Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5627 ggr
mazen
0

OS GULD på LCHF

[ErikSvensson]
0

Det där är ju riktigt "fett"! :) Hoppas att vi får se fler av denna sortens bravader med LCHF-kost.

Erik

kaisakavat
0

Jättekul!!  Skrattande

evacarina
0

Häftigt!

missaz
0

Nämen WOW vad kul! Skrattande Jag lyssnade lite på intervjun i radio Jämtland, men detta missade jag.

dejsi
0

Vi borde inte bli förvånade, men visst känns det bra.

Jonas Colting (triathlonmästare) äter också lite kolhydrater.

missaz
0

Nu har jag letat reda på inslaget från Radio Jämtland om någon vill höra. Inslaget är 20 minuter fram i länken. Intervju med Ferrys mamma

AnTeX
0

Visst är det roligt - vilken enorm framgång för LCHF.

OS Guld är alltid roligt - med LCHF är det extra roligt.

maxiq
0

Han skulle fira guldet med champagne och grädde! Skrattande

Länk

Margareta
0

På Annika Dahlqvists s blogg kan ni läsa om hur han i somras läste Frank Nilssons bok "I stället för doping och vågade testa.

Det är stort av en elitidrottsman så nära ett OS att våga ta risken - eller hur andra skulle uttrycka det.

Numer pensionär i Nynäshamn

dejsi
0

Detta kommer väl media att tysta ner, att lchf skulle vara bra ur träningssynpunkt.

Tisdag
0

Underbart! Glad

Margareta
0

Frank har mailat och berättat om sin relation till skidskyttarna, Annika citerar brevet på sin blogg i OS-guldinlägget

odezza
0

Ett av de få tillfällen en idrottshändelse får mig intresserad…FlörtCool

Kostdoktorn skriver om det också, förutom Annika D…

"still lost in space and time"

kaisakavat
0

#10 Jag tycker snarare att media försöker "framhäva/berätta" att han inte äter bullar, dricker öl, e t c..Skrattande

Aldrig brukar de tjata sådär om mat när nån har vunnit OS-guld..Obestämd

chilisalsa
0

Intressant minst sagt….

Man vill ju veta vad karln äterr … Glad

Medarbeterare på Kost

Margareta
0

Vispgrädde har han nämnt i alla intervjuer

AnTeX
0

Mamma råka använda min användare ser det ut som

odezza
0

LOL AnTex… mamsen var nog förvirrad av guldfebern, bara… Skrattande

"still lost in space and time"

Margareta
0

Trist att han är inloggad i min dator.

"Karlsson" i TV-studion steker ägg & bacon till frukost och berättar det i telefonen i direktsändning på web-TV just nu.

Det sprider sig!

kaisakavat
0

Nån mer än jag som funderar på guldnamnen? Obestämd

KonsonantVokalKonsonantKonsonantVokal

K A L L A

F E R R Y

(Förlåt urspårningen.. Skäms)

*

Jag blir jättehungrig av sport. Upp ur soffan och mot köket!

berittis
0

Ferrys fru går ju inte av för hackor, heller. Undrar om hon också äter "Jägarkost"? Jo, förmodligen. Eller?

maxiq
0

Tja, hon är (var) ju Björn-jägare…

Obestämd

berittis
0

Skrattande

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fettdoktorn firade Björn Ferrys OS-guld i vårt SPA

chilisalsa
0

Så vad är nästa riktigs guldchans ?

Ferry var ju iofs inte någon chans enligt experter på förhand…..

Medarbeterare på Kost

maxiq
0

22.00 i SVT1 ska Ferry åka 2 mil och panga.

magma
0

Det får jag inte missa! Hoppas det är lugnt på jobbet så jag hinner se loppet, annars blir det kris…Tungan ute

dejsi
0

Förvånad Va, någon har lagt kolisar i hans mat/dryck…

Sammet1
0

För många intervjuer och för lite grädde… Flört

**Surface of Velvet
**Core of Steel

dejsi
0

Jag såg en intervju med Ferry idag. Han hade inte sovit på natten så skyttet funkade inte men skidandet gick bra.

Inte ens vi vanliga lchf-are klarar oss utan sömnCool

magma
0

Ja, hörde honom på radion inatt (jobbade) och han sa att han inte kunnat sova på två nätter för alla tankar kring OS-guldet:) Hoppas det släpper tills det är dags igen, när nu det är.

dejsi
0

#31 Ja, vem skulle inte det. Han blev hög och snurrig av framgången.

Visst får vi hoppas på nästa tävlingFörvånad

Margareta
0

Vem skulle inte bli hög av ett OS-guld?

maxiq
0

Bättre guldhög än sandhög!

Tungan ute

bustas
0

Quotation from Canadian Content: "A Ferry loaded with cream make success in Vancouver".Tungan ute

maxiq
0

Jag undrar vad skidåkartjejerna som blivit sjuka under OS äter…

Obestämd

maxiq
0

Nu har guldpojkarna Marcus Hellner och Björn Ferry dömt ut maten i OS-byn eftersom dels så sponsras det mesta av McD och CC så det utifrån ser ut som om det är den enda födan som finns för de aktiva men även för att den mat som serveras är halvfabrikat och "nån jävla framavlad biff från Kina"

Från artikeln i AB:

"Ferry lade om sin kost i somras till den omdebatterade LCHF-dieten (Low Carb High Fat) för att han tror att det ska hålla honom friskare. Men han kallar det själv för jägarkost då han, som han säger, inte vill vara en del av en sekt"

Sekt? Så mycket för den goda reklam LCHF påstås ha fått av Ferry…

"– Klart det är bättre att äta det människor ätit i alla tider och inte halvfabrikat från Kina som är tillverkat bara för att det ska vara så billigt. Jag försöker få in kvalitet i det jag äter: ekologiskt och närproducerade råvaror"

Nåja, det har han rätt i i alla fall.

chilisalsa
0

Jag tror det bara är rent oförstånd.

Han har anammat kosten som så och jag tror överhuvudtaget inte han är aktiv och följer med i vad som sägs eller påstås på en del ställen.

Naturligtvis har landslaget dietister och kostrådgivare som ska hjälpa de aktiva att komponera en vinnande kost både till vardags och tävling… Kan mycket väl tänka mig att det är därifrån han fått för sig det utan att egentligen veta.

Typ:

- Det där LCHF ska du passa dig för… det är en sekt !

Medarbeterare på Kost

bustas
0

Denna debatt om namnet på kosten och Ferrys sektutalande pågår även i "Kostdoktorn" Här mitt inlägg där:

När en företeelse (ex LCHF) blir allmänt känd och i viss mån accepterad efter många års hårt arbete bland vissa läkare, forum, författare osv., ja då dyker det upp personer som mer eller mindre tar avstånd från en bokstavskombination och antyder att, "det där vill jag inte delta i" eller "jag vill inte bli förknippad med en sekt". Oavsett vad man kallar kosten så är det LCHF. Det är ju just det dessa bokstäver står för. Om jag är medlem i AIK:s supporterklubb eller om jag bara är en vanlig AIK anhängare, så förändrar ju inte det bokstavskombinationen AIK. "Nja, jag håller på de gul-svarta från Solna men jag håller inte på AIK". LCHF är ju en indikation av kostens inriktning, dvs. lågt intag av kolhydrater och högre intag fett. Vad i Herrans namn har det med sekt att göra? När jägarkostförespråkarna blir tillräckligt många så löper väl dessa risk att bli sektstämplade också och vad skall de då kalla sig? Risken blir ju att det poppar upp ytterligare ett tiotal namn för samma kosthållning och då har ju vi bidragit till att förvilla och det brukar vi ju anklaga andra att göra.

Zepp
0

Jag tror det är så enkelt som så att han inte vill bli inblandad i några infekterade debatter om vilken förträdare för kosten som utalat si eller så!

Ej heller om vad som är optimal kost för idrottare.. vilket antagligen varierar, det är inte svart eller vitt på något sätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

donbernardo
0

Jag åker bil till jobbet, alltså är jag en ÅBTJ:are, nån som vill vara med? :)

De är ju som några säger. De är en bokstavskombination som ger vid handen att man i någon mån håller ner kolhydratintaget till förmån för lite mer fett i proportion. Sen kan man ju kalla det vad man vill. Det kan (som Zepp är inne på) väl skilja sej en hel del, för vissa kanske de är NCMF (no carb more fat) eller SCMF (some carb Moderate Fat) eller vad de nu kan vara. LCHF är ju ett fantatiskt vitt begrepp egentligen, åtminstone som jag uppfattar det.

chilisalsa
0

Det enda man väl kan säga att LCHF står för är

1. Rena och naturliga råvaror av bra kvalité

2. Man skiftar energimässigt mot mer fett och mindre kolhydrater mot vad man åt innan…

Medarbeterare på Kost