljpulver eller till och med vaniljsocker om jag är mogen för det och med lite menar jag ca ½ krm vaniljpulver och ½ tsk vaniljsocker. Gräddar i 175 grader till fin färg.
när de kallnat så fyller jag dem med sjuden äggkräm (ägg gula macarponeost och citronsaft) och grädde eller så blandar jag smält choklad med mascarponeost och lite grädde. Toppa med lite bär
MUMS!!!!
Jag gör chokladsufflé.
Äggvitor (4 eller så) vispas hårt.
smält mörk choklad, mindre än 100 gram (60-80 kanske) brukar jag ta
blanda i suffléform med raka kanter
grädda i ca 20 min i medelvarm ugn.
Serveras omedelbart med grädde.
alma98 Ska testa, det lät väldigt gott!
Lisabet, chokladsufflé låter också som en utmärkt idé. Måste provas.
Tack till er båda för recepten.
wraps, jag hårdvispar dom, lägger i långpanna ca 150 grader i ugn 15 minuter. Rullar in nåt gott eller äter dom rullade som dom är. Som baguette.
Men just nu är favoriten "ägggröt", dvs en variant av JAUS äggviteris, men jag tillför inget annat , bara rör tills det ser ut som keso. Sen kan man ha i råa äggulor, vaniljpulver och mandel så blir det ostkakegröt.
Bra mat för oss mjölkproteinallergiker.
Kommer inte ihåg exakt, men kanske 3 blad eller motsvarande pulver till 6 äggvitor. Läs på gelatinförp.
Beror också på hur sega/ kladdiga du vill ha dem.
Lycka till!
Ni som ger äggvitor till katterna, tänk på detta:Kattskötsel - Foder och vatten
"Ge aldrig rå äggvita till katten - rå äggula och helt kokt ägg går däremot bra."
Jag minns inte på rak arm, men jag har för mig att det är något ämne i den råa vitan som gör att katten inte kan ta upp andra essentiella ämnen (b-vitaminer kan det ha varit?).
Får jag äggvitor över gör jag maränger av enbart hårdvispade vitor, kokosflingor och mandelspån. Jättegott! Sen finns det pajer där man täcker fyllningen med ett äggvitevisp. Kan återkomma med något recept!

# 6 Det finns olika typer av komposter. Ska man kompostera hushållsavfall ska man helst ha en sk varmkompost, som är isolerad och skadedjurssäker.
Det finns också täta kompostbehållare som inte är isolerade.
Man kan också ha en kompost i en hög eller i någon form av öppen "låda", av t ex kompostgaller.
Fylls inte komposten på så ägnar sig mikroorganismerna åt att bryta ner det som finns i komposten så det bildas jord.
Många har flera komposter, en som vilar och ska bli jord och en som fylls på.
Jag tror det räcker att ha en öppen kompost om man har en kompost vid sommarstugan. I den kan man lägga t ex trädgårdsrens och lite hushållsavfall. Hushållsavfallet bör dock grävas ner en bit för att inte dra flugor. Om man vill kan man lägga gräsklipp i komposten också. En del tycker att det är bättre att låta det ligga på gräsmattan eller att lägga det direkt i rabatterna så växterna får gödning.
Börja med en enkel kompost till sommaren och se hur det går. Ev kan ni komplettera med ytterligare en nästa sommar om ni tycker att det fungerar.
#9 Kom på nu att jag också har gjort chokladpudding på ungefär samma sätt som mumsmums/kokostoppar.
Då gör jag som ovan(#8)med äggvitor.sötn.m. och gelatin+ att jag smälter några bitar mörk choklad och blandar i äggvitesmeten sist försiktigt. För extra krämighet kan man också blanda i lite vispad grädde. Häll upp i en skål och in i kylen några timmar. Mumsfillibabba!
En mycket enkel krabbpaj görs av en burk krabbkött, en burk sparris (konserverad, den vita i små stavar) och räkor efter tycke och smak. Krydda med vitpeppar och dill, och bred över ett täcke av två hårdvispade äggvitor som blandats med 150 g majonnäs. Grädda i 175 grader i 30 minuter.
Originalreceptet har förstås pajdeg också och är nån sorts "smalrecept". Öka antalet äggvitor och majonnäs och öka/variera fyllningen efter eget huvud. 
Är det bara jag som lärt mig att i ett ägg är det äggvitan som innehåller mest protein, gulan mest fett och näring? Alltså: Äggvita=protein. Stek med kryddor i smör!
Läste andra inlägg nu… det var visst inte bara jag som visste det.. :)
Här, läs! http://www.aggprotein.se/

Precis som att varken vi eller katter ska äta rå äggvita så ska inte hundarna göra det heller, bara så ingen missar det!
Jag är väldigt trött på allt som har med äggvita att göra, så på sista tiden har jag bara slängt in i ugnen och när den är tillagad gett hundarna… Synd att ge bra mat till hundarna, men jag får verkligen inte i mig den. (Går åt minst 4 äggulor om dagen här hemma, ofta mer)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#24 "Synd att ge bra mat till hundarna"
Vad menar du med det? Det är väl kanon att hundarna får bra mat? Betydligt bättre än att slänga dem som vissa här med gott om pengar gör.

#25 Jag menar att det är synd att de får bra mat som jag hellre kunde äta. Jag är fattig student och det är inte alltid lätt att få i sig tillräckligt med protein, men jag får numera kräkreflexer när något smakar för mycket äggvita.
(Bra mat äter hundarna ändå, men inte någon mat som jag lika gärna kunde äta själv.)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Du kan väl göra bröd av vitorna finns flera recept här det är bara att söka. Annars kan du ju se det så här, att du sparar lite pengar på hundmat.