Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8480 ggr
dejsi
0

Ekologiska ägg.

Äter ni bara ekologiska ägg? Vi gör det för dom är så goda och nyttiga men dyrt blir det

Lisabet
0

Jag köper bara ekologiska ägg, inte främst för att de skulle vara godare eller nyttigare, utan för hönsens skull. Reglerna för hönshållning är strängare för krav.

Skulle vilja ha egna höns, av samma skäl.

lanuda
0

Japp! Kan inte tänka mig något annat. Vi äter många ägg per vecka. Bodde jag på landet skulle klart skaffa mig en liten flock hönor som fritt skulle få spatsera omkring.

Mervi
0

Jag väljer också de ekologiska.

Wildrat
0

Jag väljer ekologiska så långt jag kan men när pengarna tryter ser jag till att äggen åtminstone kommer från frigående höns. Väljer absolut bort burhönsägg…

copia
0

Jag äter bara ägg från egna hönor, det är en stor förmån. Tidigare köpte jag både "vanliga" och frigående. Nu äter många ägg på veckan, och säljer när det blir över till lyckliga arbetskamrater.

LenaKa
0

Ekologiska från affären när grannens höns värper dåligt.

Största anledningen är att de hönsen har det bättre än de konventionella…sedan är det ju en bonus att eko äggen är nyttigare.

För mig går djurhållningen i första hand. Glad

camsve09
0

Köper endast ekologiska! Har några stycken egna hönor, men dom värper inte något nu på vintern. Dom är också alldeles för få för att hålla en äggälskande familj nöjd…. Flört

Det får kosta vad det vill! Förhållandena på äggfabrikerna är vidriga, och det kan jag inte stötta med mina pengar. Köper väl ägg för minst 100 kr i veckan.

JAUS
1

Endast ekologiska ägg, det är billigare än ekokött.

Aniara4
0

Varvar lite både ock. När jag har möjlighet att köpa direkt från en trevlig gård jag känner till är det fest!

Ebbiz
0

Absolut eko!

till våren/sommaren skaffar vi egna hönor. Äntligen.

Handteringen av köpta ägg är helt klart under all kritik

Hannah-
0

jag äter inte ekologiska. men jag köper ägg från äggbod där hönsen är frigående.

Sindri
0

Absolut eko, p.g.a. balansen mellan omega 6 och omega 3 enligt vad jag lärt mig. För hönsens skull också, även om jag hörde att det är inte säkert att höns som går fritt mår bättre. De har t ex ingen egen sittpinne och rede.
Hur man än vänder sig…….

camsve09
0

#12 Det är skillnad på frigående och ekologiskt.

Medlem
0

Har inte råd att köpa eko så det blir ägg från frigående höns.

Sindri
0

#13 OK - du har rätt. Köper Coops ekologiska och de är från frigående och det var tydligen inte 100%, men, men…..

Det jag gillar mycket också är att de är tvättade.

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De frigående hönsen är allt annat än fria. De hålls förvisso i regel i stora hallar, men de är 9 stycken per kvadratmeter… Den stress de utsätts för gör att det alltid finns "hackhönor". Jag har sett dem, och deras liv är inget annat än ett helvete! Flockarna innehåller ofta tusentals hönor, många av dem blir hackade av de andra. Man får inte förledas att tro på bilderna som äggen ofta marknadsförs med!

Wtn3
0

Nix, köper det billigaste.

chrand
0

Alltid ekologiskt, både kött och ägg, för djurens skull.

[linda-pinda]
0

Alltid ekologiskt, ägg och kött och mejeri - för hälsans skull.

Aniara4
0

Kan tillägga att jag köper en större andel ekologiska ägg sedan jag fick lokala affären att sänka priset. Jag skrev till dem att jag tyckte de ekologiska äggen var för dyra, och fick svaret "det har du rätt i, vi sänker priset på 12-pack med fem kronor". Glad

LenaKa
0

Jag är priviligierad (heter det så?) Vi har själv ett lantbruk, men numera utan djur, men i och med det har vi kontakter och bekanta inom branchen. 

Köper för det mesta ägg hos grannen, de har det jättebra och är ute vår-höst.

Lammkött från annan granne, vilka har betat runt vår gård.

Nöttkött som är stutar som enbart är uppfödd på bete och grovfodersamt ekologiska.

Älgkött och ibland rådjur från skogen som maken fixar.

Mjölk som är eko, opastöriserad och ohomogeniserad.

Jag/vi har det så himla bra! Skrattande

dejsi
0

Ni som har egna höns eller köper närodlat, vad får hönsen för föda? Har förstått att de inte ska äta spannmål som det är för mycket omega-6 i.

Kommer fortsätta med ekoägg och vi har precis fått hem kött på gräsbetande kor. Underbart gott och fint kött!

Skrattande

vinteralvan
0

Vill gärna ha lite mer info om skillnaden mellan frigående och burhöns med inredda burar. Har frigående inga värpreden alls? Vart lägger dom äggen då? Mår burhöns kanske bättre iallafall? Hur stora är dom burarna? Hur många hönor i varje bur? Har alla varsin sittpinne?

Sindri
0

Nu blev jag lite lugnare. Coops ekologiska ägg är KRAV-märkta, och det här är deras villkor.

JAUS
0

#21 Opastöriserad grädde är en riktig lyx, jag avundas dig enormt. Rynkar på näsan

sepersl
0

#21 vilken lyx! *avis*

Jag köper alltid ekologiska ägg

LenaKa
0

#25, #26

Ja, visst är det en lyx. Men snart finns inga mjölkbönder kvar där jag bor, och de får egentligen inte sälja pga av risken för botulism bl.a. men eftersom vi hjälper varann med diverse sysslor och vi själva har gård så vet vi om risken så får vi tillgång till denna lyx. :-)

jag tror iofs att det är värre att låta bli att skölja grönsaker och frukt

Miyu
0

Bara ekologiska, alltid. Før honsens skull. Sen kanns det fraschare också.

Rynna
0

20# Vad kostar ett 12-pack nu då? Funderar över om det är värt att skriva till min ICA med…

Vi äter nästan bara ekologiska, men i perioder glömmer jag bort varför och köper vanliga ett tag tills jag inser hur dumsnål jag är. Ska försöka att inte falla av vagnen igen.

Lisabet
0

Min dotter och jag har gått över till Coop i stället för ICA pga äggen. Det mesta köper vi i en helt annan affär, men de har inte ekologiska ägg.

ICA har bara krav-ägg i 6-pack och de kostar 3.33 st. Coop har 12-pack för 2.66 st.

Katti
0

Jag hoppas ni har låtit dem få veta det också! Det är ett jättebra sätt att påverka. De vill ha våra pengar Glad.

Aniara4
0

Ja, det är alltid värt att kontakta butiken och be dem ta hem saker (exempelvis större förpackningar med eko-ägg), och förklara att denna lilla sak får en att handla någon annanstans. De är inte dummare än att de förstår att det inte handlar om hur mycket eko-ägg de skulle kunna sälja, utan att hela ditt köp görs någon annanstans.

Sen är det inte alltid de kan (eller tycker sig kunna) ta hem det man ber om, av platsbrist eller för att det inte finns hos deras leverantör, men det är alltid värt ett försök!

lanuda
0

Jag har varit på en KRAV-gård. Där hade korna enorma ytor att röra sig på, tom skog, och sjö hade de, och hönorna hade det också väldigt bra, men just  denna bonde hade inte så många höns.

Konstigt nog höll han med fyra grisar i ladan, på en minimal yta ( de var för självhushåll så att säga), och det var vedervärdigt att se.

Kalvarna stod i extremt trånga bås när det togs från mammna, till de blev lite större och plötsligt skulle få komma ut.

Både kalvarna och grisarna utsattes för djurplågeri, medan korna och hönsen hade det (ovanligt?) bra.

Kvinnlig40talist
0

Priset på Eko-ägg varierar mellan olika Coop-butiker, beroende på ort, storstad kontra mindre stad.

Coop Storstad tar 38 kr för 12-pack, 3.16
Coop Mindre tar 32 kr för 12-pack, 2,66

Det är den prisjämförelse som jag gjort.

Kvinnlig40talist
0

Höns på landet…

Hönsen har fiender - höken!

Pippiputti
0

Ja jag har övergått till att enbart köpa eko-ägg.

Förr köpte jag billiga stora "plattor" 24-pack men så köpte jag garant's ägg på willys och mmmm…vad goda de var. Nu är det bara de som följer med hem :-)

Ja, skulle de vara slut och jag MÅSTE ha ägg så kanske jag väljer något annat mindre bättre alternativ.

lanuda
0

Jag köper i princip inget som inte är KRAV. Jag vill gärna att mina barn ska ha en framtid på denna så hårt plundrade jord.

Eko är grejen helt enkeltGlad.

Sindri
0

Vill bara påminna om den här söta sången som jag tror någon annan här tipsade om.