Dela med er av era bästa tips!
Vad är det smartaste ni gjort sedan ni la om till LCHF?
Exempel: "Jag lärde mig använda strimlat kål som spaghetti" eller "jag hittade en bra sås av märket xxx".
Ös på med tips som vi alla kan ta del av!

Blomkålsris, utan tvekan. Jättegott och jättenkelt. Riv önskad mängd, mikra i 5 minuter, klart!

Rättika vilket jag aldrig hört talas omtidigare. Gör typ "potatis"sallad, , gratänger, jansson, gemensamt är att förkoka 15-20 min och då i skivor 4-5mm eller i bitar. Naturell kan man ha den i sallad, smakar rädisa. Kh 2,3
För mig har en så simpel sak som att ha lite kokosfett och kanske en skvätt grädde i kaffet inneburit en enorm aha upplevelse - perfekt snabbfrukost när man inte hunnit bli riktigt hungrig men ändå måste ha något i magen innan man rusar iväg… Verkar helknasigt kanske (var har människan varit de senaste decennierna - har hon missat hela lattevågen???) men som f d fettskrämd var ju detta "big NO NO" tidigare.
Bred rejält med smör på ostskivor och rulla ihop. Ha dem som snacks när du tittar på TV. Jättegott och jättebra LCHF-gottis.
Dayanna

Att koka ägg på eftervärmen. Låt äggen koka upp och låt dem ev koka någon minut så vattnet kokar ordentligt. Stäng sedan av plattan och äggen kokar färdigt på eftervärmen.
Bambuskott från den asiatiska butiken är gott till köttfärsröra. Hitta en stor glasburk för 22 kr. Just den sorten var så kryddstark att det räckte med att ta ett par stycken till varje portion. Har ett par andra sorter på G som jag ska prova.
Dricka vispgrädde. Perfekt om man är ute i stora världen och behöver få i sig något. Lätt att ta med som matsäck också.
Jag köper bacon i storpack, sedan lättsteker, jag de i ugnen , så fryser jag det i en glasslåda med lite smörpapper i mellan buntar med bacon. Så jag har alltid bacon färdigt att ät kalla eller att värma.

Euroshoppers fetaosttärningar i rapsolja!
Finns ju många märken i glasburk men har inte velat köpa pga att det ofta innehåller solrosolja.
Mamma hade dock en dag köpt hem detta av märket euroshoppers och till min glada upptäckt så står det rapsolja, fetaost och kryddor.. inte ens några andra mystiska tillsatser! Woho!
Nu kanske rapsolja inte är det bästa, men iom jag tar linfröolja på morgonen så borde omega 6 hållas i schack ändå :)
Det är så bra att laga en lunch med fetaostfylld paprika med riven (fryst) gouda ost ovanpå.. hotta in i ugnen! brukar ha grönsaker och stekt ägg till, eventuell köttfärs till om jag behöver protein eller mer matig middag :)
Påsar med sötmandel i jackan/väskan.. Bra mellanmål om suget sätter in eller om det är långt kvar tills man kan komma hem o göra middag/ lunch.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Svårt att säga vad som är bäst eller så, men visst finns det höjdpunkter. Ofta är det det enkla som är det bästa. Idag kokade jag tex små broccolibuketter nästan färdiga, hällde av vattnet, slängde i oblygt med smör och lät detta puttra ett tag. Sedan rörde jag i en näve färskriven parmesan och lät detta smälta ner och "tjocka till" det hela. Några tag med svartpepperkvarnen. Underbart!
Jag åt tjälknöl till, men är säkert gott med annat kallskuret, eller varför inte fisk?

Nu innehåller linfröolja bara kortkedjigt vegetabiliskt omega 3, vi är ganska dåliga på att göra om det till det långkedjiga omega 3 vi behöver, det är alltså långt bättre att äta en burk makrill istället för linfröolja.

Att koka egen buljong och frysa in i istärningspåsar! Samma sak med överblivet vin. Hmm… undrar om man kan frysa in grädde i istärningspåsar också, så man har en komplett sås på lut när som helst?
ölkorv! lång hållbarhet även i väskan, otroligt smaskigt

-zuccini hyvlad med osthyvel som lasagneplattor!!
-rostad kokos och mandel med grädde och bär: Supergod dessert!
parsley: fungerar det att koka äggen på eftervärme även på gasspis?
cream 1: vattnar du ut zucchinin först?
annat tips är att ha med sin babybel-ost i väskan
#11 ja, grädde går hur bra som helst att frysa in!
Koka rejält med ägg så har man att ta till när hunger ev sätter in.
Koka vitkål i grädde fransk senap o Philadelphiaost. Hur gott som helst!
//Fat makes Me fit//
Även hackade paranötter tillsammans med kokos - på vispgrädden. Mums!
Mums, Cajsavarg, låter smaskens att koka vitkål i grädde och fransk senap - har du något recept?

#15 Perfekt - en istärningspåse med buljong, en med vin, och en med grädde, sen är man redo!

Mums vitkål i grädde! det är en höjdare… men sen ost pizza! det är en höjdare här hemma. Squash lasange är en annan, ost med smör på kanon gott. keso med grädde alltså keso malta är underbart. Ost kaka med kokos och keso…. mumsj
alltså egentligen så ser jag bara fördelar, 
Ost pizza? Berätta!
Wow vilka tips ni alla har!
Inspirerande!

Mjo, det är jag medveten om, men jag känner av en skillnad iaf så det fungerar för mig.. dessutom är linfröolja bland det godaste jag någonsin smakat!
#19 Recept tack
Gud så gott allt låter!! Ost med smör klarar jag att improvisera men har du ungefärliga mått på ostpizza, lasagne och ostkaka så tror jag du gör många lyckliga..
Mitt bästa tips är nog att blanda philadelphiaost med riven pepparrot och bre ett tjockt lager på en laxskivor! snabbt, enkelt och hur gott som helst!
"Lycka" när jag kom på ett sätt att "återanvända" en yoghurthink till min mixerstav så att torra nötter o frön o annat inte flyger omkring i hela köket när jag mixar dem.
Smarta mattips tycker jag att det formligen 'dräller' av här på KiF. Så inspirerande! och tack för det!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

När det gäller pizza så kolla pams lchf pizza finns här i en länk brevid. Kanon recept
Keso malta finns oxå här brevid men är så enkelt som ett paket keso som sköljes i sil så bara knortarna blir kvar. Blandas med hårt vispad grädde och ev vanilj. Avnjutes med lite hallon om man så önskar 

Glöm inte 5-minuters nötbröd
Vispa upp 1 ägg, blanda i 1 dl nötmjöl eller malda nötter. Bred ut på en assiett och skär ett kors tvärs över så det bildas fyra bitar. Kör någon minut i mikron så det stelnar. Bättre bröd finns inte.
Vitkål i grädde:
Jag skär vitkålen i cm stora bitar. Lägger i kastrull o häller på vispgrädde. Till 2 liter kål hade jag ca 3 dl grädde, 1 msk fransk senap (dijon) o lika mkt Philadelphiaost. Lite salt o vitpeppar. (Grädden går alltså inte över kålen)
Sedan får det puttra. Min kokade nog 30 min på medelvärme. Detta räckte till 6 personer men det är ju lätt att anpassa mängderna.
//Fat makes Me fit//
Mosad avocado med lite creme fraiche och citron. Jag har inte innan vetat vad man kunde göra, eller ens om det var gott.
Tilldet äter jag grillad kyckling, mums 
Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Rotselleri är relativt billigt , håller länge i kylen och är gott och användbart i många former både rått, kokt och stekt. Smaken mildras om man kokar den mjuk i lättsaltat vatten, ca 5 min för strimlor eller tärningar, ca 6-10 min för 1 cm tjocka skivor.
Gör rotsellerimos av de mjukkokta skivorna med stavmixer och tillsätt rejält med smör+ ev. smaktillsats.
Gör "potatissallad" med de mjukkokta tärningarna eller använd dem i st. f potatis i pytt i panna.
Använd strimlorna som pasta eller i sallader.
Blomkålsmos gör jag numera genom att mjukkoka blomkålsskivor inkl stocken i lättsaltat vatten, hälla av vattnet, mixa med stavmixer, ha i mycket smör och kanske också grädde, philadelphiaost eller Cr fraiche. Tidigare kokade jag i grädde men det var svårt att undvika att det brände vid.
Underbart gott till morgon omeletten! Bryn färska skivade champinjoner i smör i en kastrull. Salta o peppra. Häll över vispgrädde så det täcker. Låt sedan en mycket stor klick philadelphiaost smälta ner och reda stuvningen.

#14 Ja jag sköljer zuccinin först! Vem vet hur mkt gifter som finns i skalet…:)
Ett bra sätt att snabbt komma in i ketos igen efter att ha slarvat: Ägg och bacon! Lustigt nog brukar jag numera bli sugen på det när jag unnat mej att kolhydratsfrossa. Kroppen vet vad den behöver för att må bra
Jag rekomenderar Puck. Det är en glasburk innehållande gräddsmältost.
Den använder jag som gräddstuvning/sås. Klicka i några stora skopor på gratängen, grytan eller vadsomhelst och du får en tjock gräddsås. Kanske inte finns i alla affärer men jag köper den i en affär som säljer mat från andra kulturer. Har också sett den i affärer med traditionell mat.

#28 Jag kokar alltid blomkålen (el annan grönsak) i smöret när jag gör mos/sås - då häller man inte bort smaker och vitamineraler.

Det bästa tips jag fått här på Kif använder jag dagligdags så jag tänkte inte på det
Använd kniven till OSTEN och OSTHYVELN till smöret

när jag gör blomkålsmos så kokar jag det direkt i grädde men kryddor och mkt smör. sen kör jag det slätt med mixerstaven. då häller jag inte bort det goda..
Samma gör jag ibland med rättikan när det ska vara gratin. kokar den i grädden en stund..

hushållsmjukost i gratänger och grytor 
Jag kokar massa ägg åt gången, bra att ha färdigkokta.
På morgonen när jag vill ha dem varma värmer jag upp dem i en kopp med kokande vatten från vattenkokaren över en stund.