En fråga om sötningsmedel..
Godkväll!
Jag köpte stevia för ett tag sen men jag får inte till det överhuvudtaget. Allt jag gör smakar bläää. Antingen ingen sötma alls eller bittert pga för mycket stevia.
Funderar starkt på att återgå till flyttande sukett som jag använde innan. Det står på den 0% kolhydrater stämmer det? Höjer den inte blodsockret?
Lite vilsen i detta fortfarande…

Jag köpte också stevia och det enda jag funnit att den fungerar till är Hemul - en drink med is, cirtronjuice, sprit, stevia och sodavatten tror jag det var.
Iaf i min tappning.
Huruvida sötningsmedel höjer blodsockret eller inte kan diskuteras i all oändlighet, de finns lika många åsikter om de som de finns studier om det! (Är övertygad om att de finns nån här som vet exakt hur det är)
Tror det bästa är att känna efter själv om man tål de eller inte, går man ner i vikt o mår bra trots att man äter sötningsmedel så e de ju lungt. I annat fall får man helt enkelt sluta med det, man kan ju inte alltid både äta kakan och ha den kvar =)
Personligen tror jag man bara lurar kroppen och hjärnan med sötningsmedel.
Precis som man kan vänja sig vid kaffe utan socker, mindre salt i maten - så kan man lära sig tycka om saker som inte smakar sött jämt.
Om man nu nödvändigtvis vill ha den söta smaken tror jag det är vettigare att använda riktigt sött - från frukt/bär eller honung, men endast vid festliga tillfällen!
I övrigt klarar man sig väldigt väl från sötsuget om man bara är mätt ;)
Jag köpte stevia för ett tag sedan, är enbart positiv till det.
Är dock svårt att dosera, börja med mycket mindre än en knivsudd, smaka av.
Vissa rätter hinner man nästan bli mätt av pga all provsmakning 
Jag har även löst upp lite i en skvätt vodka, känner att det blir lättare att dosera då. Ett par droppar eller krm fixar man lättare då.
Har faktiskt inte provat på någon stevia drink ännu. De gånger jag dricker så blir det de gamla vanliga sötsliskiga, för att det är enklast så om man är på krogen.
Vissa saker vill jag ha lite sötma i eller trodde jag i alla fall. Upptäckte i går kväll att kakao mjölk som jag alltid drack till frukost när jag började på lchf inte alls va lika gott längre. Hade bara canderell hemma och det va inte gott det heller. Har testat med stevia några gånger men tyckte inte det blev bra men i går förstod jag att det är nog mina smaklökar som har andrat sig 
Tack för era svar och ha en bra söndag
Jag har använt sukrin istället för socker, det är naturligt och mycket likt socker i smak men har noll kolhydrater. Det är dock något mindre sött än socker men har inga konstiga bismaker tycker jag. Största nackdelen är priset, dyrt som tusan.
Googlar man på sukrin så hittar man mer info och inköpsställen.
/Grovah
Sukrin är ett naturligt och ofarligt sötningsmedel rekommenderas starkt. Det höjer varken blodsocker eller insulin.