Äggmjölk - jag var skeptisk
Måste erkänna att jag alltid varit tveksam när äggmjölk kommit på tal. Ägg i KAFFET kändes inte helt hundra. Eftersom jag har ca 10 kg kvar att gå ner och en ganska stor gräggkonsumtiom som förmodligen inte hjälper viktminskningen så fattade jag ikväll ett beslut; det var dags att testa den beryktade äggmjölken
.
Alla mina farhågor var naturligtvis helt fel. Min äggmjölk smaksatt med kademumma blev supergod. Nu till min fråga (eftersom jag är för lat för att leta runt):
Hur länge håller den sig i kylen?
Är förevigt tacksam om någon orkar ge en lat
medlem svaret
"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!

Har haft den i kylen i fem dagar på jobbet och den har både luktat och smakat gott. Hemma tar den slut snabbare.
Tusen tack!
Borde jag lugnt kunna ha min termos i kylen på jobbet tills på fredag

Jag har min i kylen några dar på jobbet. Ett tips: Gjorde först äggmjölk på vanligt sätt, svalna, sen mixade jag i lite turk-youghurt och några hallon. Jösses vad gott det var till frukost när den kallnat. Som milkshake fast fräschare.
Recept på äggmjölk tack. Också skeptisk men är nu mogen att testa. Har fastnat på halva vägen ner i vikt sedan två mån. (15+/15-) 

#4 Oj! Recepten är nog nästan lika många som användarna.
Tror att ett basrecept brukar innehålla runt 50g smör och 3 dl kokande vatten. Ett par hela ägg eller 4 äggulor eller nåt däremellan. Ev smaksättning och så mixar man ihop hela härigheten.
Smör eller kokosfett i. Själv har jag köpt hem Cocosa från bodystore. Finns både med och utan cocos-smak, själv använder jag gärna den med smak eftersom jag gillar cocos!!!! Har äggmjölken i en praktisk shaker i kylen bara skaka och hälla i kaffet eller te. Har även testat att ha ren kokosolja i kaffet men det var ingen höjdare för min del, jag håller mig till äggmjölken ;)
"En stund i taget - här & nu"
Om ni är med på Facebook, finns där en grupp som heter "Vi som väljer äggmjölk"! Gå med där, vet jag!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
OK, tack. Skall testa i morgon.

Det finns otaliga varianter, men jag gör min äggmjölk så här:
* 5 gulor
* Ett helt ägg
* 6 dl vatten (brukar köra 4 dl kokhett och 2 dl kallt; vill gärna ha äggulorna uppvärmda men är samtidigt rädd att alltför varmt vatten eventuellt kan få mixerbehållaren att spricka. Jag kan dock vara helt ute och cykla vad gäller båda grejerna…vet helt enkelt inte riktigt
)
* 100 gram smält smör
* Gärna lite smält cocosfett därutöver, jag brukar ta en 20-30 gram
* Lite kanel
* Lite ekologiskt vaniljpulver (jag har hittat mitt på ICA Maxi)
Kör allt i mixer (Håll hårt i locket om du som jag har en sån där OBH Nordica-mixer…eller liknande. Det blir ett visst tryck i behållaren och locket sitter inte fast ordentligt av sig själv). Förvara äggmjölken i kyl. Funkar både som ren dryck och som tillbehör i kaffe och te. MUMS! 
Nja, jag är fortfarande skeptisk till äggmjölk. Nu har jag bara provat grundvarianten så jag har ju en del kvar att testa.
Själv dricker jag det i teet. Jag provade då jag har problem med att få i mig fett överhuvudtaget och eftersom jag är en tedrickare av stora mått så slog jag två flugor i en smäll.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#9 Jo, köpte en sån mixer på rea just för äggmjölk men trodde inte att jag skulle behöva hålla SÅ hårt i locket 
#10 Ah, då dricker du alltså äggmjölk smaksatt med te. 

Jag är oxå lite skeptisk till äggmjölk, har lite svårt för smaken. Har försökt alla möjliga varianter o smaker. Det är ju bra för det mätar ordentligt men jag har fortfaranade svårt för smaken.
Men jag kör på ett tag till så kanske jag kan tycka att det är gott till slut. För det bästa är ju att man står sig länge på äggmjölk.

Haha, jaså du har också gjort dina erfarenheter…
Jag kan väl säga som så…att jag en gång blev tvungen att ägna en alltför lång stund åt köksrengöring efter oavsiktlig äggmjölkssprutlackering. Sen dess håller jag i locket! 
#13 Prova att göra den med endast gula.

#15 om man bara envänder gulan, hur mycket vatten o fett ska man då använda ungfär.

Tips som jag fått av någon här på forumet! Lägg i fett och ägg kör det först någon sekund och sedan häller man de heta vattnet genom det lilla hålet i locket medan mixer fortfarande går, då blir det inte undertryck i mixern.
Jag har också sprayat kötet , men inte sedan jag häller vattnet genom de litta hålet!

Tack för tipset, Anne-!
Så ska jag göra nästa gång, vilket närmare bestämt blir redan ikväll…
Detta eviga tjat om äggmjölk, tänkte jag för en timma sen när jag läste denna tråd, dags att pröva! Mycket skeptisk smuttade jag på min grädde-och-kakao-spetsade laddning, och döm om min förvåning att det smakade GOTT! Inte acceptabelt eller ok, utan smaskens!
Tänker dock köpa osaltat smör imorgon, för den hade lite för mkt sälta.
Tack för tipset att hålla hårt i locket på mixern, hade jag inte gjort det så hade jag garanterat skurat köket nu 
(Anledningen till att jag spetsade med grädde är att jag inte kan köra ren LCHF o ville ha i kollisar, plus att jag hoppades på smakförhöjning.)
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag har gjort några försök med äggmjölk tidigare men tröttat på det efter några dagar men tyckte att det var dags att prova igen nu när mjölken tagit slut hemma.
Tidigare har jag gjort det på kokosfett men ville prova med smör nu, men tyckte att det både smakade och luktade som pannkakssmet :(
Men kanske blir bättre med osaltat smör och fler ägg?
Hade 50g smör, 3dl vatten & 2 ägg.

#19 o 20
Smaken är onekligen olika… Själv föredrar jag faktiskt den lilla sältan det vanliga smöret ger. Jag har tidigare provat osaltat, men då tyckte jag att äggmjölken blev trist och fadd i smaken.
Sen är ju ett bra tips, tycker jag, att inte glömma smaksättning. Jag brukar använda vaniljpulver och kanel. Andra kör med muskotnöt, kakao, kardemumma etc.
Men det är ju bara att experimentera på, så att man hittar sin optimala slutprodukt!
(min personliga variant syns i inlägg #9)
Jag hade ekologiskt vaniljpulver i och då smakade det ok, fast ändå konstig eftersmak.
har för det mesta kaffpulver i, just nu har jag kakao och sukrin.
Jag är skeptisk till äggmjölk, tänk om ägget koagulerar eller om det blir separerat mellan ägg, smör och vatten? Ni verkar så övertygande att jag måste testa. En fråga bara: Törs jag ta kakao eller kanel i, jag är rädd att jag får godisassociationer för jag tänkte mig snarare att äggmjölken skulle bli ett alternativ till lunch då jag hellre sover om morgnarna än lagar mat. 
#24 - Om du har i äggen i resten av ingredienserna efter att du lyft kastrullen från plattan, är det ingen fara. Om du har i äggen medan kastrullen fortfarande står kvar på plattan och kokar, blir det äggröra av allt. Kom också ihåg att mixa allt ordentligt med stavmixer!
Du måste inte ha kakao eller kanel i. Jag har själv provat tabasco. svartpeppar och selleri, och det var ganska gott. Äggmjölken är också god naturell.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#24 Jag tror nog att 98% är skeptiska innan de prövar äggmjölk, men ungefär lika många gillar den efteråt. 
#17 Anne-
Ska smöret vara smält och (därmed varmt) när man blandar det med äggen? Funderar på hur det funkar att mixa samman ägg och kallt smör? (Även om det visserligen bara skulle vara nån sekund…)
Jag gör så här att jag smälter smör i kokande vatten. Knackar i mina två ägg och snabbt ner med mixerstaven i kastrullen. Samtidigt tar jag bort kastrullen från spisen. Mixar en kort stund tills allt blivit gyllene mjölkvitt.
Innan jag häller ner det i mitt kaffe (=vill ha "cappuccino-känsla") så handvispar jag litegrann också - för att få det lite skummigt.
Så, ja, Aurum, smöret ska vara smält.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag använder alltid rumstempererade ägg, och om inte smöret är det med så kör jag det i mikron i 20-30 sekunder, i muggen som jag ska dricka det i (muggen måste va ren o torr annars blir det kladdigt i mikron).
Sen häller jag på kokhett vatten på smöret, häller blandningen på de redan välmixade äggen och mixar nästan en minut till, fyller åxå på med mer vatten.
Behållaren man mixar i måste vara höga kanter på, jag har köpt flera bra på Ikea, typ enliters-mått i glas (=lättdiskat).
Använder rostfri bunke inte plast då de flesta plaster släpper gift vid uppvärmning.
eftersom jag inte dricker det jämt (det är nåt med att äggvitan eventuellt hindrar upptaget av biotin men jag tror det inte är någon fara) så kör jag numera med ägg och smör ur kylen om jag inte har några framme. Det blir ingen skillnad alls på resultat.
Har du ägg i kylskåpet?
Varför? 
för att jag inte har så mycket plats framme ( en liten skål där jag lägger några åt gången) och för att min man envisas med att dom ska var där 
#32 Ska man inte ha ägg i kylskåpet? Det har jag alltid haft.
Nej, man behöver inte 'lagra' ägg i kylskåp. Det gjorde man ju inte förr heller…
Det är nog inte i många länder man säljer ägg som ligger i kyldiskar heller. Jag vet dem från andra länder som letat och letat sig desperata efter ägg i butiken och undrat varför vi inte säljer ägg - förrän de hittat äggen i kyldiskar…
I andra länder (hur vanligt vet jag inte - men i bl a Holland gör de så) finns äggen bland andra "skafferivaror" på vanliga hyllor.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
T ex Willys har inte äggen i kyl utan i stora lådor brevid. Likdant i vår Ica-butik, där står dom också på hyllplan. 

Håller äggen utan vidare till bästföredatumet om man förvarar dem i rumstemperatur? Någon som vet?
#36 - Nu, när jag läste ditt inlägg, kom jag på att så gör ju faktiskt coop hos oss också (handlar ytterst sällan där) - äggen står på hyllsektion utanför kyldiskarna… (fast fortfarande i "kylrummet").
#37 - Ja, så är det nog tänkt i alla fall.
Men jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig kollat upp frågan… Men eftersom äggen oftare och oftare placeras ut utanför kyldiskarna så har jag svårt att tro att 'bäst-före-datumen' bara är anpassade för kylförvaring…
Å andra sidan - så hinner jag äta upp mina ägg långt före utgångsdatumen…

Haha, jo, ägglagren har en strykande åtgång även hemma hos oss… Och så är det nog för de flesta LCHF:are.
Jag har inte heller provat Äggmjölk tidigare fast jag ätit lchf i 2 år, men för 10 dagar sedan tillagade jag denna omtalade Äggmjölk.
Det var riktigt gott, så för mej har den blivit min kvällsmåltid.
Min vikt har mått bra av att äta denna Äggmjölk med sked som kvällarna,för den kryper snällt neråt och jag håller mej mätt och utan sug hela kvällen
Vilket har förvånat mej.
Jag tillagar så här.
Vispar 2 hela Ägg
Smälter 30 - 40 gr smör
Tar lite sötn medel + vaniljarom
Kokar 4 dl vatten
Detta vispas med stavmixer, ätes med sked.
Sen känner jag mig mätt o belåten hela kvällen.
En något korkad och sent påkommen fundering, varför dricker man äggmjölk? Är det för att utelsuta grädden/mjölken i te/kaffe?
Själv har jag ännu inte blivit så förtjust i det hela, men det kanske kommer……..
Ja, helt rätt illernettan - en del väljer äggmjölk för att de inte vill eller kan dricka mjölkprodukter. Andra, som t ex jag, väljer äggmjölken för näringens skull. I äggmjölk får du i dig en hel del näring (ägg innehåller nästintill alla ämnen vi behöver), protein och fett. En perfekt kombination.
Men jag använder även grädde och mjölk i min mat o ibland i mitt kaffe.
Mmmmm, då är jag med. Tack för svaret 
och så för att det är GOTT!
#44 Nja, vet väl inte riktigt om jag håller med
. Men jag tror att det beror på att smöret jag har är saltat och att jag inte har hittat den rätta kryddningen för mig. Fast omgången jag gjorde igår, ser idag ut som vattning chokladpudding.
En till dum fråga, jag får alltid som skum på min äggmjölk, ska det vara så? Har lite svårt för det.
Skummet lägger sig efter en stund.
Själv vill jag ha skummig äggmjölk - jag handvispar lite extra efteråt - eftersom jag använder (okryddad) äggmjölk i mitt kaffe och vill få det att påminna om cappuccino…
Så varje gång jag gör min äggmjölks-cappuccino får jag handvispa lite extra för varje kopp eftersom skummet "lagt sig".
Men, mixar du lite kortare stund, så tror jag också att du inte får så mkt skum. Om du mixar med mixerstav så försök hålla staven så, att den inte drar ner så mkt luft i äggmjölken - om du inte vill ha det skummigt.
P.S. Illernettan - Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar!
Frågar vi inte - får vi inte veta! Så fråga på bara!
Har kört med äggmjölk i kaffet lite över en vecka nu. Har testat både med kokosfett och osaltat smör. Måste säga att jag tycker kokosfett vinner överlägset, då satsen med smör bara blev äcklig. Tur att smaken är olika
#47 Fniss, jag vet men det känns ändå ibland som att det är dumma frågor
. Ska även testa att inte låta så mycket luft dras med i smeten.
#48 Det får bli nästa test, kokosfett.
Jag har druckit äggmjölk rätt länge nu och provat olika varianter på smör, såg att flera skrivit om det..
Jag tycker att osaltat är bäst om man skall göra med kaffe, jag brukar ta 2 tsk snabbkaffepulver i 2,5 dl kokande vatten, 2ägg och 50g smör.
När jag vill dricka på kvällen med någon annan smak så gör jag gärna på saltat smör, för det bryter av fint om man ex har kakao eller vaniljpulver i.
Men, som sagts tidigare alla har sin favorit det gäller att testa sig fram. Jag tycker dock att äggmjölk är den bästa frukosten som finns, jag har kört med det över ett halvår. Det är snabbt, mättande och gott;)
Angående om varför man har ägg i kylen, förutom att platsen framme kanske är begränsad är det så att ägg håller ca 2 månader längre än bästföre datum om man har dem i kylen. Det som är tryckt på förpackningen är enligt eu avpassat för om man har äggen framme eller i skafferi eller liknande.
Nu är kanske inte detta ett problem för oss som äter lchf, eftersom det är ganska stor rotation på äggen… =)
Jag gillar äggmjölk och särskilt då ha i te, men mitt problem är att fettet stelnar? Lagom kul när man häller upp det i en flaska för att kunna ha med på jobbet….Någon som har samma problem?
Jag smälter fettet i det kokande vattnet, i med ägg o rör om. Låter det svalna. häller upp på flaska. In i kylskåpet. Flaskhals bestående av fett (både använt smör/kokosfett och kombinationen av båda)

Mitt recept: Kokar upp 2 dl vatten och 50g osaltat smör tillsammans i en kastrull (vill ha det tillräckligt varmt så att avidinet förstörs). Knäcker samtidigt tre ägg, alternativt två ägg och en äggula, i mixerbägaren. Brukar ta rejält med kanel och en liten skvätt vaniljextrakt i äggen, men varierar smaksättningen ibland. Mixar först äggen, sedan häller jag det kokande vattnet över och mixar järnet.
Den mixerbägaren som följde med stavmixern sprack, kanske av värmen, så nu har jag en fin i melamin i samma serie som Margrethe-skålarna. Finns i flera piffiga färger.
Jag har bara en vit men önskar mig en lila eller turkos…

Gjorde min äggmjölks premiär idag, har hört talas om det länge men tyckte det inte lät så gott, men oj vad man missat något.
Körde en med kakao och lite vanillin pulver och en annan med snabbkaffe. Jag ska kolla vad värdena blir så kanske man kan ersätta protein drinken med en äggmjölk istället.
Ser fram emot imorgon och nästa äggmjölk