Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 10267 ggr
kaisakavat
0

Kaisakavat 12

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vingeltråd 12 - elvan blev snabbt lång, tack trådvänner! Skrattande

Invägningen struntar vi i.. Men jag har bestämt mig för att försöka köra en period med mer koll på maten. Registrering i minmat.net alltså! Misstanken att jag äter i underkant spökar igen och det handlar sannolikt isåfall om för lite fett!

Försöka - vad är det för nåt mjäkigt nu då? Skäms Jo, jag kan inte ens lova mig själv att det ska gå vägen, för jag är i så väldigt dålig form, men skriver jag in det hela här, så har jag det tydligt - svart på vitt som man säger.. en riktning.

Ni får gärna påminna och/eller peppa mig, ni som tittar in!

I övrigt hoppas jag vi kan "vingla på" och umgås som vi brukar. Väl mött - om ni vill! Skrattande

Bifogar lite sommarlängtan!

Tråden nr 11.

Aniara4
0

Hej i tråden!

Du kan inte göra mer än ditt bästa, så gör vad du kan för att ta hand om dig i väntan på att det vänder. För det gör det till slut - det är jag övertygad om!

flikkan77
0

Men! Du kan ju inte börja på en ny tråd när jag håller på att skriva i den gammla. Du får ju vänta lite. Flört

"You just have to belive…"

kaisakavat
0

Hoppas det blev rätt nu, med länkarna.. Kan mycket väl ha länkat 12an till 12an och 11an till 11an.. Eller länkat iväg oss ut i rymden utan syrgas.

* *

Min frukostreg i minmat skvallrar att det behövs mer fett och helst en neddragning av "mejeri". Men att få upp fettmängden är viktigare - smör, smör, smör!

* *

Ska iväg på KBT - hur nu det ska gå till. På vägen hem "måste" jag orka gå förbi mataffär. Nåväl - en sak i taget, så inte flämtet börjar redan INNAN jag ska iväg! Tungan ute

Men..

Jag tror jag mår bättre. Har inte haft svår hjärtklappning sedan söndag och kanske var jag lite mindre dödstrött när jag skulle stiga upp idag. Men i ärlighetens namn så känns det rätt "skakigt"..

kaisakavat
0

Det borde vara straffbelagt att trycka böcker som väger mer än ett visst antal gram.. kanske 20 gram.. hehe..

Håller på att läsa Ken Folletts "Svärdet och Spiran" - 1100 sidor och 1,3 kg!  Apropå det där med utmattade armar alltså.. Är bara på sid 300 och varje lässtund är ju rena gympasset! Tungan ute

flikkan77
0

Äsch, det är som du skrev i andra tråden. Du är bara lat och behöver rycka upp dig.

Vi behöver alla rycka upp oss. Flört

Hmm… rycka upp påminner mig om ogräs. Det är kanske det vi är ogräs! Maskrosor är ett ogräs och den finaste blomma som finns. Så jag är nog en sådan. Oskyldig

kaisakavat
0

flikkan77 - Förlåt att jag gjorde ny tråd medan du skrev - det var verkligen elakt av mig! Rynkar på näsan

Du är då för övrigt full av visdom! Utnämner dig härmed till min "guru".. och slutar genast upp med att vara lat. Och rycker upp mig!

Lätt som en plätt! *dansar jenka i rad med mig själv runt läggan*

Aniara4
0

#6 DEN synen vill jag se!!!

Efva
0

Hej! Tittar in och påminner dig om att äta Flört. Kan fresta med att min lunch idag bestod av köttfärsröra med smörstekta champinjoner, gratinerat med ost och grädde. Mums!

Efva
0

Härlig bild du lagt in förresten! Får mig att lääääängta efter sommaren! Här har snön börjat falla igen idag….

parsley
0

Varför har du vägt boken, Kaisa? Glad Förresten så finns det ljudböcker, de väger inte så mycket och kunskap är aldrig tung att bära.

Hur i hela friden monterar man en kolsyremaskin? Jag ska göra en egen tråd om det, men om nån till äventyrs tror att jag är smart, så gäller inte det påståendet längre. Jag känner mig svagbegåvad och oteknisk. Vill att den ska funka, jag är svag för kolsyrat vatten.

Nåja, helt dum är jag nog inte. Sonen kan inte få en bärbar dator, eftersom hans föräldrar vill ha koll på hans surfvanor. Men mamma kan få en, mamma blir inte sittande för länge framför datorn. Mamma kan hantera sitt surfande. Mamma kan få en bärbar dator, en liten mini, som inte väger så mycket och inte kostar så mycket och som kräver pekfingervals och god syn.

kaisakavat
0

Jag är duktig!!

Har inte bara tagit mig till och från KBT, gjorde även en repa på ICA Kvantum, en halvflaska vin på Systemet samt ett stopp på stans större filmuthyrningsplace.

Funderar på att lägga upp en riktig filmorgie här framöver! Har ni lust får ni gärna filmtipsa mig..

Tror att ett tema får bli: "Al Pacino i största synnerhet". Johnny får ledigt ett tag.

* *

Funderar..  ni har säkert alla funderat på samma..

Hela min uppväxt och fram till kanske 35 års ålder, så var jag normalvägande. Gick dock omkring och kände mig tjock, tjockare, tjockast. Alltid. Även vid drygt 20 års ålder efter att jag fått barnen och fortfarande var smal (mitt bottenrekord i vikt som vuxen är under andra graviditeten, 59-60 kg), så fanns det ändå ett mantra i huvudet.. "tjock, tjockare.."

Visserligen var jag smal, men ändå var jag bland de "mulligare" i bekantskapskretsen DÅ. Låg många år kring 63 kg till mina 165 cm, medan omgivningen av någon anledning bestod mest av "benrangel". Flört

Oooock så tar vi ett långt jämfotahopp till nutid.

Nu är jag en av de lättare av alla damer jag känner, som är i min ålder, trots att jag väger 10 kg mer än jag vägde som 22-åring och nybliven tvåbarnsmama. Och flera av dem som är större, de är mycket större.

Fortfarande maler mantrat i skallen om mig själv: "tjock"…

Egentligen är jag nog inte så tjock.. bara lite.. Men jag har kilona ojämnt placerade och det tycker jag är ORÄTTVIST. Men varför i helskotta kan man inte bara sluta fred mig sig själv och en gång för alla bestämma sig för att det är HELT OKEY!! För samtidigt så vet jag ju - att jag är HELT OKEY, t o m nästan fin på fler sätt!! Skrattande Typ! Skäms

URKORKAT!!!  Jag vill inte hålla på såhär längre!! Skrikandes Skrikandes Skrikandes

kaisakavat
0

Joxar på i minmat, det svåraste är att komma ihåg att väga maten innan den åker in.. Tuggar just nu i mig två kokta ägg, en salsicca och ett berg med majjo! Fy fanken vad mastigt, men smakar gott!!

Kan redan nu konstatera:

- Ligger troligen sedan en tid lite lägre än jag borde med total-kcal, men ändå inte så att det är någon fara (1500-1700 nånting)

- Det som "brister" är mängden fett - jag verkar ligga jädrigt lagom med proteinet, så det är bara att bita tag i det gula paketet (Valio), svälja och leeeee.. Skrattande

- Kh ligger kanske lite högt, kring 15-17 gram, men det ger jag faktiskt fanken i - Jag IDS f*n inte gå ner i vikt! Tungan ute

Halva ägg nr två kvarstår - hur ska detta gå till?? Jag är proppmätt!!

Lisabet
0

Apropå vikt:
Jag brukar ställa mig framför spegeln (med kläder på) och säga till mig själv: -Vad smal jag är! Det är så roligt!

Det måste vara med kläder på, så att jag inte ser den sista bilringen i midjan, den som aldrig kommer att gå bort. Jag har åldern inne för en sådan, dessutom.

Jag tror att vi inte uppmuntrar oss själva tillräckligt, när något faktiskt är bra, eller att vi har gjort något.

Hoppas dessutom att det blir bättre med tröttheten. Det är hemskt med sådan total orkeslöshet. Hade en sådan period får några år sen.

flikkan77
0

#11 Jag har alltid sett mig som tjock. Även när jag vägde runt 48 ynka kilon till mina 175 cm så tyckte jag att jag var tjock. Sen dubblade jag min vikt på några år och blev verkligen tjock, det var nästan en chock när jag liksom en dag "upptäckte" att jag faktsikt var tjock på riktigt.

Sen någon gång förra året så fick jag en aha-upplevelse, det fanns folk som var tjockare än mig. På nått sätt hade jag inte sett det förr. Bara inse att min hjärna är knäpp och ser selektivt.

Hade mina extra kilon legat lite mer utspritt hade det inte gjort så mycket men de flesta sitter på magen. En ytterst dum placering.

Idag har jag varit trött, så trött att jag mest legat i soffan och efter det sovit middag i sängen med valpen över huvudet. Mysigt! … fast jag får lite tendens till nackspärr efter nån timme eller så.

Är helt matt i mina armar och ben, vet inte om det beror på att jag tränade igår eller för att vi pratat om att vara trött här. Min hjärna är ju som sagt knäpp så den kan hitta på symptom ibland tror jag.

Har ätit i alla fall. Nån chili con carne-grej med fullkornsris till. Gott!

Aniara4
0

#14 Jag har varit med om precis samma sak! I tonåren var jag visserligen inte underviktig utan i nedre delen av normalvikt, men med tanke på att jag hade massiva benmuskler, breda höfter och stor byst redan då så borde jag nog ha vägt lite mer för att vara riktigt sund. Jag upplevde mig själv som groteskt fet och registrerade liksom inte motsägelsen i att jag trots det kunde ha kläder i storlek 34/36. Jag noterade den tvära vinkeln mellan midja och höfter och tyckte att midjan var normal men höfterna groteska. På samma sätt minns jag att jag tyckte mina ansiktsdrag var alldeles för stora, särskilt munnen - inte att det var ansiktet som var för smalt.

I 20-årsåldern började jag gå upp i vikt, och vid 25 var jag påtagligt  överviktig. Samtidigt ändrades min kroppsuppfattning och blev mer realistisk - vilket innebar att jag egentligen hela tiden såg mig själv på samma sätt, fast det stämde bättre och bättre. Men jag minns hur förvirrande det var när jag var van vid att vara tjock men ändå ha storlek S, och så plötsligt kunde jag inte ha den längre fast jag kände mig likadan!

flikkan77
0

#15 Usch ja, kläder är konstiga! De kan hänga i garderoben och ändra storlekar lite hur som helst.

Fast det konstigaste jag varit med om var två likadana linnen som köptes samtidigt där det ena efter en vinter blivit för kort när jag skulle använda det igen.

Det andra passade fortfarande så det är lite mysko faktsikt.Förvånad

kaisakavat
0

Jaaaa.. så är det - att man med åren liksom växer in i sin egen uppfattning om sig själv som tjock! Och det vore väl ok om man nu ÄR tjock.. eller lite tjock..

Men..

Problemet är ju att man kopplar ihop det med

- Det är dåligt att vara tjock (lite eller mkt) och då måste jag göra nåt åt det för att inte bli dålig hela jag

och

- Man slutar ju aldrig! Man blir aldrig nöjd! En livslång puckad "dans" - i ständig otakt med sig själv!!!

Eller vad??!!! Skrikandes Tungan ute

Ska dee vaara på de häär visé - då faar I då hääm!! - som Skälläftebon sa!

flikkan77
0

Tror den del problem ligger i att man så sällan blir nöjd med sig själv. Jag hittar ofta nått som liksom inte är perfekt. Har till exempel världens dummaste virvel i håret. Fast den syns ju inte så länge man kan ha mössa!

Tycker om vinter i år! Flört

Men i brist på andra fel så kan håret alltid vara fel… eller ögonfärgen… eller tårna.. eller nått annat.Oskyldig

flikkan77
0

Måste skriva lite till!

Kom att tänka på det där med att man är "dålig" om man är tjock, för det måste man väl vara, eller? Ha dålig karaktär och äta fel och motionera för lite. Suck!

Tänk om jag kunde släppa det där. Jag tycker inte att andra är dåliga bara för att de väger för mycket. Det är bara jag som är det. Fy på mig!Skrikandes

kaisakavat
0

flikkan - Bra att du skriver! Och jag tänker lika - inte är det nåt fel på någon annan bara för att de är tjock - bara fel på mig!

* *

Attans - pofiber verkar inte finnas i Livsmedelsverkets lista i Minmat. Skulle ha tänkt på det innan jag gjorde min brödkaka..

Nej, jag struntar i att bokföra den "mackan"..

Ligger alldeles för lågt totalt sett med käket idag. Pust!

kaisakavat
0

Det här är ju svårt!  Förvånad

1500 kcal, 105 protein, 14 kh och 139 g fett.

För lite totalt, för mycket protein, lagom kh; alltså FÖR LITE FETT! Och ändå ansträngde jag mig!!

Hur ska det här gååååååå?? Orkar inte med ett jobbigt projekt som inte går av sig självt. Kan ingen bara flytta in och laga hemgjord bea åt mig och sen mata mig!??? Skrikandes

Det gör kanske inte så mkt om jag ligger halvlågt i tot kcal, eftersom jag är väldigt inaktiv nu. Men det här är för lågt - även nu - för jag tror på min filosofi att maten ska stärka och läka mig!!

Just nu vill jag gråta en skvätt - orkar inte med när det blir svååååårt.Rynkar på näsan

Hur gjorde vi förut - när vi hade tråden Minmatutmaningen?? Det gick ju faktiskt rätt bra! Obestämd

Aniara4
0

Vi kanske ska köra en sån igen? Jag registrerar ju också just nu och försöker klura ut hur jag ska äta. Eller så får vi peppa varann i trådarna! Var kan du få in mer fett? Äter du för magert kött? Kan du peta in lite mer smör nånstans?

kaisakavat
0

Vi kan köra i egna trådar ett tag - och se hur det går. Vi kan ju som sagt hjälpas åt här/där också. Behövs det får vi väl starta om utmaningen! Glad

Var jag kan peta in fett? Jo, jag måste hitta fetare kött.. (idag kyckling - magert) men allt är dyrt just nu.. Letade fet bra korv idag, för det har jag varit sugen på länge nu. Men de innehöll E621 typ allihopa - eller väl mkt kh.

Av någon anledning har jag ingen lust på rent smör. Och varm mat/smält smör känns motbjudande. Ska det gå så måste det vara kallt fett, lägtar efter ovarm bea (till kall fläskkarre eller annat kallt kött) men vill inte ha nån tafflig oljevariant från coop. Tycker inte de är goda heller.

Ett sätt är nog att gå ut hårdare från morgonsidan - frukosten måste bli fetare än den varit på sistone. Det var ett av skälen till att det gick bra där ett tag. Mycket fett mot slutet av dagen - inte bra. Kanske en klick smör i kaffet, förutom gräddskvätten..? Ska prova..

Tror jag måste vara snäll med mig själv i den här processen - inte få spunk om det blir lite halvdåligt resultat just nu. Känner mig sååå trött.

"Riktlinjer":

- Att åtminstone komma över typ 1600 kcal

- Inte minska kh just nu

- Söka/prova metoder att få in fett..

Aniara4
0

Låter bra. Det är nog viktigare att få in fettet än att minska kolhydraterna, och det kan vara svårt att göra båda samtidigt. Som vi redan har konstaterat är det ju inte direkt någon svårartad fetma du lider av!

kaisakavat
0

Snutt på Nordnytt nyss - Vi (Norrbotten) har tydligen haft besök av fans… eh jag menar Viruset idag.

Hon drog sittt vanliga mantra om "hur lyckliga alla utförsäkrade är när de nu äntligen ställs i centrum när myndigheterna frågar dem: Vad kan vi göra för dig?"

Nordnytt kommenterar: "En tredjedel av alla utförsäkrade har INTE anmält sig till AF."

Jag undrar var dessa håller hus - och VARFÖR de inte tar denna… eh…. fantastiska chans??

Det behövde Viruset inte kommentera.

kaisakavat
0

#24 Haha!  Jo, på vissa ställen är den svårartad - enligt mig själv! Men just nu ger jag blanka fanken i det!  Skrattande

Aniara4
0

#25 Myndigheterna frågar inte alls vad de kan göra för dig, de frågar vad du kan göra för dem för att förtjäna dina pengar istället för att bara gå hemma och dra!

kaisakavat
0

#27 Vaa!!?? Påstår du att ministern.. eh.. Viruset fabulerar!!?? Förvånad

kaisakavat
0

Bra start idag..

Vaknade kl 9 utav mig självt, utan särskil svår plåga. Fast utanför fönstren råder snöstorm, så nog kunde man ju ligga kvar ett tag. Klev upp ändå och har intagit halv frukost - jag är jätteduktig och ligger på dubbla mängden fett jmf med protein. Kh glömde jag kolla, hehe.. men tror det kan handla om ett par st.

Av någon anledning verkar smaken på kaffet eller kaffet itself "neutralisera" fettet för mig, så det slinker ner utan större problem. Kaffe är sålunda en bra sak! Äta fett på morgonen verkar inte göra mig lika äckelmätt som om jag äter det senare..

Vore roligt om jag kunde hålla det här..

Första muggen kaffe med lite grädde och smör. Andra muggen kaffe med "bara" lite grädde.

*  *

När det är snöstorm ute, då kan man med gott samvete strunta i det där med att gå ut.. Tänkte att luft får jag ju just nu när jag vädrar och motion får jag ju om en stund när jag tänkte damma en matta och mitt täcke.. Det får räcka!

Fast lite motion - eller egentligen nästan "träning" -  blir det ju även om jag stickar vidare på min nya mössa.. Obestämd

Aniara4
0

Kan du inte ha kokosfett i kaffet? Det tycker jag funkar bra!

[Gitsan]
0

Har just avslutat ett telefonmöte och under tiden vi hade det hade snöstormen tagit sig från Luleå till Sundsvall. Det dröjer nog inte länge förrän vi har den här i Stockholm också… Skönt att kunna sita hemma och jobba idag.

Med tanke på vad ni skrivit om dett med att inte vara nöjd med sig själv så handlar det i grunden av dålig självkänsla. Jag har själv grunnat mycket på det. Ju sämre självkänsla, desto mindre tycker vi att vi är värda i form av lättare vikt, fina kläder etc etc.

Nu måste vi lära oss att inte bry oss i vad andra kan tycka och tänka utan morskt stå för våra handlingar utan ursäkter Cool.

Jag brukar ofta ställa mig frågan varför jag vill gå ner i vikt. Svaret kommer här: då kan jag köpa kläder som jag tycker om istället för leta efter kläder som passar min, nu stora, kropp. Dessutom blir det lättare att orka jogga hela Tjejmilen i höst som är mitt mål.

flikkan77
0

Vi har också snöstorm så Fröken Saluki vägrar lämna gården. Inne bland byggnaderna så blåser det lite mindre men så fort man kommer utanför så känns det som om det är nålar i luften. Usch!

Det är bara åkrar i flera 100-meter runt oss så det blåser rätt rejält när det väl blåser och snön bildar drivor lite överallt. Tur att valpen växer så mycket som hon gör annars hade hon fastnat i drivorna när vi är ute.

Kokosfett i kaffet tycker jag verkar vara en bra idé! .. om man dricker kaffe vill säga. Jag blir helt hyper av kaffe så jag brukar låtabli det. Glad

parsley
0

Här snöar det bara, ingen storm än, och inte mer än klass 1 varning. Men jag fryser så jag har tagit på mig mina bästa pulsvärmare. Det är ett par strumpskaft som min mormor stickat och även spunnit garnet till. Skaften är stenhårt stickade. Så tunna stickor finns numera bara på loppis. Den sorten brukar stå tillsammans med andra tunna stickor i en kruka. Garnet är vackert grågult. Provade att räkna maskorna men fick dem bara till 64, tycker det låter lite. Jag stickar med 64 maskor på stickor 2.5.

Fick hem en bärbar ASUS igår. Manglade tvätt istället för att montera den. Vuxenvarning på mig.

Att 1/3 av de utförsäkrade inte går till AF låter som dagens intressantaste nyhet.

Självkänslan sitter inte i vikten. Den sitter någon annanstans. Visserligen kan människor som är feta bli uselt behandlade och sådant sätter naturligtvis sina spår, men ingen blir lycklig bara för att den är smal. Varför hatar vi våra kroppar så mycket? Inte jag förstås, jag hatar mig själv istället (eller hatade, det är bättre nu). Varifrån kommer hatet, självföraktet, den usla självkänslan? Massmedia? Människorna omkring oss? Projicerar vi vårt självförakt på någon kroppsdel, för att det ska bli lättare att bära? "Jag hatar min mage. Den är för stor i förhållande till mina höfter, fram med måttbandet så ska jag bevisa det."

[Gitsan]
0

Parsley; jag menade inte att självkänslan sitter i vikten (kanske uttryckte mig oklart).

Jag hatar nog inte mig själv, men jag har aldrig känt att jag har dugt, eller heter dugit…
Nåja, jag lekte inte med dockor när jag var liten, jag tyckte om bollspel. Inte OK i slutet av -50 talet. Det sas aldrig rent ut men blickarna från min mamma och mina grannflickor sa desto mer.
Min syster var söt och fick höra det. Jag kompenserade med att vara duktigt i skolan (hon är dyslektiker).

När jag nu tänker efter så finns det massor av saker som framför allt min mamma sa som har etsas sig fast även om jag varit omedveten om det länge, "vad ska grannarna tycka", "en dag kommer du att förstå med då är det för sent", "du blir nog aldrig gidft" etc etc

Inte konstigt kanske at jag har/har haft fibromylagi och att jag gått in i väggen vid 2 tillfällen!

Allt jag gör nu gör jag för mig själv oavsett vad andra tycker. Jag försöker säga snälla saker till mig själv och jag unnar mig att må bra.

Min nuvarande man är ett stort stöd. Min förste man gifte jag mig med när jag var 20 år och 5 månader senare föddes vår son. Nu förstår jag att det äktenskapet var ett bevis på att jag visst "blev gift". Tyvärr hade mina mamma avlidit några år tidigare, så jag kunde inte visa henne att hon hade fel. Även om inte just det äktenskapet var det rätta…

kaisakavat
0

Hej alla!

Aniara4 - Kokosfett ger mig halsbränna och illamående.. så njae tack! Smör är bättre.

Gitsan - Jag tror också det handlar om självkänsla, men det är ju ändå helt vrickat att hålla på och föra krig mot sig själv på det här sättet.

Det du, parsley skriver i sista stycket här ovan - det berör mig. Jag tror också att det egentligen handlar om annat (ev självförakt), men att det ju är kulturellt och kvinnligt "lovligt" ja, nästan ett "krav" Förvånad - att man ska vara kritisk till sin egen kropp, att rikta det dit.  Oron, missnöjet med vad det vara må.. Ett sätt att kanalisera. Varför är det det vi "väljer"??

Jag hatar inte mig själv - jag gillar faktiskt mig själv i rätt hög grad - även om det förstås finns defekter att leva med/jobba med.. Skrattande

Men - då är det ju desto mer mysko att jag faktiskt aldrig blir nöjd ÄNDÅ!!! Förvånad Eller hur? Obestämd

Eller nöjd.. hm.  menar mer att inte bedriva krig mot sig själv.. inte vara så jädra kritisk! Hur stort problem är det faktumet att jag väger några kilon mer än "rätt BMI"..? Det handlar om

- utseende

- möjlighet att hitta kläder som passar mig

Men i ärlighetens namn: Jag har kläder. Och hittar ibland fler kläder. Och även om jag skulle hitta ännu fler, så har jag ändå inte råd att köpa dem..

Så.. Skrattande

Iris Marion Young, USA, statsvetare och filosof - som jag gillar skarpt - hon skriver om "intersecting voices" och att man utvecklar ett "dubbelt medvetande" om sig själv. Detta uppstår åtminstone delvis när ens egen uppfattning om sig själv misstämmer med de signaler man får utifrån.. ofta redan tidigt i livet. Detta är ju på sätt och vis psykologi, men hon skriver utifrån "grupprelationer", t ex minoritets/olikhetsförtryck.. e t c.. Måste nog uppdatera mig, för jag tror att det vi/jag gör är ett "kvinnligt" fenomen. Herrar hanterar sina "problem" annorlunda.. tror jag.. Om jag nu får generalisera liiiiiite..

* *

Shit - Borde ha ätit för länge sen!!!!! Förvånad

kaisakavat
0

Gitsan - Ja, du får mig att tänka på..

Jag duger egentligen nästan ganska bra åt mig själv - Problemet är att jag inte duger "åt andra" - nås av signaler som säger att jag inte duger!

Viktig skillnad.. Glad

Tyvärr är nära släktingar ofta SPÖKEN när det kommer till detta. Så även i mitt fall.

alma98
0

36 !!!! 36 Inlägg och en helt ny tråd Skrattande se där vad jag missar bara för att jag gick på jobbet,

Ni disskuterar så intressanta saker hela tiden att jag inte vet var jag ska börja - men våra kroppar visst är det intressant- jag är som många av er oxå aldrig nöjd med mitt utsende även fast jag alltid hållt huvudet högt och tillhört en släkt där vi alla sett ut som italienska maffia mammor hela högen. Frågar vi den manliga delen av släkten så verkar inte den här "skammen" över vikten och kroppen finnas utan då mer en acceptans över hur de ser ut eller väger. Männen i vår släkt pratar dessutom om mat i ord som gott, godare, godast :-) istället för oss kvinnor som lätt faller in i - Jag borde väll inte men………..

Intressant det där tycker jag Flört

Kaisa -  kan det vara för dig som för mig att när fett intaget blir för lågt så slår kroppen i från med orkeslöshet odyl. Min man brukar numer hojta till när  han ser att jag inte orkar upp för trappen på en gång utan måste vila. Om jag då äter mer under några dagar så rätar det till sig. tyvärr märker jag inte själv när jag börjar slarva.

Istället för kokosfett kan du ha smör i kaffet?

alma98
0

sen på tal om kvinnor och skuld och skam kring mat

Flört

…. så ska jag just nu försöka få fram en cheese cake kaka…. på nötbotten och cream cheese och vanilj och hallon och kardemumma och ….Skrattande

kaisakavat
0

alma98 - Låter smarrigt med cheese cake.. *slurp*

Det du beskriver om hur kvinnorna resp. karlarna i familjen verkar se olika på anlagen..

Tror nog att killar också vill vara fina, liksom vi vill. Däremot har jag funderat över just det där med acceptans. Killar verkar acceptera läget bättre, eller pratar i alla fall inte om saken.

Men pratandet om saken kanske gör att man tänker mer på det - vi kvinnor alltså.. en rundgång. Vad vet jag.. Tungan ute

Fokuset på kvinnokroppen är dock oerhört mycket större överallt i samhället.. och ner till det mest privata sammanhang. På något sätt påverkar det, men jag vet inte hur…

kaisakavat
0

alma98 - Glömde!

Jodå, jag måste äta ordentligt för att inte kollapsa. Det fick jag bittert erfara för drygt ett år sen, när jag upptäckte att jag åt alldeles för lite och det tog månader att äta mig i form igen.

Betvivlar dock att min nuvarande svacka har med för lite mat/fett att göra. Så lite har jag inte ätit. Men jag har en sorts utmattningssjukdom som är mycket besvärlig och som i stort sett påverkar hela min kropp. Olika sorters trötthet och smärta/värk att dras med hela tiden.. Graden av sjukdomspåverkan går i vågor.

Gäller att skapa de bästa förutsättningarna! Tungan ute

* *

Nu ska jag göra fläskfärsbiffar och i dem ska jag bland annat ha fläskfärs.. och en salsicca skuren i små små bitar, ägg kryddor, med mera.. lite pofiber och endel vatten för att göra dem mindre seg-torra.

För jag börjar vara hungrig.

Mitt registrerade intag idag ser lovande ut jämfört med igår.. Redan samma totalkcal fast jag har en hel måltid kvar att äta. Skrattande

flikkan77
0

Funderade lite på det där med färsbiffar. Jag har ju lärt mig att tycka om köttbullar, men det går bara när de är nystekta. Har de stått i kylskåp och man sen värmer dem i micron så blir de så konstigt sega att jag inte klarar av att äta dem.

Finns det nått sätt att hålla köttbullar godare längre? Nått sånt där litet husmorstips som jag inte vet om liksom. Kanske ha mycket ägg i smeten eller vad som helst. Oskyldig

kaisakavat
0

flikkan - Hur gör du dem?

Jag gjorde en smet nu, på 400 g fläskfärs där jag satte i två msk pofiber och kanske 1,5 dl vätska, lök ett ägg och kryddor. (hackade även i en salsicca, men det var ett tillfälligt äventyr som för övrigt var en mycket god idé)

De är inte torra, och kommr inte vara torra imorgon heller,  jag lovar. Men allt är relativt och personligt hur man uppfattar smak och konsistens..

* *

Biffarna är suveräna. Stekte dem på spisen, efter"kokade" upp dem i micron för att de ska vara genomstekta. Wokade rödkål och purjo i stekpannan som ännu var varm, strödde över lite salt och peppar, samt en skvätt balsamvinäger, allt hopkokades en halvmin.

Kålwoket utbrett på tallriken, biffar ovanpå - Supersmarrigt!!!!

* *

Jag är uppe i 1800 kcal, 77 protein, 155 fett och 18 kh!

Perfekt!! Skrattande

alma98
0

Varför använder ni pofiber? och vad är det egentligen? har inte riktigt kommit på vars jag ska använda det Glad ang köttbullar kör dem dirkekt i ugn så slipper ni att de blir torra även efteråt när man har fryst dem. bara grädde köttfärs kryddor och nån droppe fond *mums* Tungan ute

Kaisa! när det gäller utmattningssjukdommar så känner jag för dig till 100% tack och lov så har jag sakta sakta börjat återhämta mig, mycket tackvare vad som verkar läkarvärldens bästa st läkare.

Vilka mejeri varor försöker ni undvika? jag har ost kraving som är otroliga … kan vakna på nätterna och vill ha OST!  och det är inte pga nån bris utan bara begär Oskyldig

PiteCarina
0

Vad bra att du startade en ny tråd! Jag har varit in och läst i den förra, men inte orkat skriva något. Praktiken har tagit så mycket kraft, men nu blir det förhoppningsvis lugnare.

Fast det är lite tveeggat. Vill ju också att det ska finnas mycket att göra, för då ökar mina chanser att anställas.

Lycka till med maten!

kaisakavat
0

alma98 - Pofiber är potatisfibrer - står på hyllan för glutenfritt och specialprodukter - som är "avtvättade" det mesta av all stärkelse, så kh-halten är ganska låg (12 g per 100 g). En halv dl pofiber väger 9-10 gram, så även om man tar den mängden i en smet, så blir det typ nästan ingenting per portion av det man nu gör..

Jag använder det på två sätt

- I kött- fläskfärssmet, istället för ströbröd e dyl, för det håller kvar vätska i smeten när man steker och biffarna/köttbullarna blir saftigare/mörare i konstistensen.

- I mitt bröd som jag gräddar i stekpanna på spisen på mkt låg värme under lock. Brödet varierar jag mellan fikavariant (choklad eller t ex pepparkakskrydda) eller brödkryddor och en nypa salt för ostmackor.

* *

Om mejeri..

Jag undviker de magra alternativen, samt håller nere totalmängden. Ost är ju mumsigt för det mesta - väljer de fetare.

Carina - Hej.. bra att du visar dig, så man vet att du lever! Sköt om dig!

alma98
0

Ahhh nu förstår jag varför jag inte hittat dem tidigare Glad, bröd har jag undvikit för jag tror att det kan trigga överätarmonstret i mig. Säger hon som just nu sitter med en skål grädde, kokos, kanel och mumsar helt utan anldening egentligen mätt och belåten Skrikandesmen det fanns ju i kylen …. det HÄR är min akilles häl….att sluta äta och nöja mig…..

Branneli
0

Hallå…knack knack Glad…..här är ni..

Jag tyckte att det var "lugnt i la´gårn"……massor att läsa….

Nu har jag grus i ögonen, görtrött Förvånad…poppar in i mörrn…

Sweet dreams på er Flört

kaisakavat
0

Branneli - LOL - ses imorrn!! Sov gott!Skrattande

parsley
0

Datorn pajade igår kväll. Jag vägrade att felsöka den. Sonen skrek av ilska och somnade av ren tristess före kl 21. Nu har jag hittat felet, någon smågnagare har varit framme och satt tänderna i en sladd och på så vis ordnat en glappkontakt. Felet är fixat med lite tape och nämnda smågnagare ligger stel och välbevarad i frysen i väntan på att snön ska försvinna så han kan få en hederlig begravning. Det finns dock inget samband mellan hans död och glappkontakten.

Har funderat på det här med kroppsförakt och självkänsla, men det har mest varit rundgång i huvudet på mig, pallar inte att skriva något vettigt just nu.

Kaninen är galen i hunden och retar hunden till vansinne genom att hoppa runt i svansen på den, alt hoppa upp på hundens rygg när den ligger ner. De två djuren får vara i olika rum, för hundens skull.

Branneli
0

Parsley…synd om den lille gnagaren & dess matte/husse Gråter.

Skönt att det inte var ett värre fel med datorn….

flikkan77
0

Kaisakavat: Jag brukar nog ta ca 800 gram blandfärs och ha i ca 1 dl grädde och ett eller två ägg och sen kryddor.Minns inte riktigt för jag tror jag gör lite olika från gång till gång och lite beroende på vad som finns i kylskåpet.

Har inte testat att göra med pofiber. Gjorde en gång med fiberhusk i men dem tyckte inte maken om alls.

Parsley: Vad hände med gnagern då? Tycker som Branneli, lite synd om matte/husse.

Har också råkat ut för bett i datorsladden och på nått sätt blev det då nån kortslutning i batteriet så det slutade fungera. Kaninen överlevde dock hela historien och har det fortfarande bra!

(Fast när han är sur på mig av någon anledning så brukar han skutta bort till närmsta sladd och sätta sig. Sen tar han den i munnen och blänger på mig. Givetvis så går jag bort och säger till honom och sen sätter vi oss i soffan och gosar.)

alma98
0

Parsley - det här är min rottis enda leksak som har hållit i mer än 10 min (förutom grannens katt konstigt nog) men hon får inte ta upp den i sängen vilket hon tycker det är skittrist Flört

Nu har jag återigen haft en jobbdag där jag åsidosatt mig själv och framför allt min mat,,,,, skumt det där …. hade min bils tank blinkat rött så hade jag ju stannat och tankat eller hur? men varför struntar jag imig själv?

ALLTSÅ ..NU HADE JAG JU TÄNKT VISA EN SUPERFIN BILD MEN ICKE SA NICKE… HUR GÖR MAN DET?Skrikandes

kaisakavat
0

Hallå alla..

Tittar in och läser - roligt som sjutton att ni skriver!

Jag steg upp i morse, åt en mastodontfrukost på över 800 kcal, med rätt proportioner! Sen satte jag igång dagens plikter.

- Dammsög hela läggan

- Diskade

- Betalade räkningar

samt

- Författat tre viktiga juridiska dokument gällande min kompis skilsmässo- och bodelningsärende.

Det har gått skitbra! Allt på samma dag!! Förvånad Och just nu känns det inte ens som om det var jobbigt!

Men..

Glömde ju ta matpaus - så nu är jag vrålhungrig. Ny portion på väg att slukas - på sisådär en 800 kcal! Tungan ute

flikkan77
0

Oj! Vad du har jobbat idag! Roligt att du orkat göra så mycket och ännu roligare att det ännu inte känns som jobbigt.

Hoppas det känns likadant imorgon.

Jag försöker dricka te just nu men nästan jämt när jag har en tekopp drickfärdig så är det en viss valp som vaknar och ska ut eller vill aktiiverad på nått sätt. Mysko!

Funderar på om hon vaknar av vattenkokaren eller nått för ca 15 minuter efter den kokat så är det full rulle på valpen.

alma98
0

WOW vad du har varit duktig Kaisa! och dessutom pappers arbete, de värsta av allt!

Nyfiken som jag är - vad har du ätit som innefattade 800?

Flikkan - mina vovvar har tidigare varit programerade på micro ljud Glad numer kliver de inte ner från övervåningen och sängen förrän de hör husse öppnar bregott asken! han brukar finta dem med att inte bre mackan och då kliver de inte upp överhuvudtaget Flört

kaisakavat
0

Aha..

Min mage börjar redan vänja sig vid den större matmängden. Inga problem att sätta i sig 160 g färsbiff plus kålwok - allt inglacerat i smör.

GOTT!

Hungern börjar lägga sig.. hehe. Och siffrorna i minmat ser lovande ut. Ostplock senare ikväll blir kronan på verket!

* *

parsley - Stackars den äventyrliga gnagaren.. och stackars de omkring sörjande. Skriva vettigt får du göra percis när du vill, när det går..

flikkan - Nog kan man köra enligt ditt recept. Många kör så.

Jag är emellertid lite kräsen när det gäller köttfärs. Jag står bara inte ut om biffarna/bullarna blir torr/sega och det blir mina om jag gör sådär. Jag är också överkänslig för salt i köttfärsrätter. Får bara inte i mig det om det är för salt.

Jag köpte fiberhusk i höstas och provade. Sen dess står påsen i skåpet och kommer så småningom krypa bort för egen maskin. Tycker det både smakade äckligt-unket och hade en konsistens som att tugga på äggskal. Bläk!!!

Vill nån ha en påse fiberhusk - hämta här! Skrattande

alma98 - Du lägger till bild genom att klicka på knappen under stora skrivrutan, som heter Bläddra.. Sök i din dator efter bilden, välj den, d v s klicka på filen så bildens filnamn hamnar i rutan Bifogad fil, och sen klicka Skicka kommentar.

Lät det konstigt??

Tror du fixar det - ser fram emot bilden!! Skrattande

Branneli
0

Du har haft fullt ös KaisaKavat….

…medans jag har vattnat växter & ansat dem.

Tagit att varmt bad & inpackning i håret….

Fick besök av en vän ,som tog med sin lunch hit (han hade varit på föredags-besök i närheten)

Hämtat posten & slängt sopor….

…& så umgåtts med vänner via datorn….

En lugn dag i mitt liv Glad

Jo, sms;at med sonen …..& beställt klipptid åt honnm…

kaisakavat
0

flikkan77 - Himla rolig valp! Jag vill åxå!!!

alma98 - Min mastodontfrukost:

- två färsbiffar med smör

- lite rå hackad lök

- en bit pofiber/nötbröd med smör och philladelphia

- en hink kaffe med smör och grädde Flört

Det blev hela 10 gram kh, brödet och grädden i kaffe drar iväg medan phillan är lite väl ofet. Borde göra egen färskost av grädde istället.

Men skit samma - det är ju en STOR måltid och jag struntar i kh nu, så länge totalen är under 20 gram!

kaisakavat
0

Tillägger att det förstås tar en stund att få ner hela lasset. MEn det är rätt mysigt att käka frukost i lugn och ro.

flikkan77
0

Alma98: Min Saluki kliver inte ur sängen förrän det är ljust ute. Glömmer jag dra upp rullgardinen när jag klivit ur sängen vid 8 så sover hon tills man väcker henne. Brukar tycka att det är dags för morgonkiss vid 10-tiden, fast är det då dåligt väder är det knappt hon vill gå upp ens då.

Sen äter hon ingen mat alls före klockan 18 på kvällen då börjar hon tugga lite på ben och sen vid 20-tiden så vill hon ha sin mat. Är man nästan 12 så har man sina vanor helt enkelt! Trodde hon skulle bli mer matintresserad när vi skaffade valp igen, men nä… Fröken Saluki gör som hon alltid har gjort.

Kaisakavat: Ska köpa hem pofiber nästan gång jag är i en affär som har och testa göra köttbullar med det i. Hoppas det gör dem mindre sega. Är ju också lite kinkig med mitt kött.

Idag har jag ätit tacos på riktig köttfärs och inte på quorn, så jag lär mig men det går sakta och ibland blir det bakslag.

Har världens bästa valp faktiskt! … fast ibland är hon lite överdrivet mammig. Nu är det dessutom vääääldigt tyst så jag tror hon hittar på bus. Måste gå och kolla.Förvånad

flikkan77
0

En viss valp stod och försökte komma in i hundgodislådan i köket. Glad

Nu jagar hon sin svans och det är dags för kvällsbuset, annars somnar hon inte i kväll. Fast kvällsbusa är roligt!

Så här ser hon ut då! Här med sin älskade ballongvisp som jag ärvt av mormor.Oskyldig

Branneli
0

Vi kanske skulle göra som djuren…äta när kroppen vill Obestämd.

Jag tror vi är för beroende av klockan. Och sen…äter nu, vet aldrig när man får mat nästa gång…

Gött, liiiite till Skäms

..eller…går hungrig en stund till…jag klarar mig…

kaisakavat
0

Dagens siffror: Kcal 1808, protein 78, fett 157, kh 18

Rätt bra igen faktiskt.

* *

Känns lite konstigt i maggen - som om jag är både mätt och hungrig samtidigt. Skumt.

Sedan ett antal dagar får jag en sprängmättkänsla när jag dricker vatten - även om jag inte är mätt innan. Det gör faktiskt ont, bara efter typ ett halvt stort glas. Har funderat lite ifall min mage blitt påverkad av all stress.. Känns faktiskt lite som för hundra år sen när jag hade magsår.

Det lär gå över hursomhelst, bara jag är snäll med lilla mej.

flikkan77
0

Branneli: Ja, min Fröken Saluki har verkligen fattat det där med att hon aldrig kommer att bli utan mat så hon äter enbart när och om hon vill. Det är ju nått att ta efter faktiskt.

Egentligen är man ju lite fånig och äter för mycket och ibland kanske för ofta. Vi kan ju trots allt bestämma helt själva när vi vill laga mat och inte. Ändå slänger i alla fall jag en blick på klockan och funderar ibland på om det är dags att äta eller inte, istället för att bara känna efter om jag är mätt eller hungrig.

Kaisakavat: Konstigt att din mage reagerar så på vatten. Låter inte ett dugg skönt!

alma98
0

Kaisa - är det nån skillnad mellan om du dricker varmt eller kallt vatten? prova med silverte, det är ju inte ovanligt att matstrupen får lite kramp när man dricker vatten i stora klunkar.

I dag är det minus 25 grader…… fanns inte en hund i hemmet som visade sig. När det var dags att åka till dagmatte så gick alla tre och gömde sig! Obestämd så efter att ha lindat in den lilla i en tröja, de två stora labbarna i varsin filt i baksätet så kunde princessorna tänka sig att fara iväg…. undrar om jag skämmer bort dem?  OCH idag ska jag minsan äta lunch! peppad som jag är er alla Glad

nenna31
0

Tittar in och skickar massor med varma pepp-och stöttkramar ….läser tråden men kommenterar inte ofta… :)

Skriver ju mest i min blogg…men är här inne och läser nästan varje dag….

Ha det gott alla…

nenna31

[Gitsan]
0

Branneli; jag försöker göra just det, äta när kroppen vill. Inte alltid det fungerar praktiskt, men ambitionen finns Skrattande

När det gäller färsbiffar så brukar jag köpa vanlig nötfärs och blanda med äggulor, vispgrädde, ädelost och stekt bacon.
Sedan tar jag med mig ett par som lunchlåda till jobbet och äter dem kalla med några matskedar majonnäs.

parsley
0

Vad silverte faktiskt är råder det delade meningar om. Varmt vatten eller varmt vatten med grädde i. Jag vet bara två personer som dricker varmt vatten, det är jag och en av mina fastrar. Vi kallar det silverte, men det finns de som säger att silverte består av varmt vatten och grädde.

Testa rumstempererat vatten, Kaisa och se om det hjälper. Man kan få kramp om man dricker snabbt och kallt.

Jag har fått ordning på kolsyremaskinen och vant mig vid Treo-smaken på vattnet. Det blev bättre med citron i.

Jag äger numera en bärbar dator, men ännu ingen router. Den är bara beställd. Snart, snart så kommer jag att slippa dela dator med son. Det känns tillfredsställande, både för honom och mig.

Köpte en liten ASUS, det är väl den som är billigast? Eller det är ingen idé att betala för sådant man inte använder. Open Office finns gratis på nätet om man vill ha kalkyl- och ordbehandling och det finns gott om gratis Anti-Virus. Den medelålders mannen som var före mig i affären resonerade precis tvärtom. "Det är lika bra att kosta på sig, så man får bra grejor" Dator för 8.000 kr, Officepaket för en tusenlapp och en läsare för CD-romskivor för en tusenlapp. Jag kan däremot tänka mig att betala lite extra för tangentbord och mus med bra ergonomi.

kaisakavat
0

Fasen vad de envisas med att slänga in räkningar genom hålet i dörren… Skrikandes

* *

Det är inte tempen på vattnet som är problemet, dricker ofta rumsvarmt vatten, eftersom jag brukar hälla upp i tillbringare på f m och sen ta från den. Tror inte heller att det är just "vattnet" som är grejjen, utan att magen fylls snabbare när man dricker jmf med när man äter.. Det vill inte min mage.

Och känslan uppstår inte i strupen, utan väldigt mycket i magen. Jag gör inte annorlunda nu jmf med när det inte gjorde ont och ändå får jag bara ner ett halvt glas.

* *

parsley - Men alltså - man ska välan inte betala när man inte behööööver.. Oskyldig ..sa hon som har avtal med Bredbandsbolaget, inklusive deras virusskydd, antispy, m m..

Jag gillar när det är bekvämt, för även om jag vet att det finns gratisprogram och andra sätt att rensa datorn (som jag också använder) så uppdateras nu skyddet via Bb hela tiden, utan att jag behöver tänka - bekvämt alltså. För jag är så virrig. Det har fungerat fullkomligt fläckfritt hela tiden.

Tömmer formaterar och installerar om min dator när den blir mysko-slö. Nån gång per år eller så. Då är sonen behjälplig - gratis support - och vill jag gör han hela jobbet. Fast det är ju rätt kul att lära sig själv, vara med och ställa korkade frågor. Sist tyckte jag att jag hade lite koll faktiskt.. hehe. *yeah right Cool*

Jag ska ju åxå ha en laptop framöver, men planerar att köpa den i USA när jag är där. Om det inte dröjer för länge. Officepaketet har jag.. hrmfrrrr…

Har inte microsoft surrat om att de ska släppa Office fritt snart!?? har för mig det.. Isåfall är det ju hysteriskt onödigt att betala för det.

Aniara4
0

Jag kör med Open Office, AVG och sunt förnuft, och det brukar funka det med!

kaisakavat
0

Aniara4 - Förlåt en novis, men vad är Open Office??

Sunt förnuft frågar jag inte om - det låter svårt! Flört

Aniara4
0

Open Office är ungefär som office-paketet fast gratis. I ordbehandlingsprogrammet kan man t.ex. välja att spara i Word-format (bra att komma ihåg att göra innan man mailar ett dokument till någon annan!), och det finns även kalkyl som är kompatibelt med Excel (har dock inte testat så ingående) och nåt ritprogram. Man kan dessutom göra pdf med en enkel knapptryckning. Någon enstaka gång har det uppstått översättningsproblem när mina kursare eller föreningskollegor och jag mailat dokument kors och tvärs, men då handlar det oftast om formateringsdetaljer.

Gratis är gott!

Men fråga mig inte om detaljerna, för jag övertog sambons gamla dator och då fanns det bara här…

kaisakavat
0

Som "gammal" adm.ass/sekreterare är jag ruskigt kräsen när det gäller skrivprogram. En gång i tiden var jag djupt förälskad i Word Perfect, som var fullständigt överlägset Word (Office) i många år. Sen hann Word typ "ikapp" och nu vet jag inte ens om WP existerar längre. Men troligen.. och dyrt.

Kommer fortfarande inte riktigt överens med Word när det gäller vissa funktioner. T ex lever ju det j-a programmet sitt eget liv när det gäller punktuppställningar.. grrrr.. Får det för sig att det ska göra automatiska listor åt mig, då blir jag mordisk!! Programmet ska f-n inte störa mig i mitt skrivarbete. Det ska LYDA!!!

Det händer ofta att jag blir mordisk när jag skriver.. och Word får för sig nåt..  Tungan ute Måste titta närmare på det där så jag får problemet ur världen.. hehe..

* *

Var på väg ner på stan för att spana efter svarta jeans.. men råkade titta på utetermometern.. minus 25! Näääääeeeee…

Efva
0

Ååh…. Word Perfect. Det var tider det! Håller med om att Word gärna vill bestämma hur man ska ha det. Och jag är sällan överens med programmet. Tycker förresten att hela senaste Officeversionen är pest. Många bra funktioner i Excel är svåra att hitta och ibland börjar den räkna efter egna formler och inte som man själv har lagt in. Mysko.

Med det sagt - det var bättre förr…Flört

kaisakavat
0

Det var inte alls bättre förr - det är värre nu! Flört

(knyckt av maxiq)

LatMask
0

Hallå, kaisakavat, jag har inte varit inne hos dig på länge, men nu måste jag hoppa in, när ni pratar om OpenOffice!

Jag är rätt förtjust i OpenOffice, har det på min dator hemma och använder både "Word" och "Excel". Bägge funkar helt OK. Det tog ungefär en halvtimme att ladda ner programmet från hemsidan.

Och jag håller med dig om känslan för Word - programmet ska LYDA och inte ha egna idéer!

parsley
0

Maxiq är en fantastisk människa. Varför är inte han med i den här tråden? Intelligent är han också Max-IQ.

Open Office är lite struligt när man ska skriva tipspromenadfrågor med 1. x. 2, men med tanke på priset, så.

Du kan inte gå fram på stan och kolla på kläder när det är -25 grader. För att klara kylan måste du bylta på dig så mycket att du får värmeslag så fort du kommer in i en affär och då blir man ändå inte på köphumör.

kaisakavat
0

parsley - Haha.. PRECIS min tanke! Och ditt exempel parsey med 1. x. 2. är ju skitbra. Skit-Word!! Skrikandes

LatMask - Ja de ska bara lyda.  Basta!!  Flört

* *

Jag är för övrigt väldigt hungrig - så nu ska det ätas.

Ligger på min LCHF-minimivikt - 70 blankt.. Tänk om det kunde krypa under 70 - då skulle jag vara paralyserad av nöjdhet i jättemånga månader! Säkert två!

Fast nej, nu blev det fel igen - jag skulle ju inte bry mig om min vikt! Tungan ute

kaisakavat
0

Blev sugen på broccoli-svampwok och satte igång. Sen i med hackad lök och vitlök. Sen fann jag mig själv hällandes över allt i en ugnsform, rivandes några ostkanter samt vispandes ihop en ägg-färskost-gräddstanning att hälla över. Salt och peppar. Mer riven hårdost över.

Sen slog det mig att jag inte har en susning om vad saker vägde som jag slängde i.  Förvånad

Men strunt samma - jag registrerar allt annat och gratängen får bli en "bonus".

kaisakavat
0

Fredagens siffror: kcal 1900, protein 85, kh 19, fett 165

Ser ju fasligt bra ut och jag är lagommätt just nu. Siffrorna är mycket ungefärliga, efter ett försök att "hofta" in broccoligratängen.. Kanske har jag överskattat mängderna lite, men proportionerna är nog rätt så verkliga.

I e-procent: 78 fett 18 protein och 4 kh

Mycket mat.. och bra grejjer, förutom brödet som ger onödigt högt kh. Det är då slut nu, så kanske blir det "automatiskt" lägre imorgon.

Aniara4
0

Låter bra! För mig har det inte alls gått så bra idag, men i morgon är en annan dag!

alma98
0

Vad duktig du är kaisa som anväder min mat - jag blir inte polare med programmet, mycket pga av att man måste väga…. och det hinner/ids jag inte.

Kommer ni ihåg att jag skulle göra cheesecake? tänkte meddela resultatet -

Botten hårt vispad äggvita mandelmjöl och kokos förgräddas

Fyllning - vispgrädde, phillyost, kardemumma, vaniljpulver och hallon och ägg gulor

Resultat - Skrikandes surt lätt kärvt smak och för lite krämighet, den sjönk i hop under tillagning. och eftersom jag inte hade i någon sötning så njääää

En fråga till er alla som har mer vana än mig, hur stoppar ni när ni är mätt? jag vill gärna fortsätta och äta fast jag egentligen är mätt. vad göra??

Aniara4
0

#82 Jag vet inte hur noga kaisakavat är, men jag för min del väger ingenting utan höftar bara. Kött är lätt, det står på förpackningen hur mycket det är, och äter jag halva eller en tredjedel vid en måltid skriver jag det - även om jag kanske inte har delat upp det i exakta delar och den ena måltiden är lite mer och den andra lite mindre. Likadant med annat där jag vet vad en hel förpackning väger, jag uppskattar hur stor del av paketet jag tagit. Vätskor räknar jag 1dl=100g.

Ett tag var jag med i en koststudie, och då vägde jag verkligen allting, och då såg jag att mina uppskattningar stämde rätt bra.

[Gitsan]
0

Alma98; jag försöker äta långsamt, då är det lättare att stoppa i tid.

Branneli
0

Idag är det nybakade -bullar-frosseri Skäms

Njuuuter i fulla drag Tungan ute

parsley
0

http://www.dn.se/opinion/debatt/missvisande-mediebilder-om-den-hoga-sjukfranvaron-1.1036240

En statsvetare skriver om sjukförsäkringar på DN Debatt. Det behövs en statsvetare för att det ska bli något vettigt sagt, eller vad tror du Kaisa.

Aniara4
0

Håller med #86! Politikerna vill gärna göra den tolkning som passar deras syften bäst, men faktum är att det nog varken beror på den hemska arbetsmiljön eller att folk har blivit så lata och gnälliga!

kaisakavat
0

Här händer det saker!! Kul!

Själv ägnar jag mig åt att långsamt hämta mig från en helvetesnatt med illamående - som ett tag inte verkade vilja gå över alls.. Huvva. Tur att jag får de här anfallen så sällan numera. Och min misstanke om något magsårsliknande finns kvar. Det gör ONT.

Långsamt på g dock.. tror jag. Tungan ute

* *

alma98 - Minmat är ju ett mkt "enkelt" program och därmed lite oflexibelt. Sen finns det ju brister i Livsmedelsverkets databas åxå.. och endel problem mellan ryggstödet och tangentbordet, så att säga.. Flört

Men jag gillan ändå minmat - tycker att det är ett bra hjälpmedel. Och för det mesta är det rätt skönt att det är enkelt, så slipper min hjärna lära sig alltför många nya saker.. stöööööööööööön.. Tungan ute

Jag höftar inte gärna, för då vet jag inte vart det bär av. Men däremot registrerar jag ju inte alltid, bara i perioder när jag börjar se tecken på att äta för lite.. då MÅSTE jag liksom kolla upp vad jag håller på med. När jag styrt upp det hela så tar jag paus från minmat och våg.

Jag har aldrig haft problemet att jag inte kan sluta äta MAT. OK, med pepparkakor och smågodis förut, ja, men inte med mat och därmed inte med LCHF. Nu har jag det omvända problemet - riskerar att äta för lite. SÅ jag är inte rätt person att råda dig.

Kommer inte på rak arm ihåg hur länge du har LCHFat - men många vittnar om att man med tiden minskar portionerna lite "av sig självt"..

Hoppas du finner knepet! Glad

Branneli - Vad i hela friden!!?? Var tvungen läsa flera gånger för att fatta vad det står.. BULLAR - vad är det??Obestämd Flört

kaisakavat
0

Ja, Björn Jonsson - Hellellujah! Flört

Roligt att det blir artiklar lite här och var om hans forskningsresultat. Visar att det helt enkelt handlar om att långtidssjuka är sjuka längre.. Och inte får hjälp! Det handlar inte om någon sort ny "lathet".

Nähä?? Som en kompis till mig sa: Det där vet vi ju redan!

Och jodå, det gör "VI" - vissa av oss. Men äntligen kommer forskning som säger att vi har rätt - som borde kunna täppa till käften på regeringen (om de förstår vad han skriver och vad det innebär) och de delar av socialdemokratin som haft liknande tolkningar av verkligheten.

Men även på såna besserwissertyckare som Hanne Kjöller, m fl. *ryser*

De har gapat om en trend - "en ny fuskkultur som plötsligt brett ut sig bland vissa svenskar", som enda möjliga förklaring. Jag har aldrig köpt det där, för varför i helskotta skulle det uppstå en fuskkultur mot slutet av 90-talet i ett betydligt mindre generöst system, jmf med årtiondena innan då vi hade VERKLIGT generösa ersättningssystem.

Dessutom så har våra sjuktal minskat DRASTISKT jämfört med dessa tidigare år.. det är bara om man jämför på mycket KORT SIKT, som de gick upp denna period (slutet av 90-talet till typ 2001).

De har fel, fel, fel, fel, fel!!! Tungan ute

På detta ska läggas att sjukförsäkringen går med en jättelik vinst varje år. En kassako för staten.

Statsvetare, hehe.. bra folk, ibland, när de gör sitt jobb "rätt". Skrattande

kaisakavat
0

Inte kul idag - min magge VILL INTE. Bara små portioner, mycket försiktigt.. och ändå mår jag pyton. Rynkar på näsan

Men SKAM DEN SOM GER SIG!!! Här äts det ÄNDÅ! Skrikandes Skrattande

*här skulle det passa med en grönledsen smiley*

kaisakavat
0

Har skött mig utmärkt, men mått f-n hela dan, hela kvällen! Magsyra upp till öronen, våldsamt hugg i mellangärdet och illamående. Till slut gav jag efter för elendet och klämde i mig två piller - en Papaverin mot gallkramper och en Pepcid.

De hjälpte, men det gör fortfarande ont.

Bläk!

Jag har BESTÄMT MIG FÖR att det ska vara bättre imorgon - utan piller! Skrikandes

Siffror: kcal 1815, protein 95, kh 14, fett 154

Aniara4
0

Trist! Hoppas det är bättre i morgon så att du börjar må som du förtjänar, dvs strålande!

kaisakavat
0

Tack! Skrattande

alma98
0

Kämpa på! Glad borde bara bli bättre nu va? Flört kan det vara att du har börjat "sköta" maten igen och att galla och matstrupe protesterar pga fettintaget?

Aniara4
0

Hur mår du idag, kaisakavat? Uppe, påklädd och frukosterad än?

(Själv är jag, eh…. uppe.)

parsley
0

#89 Statsvetare är hederligt och bra folk. Ekonomer kan däremot räkna ut precis vad som helst.

kaisakavat
0

Hej "gänget"! Så kul att träffs! Glad

Jag mår ganska bra hittills idag. Just satt i mig frukost (jo.. Skäms jag sov tillbaka det jag inte sov förra natten..) med fläskfärsröra och broccoli-svamp-ostgratäng. En massa smör..

Det var gott! Och än så länge mår jag inte illa, men har lätt ont. Inatt "var jag tvungen" att ta en omgång piller igen.. så det är inte över än. Ska ner på Apoteket och köpa mer Pepcid e dyl.

alma98 - Tack för påhejning!

Jag brukar ALDIRG regera med magsyra på maten. Aldrig. Så det här är speciellt läge - har med "hotet från FK" att göra. Stressen. Däremot tror jag du har rätt när det gäller gallkramperna - de kommer igång just nu när jag "ökar". Har hänt förr.. Skrattande

Aniara4 - Uppe, frukosterad, men still in pyjamas! Man ska ju inte stressa! Tungan ute Flört

parsley - Ekonomer.. hm.. har en tendens att hitta på precis de hypoterser de behöver för att kunna påstå det de vill påstå.. Liksom en rundgång.

Bl a antar de saker om människors rationalitet och marknaders funktion, som är alldeles för förenklade. Sen när de visar sig ha fel, då är det förstås inte nåt fel på teorierna, utan istället på alla människor som inte passar in i dem.. och då behöver människorna ändra på sig. Flört

Statsvetare.. hm.. min åsikt är att många av dem borde ägna sig åt "viktigare saker".. haha.. de saker jag tycker är viktiga alltså!!

Jag själv borde "skärpa mig, rycka upp mig och börja göra nytta"!!  Slött folk de där statsvetarna! Flört

kaisakavat
0

Streck! Paus! Usch!

Jag vill egentligen inte skriva tråd alls nu..

Saknar flikkan så himla mycket.. men har svårt att riktigt fatta att det har hänt. Att hon är borta.

Det kommer inte blir detsamma utan henne. Gråter

Minnen spelas upp i mitt huvud, som filmsnuttar.. allt eftersom jag kommer åt dem där de ligger i vila någonstans i huvet..

flikkan - Spana efter min katte och hälsa om du ser honom. Skratta med oss och förstås åt oss från din himmel, vi som klantar vidare här nere. Glöm oss inte, snälla!? Vi glömmer aldrig Dig.

Branneli
0

Hon kommer att finnas kvar "här"…….snyft…..

Hon har förgyllt vår livskvalite…gjort ett avstamp i våra liv.

Känns bra att fått vara en liten del av hennes liv, genom detta forum.

Nu "släpper hon loss" i Nangiala & håller lite koll på oss. så vi håller oss på mattan…..

Hon kommer att saknas här Gråter

Aniara4
0

Jag vet vad du menar. Det känns plötsligt väldigt trivialt att sitta och diskutera maträtter och kolhydratgram när något sådant har hänt. Eller respektlöst. Fast vi kan ju inte backa tiden och ändra det som skett genom att strunta i vår hälsa, eller sluta försöka äta bättre.

alma98
0

Men vet vi vad som har hänt? jag håller alla med er -att det kan bli så här,,, är alldelens förstummad, men åter igen vet någon vad som har hänt?

kaisakavat
0

Vi vet inte vad som hänt.. Kanske vi inte heller får veta och det kan isåfall inte hjälpas..

Aniara - du har förstås rätt i att livet måste knata vidare ändå.. och det GÖR det ju..

Jag inventerar i mitt garnförråd - och gör fynd. Och tänker på flikkan.

Jag gick till stan och köpte mat. Och tänkte på flikkan.

Inte hela tiden, men ofta, ofta.

Skrev just en ny tråd - ett recept. Tänkte på flikkan och hur konstigt det kändes, att skriva recept NU. Men hon skulle ha skrattat åt oss, skulle hon inte?? Och kallat oss "knasiga".. och mig skulle hon ha kallat tjattant och retat för att jag inte "äter ordentligt" - som jag tjatat på henne om förut. Och jo, hon skulle ha tyckt att vi ska skriva recept.

Jag tror också hon visste att vi ju gillade att ha henne här hos oss. Hon VET!

Branneli
0

Vi får nog reda på det tids nog….det är så färskt än…..Gråter

Bara hoppas att….jaa…vad man nu ska hoppas….

Lena69
0

Ja, man tänker på Flikkan hela tiden…och plötsligt känns alla andra problem så triviala. Vad spelar mina fem kilo för mycket för roll? Och problemen på jobbet? Istället kramar jag min man och mina barn, och känner hur bra vi har det.

PiteCarina
0

Saknar dig flikkan! Gråter Jag "lärde känna" dig i den här tråden och kom att gilla dig jättemycket. Jag kommer alltid att tänka på dig i samband med filmen "Avatar". Hur du tog dig tid att förklara filmen, då jag var osäker på om den var lämplig för min dotter.

Ja, kaisakavat, hon vet att vi gillade att ha henne här hos oss! Du och flikkan verkade dessutom ha extra starka band mellan varandra, så jag förstår att saknaden är jättestor!

kaisakavat
0

Trådar lite..

Gjorde just en fiskgryta/sås med KRAVtorsk och den här såsen.

Bara slängde ner allt i en traktörpanna, lite vatten och en stor klick smör i botten.. fisken skuren i stora tärningar. Rörde om och efter några minuters puttring - klart!

Disk: En traktörpanna, kockkniven och en sked.

Det är gott med lite mer tomatpuré alternativt färska/krossade tomater. Men jag snålar jag.

Gott är det hursomhelst.

* *

Gick till och från KBTn idag, i snö, snö, snö. Jag gillar snön, men nu får det räcka!! Det var jobbigt och jag är helt slut.

Men lever!

Bara en sån sak!

flikkan - vår söta vän. Vi tänker på Dig!

alma98
0

Tidelipoom - fick just en till bekräftelse på att det här är ganska så jätte bra sätt att leva och äta, jag har stora!! problem med mina tänder och var till tandis igår och min kloka och duktiga tandläkare var mäkta impad över hur bra det såg ut i min mun Skrattandenär jag förklarade att jag åt lchf så menade hon att fler borde tänka så för våra munnar och slemhinnors skull.

I går var det 2 år sen jag slutade röka, men varför vill jag nödvändigtvis "fira" det med godis?? alltså köpe äcklig godis?

Kaisa - gissa vad vi kommer att äta till middag, är dock inte säker på om det var den lilla disken eller det härliga receptet som lockade först Flört men gott ska det bli!

kaisakavat
0

alma98 - Tidelipoom, på dig själv! Glad

Jag är lite off med min tråd nu, men då och då "händer det"..

Roligt att dina tänder mår bra. Det gör mina också! Men köpa godis - HALLÅÅÅ!!!! Skärpning!! Flört

Blev det månne min länk till såsreceptet som inspirerade till middag. Hoopas du tyckte om den. Jag har gjort tre olika rätter av den - på en vecka. Så nu blir det paus och istället annan mat.

Fräste svamp och lök i massor av smör, kryddade med salt peppar och vitlök. Till det stekt fläskkött på längden och på tvären. Tungan ute

* *

Är lite rastlös, men kommer mig inte för att göra nåt. Trött-slö-off.. Men nu tror jag jag aktiverar mig genom att krypa upp i soffan med bok.. Hehe..

kaisakavat
0

Fast först…

Jag regar inte i minmat nu.. tappade helt fokus då jag har tänkt mkt på flikkan och på en massa andra saker som envisas med att hända.

Men jag lagar mat och käkar så fort jag blir det minsta hungrig. Hyvlar/skär smörskivor ur paketet och käkar som chips..

Vande mig rätt snart med smöret, bara det är kallt så går det ner utan problem. Tycker t o m att det är riktigt gott! Valio - yeah!! Cool

kaisakavat
0

Imorgon ska jag visst få svar på blodproverna från häromdagen. Sa Vårdcentralen i alla fall.

Tror det är därför jag känner mig rastlös.. oro.

Branneli
0

Ähmmm, det känns som att allt "stannat"…..våran flikkan, så pass vida ofattbart…men ändå…fast sååå illa…

Jaa, jädrar vad manipulativ människan är mot andra & sej själv……jag är mitt i  "en resa"…öppnar upp mej…ber folk runt omkring mej att vara lite tuff mot mej….jag kan manipulera MASSOR…i slutänden mår jag sämst av det själv…

Tomt är det i detta forum…på de sidor som flikkan fanns….Gråter

kaisakavat
0

Ja, det är ekande tomt på vissa vis. Så många samtalsämnen som liksom faller bort. Det blir inte detsamma utan henne..

Nog hittar vi vår rytm och vår ton igen, snart. Men ändå..

* *

På Facebook fånar vi oss för närvarande genom att byta ut våra profilbilder till kändisporträtt, som vi liknar. Jag har blittt anklagad för att likna Cynthia Nixon - så här är "jag"!  Ibland blir jag rätt ställd själv..  Oskyldig

kaisakavat
0

Fast ni får ju tänka håret mer blont, tänka bort lite botox och två kilo smink och istället placera dit ett vinterblekt naturelle nylle..

Jag är inte heller lika lång, lika smal, lika tjysig eller lika stenrik som henne, men annars så..

Hon är lycklig hon, som får gå omkring och likna mig! Flört

Aniara4
0

Har hon tur så är hon dessutom åtminstone hälften så klok och rolig som du!

kaisakavat
0

Aniara4 - Åååh, nu blev jag glad/rörd. Så gulligt av dig att skriva så! Skäms Glad

Och Kylie Minogue.. du vet..  Jag tycker ju sådär om henne! Skrattande Oskyldig

Aniara4
0

Om jag inte missminner mig så blev jag liknad vid Kylie Minogue vid en tidpunkt då jag (förutom att jag redan var en ganska smal tonåring med kantigt och smalt ansikte med stor mun) varit mycket allvarligt sjuk och inte ätit på flera veckor, och till slut legat en vecka med dropp på sjukhus. Jag minns att jag noterade att det var en väldigt effektiv bantningskur och att t.o.m. mina lår var påtagligt smala när jag slängde dem över sjukhussängkanten.

Jag tror det säger mer om Kylie Minogue än om mig…?

kaisakavat
0

*LOL* Det gör det!! Skrattande

Aniara4
0

Först tyckte jag den där dubbelgångaridén var lite halvtrist, men nu börjar det bli en sån skönt sjuk känsla i feeden när bekantskapskretsen består av Drew Barrymore, Christian Troy, Louise Hoffsten, Lenny Kravitz, Kristian Luuk, Dave Gahan, Ronja Rövardotter, Steve Buscemi, Prins Valiant, Lena Philipsson,  Fredrik Lindström och Cynthia Nixon!

PiteCarina
0

Men oj vad lik du är Cynthia Nixon! Förvånad Måste erkänna att jag först trodde att det var ett kort på dig!

kaisakavat
0

Aniara4 - Av mina fb-polare är det ju bara du som kör. Tråkmånsarna! Din uppräkning låter onekligen inspirerande!! Glad

Carina - Hej.. Fast Nääääee… inte är jag såååå lik. Bara lite.  Skäms

* *

För ca 100 år sen, när jag jobbade på högstadieskola, så fanns det en elev där, som var HYSTERISKT lik Diane Keaton. Första gången hon kom in i mitt kontor (jag var skolassistenten - ni vet, den enda som har koll Cool och nu har jag noll koll) så satt jag bara och stirrade!! Blev tvungen att förklara mig.. hehe.. frågade henne om någon sagt det åt henne förut. Att hon var så lik Keaton. Tjejen hade inte en susning om vem Keaton är! hehe..

Ungdomen, den ungdomen..

alma98
0

Alltså jag är ju hedersmedlem i VVF Cool (våga vägra facebook) men det verkar ju lite kul med kändis lookalike, dock tror jag att min look alike mest påminner om italienska maffia mammor med stooor barm och ännu större rumpor Flört jag kan däremot skryta med en faster som var mer lik jacki onassie än onassie själv och det genom hela livet, hon bodde tämligen ofta gratis på lyxhotell pga missförstånd, de ni,,, har aldrig hänt mig.

Nu har jag kommit hem efter ytterligare en 149km/h dag på jobbet med lite dålig kosthållning och jag har längtat efter FETT ,,, smör, grädde, ost, kokosfett, …..så nu har jag varit en klok en och ätit..

Tack och gonatt och jag håller med branneli och er andra, visst är det på lätt skakiga "ben" som tiden går vidare utan flikkans härliga kommentarer. så TACK Kaisa för att du låter oss surra på!!

kaisakavat
0

alma98 - Inget fel att vara maffia-mama med barm och rumpa.. Önskar ibland jag hade mer barm, rumpa finnes nämligen redan. Skrattande

* *

Uj, vad du verkar jobba på jobbet. 149 knyck - är det så bra det? Trivs du??

Visst är det härligt när man längtar efter rätt sorts mat?! Ofta när jag sitter med vid fikabord, är mitt huvud fullt med drömmar om innehållet i mitt eget kylskåp. Och längtar hem.. Tungan ute

kaisakavat
0

alma98 - Inget fel att vara maffia-mama med barm och rumpa.. Önskar ibland jag hade mer barm, rumpa finnes nämligen redan. Skrattande

* *

Uj, vad du verkar jobba på jobbet. 149 knyck - är det så bra det? Trivs du??

Visst är det härligt när man längtar efter rätt sorts mat?! Ofta när jag sitter med vid fikabord, är mitt huvud fullt med drömmar om innehållet i mitt eget kylskåp. Och längtar hem.. Tungan ute

kaisakavat
0

Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring

och vid lägerelden hörde de hans sång

Och om bettlare och vägmän och om underbara ting

och om sin längtan sjöng han hela natten lång:

"Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången

det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt

Hören, något går och viskar, går och lockar mig och beder:

_Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt!"
_

Jag har lyssnat till de stillsamma böljeslag mot strand

om de vilda havens vila har jag drömt

Och i anden har jag ilat mot de formlösa land,

där det käraste vi kände skall bli glömt.

Till en vild och evig längtan föddes vi av mödrar bleka

ur bekymrens födselvånda steg vårt första jämmerljud.

Slängdes vi på berg och slätter för att tumla om och leka,

och vi lekte älg och lejon, fjäril, tiggare och gud.

Satt jag tyst vid hennes sida, hon, vars hjärta var som mitt,

redde hon med mjuka händer ömt vårt bo,

hörde jag mitt hjärta ropa, det du äger är ej ditt,

och jag fördes bort av anden att få ro.

Det jag älskar, det är bortom och fördolt i dunkelt fjärran

och min rätta väg är hög och underbar.

Och jag lockas mitt i larmet till att bedja inför Herran:

"Tag all jorden bort, jag äga vill vad ingen, ingen har!"

Följ mig, broder, bortom bergen, med de stilla svala floder,

där allt havet somnar långsamt inom bergomkransad bädd.

Någonstädes bortom himlen är mitt hem, har jag min moder,

mitt i guldomstänkta dimmor i en rosenmantel klädd.

Må de svarta salta vatten svalka kinder feberröda,

må vi vara mil från livet innan morgonen är full!

Ej av denna världen var jag och oändlig vedermöda

led jag för min oro, otro, och min heta kärleks skull.

Vid en snäckbesållad havsstrand står en port av rosor tunga,

där i vila multna vraken och de trötta män få ro.

Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga

under valv där evigt unga barn av saligheten bo.

Dan Andersson

kaisakavat
0

För någon vecka sedan upptäckte jag reklamen för Isadoras motordrivna mascara..

Nyss såg jag ännu en ny reklamgrej - för luftvispad foundation!

parsley
0

Tack för Dagens Dan Andersson. Jag är svag för honom.

Har dragit på mig en rejäl förkylning och ligger med feber. En fördel  med feber är att det blir läst. Erik Wijk - Allt det vi här drömma om.

Tagen över det som hänt.

alma98
0

Kaisa- Njäää det här tempot är inte bra, och eftersom jag provat att gå in i väggen inte bara en gång utan två!!så är jag uppmärksam på hur och när och på vilket sätt mitt jobb drar iväg. för att inte tala om maken Obestämd 

För övrigt så har jag ett kanon jobb och faktiskt fått förutsättningar för att lyckas med uppdraget. Tungan utehurra hurra Skrattande Så nu rensar jag i kalendern för fullt för att inte göra samma misstag igen (tänkte prova lite nya Oskyldig)

Kylskåp! mitt nya favvo skåp i hemmet. i dag är det fredag och i min värld brie ost dag ….mums,,,

På tal om onödiga smink grejor, Clinique har en total moisturiser self control adviser,,,,, vet ni vad det är???

En sprej flaska med vatten för ansiktet!!! á 275 kr

parsley
0

# Flickor, flickor. Ibland kan den osminkade sanningen vara att föredra.Kyss

Antalet sjukskrivna har minskat, men är fortfarande för många i världens friskaste land. Förutom detta så har en viss ledarskribent på DN har numera även problem med att det finns för många förtidspensionärer. Tidigare i veckan straffade nämnda dam ut sig fullständigt i debatten om den där gravida folkpartisten.

Har svurit över att Echinaguard inte hjälpte mot min förkylning, men undrar om det inte har kortat ner den i allafall.

Dan Andersson är bäst. Sonen var tvungen att följa med mig på Dan Andersson-afton förra året. Han har fått men för livet.

kaisakavat
0

Nej, inte känner jag någo habegär inför motordriven mascara, luftvispad foundation eller Cliniques vatten..

Men däremot… Gjorde nåt mycket dumt idag. Gick till en musikinstrumentaffär idag och pratade med ägaren om ett pianoflyttsärende. Ett akustiskt flerahundrakilos..

Rååååkade nämna att jag skulle vilja ha ett digitalt, lättpacerat, lättflyttat och sk*tkul, då de ofta har massor av olika funktioner att leka med..

Natruligtvis rååååååkade han ju bara visa mig ett som han hade inne. Kopplade upp mig med hörlurar och sen försvann både jag själv och tiden.

Jag är KÄR!!!!!!!!!!

Jag VILL HAAAAAAA!

Kolla min älskling!

Giv mig 8 500 kronor nån - pleeeeeeze…??????????

alma98
0

Men Kaisa - du som är så duktig på att skriva och tillochmed åt andra! SÖK stipendium fonder osv, ditt eget välmående och musiserande ? vet inte hur det stavas. det är väl anledning nog att söka. Jag vet en hel del fonder som faktiskt ser till den inre hälsan likaväl som den fysiska. Hojta bara till så kan jag rabbla upp en hel del bra ställen. Och ett elpiano vore ju ack så mycket enklare att använda än ett vanligt kan jag tänka mig,

Nu börjar  det snart vara dags att fluffa kudden, har faktiskt gjort ett ytterst planerat avsteg och avnjutit en krämig risotto med mycke ost i och ett glas vin och nu hör jag kudden ropa mitt namn Glad

kaisakavat
0

alma98 - Hoppas du sover gott! Glad Du är i fluffet sedan länge, lilla jag är på väg… Har suttit och sett film med Al Pacino.. Ja, alltså Al Pacino såg inte film med mig, han var med i filmen… Menar jag.. Synd kanske.. haha..

En mycket bra film faktiskt.. The Insider

Tack för dina tankar kring stipendier. En fin idé och jag önskar jag orkade leta.Längtar mycket efter att spela.. och sjunga, vilekt är mitt egentliga "instrument", men ett vanligt piano lever om lite för mycket när man hyr. Därför vore ett digitalt - med volymknapp och möjlighet till att köra med hörlurar - helt underbart. Och lätt.. väger inte många kilon.

Har också tänkt på fonder när det gäller att söka hjälp att få vård, men det känns som en djungel jag inte riktigt förstår mig på.

Ska tänka på saken. Obestämd (tänk, tänk, tänk…)

[Gitsan]
0

Kaisakavat; vi har en synt stående. Den kan man koppla in hörlurar till och jag tror vi har stativ också. En Roland E-16. Ingen i familjen använder den och jag håller ju på att Rensa i Röran.

Vi bor väl lite långt i från varandra och det är kanske svårt att posta, men om vi kunde lösa det på något sätt skulle du kunna få den för en billig penning. Hör av dig i så fall.

alma98
0

Gitsan Var i sverige finns du? vänner till mig kör flyttbilar lite överallt Glad

Kaisa- den djungeln är jag hemma i, så vill du kan jag tämligen enkelt hitta måååånga bra sökvägar. Al Pacino *mums* en av mina favoriter men enligt hans motspelerskor och sk skvallerpress så luktar karln otroligt starkt av vitlök hela tiden… så jag föredrar honom I filmerna heller än i soffan tror jag Flört Själv hade jag 3 labradorer som hjälpte matte att fluffa kudde i natt jätte mysigt! Men attans vad min mage reagerar på risotton!!! (och vinet och ev de där små godisarna som slank ner Foten i munnen)

kaisakavat
0

Gitsan - En synth är inte fy skam när man är helt utan instrument, men min börs är jädrigt platt, det ekar i den. Roland är ju ett kvalitetsmärke också.

alma98 - Tror som du att Al får hålla sig i filmerna. Det räcker bra, han är säkert rent odräglig. Skrattande

Sökvägar - låter förstås väldigt intressant.. Hur då liksom? Obestämd

* *

Idag vrålstrålar solen på oss i den här änden av landet. Kanske är det flikkan som skickat vädret..

Jag ska till biblan och sen träffa kompis för att surra trevligt och hälla i oss kaffe. Det blir bra.

Måste göra nåt åt rufset bara - jag måste sova väldigt "intensivt" om man skådar min "frisyr". Annars är jag rätt nöjd med mitt hår nu igen.

parsley
0

Kolla vad det kostar att skicka med Schenker DB resp bussgods. De har tagit över mycket av pakethanteringen från posten, eftersom de är billigare än Posten på skrymmande gods. Lyckades tyvärr inte ordna några länkar, men det är säkert inga problem med att googla.

[Gitsan]
0

Alma98: vi bor i Järfälla strax norr om Stockholm. Och Kajsa, du behöver inte betala för den då får den om du vill ha den! (måste bara kolla med grabbarna först, men de har ju inte använt den på säkert 4-5 år, så det borde inte vara något problem)

[Gitsan]
0

Har kollat med grabbarna och de tycker det är helt OK. Har hittat pedalen och ställningen, men letar efter adaptern…

Om Almas kompisar kan ta vägen förbi och du vill ha den Kajsakavat så är synten din. Hellre att den kommer till användning än att ta upp plats i klädkammaren.

LatMask
0

För alla Al Pacino-fans måste jag rekommendera "Looking for Richard" från 1996! (Tror aldrig den fick någon svensk titel…)

Det är en slags halv-dokumentär, som handlar om skådespelet "Richard III" och Pacinos fäbless för Shakespeare öht - charm i kvadrat och man kommer lite närmare diverse stora skådisar - det var där jag föll för Kevin Spacey…

kaisakavat
0

Ni är så otroligt snälla med mig!!! Skrattande

Gitsan - Gulliga dej. Naturligtvis vill jag ha den om jag får den.  Blir alldeles rörd.. GladSkäms

Om frakten… Jag har en "ohängd" syster, som bor söder om hufvudstaden - i Huddinge. Ska prata med henne, om huruvida de känner för en liten Järfälla-utflykt.. Vet ju inte när de har tänkt sig nästa tur norrut, men de kan få ombesörja leveransen till mig, hursomhelst..

alma98 - Tänk att du erbjuder fraktassist.. fantastiskt Glad Ska höra med syrran först om inte hon kan hjälpa till här. Annars får vi forska vidare.

parsley - Det där har jag också hört.. Om Posten vs andra bolag. Håller det i minnet, d v s skrivet i tråden…

LatMask - Aha.. Tack för det tipset. Jag gillar Al som skådis - och han är ju enligt skvallret egentligen mer en "teatermänniska" än en filmis, alltså som han själv beskriver det. Så jag ska leta efter den..

Kevin Spacey har gjort endel standard-action, men jag har också blivit överraskad av hans skådespeleri i andra sorters filmer. Begåvad.

kaisakavat
0

Solen vrålstrålar ute och det är väldigt härligt. Har promenerat från mitt förra hem och hit till mitt nuvande, efter att ha varit där och ombesörjt en transport.

* *

Surar över en grejj.. Rynkar på näsan Mitt relativt nya tangentbord, Logitech, dyrt, trådlöst.. tappar tecknen på tangenterna. L är helt borta. Kolon : är helt borta. D ser ut som L och V, M och N är halvt bortnötta.

Har aldrig varit med om att detta har hänt förr. Kan man gnälla fast det gått över ett år..??

Aniara4
0

Klart man kan klaga tycker jag, nog ska man väl kunna se bokstäverna mer än i några månader? Men jag skulle pröva att ringa och höra vad som gäller först, det kan vara så att det är mer besvär än det är värt attt försöka få ett nytt eller vad de nu ska göra åt det. De kanske kan skicka en tekniker med en liten färgburk och en pyttepyttefin pensel som fyller i bokstäverna?

kaisakavat
0

haha.. Funderade själv på det där med pensel och färgburk, men inte fanken lär det sitta kvar..

Jag skriver ju utan att kolla på tangenterna, men nog vill man ju att tecknen ska sitta kvar ändå.. (har ju endel dementa stunder dessutom)..

Ska ringa till försäljningsstället först och höra vad de säger..

parsley
0

Tycker att du ska klaga. Det är så skönt att uppmana andra att klaga. Konsumentköplagen gäller väl i två år. Glad

När jag lärde mig maskinskrivning i skolan var tangenterna övermålade på maskinerna för att vi inte skulle kunna fuska. Ett par tangenter hade bokstäver för att man inte fullständigt skulle tappa orienteringen på tangentbordet. Vi satt i alfabetisk ordning. Killen som satt bakom mig, sparkade på kontorsstolen så den rasade ner i bottenläge. När jag vände mig om för att skälla på honom drog killen framför mig upp pappret ur min skrivmaskin. Vi var tvungna att köpa egna färg- och raderband till skrivmaskinerna, samt eget papper. Min son skriver pekfingervals minst lika snabbt som jag skriver med fingersättning.

Behöver man ens lära sig fingersättningen numera? Förr var det ju bra att kunna eftersom maskinskriverskan (givetvis en hon) ofta skulle skriva efter koncept.

Dessutom har det kommit till nya tangenter, som inte fanns när jag gick i skolan. Fn och Shit. Pga dessa tangenter har jag skämt ut mig på bred front idag.

Kaisa. Du behöver inte veta, kunna, eller minnas allt eller knappt någonting. KiF räcker.

Tycker det här är fascinerande. Du vill ha ett piano och blir erbjuden ett. Någon vet hur man fixar transport som är billigare än posten. Posten, DHL och Bussgods tillhör mina ryggmärgskunskaper på samma sätt som gångertabellen. Andra verkar knappt veta att det existerar alternativ till posten.

kaisakavat
0

parsley - Klart det finns alternativ till posten. Om man är pensionär och därför har gott om tid, så blir det snudd på billigare att flyga ner och hämta grejjer.. hehe..

Fast jag ljög nog lite där. Skäms Glad

Jag skriver så snabbt att folk brukar bli impade. Men så har jag ju ofta motorikknaset att tampas med, då vissa fingrar har en sorts fördröjningseffekt.. det är då jag skriver itne istället för inte, eller lamo istället för lmao och då blir det ingen söt skrattande gubbe på msn..

Ett s k i-landsproblem. Iet på tangentbordet är fortfarande intakt!

Jag har vilat i fem timmar idag efter lunch, d v s legat totalt orörlig i min säng med två täcken över mig. Men vaken trots enorm trötthet. Stresskriket i kroppen har kanske mildrats lite. Mitt akustiska piano står härmed hos mina föräldrar - en sak mindre på göra-listan. Pappa ringde när det hela var klart - och sa: "Nu är det bara du som saknas här."

Jag tycker det var sött sagt, även om jag inte vill bo där.

Nya saker att göra kommer till på listan.. Flämt! Tungan ute

kaisakavat
0

Vispade just ihop lite mascarpone och lite grädde 50/50 och ett gäng frysta blåbär.

Gott!

Innan det åt jag karrekotletter med smörsky.. Det var VÄLDIGT gott!

[Gitsan]
0

Hemma med en förkylning som verkligen vill bryta ut, så jag låter den göra det. Hellre några riktigt risiga dagar än flera veckor som känns att "något är på G" (typiskt för en del med fibro)

Sp skönt att mankan "umgås" så här utan att smittas Skrattande

kaisakavat
0

Jo, det är jättebra att umgås såhär! Om man inte hade internet.. skulle nog känna mig VÄLDIGT isolerad.

Ni är guld värda, internetvänner! Kyss

Förkylningar är blä, förstås. Som tur är går de över. Pyssla om dig riktigt ordentligt!

* *

Jag är helt klubbad idag.. väntar på att vakna. Har väntat ett tag nu. Hehe.. Kaffet biter inte riktigt. Ska slänga i mig ett lass fläskkarré - kanske det gör susen!?

Zzzzzzzzzzz….. *går i sömnen mot köket*

Aniara4
0

Håller med, jag skulle också vara väldigt isolerad utan internet. Orkar nästan aldrig gå ut och träffa folk (förutom de dagar jag jobbar förstås, men det räknas ju inte riktigt även om mina kollegor är trevliga typer), men på Facebook kan man småprata med flera stycken över kaffet!

parsley
0

Internet är på gott och ont. En tidstjuv ibland, oumbärlig ibland.

Jag har varit nere på stan. Kapp-Ahl sålde BH för 99 kr. Hittade en för 49 kr i stället (jag ska alltid vara värst). En sådan där BH som förvandlar en från en B-kupa till en D-kupa. Snacka om att ljuga folk rätt upp i ansiktet. Det är nästan så jag skäms.

Hittade ett par stretchjeans för 79 kr också. Nästan secondhandpris. Paljetterna i längst ner på benen kan jag säkert sprätta bort. Frågan är bara om jag vill ha så tajta jeans. Ser det vulgärt ut?

kaisakavat
0

#149  Vulgärt.. tja, det beror nog på HUR tajta det är.. Tajta är en sak - för små är en annan. Tajt kan vara riktigt snyggt.

Jag tycker det är bra om man ser ut att rymmas i kläderna man har på sig..  Skrattande Typ..

Såg annons för Kappahls BH-rea - längst ner står det att Cream-sortimentet INTE ingår i rean. Jodå, just det - det är creamsortimentet jag är ute efter.

* *

Men tredje visdomstand har börjat bråka och tänker kanske komma upp.. Alternativt bråka utan att komma upp.. Fattar inte hur man kan få visdomständer när man inte är riktigt klok!! Skrikandes

parsley
0

Klart att Kapp-Ahl inte rear cream-sortimentet. Det är ju det folk vill ha. Min bluff-BH hade kostat 200, innan den kom på rea, så det känns som jag fyndat.

kaisakavat
0

Att få en synth är inte fy sskam inte..

I övrigt tycker jag att jag har haft en kollossal massa oflyt på senare tid. När det gäller grejjor.

Just som jag fått undan några punkter från min jobbiga-saker-att-göra-lista, så får min dator spunk.. Att starta den från 0 till att komma ut på internet med fungerande Firefox, tog idag typ 8 minuter. Annars tar det kanske nån minut.

Nu, efter att ha pausat en stund, tar det en evighet innan den utför mina kommandon.. Burken står och "knorrar" d v s jobbar - Med vad fanken då?? Först efter ett bra tag kommer den igång och lyder.

Tycker att jag pysslar om min dator rätt bra.. men nåt är tydligen fel..

Jag ORKAR inte - ORKAR INTE!!! Skrikandes

Fö´låt att jag gnäller… Rynkar på näsan

[Gitsan]
0

Oj kaisakavat, då har du en racerdatpr jämfört med vårt stationära. Nu är det bara äldste sonen som ska spara över sina filer på en extern hårddisk så gubben kan formatera om vårt tröskverk.

Gnäll på! En annan dag är det någon annans tur och då lyssnar/läser du ;)

kaisakavat
0

Har en nästan färdigstickad tröja i väldigt vackra färger.. naturvit, occra, brunmelerat.. som är stickat utifrån ett totalt värdelöst mönster från Allt om Handarbete (deras mönster är OFTA helt värdelösa för övrigt). Har stickat storlek large (gjorde först M, men den blev minimal, så jag ändrade) och den är fortfarande alldeles för liten. Det MÅSTE vara fel i mönstret - har kollat masktäthet tusen gånger.

Hursomhelst..

Att jag är trögtänkt är ingen nyhet. Den nästan-färdiga tröjan har legat och väntat på hopmontering i ett par år.. men det blir inte av för jag vet att jag inte kommer kunna ha den på mig.

Igårkväll slog det mig - out of the blue. Den ska naturligtvis rivas upp och garnet användas till en stor mysig, glesstickad jättevacker sjal. Har länge tänkt att jag vill ha en fin schal.. Kanske gör jag den t o m så fin så den blir "festlig".. hehe.. Garnet är åt det mohairiga hållet, och med fin glans/lyster. Några snygga pärlemorpärlor i olika storlekar och oregelbundet mönster..

Det kommer bli pilligt att repa upp den, mohair tjorvar ihop sig. Men j*vlar att det skall ske!!!!!

kaisakavat
0

Tack för det kära parsley!! Glad *snyft* Skäms

* *

Min dator borde kunna uppföra sig. God kapacitet och formaterad senast i oktober.

Brukar inte behöva göras om förräns efter lääääänge…

[Gitsan]
0

Ja, kaisakavat, har man inte jobb så skaffar man sig ;)

Lycka till med "upprepningen"!

kaisakavat
0

Gitsan - sant… Skrattande

*

Jag bröt dagens tristess och gick till ICA. Pensionärsnöje, hehe.. Fast egentligen var det för att jag måste posta ett brev. Ytterligare en punkt på göralistan avbockad!!

För den som bor i närheten eller vill hålla utkik i sitt eget ICA:

Cheddarost 32 % för 69.90

Nötstek av fransyska för 69.90

En ful grejj såg jag också. De har haft Boxholms gräddost för 80-nånting kr kilot länge (87 tror jag). Nu har de höjt till 94 kronor kilot och märkt upp det med en röd jättestjärna där det står VÅRT PRIS - som om det vore nedsatt istället för upphöjt.

Liknande hände nyss på Coop, då gällde det Mascarpone. Den har kostat 32.90 hur länge som helst. Plötligt var alla burkarna uthällda i en binge med en gulröd jätteskylt: 32.90 - precis som om det var extrapris. Jag blev förstås irriterad/nyfiken och gluttade på datummärkningen. Jodå - de höll på att "gå ut" - vissa var redan "avgångna".

Gillar INTE när de försöker luras!!

* *

Efter ICA slajdade jag in på Hemmakväll.. och plockade 5 filmer för en hunka: Glad

4 x Al Pacino och en femte utan Al Pacino. Bra fördelning på dem tycker jag. Just nu, tills jag är mättad. Oskyldig

Filmen om Rickard den III-uppsättningen fanns inte inne och kön var lång, så jag frågade inte. Får fråga när jag lämnar tillbaka högen om en vecka.

Aniara4
0

Jag gillar inte heller sånt där. I min butik har de tagit för vana att sälja ut köttpaket sista dagen för 20:-, med en stor röd prislapp. Men tittar man lite noggrannare och räknar i huvudet så upptäcker man att kilopriset ofta är endast marginellt lägre än det ordinarie, om ens det!

kaisakavat
0

#158 Ja, ännu ett exempel på sånt där..

* *

Just nu är jag lite pinsamt berörd. Har ju gullat med min dator på alla upptänkliga vis, men problemen försvann inte. Tog så till den absolut sista gullegull-åtgärden som jag kunde komma på - nämligen att ta av skalet på burken och dammsuga.

Det var inte särskilt dammigt, bara lite..

Nu funkar datorn läskigt bra..

Skäms Oskyldig Skäms

kaisakavat
0

Ringde supporten (sonen) och frågade ifall det var möjligt att datorn tillfrisknat som resultat av dammsugningen. Sonen svarade:

"Ja, självklart, den blir ju för varm av dammet! Var glad att den inte har kraschat!"

..hehe.. pinsamt igen. Skäms

Jag ÄR glad att den inte har kraschat! Skrattande

kaisakavat
0

Ni vet det säkert redan - men jag noterar ner det ändå:

Mascarpone, grädde och blåbär går fint ihop.. Har inte upptäckt ett enda problem för mig, när det gäller att äta upp det!  Trots flera "studier"..

Aniara4
0

Usch, jag borde också dammsuga datorn. Sambon dammsög en del av den när han satte in mer minne, men då öppnade han inte hela låddan. Tills vidare har jag löst problemet med hjälp av laptopkudden jag fick i julklapp - innan dess fick jag brännmärken på ena låret som satt i flera dagar… Obestämd

kaisakavat
0

Aniara4 - "Problemet" är ju inte bara att du kan bränna dig ifall datorn är varm, utan att själva datorn kan bränna sig på sig själv.. typ.. Skrattande

Laptopkudde är bra - man ska va snäll med sina lår!

* *

Det går utmärkt att tröstäta philladelphiaost med tesked direkt ur paketet.

Jag fick just brev från min doktor. Jag har inte B12-brist i blodet. Jaha.

Hon skriver att hon remitterar mig till medicinkliniken för "bedömning".

Sen står det inget mer. Jaha. Varför medicinkliniken? Bedömning av vaddå? Obestämd Rynkar på näsan

Orkar inte ringa och fråga..

* *

Är snart färdig med att ogöra tröjan. Omintetgöra tröjan.. Nej, garnet finns ju kvar, så ogöra passar bättre.

Det gick mycket bättre än jag trodde, t o m att pilla upp alla de fästa trådändarna går lätt. Garnet är jättebra.

Tror tröjan är stickad på stickor nr 5. Till schalen tror jag att jag går upp ett par nr.. för den ska junte vara tröjtät.

Respons på det, vänner?? Glad

parsley
0

Den som repar upp en tröja får mer pyssel för pengarna. Jag har hittat en grön ulltröja på secondhand storlek herr XL, Björn Borg, 35 kr. Den ska jag repa upp och sticka om så den passar mig.

Repar man upp ett använt plagg så ska det först nystas, sedan härvas, tvättas, torkas med tyngd i härvan för att räta ut krullet och sedan nystas igen innan det kan stickas. Ett UFO (un-finished object) brukar det räcka att repa upp och nysta om innan man stickar något fungerande av det.

Du gör helt rätt i att repa upp en tröja du inte gillar och du gör helt rätt i att välja grövre stickor till en sjal än en tröja. Med lite tur kanske tröjan räcker till flera sjalar.

Stickbeskrivningar tjänar som inspiration. De är ingen exakt vetenskap. De bästa stickbeskrivningarna gör man själv. En stickbeskrivning bör kontrollräknas. Det räcker inte att kolla så masktätheten stämmer, man bör också kontrollräkna så antalet maskor faktiskt blir rätt mått på det färdiga plagget också.

kaisakavat
0

parsley - Tack, du är en ängel! Precis sån respons jag behövde! Skrattande

Jag är ingen särskilt duktig stickerska. Mina improvisationer brukar bära av åt skogen, så jag brukar få lov att förlita mig på mönster..

Dessutom får jag ont(are) i händer och armar av att sticka.. men jag har ju alla dessa stickgarner.. och får svårt att låta bli.. Tungan ute

Efter schalarna ska jag sticka benvärmare. Hade tänkt sockor, men nu har jag hittat en 4-pack ullsockor/strumpor) på coop, som är smidiga och jättesköna.. för 89 kr, så..

När faktiskt små förhoppningar om att det kan bli två schalar av tröjan. En större trekantig och en raklång sak, modell bred halsduk. Men först den trekantiga.. det ska bli SÅ roligt!!! Ska göra ett hålmöster, men nåt rätt så enkelt, så jag kan småglo på tv och slippa tänka medan jag stickar. Garnet är vackert i sig själv. Glansigt och lite "bubbligt". Glad

God lycka med ditt gröna projekt! Låter för invecklat för mig - men du är ju så mycket duktigare!!

parsley
0

Tycker du inte att hålmönster gör livet värt att leva så testa att sticka den i vanlig rätstickning. Det kan bli nog så effektfullt med ett bra garn och grova stickor. Enklast möjliga beskrivning: Lägg upp 3 m. Öka 1 m i varje sida på varje varv från rätsidan och sticka tills sjalen blivit lagom stor. Sätt gärna någon form av markering på rätsidan så den blir lätt att hålla reda på.

Tackar för berömmet (fast jag vet inte om jag håller med).

Att sticka på rundsticka även om man stickar fram och tillbaka sparar axlarna.

kaisakavat
0

Shit!

Kom just på att jag har MER av tröjgarnet - gjorde ju en rätt lång halsduk av det som blev över.. som jag knappt har använt, trots att den är jättefin. (har många halsdukar..) Den går ju FINEMANG att repa upp JUE så att även det garnet går med i det nya projektet. Då räcker det säkert till två schalar!!!

Hurraaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Skrattande

Sen har jag kommit på närmare hur den trekantiga ska se ut. Enkelt är mitt måtto!! Jag kör rätstickning (gillar mosstickning men jag tror det blir för jobbigt för mina händer och kanske mosstickning inte blir sååå bra när man stickar glest på tjocka nålar..?), men emellanåt en smalare "rand" i slätstickning. Mellan rätsticknings- och slätstickningsfälten "hålvarv".. Allt i fluffigt cremevitt.

Sen, när trekanten är färdig, så ska jag virka en vågig spetskant i det gråbeigemelerade och det occrafärgade. Såg ett par riktigt snygga beskrivningar på såna kanter häromdagen. Får rota rätt på dem igen.

Kanske jag spårar ur ordentligt och broderar en applikation som hamnar bakom ena axeln när man har schalen om sig.. Eller en blomslinga som löper från axel till axel i ett av de släta fälten.. eller.. eller.. eller..

kaisakavat
0

Näe.. mosstickning "behövs" inte - garnet är ju liksom "bubbligt"..

kaisakavat
0

Frid vare över all jorden.

Om mänskorna (t ex jag) har en god vilja (god=obändlig) så skola även mohairhalsdukar kunna falla inför den goda viljans obändlighet.. medelst viss hjälp av mitt  heliga trollspö/svärd (stickhål nr 4)..

Att riva upp halsduken tog lika lång tid som hela tröjjan - det hakade fast i varenda vändning där garnet hade tjorvat ihop sig ordentligt. Efter drygt halva så kom jag på att ett visst "knyck" med stickhål genom föregående varvs maska gjorde susen. Två gånger knyckte jag lite för hårt.. Skäms och säkert 15 gånger drog jag upp garnmaskor med sån stuns att jag dängde knogarna i bordskanten med full sula. Ajj!!

MEN NU ÄR DET GJORT!!!

Bara att börja sticka då!! Skrattande Det är avstressande att sticka.. när det bara är för kuls skull.

Frid vare över all jorden

Mänskorna en god vilja

Frid vare över all jo-or-den

Frid på Jo-or-den

kaisakavat
0

parsley - Du som diktar - kom att tänka på dig när jag läste:

Utropstecken

Bland trötta konstateranden

och gråa parenterser

blir poeten ett brinnande utropstecken

som inte kan punkteras

Berit Gabrielsson

Fotinlägg

Av mina dikter

gör jag värmesulor

som jag i smyg

lägger i dina skor

Känner du inte

att det kittlar

när du går?

Anar du inte

att du har

stjärnor och moln

mellan dina tår?

Berit Gabrielsson

kaisakavat
0

#166 parsley - Missade denna din kommentar förut.. Förvånad

Tänker göra den trekantiga så enligt den metod du föreslår, får se om jag kör någon slätstickning eller inte.. Ändrar mig ofta under arbetets gång.. (velig eller kreativ, det är frågan..?)

Efter ett tag lär ju schalen bli tämligen bred, för jag tänker att den ska få bli rätt stor.. så det blir nog läge för rundsticka.. Bra att du tänkte åt mig där!! Börjar med vanliga så ser jag vilken tjocklek på stickorna jag ska ha.. måste nämligen köpa - har ingen så tjock, tillräckligt lång rundsticka.

Man kan förstås också göra den i två halvor och bara öka åt ena hållet, sen virka en bård till mitten att sy ihop halvorna mot… Obestämd

Usch vad jag hittar på!! Tungan ute Längtar att sätta mig..

Måste ta en stund i horizontalläge först. Sov kanske två-tre timmar inatt och sen - promenad till och från KBT genom oplogat väglag. Det var JOBBIGT! Skrikandes Mötte två äldre efter vägen, den ene ute med vovve, den andra med rullator. Jobbigt för dem - ännu värre än för mig. Obefintlig plogningsverksamhet i denna kommun.

parsley
0

Jag har dubbletter av rundsticka 9 mm, bambu. PM:a din adress om du är intresserad så skickar jag den på posten till dig.

kaisakavat
0

Din sötnos!!

Provstickade just på 8or - det tjockaste jag har - och ser omedelbums att 9or skulle vara ännu bättre!

PMar!! Skrattande

Aniara4
0

Typiskt dig att bara sticka!

kaisakavat
0

#174  Hahaha.. Nu var du ROLIG!  Skrattande

Det gäller för oss alla att dra våra stickor och strån till stacken!

kaisakavat
0

Tjohej!

Ibland klantar man sig på ett lite "sött" sätt.. Skulle göra kaffei pressobryggare, men istället för att hälla i kaffepulver så hällde jag i grädde.

Kanske hade det blitt jättegott.. silvrigt te.

Skulle rädda grädden och hälla över den i muggen som stod bredvid. Missade med hälften så det hamnade på bänken samt över muggens öra.

Jaja..

Fast annars är det nog en hyffsad morgon/förmiddag, tror jag.

Knaprat i mig fläskkarré, cheddarost och kaffe med grädde.

jobi55
0

Ja jag vet att flikkan hade velat att ni ska fortsätta diskutera i tråden…..jag saknar min trollunge så jäkla mycket och kommer att följa henne till sista vilan…nu slipper hon ha ont och får vara med sina älskade djur…..lillhunden har fått nytt hem….

kaisakavat
0

Länk till ischokladrecept från Lauritzon GI Viktkoll..

Branneli
0

Tack jobi55, för att du "hör av dej". Flikkan saknas Gråter…..

Vi får respektera hennes val & glädjas med henne i "nangiala" hos sina älskade djur….

kaisakavat
0

jobi55 - Jag såg inte ditt inlägg förut.. konstigt.

Håller med Branneli - så fint att höra av dig och höra om flikkan. Tack för att du meddelade oss alla förut.

Har tänkt mycket på flikkan, vet att hon hade många, många internetvänner, men ändå hade hon ork att prata med oss alla. Så nära i sitt sätt att kommunicera.

Som om man verkligen kände henne.

Jag har så otroligt många fina minnen från tiden vi har haft tillsammans här och de minnena poppar upp här och där hela tiden.

jobi55
0

Ja hon var bara så underbar i verkligheten oxå en riktig trollunge o jag saknar henne så o lider med O…..men ja hon har fått frid o dansar snart på ängarna …..det som känns så overkligt är att jag sett att hon var inne på sina sajter samma dag som hon avslutade sitt liv här på jorden…kanske ville hon få all info om vad som hänt..eller kanske ville hon säga adjö men inte vågade….det är svar vi aldrig får reda på..men vi kommer alla att träffas i Nangijala..så sant som det är sagt.

alma98
0

jobi55 - kanske en konstig fråga men vet du något om hur hennes djur mår? har själv djur och vet hur de kan sörja. För övrigt tack för att du "hoppar" Flört fram och låter oss prata om henne och det som varit!

jobi55
0

Nej det vet jag inte…vet bara att lilla valpen fått ett nytt hem…och ormarna sköter nog O ….men vad som händer/hänt med kaninen/a det vet jag inte…

Och jag tror att det är bra att hon får leva bland oss…här inne…jag har dock slutat med lchf eftersom det inte funkade för mig men jag känner hennes närvaro här på i fokus så jag fortsätter kolla in sajterna jag var på

Branneli
0

Här…varsågoda !!

Vi ta en fika Flört

Det finns med hallon & mandelmassa & vaniljsås Tungan ute

Flikkan, du får hämta en med….eller du har redan hämtat en ser jag Oskyldig

parsley
0

Har försökt att ta reda på hur man köper biljetter till kollektivtrafiken i göteborgsområdet. Där infördes ett hårt kritiserat nytt system vid årsskiftet. Jag begriper ingenting av det och då är jag ändå en relativt van kollektivresenär. Var köper man biljett? Ska jag köpa ett fem-kort där sonen åker gratis eller ska jag köpa ett vanligt 200-kort med 50 kr i pant som är billigast om sonen inte vill följa med? Ska vi be att få  låna en bil istället och hittar vi isåfall någon parkeringsplats i centrum?

kaisakavat
0

Har mått ganska ok i några dagar nu.. Pysslar på i godan ro.

Men plötsligt idag fick jag en frustrationsattack - för det finns så många bra böcker jag vill läsa, men min hjärna orkar inte ta emot dem.

Övergick till att känna mig ynklig och gråta en stund. Och ensam.

Började tänka på flikkan igen. Blev ännu mer ledsen, men också plötsligt tröstad. Inte för att jag vet, men tänker att hon nog har det bra nu.

Jag har det också bra, på många sätt.

Slut på gråtattacken - istället diskade jag.  Tungan ute

* *

Branneli - Ätbart?? Ser väldigt gott ut!! Tänk, att flikkan var och knyckte en.. haha.. Underbart!! Skrattande

parsley - Låter som ett biljettsystem som skulle skicka mig i säng med hjärtklappning och feber.. Tungan ute

Länstrafikens här har ett universalsystem som alla bussar/bolag/linjer ska vara anslutna till. Sen blippar man i bussen och blippmaskinerna och "debiterar" rätt bolag.. Liksom. Tanken med systemet är jättebra, men ibland blippar maskinerna bort alla resor, helt och hållet.

En gång försvann 23 resor, en annan gång fem, e t c.. När man blippar en gång. Har skickat in mitt kort för "behandling" minst fem gånger..

Har du sökt på kommunens/lokaltrafikens/länstrafikens hemsida? Det har du förstås.. Låter otroligt krångligt.

Hoppas det ordnar sig.

Aniara4
0

#185 När jag var i Göteborg nyligen köpte jag sms-biljetter, det verkade enklast. Övervägde att köpa en dygnsbiljett vilket hade blivit billigast om jag åkt minst tre resor, men istället planerade jag så det bara blev två, och köpte två enkelresor. Kollade upp noga på hemsidan innan jag åkte så jag visste precis vad jag skulle sms:a vart innan jag klev på. Det funkade jättebra, svaret kom direkt - vilket är mer än man kan säga om spårvagnen, så nu väntar jag på svar om jag får taxiresan på resegarantin - men det är en HELT annan historia!!!

kaisakavat
0

Man ska inte klaga.. sägs det.

Just nu är jag så ¤%&="#¤/& att jag håller på att gå i atomer!!!

Datorn fick jag ordning på, genom att dammsuga den och genom att avinstallera Skype.. som min dator av någon anledning inte alls ville umgås med.

Nu har skrivaren "lagt av" - låst sig totalt i ett Error-läge och säger att jag MÅSTE byta bläckpatroner. Den svarta bläckpatronen är det en massa bläck kvar i.. två andra är det lite bläck kvar i och i en är det slut. Förut har det alltid gått att skriva ut text fast det är slut av de andra färgerna, men icke nu.

Har dödat utskriftkön, av- och påinstallerat skrivaren, stängt av - slagit på, dratt ur kablar och satt i dem igen. Men icke!! Samma jävla error blippar upp igen!!

Snart, snart, snart blir det hammaren!!!!!!!!!! Skrikandes Skrikandes Skrikandes

alma98
0

kaisa-har du windows 7 eller explorer 8? de stöter i från skype, tydligen är det fullt krig ute i cyber space pga det här.

Så även med skrivaren, har du bytt nått sytem kan drivrutinerna hoppa ur, har du avinstallerat själva programvaran?  att den varnar för tomma bläckpatroner kan bero på ut torkning, prova att fukta med en tops på själva skrivarhuvudet,

lycka till och slå dig inte på fingrarna med hammaren :-)

kaisakavat
0

Åååååh, tack för lugnande respons.. Jag blir hysterisk när sånt här händer. Det finns ju ingen vettig förklaring till varför. Hade inte gjort NÅNTING som jag inte brukar göra, innan den plötsligt låste sig i det där error-läget.

Är fortfarande låst..

Jag har avistallerat programvaran och installerat igen. Ska prova rengöra manuellt som du säger, men måste hålla mig en bit ifrån en stund till - av säkerhetsskäl..

"Jag hade hammaren beredd under kavajjen.."

Kontakten med datorn finns, men skrivaren utför inte order, går inte att nolla/komma förbi erroret.

Skype verkade inte bara sabba internet.. (jag kör Mozilla Firefox och Windows XP..) utan hela datorn, även fast jag inte var inloggad på Skype ens. Hade ställt in Skype så att det INTE startade automatiskt, men ändå störde det hur mycket som helst.

Aniara4
0

Min skrivare påstår att bläcket är slut om man använder billiga kopie-patroner. Möjligen är det inte bara ren elakhet utan faktiskt så att den inte klarar att läsa av nivåerna i dem.

Mystiska varelser är de ibland hur som helst!

Och tack för påminnelsen om att dammsuga datorn. Ska sätta på sambon på det nån gång när han verkar ha tid! *lat*

alma98
0

Eftersom du kan se att datorn och skrivaren har kontakt så borde det inte ha hänt något fysiskt när du damsög (ett tips när ni damsuger en dator är att sätta en strumpa över röret, på så sätt så suger den inte så hårt och OM olyckan är framme och något lossnar så samlas det i strumpan Flört

Det är bra att du tar en paus, dels för hammaren men oxå för att datorn behöver stå ca en halvtimma för att släppa internminne odyl - Passa på och gå och nalla nått gott från kylen!! Skrattande

Skype kan vara lite opålitlig eftersom det programmet ska fungera på ett sätt som vi bygger andra programm till att INTE fungera, men min erfarenhet att att det funkar bra med mozilla.

Så lycka till och hojta om du behöver mer ideer,,, jag är själv helt och fullt övertygad om att en dator är ett eget levande väsen men tänk på att den funkar som en man!!!! den kan bara göra enkla korta komandon och inte tänka själv Flört

kaisakavat
0

Aniara4 - Du är inne på nåt viktigt där - man ska akta sig för piratpatroner. Det kan eventuellt gå bra, men oftast inte.

Hade en dust med ink.club för ett par år sen.. som redde ut sig, men det var krångligt och blev inte billigt i slutänden.

Har nu originalpatroner i min relativt nya skrivare. En Epson multifunktion..

alma98 - Oj, så du verkar kunna saker. Impad och avunds.. Glad

Själv är jag rätt borta när det gäller sånt här. När jag har gjort de åtgärder som vanligen funkar, men det fortfarande är nåt fel, då blir jag så stressad/störd för att det kan kosta pengar.. och vet inte hur/när jag ska orka fixa det.. behöver ju skrivaren. Rynkar på näsan

Har inte än samlat tillräckligt med positiv kraft för att ta mig an den manuella rengöringen.. men långsamt så! Glad

Tack igen för alla fina tips!

* *

Sen ett bra tag så strular det med min symaskin. Det är ett ENORMT problem för en synörd som jag.

Det går att sy raksöm i mittenposition, men inte mer.. Tråden binder inte, vilket innebär att stygn hoppas över och tråden inte blir spänd nog, så nålen syr av tråden hela tiden..

Vet inte vad jag ska ta mig till där - kan inte leva utan fungerande symaskin, men vet inte om den måste kasseras eller om den går att repa. Gråter

Stans reparatör har haft hand om den, men medan han hade fixat felet som aktuellt då, så hade han fipplat in nya fel istället - som han vägrade kännas vid. Jag känner min symaskin, vi har ett intimt förhållande - så jag VET att de felen inte var där innan.

Så dit lämnar jag den INTE igen!

Jag är sålunda en:

- Synörd utan symaskin

- Boknörd som inte orkar läsa

- Trädgårdsnörd utan trädgård

- KIF-nörd med strulande dator

- Pappershanteringsnörd med skrivar-error

- Pianonörd utan piano

Ynkligt!!! *LOL* Skrattande

[Gitsan]
0

Nåja, den sista punkten löser vi väl snart, hoppas jag (har inte hittat el-adaptern, men den bör inte kosta mycket att köpa). Tyvärr har jag bara en symaskin och den använder jag själv ibland…

Ska snart iväg och titta på en begagnat Crosstrainer ;)

jobi55
0

Kajsa kavat skype och xp funkade inte i min dator alls det låste en massa o jag kom inte in på vissa sidor som tex siba eller dustin …när jag avinstallerade skype funkade allt bra igen…nu kör jag vista o windows 7 o då funkar det kanon …knepigt men så är det

alma98
0

Ha Ha det är lite lustigt det där med vad man är och inte är,

jag benämner mig själv som boknörd men har efter att ha krockat med den berömda väggen inte längre möjlighet eller ork att läsa som tidigare, konstigt nog så köper eller lånar jag böcker nästan i samma mängd som tidigare,

jag är/var oxå överätare och bullbakare av rang som numer inte längre äter för mycket eller bakar men lika fullt så handlar jag hem och planerar för mycket, (onödigt så det förslår)

kläder lika så - vill fortfarnade på att välja de klassiska tälten som bara ska dölja, men där har jag faktiskt börjat en förändring mer färg och form!

Så håll ut Kaisa - tids nog så har du symaskinen tryggt placerad i en vacker trädgård som du har läst om i böcker och ritat upp i din fungerande dator samtidigt som du får skapa vackra musikstycken på pianot! Skrattande

kaisakavat
0

Tack för alla muntra och finurliga kommentarer!  Det värmer.

Gitsan - Ojdå, nej jag ska inte norpa din symaskin - lovar! Glad Hoppas crosstraineraffären blev lyckad..

jobi55 - Tack! Så de e inte bara jag som råkar ut för mystiska problem.. SKönt att veta! Tungan ute

alma98 - Det är svårt att ställa om sig. När jag går till biblan för jag anstränga mig för att inte låna jättemånga böcker..

Så vackert det låter..

"tids nog har du symaskinen tryggt placerad i en vacker trädgård som…"

Du är för söt! Kyss

* *

Jag har lite för mycket månad kvar i slutet av pengarna.. Måste bl a köpa en bläckpatron för att kunna få igång skrivaren. Inget annat verkar gå. Baskat åxå.. och måste handla mat och..

Fast det går nog.

Gjorde LCHF-pizza igår, med bl a rökt skinka. Började må konstigt sent igår kväll och fick små attacker av ångestliknande grejs.

Obehagligt..

En tanke slog mig.. Kollade innehållsförteckningen på skinkan när jag steg upp idag (mindes inte om jag kommit ihåg att göra det innan jag köpte den, ibland glömmer jag) och fick använda strålkastare och förstoringsglas, men mycket riktigt - smakförstärkare E 621!!

Fanken också! Skrikandes

kaisakavat
0

Min skrivare funkar.

Solen skiner.

Mitt hår är bra/snyggt.

Jag har fått blommor men jag vet inte av vem..

Målarna kommer på måndag och spacklar köket.

Tjohooooooooooo!!!!! Skrattande

LatMask
0

Blommor… det är Alla hjärtans dags imorgon… Skrattande!

kaisakavat
0

Jaaa!

Blommorna var från Norge - där är det Mors dag imorgon, samt Alla hjärtans dag.

Tack min söta unge!! Skrattande (misstänkte henne faktiskt..)

[Gitsan]
0

kaisakavat; njuuuuut!

kaisakavat
0

Ja, jag njuter! Förutom att jag är halvdöd i hela kroppen på alla möjliga sätt, så mår jag finemang!  Skrattande

* *

Har gjort flera saker idag. Handlat käk - tungt att bära hem i uppförsbacke, så jag blev helt slut och jätteynklig ett tag.. usch vad jag avskyr att bli sådär. Skrikandes

Men sen ringde jag pappa och gav honom jobb. Han ska få slipa av en liten söt lavoar som min farfar snickat för jättelänge sen och som ingen använder. Den ska den målas vit och bli mitt sängbord. Istället för två små opraktiska..

Har även lagat mat och diskat och när jag ändå var igång så skurade jag av hela köksinredningen. Har sån där elendig med "hylla" ovanpå, där det blir äckeldammfettigt. Skinande blankt nu - rent alltså!

Sen stängde jag av hela min datorutrustning med allehanda till-prylar och trasslade ut det fullkomligt hysteriska kabetrasslet som därtill hörde. Och dammsög noga!

Tjohoooo! Så duktig jag har varit idag.  Tungan ute Skrattande

På sistone har jag kört: orka ingenting alls, eller allt på en gång. Kanske är det inte så bra, men det är roligt när det flyter för en gångs skull.

Nu blir det TV-soffa med kardemumma-grädd-kaffe för resten av kvällen.. Och isvatten! Tungan ute

* *

Imorgon - nya tapeter i köket!! Skrattande Skrattande Skrattande

kaisakavat
0

Känner mig som ett barn på julafton för att det ska bli nya tapeter.

Min lägenhet ÄR ett bomnedslag. Köket tömt på grejjer (stort kök) som sen tillfälligt placerats ut över mina övriga få kvadrat.

Ännu mer motiverad att "skicka bort" mer icke-nödvändigt. För det krävs att jag går igenom ett par skåp.. och tar några fler beslut.  Men det är definitivt på gång, redan vidtalat far med bil+släp.Tungan ute

kaisakavat
0

Igår kollade jag på Project Runway och Tim Gunn sa till en av designertjejerna (ungefär):

"För att din kreativitet ska kunna fungera, så måste du vara trygg i det du gör".

Lägger det på minnet, för det stämmer på mig..

En sak i taget.. visionen glasklar framför blicken. Inte bli störd av osäkerhetsfaktorer eller annat som pockar på uppmärksamhet. Disken undanstökad och annars undanplockat. Om jag inte har uppgiften väl avgränsad och processen klar för mig när jag ska "skapa", så tar det stopp. Jag fungerar inte, kan inte koncentrera mig om saker ligger framme.

Enkelhet.. kreativa utsvävningar kommer igång när grunden är klar.

Jag är ingen prylmänniska, utan mer en "verktygsmänniska".. Mina favoritsaker är symaskin, kockkniv, cykel och dator. Använder dem ju hela tiden. Bort med onödigt krafs.. (varför har man så många köksredskap?) bort med möbler vars funktion är diffus..

Saknar pianot - ett verktyg för att skapa musik och välmående! Glad

Branneli
0

Spännande med "renovering"  …. får man se ett prov på tapeten Obestämd

Kul med lite förändringar, om det bara är så att man flyttar om växternaGlad

kaisakavat
0

Branneli - Jo, det är uppfriskande att fixa till.. ev ändra.

Tapetprov.. Skrattande Jodå.. fast annars är det rätt enkelt.. tänk gråååååååå.. melerad men grå. Tak, inredning m m är vitt (t o m golvet är nästan vitt) förutom mina köksstolar som är gråblå, funderar ibland på att måla dem vita.

Tänker bomba in färger via textilier (gardiner, dukar, stolsdynor..) men grunden ska vara strikt och passa till ALLT.

Hyreslägenhet.. värden bestämmer vad man får välja bland. Har inte råd att bekosta det själv.. men det kommer att bli bra.Skrattande Skrattande Skrattande

* *

Solen vrål-strålar ute - tror jag ger mig ut en tur.. Ska ba invänta målar´n.

Branneli
0

Det är lättare att byta färger med krukor/tavlor/mattor/dukar…..

Till och med byta knoppar på köksskåpen kan piffa tillet rejält Tungan ute

Åh, vilken inspiration du delar med dig…..

Men först ska jag tömma koppen med the & läsa en stund….sen ska jag nog ta en runda i huset & se vad jag kan piffa till…hehe…

kaisakavat
0

Stod just och glodde på skåphandtagen i köket.. Fula som stryk! Förvånad Flört

Viktigt med tekopp och läsning.. Låt inspirationen gro lite innan du gör rycket!

Branneli
0

Köksknoppar finns en hel uppsjö utav…fina, fula, läckra…..Tungan ute

Fylla på teköppen då…..

Lisabet
0

Dottern har köpt ett liten villa från 40-talet, att bo i medan vi bygger deras "dröm"-hus. Eftersom det ska vara ett temporärt boende, så ska den göras vid så lite som möjligt. Men en del behöver faktiskt göras, t ex ta bort heltäckningsmatta och måla väggarna med sjögrästapet i vardagsrummet.

Tillträde vilken dag som helst, Då ska vi mäta huset, och jag ska provmåla.

Det är så spännande!

kaisakavat
0

Ingen målare än så länge.. men grejjorna är inställda i trapphuset. Pillade på tapetrullarna - det blir bra det där!

* *

Branneli - Här är själva köksinredningen skitful, tror inte det är lönt med nya handtag, trots allt fint som finns. Den är av den skrotigaste kvaliteten man kan hitta, med vit "plastfilm" utanpå dålig spånskiva/masonit.. den vita plastfilmen ramlar lös i alla kanter och är svår att torka ren för den är liksom knottrig..

Hyresvärden/fastighetsskötaren klagar att de måste hålla på och laga hela tiden..  Eeeehh… nähä?! Obestämd Flört

Lisabet - Det där låter ju hur kul som helst.. Både renovering och nybygge.

Heltäckningsmatta - urk. Tungan ute

Förstår att det är spännande.

kaisakavat
0

Målaren spacklar så det visslar om det..

Jag gick ut i solen och hips vips så har jag en "date"!!! Ikväll.  Tyst

Så det kan bli.. Förvånad

Efva
0

Åh va kul med renovering! Det gör så himla mycket att få lite fräscht. Blir nästan sugen att sätta igång med projekt "hall". Har mörkbrun bröstpanel i en långsmal hall som är mörk och tråkig. Hmmm…. Tål att tänkas på!

Och date!!!!! Va??? Nu måste du berätta mera…. Det är väl inte Johnny Depp? Flört

kaisakavat
0

Efva.. Panel kan ju bli jättesnygg om man målar den! Go for it!!

Näe, det är inte Johnny. Tur är väl det, jag skulle tuppa av och falla och slå mig.. Och Johnny skulle säkert inte palla att vara med mig heller, för den delen.

"Daten" verkar intressant.. fast egentligen har jag ingen aning. Vi ska gå på kulturföreningsmöte ihop och lyssna på en författare. Glad

Efva
0

Spännande! Det är ju kul att göra nåt kulturellt på en date, och inte bara fika/äta/partaja. Have fun! Kyss  (och så tar jag hand om Depp under tiden…)

Angående eventuell målning så har jag en mängd förslag att välja på. Bor i kedjehus, så jag har varit in i flera hallar som är lika min, och alla lika snygga. Vitt, ljusgrått, grönt i olika ljusare nyanser, vitlaserat m m. Det gäller bara att bestämma sig för en färg….

jobi55
0

Ursäkta Kk att jag kapar din tråd….

Har idag varit hemma hos flikkans make….och kramat om honom …pratat om flikkan o gosat med djuren….o hennes ormar har fått flytta till hennes lillasyster…valpen har fått ett nytt hem hos hundkära människor som nyss mist en hund…..katterna mådde bra och gammelhunden som är på hennes bild var gosig o vaktade husse….så småningom kommer kaninen att få ett nytt hem som det ser ut just nu…..

Vi pratade mycket om L och det var en hel del tårar men jag frågade om det var ok att jag fick meddela er om L …

Kram jobi55

kaisakavat
0

Jobi55 - Åh, så bra att du skriver..Du får kapa hur mycket du vill.. om det nu är att kapa.. Saknar flikkan jättemycket.

Tankarna på henne finns där i huvet.. Idag ville jag skriva nåt här till henne och om henne.. men det fastnade.

Tänker också på hennes man. Så jobbigt för honom.

Så bra att det ordnar sig med djuren.

jobi55
0

Just nu orkar inte O vara här inne…men om du skriver så lovar jag vidarebefodra det till honom…nästa gång vi träffas är det på begravningen …

kaisakavat
0

Tack Jobi55.. vet inte om eller när jag skriver nåt. Ibland händer det bara.

Ovan citerade jag Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa".

Det var till L och till oss som saknar henne, om smärta och om längtan efter nåt annat, något där bortom. Om att man är ägnad till nåt annat. Underbart vacker är den texten, brukar ta gitarren som jag knappt alls kan spela på, sjunga den och tänka på L. Går inte så bra att sjunga med gråten i halsen, men det struntar jag i.

Förstår om inte O orkar. Och han måste verkligen inte.. Vi tänker ju på honom ändå.

kaisakavat
0

Uppe tidigt idag, för att vara jag. Hyfsat o-trött. Tapetvåder åker upp i god fart.. målaren är också pigg.

Charlotte Kalla har tagit OS-Guld. Att hon kan åka skidor visste vi redan, men det är Storartat !! att klara pressen!

Tack Kalla! Hejja Norrbotten!!  Skrattande

kaisakavat
0

Min dejt igår var lite inspirerande, men när jag kom hem så kändes det som om jag inte riktigt "orkar".. Tungan ute Fast dejten ifråga har käkat stenålderskost.. Ett klart plus!! Förutom att han är"intressant" i övrigt.

Han frågade en massa om mig, om hur jag är sjuk. Kände mig som "det absolut sämsta bytet på marknaden genom tiderna".. Ujuj.. Men strunt samma.. Vet inte ens om jag vill ha en "sån sorts" relation.

* *

Vi gick på föredrag av Darwinkännare och forskare Staffan Ulfstrand. Ett intressant och mycket finurligt föredrag, som handlade om Darwins och hans idé om naturligt urval. Det Darwin inte "visste", gissade han rätt träffsäkert kring. Han hade en imponerande vetenskaplig "hållning" - kunde skilja mellan sina egna gissningar och sånt som var mer säkert vetenskapligt underbyggt.

Jag satt och flinade för mig själv när Ulfstrand förklarade skillnaden mellan vetenskap och doktriner - och tänkte på Rö…. och Marc… och SLV.

Föredraget vidrörde MÅNGA intressant frågor, kring hur vi lever, är skapta att leva.. Satt med huvudet fullt av tankar, fascinerad och inspirerad. Men det höll på att gå åt skogen - för under frågestunden kom massor med invändningar från "troende" i publiken, som försökte hävda bibeln och Gud.

Ulfstrand hade dock inga som helst problem med att hantera dessa frågor/påståenden. Svarade vänligt, sakligt, men obevekligt. Skrattande

Och han var ROLIG och väldigt VIDSYNT!

..

Nu dags att göra en liten inspektion i köket..

kaisakavat
0

Åh, jösses så skönt att bli av med pyjamasväggarna!!!! Det blir PRECIS som jag trodde det skulle bli, men KÄNNS bättre än jag trodde!

Skrattande

alma98
0

Kaisa - vi vill se!!!!!!!!!!!!! inte då bara dejten Flört och darwin men framför allt tapeterna!!! fota genast och lägg upp Skrattande

När det gäller plast film på köksdörrar så hade jag samma i en tidigare lägenhet och de gick kanon bra att dra lös i stora st och sen måla dörrarna, absolut inte det eländes jobb jag trott det skulle bli, bara ett tips menar du kan ju börja på en dörr långt bort i köket och sen skylla på min hund!!! det ställer hon så gärna upp på Oskyldig

kaisakavat
0

alma98 - Haha.. skylla på din hund. Stackar´n!

Vågar inte göra så med det här köket.. Det ramlar isär bara man tittar på det.

Bilder.. hm.. Okey då.. En "före-efter" på en bit spacklad pyjamastapet.. och till höger med den nya tapeten som inte riktigt torkat..

Kanske fler bilder när jag fixat till. Ska måla golvlisterna och hänga upp ett par hyllor. Sen skare ju bli nya gardiner.. men måste råna en bank först! Cool

* *

Dejten ser bra ut.. normalt bra. Lång, gråsprängt hår och i god trim.. *fniss*  Verkar ha en hjärna också, som han använder, vilket är viktigare!!  Tungan ute

Det går förstås åt skogen, jag vet inte "hur man gör"! Men det gör inget! Tror jag.. *lol*

kaisakavat
0

Såhär ser det ut mot matplatsänden av köket, just nu.. Det är lite mörkt, ingen lampa i taket i den änden..

parsley
0

Jag har återvänt från de icke-levandes skara.

Hej om någon saknat mig. Jag trodde på fullaste allvar att jag tog med mig en bärbar dator med fungerande mobilt bredband till mina föräldrar. Det gjorde jag inte. Jag tog med mig en bärbar dator och ett mobilt bredband som inte fungerade.

1. Beställde från Telia

2. Fick usb-modemet med posten

3. SIM-kort saknades.

4. Ringde Telia ett par gånger om det saknade SIM-kortet.

5. Fick ett nytt SIM-kort.

6. Sim-kortet var felaktigt, vilket visade sig efter ett par samtal med Telia.

7. Var tvungen att åka till Göteborg för att få ett nytt SIM-kort.

8. Var tvungen att ringa Telia support 3 gånger för att få igång det nya SIM-kortet.

kaisakavat
0

Parsley - HEEEEEEEEJ!Skrattande

Jag har saknat dig jättemycket! Funderat allvarligt på att ringa polisen och efterlysa dig. Liksom flera andra trådpolare. Och liksom mig själv. Håller på med annat, internettar inte så mycket.

Vilket stök med det mobila bredbandet. Jag hade blivit galen.. behöver i och för sig inte så mkt för att bli det. Men tänk att du fick igång det till slut.. uuj tålamod!! Förvånad Glad

Håller på med kanterna på min schal - den blir stoooooooooooooor och gosig.

Aniara4
0

Snyggt kök! Jag är lite trött och hängig, men har i alla fall ätit bättre idag. Och du?

kaisakavat
0

Bra Aniara!

Är rätt säker på att jag har ätit väldigt bra idag. Har inte registrerat, men har hållit mig till kött av olika sorter, ägg, smör, broccolisvampost-gratäng, kaffe med grädde och smör. Lite blåbär med lite grädde.

Mycket mindre mejeri.. Inga utsvävningar.

Nöjd! Skrattande

Tror jag behöver dig/er just nu för att hålla mig på spåret med käket.

Aniara4
0

Samma här. Jag ska försöka bli bättre på att skriva i min tråd även när det inte går så bra, för att styra upp mig lite bättre. Fast när jag tappar greppet beror det ju oftast på att jag har det lite extra stressigt och jobbigt och inte riktigt orkar, så då orkar jag ju oftast inte skriva heller!

kaisakavat
0

Ja, det är lite antingen-eller. Grepp om allt, eller om just inget.

Jag käkar skivad stek i parti och minut. Både från nöt och fläsk. Men de blev goda, lite olika kryddning. Smör och ostgratinerade grönsaker till.

Kaffe och grädd-smör. Riktigt gott med smör i faktiskt.. Glad

* *

Upplyste mina vänner på fb om att Björn Ferry käkar LCHF. En av dem kommenterade:

"Sååå, vad väntar du på?"

*LOL*

Det är förvisso så, att någon måste bli sist. Vilken sport skulle man ha ställt upp i?  Obestämd

Fattar inte varför folk åker störtlopp.. eller ja, det är ju häftigt så länge man står på benen. Nog har jag "släppt" från överst i backarna i mina dar - men inte i DEN farten. De bara dör ju ihjäl sig hela tiden - helt eller halvt. Rynkar på näsan

* *

Idag ska jag skärpa mig och rycka upp mig och komma mig för att måla en furuhylla vit. Ska hänga på väggen som köksbordet står mot - rätt långt upp, rätt lång hylla.

Sen ska jag dra ett djupt andetag och köpa gardintyg - fast jag egentligen inte har råd. Kommer gå på typ 500-600 kr, två fönster. Men det skulle bli sååååå fint.

Vill VÄLDIGT mycket måla golvlisterna och dörrkarmarna, men hur sjutton gör man när man målar på plats. Det går inte att maskeringstejpa tapeten (har testat på tapetbit), den blir skadad av tejpen..

Metodförslag??

Hålla spackelspade på listen och upp mot väggen.. Guuuuud vad pilligt. Tur man är pensionär…

kaisakavat
0

Ens motivation kan tvär-öka. Bara man tar till de rätta "åtgärderna".

Råkade prova ett par svarta byxor som legat till sig i klädskåpet för att de lite varit FÖR STORA. De sitter nu tajt.. vilket fick mig att gå till badrummet och upp på vågen:

/%¤/&%="P=#/%(/&%%"#%"=#?"`#%(#%¤(&"#(/"¤V)&(%R"#/

Ja, ni förstår.. Creme fraishsåser och en j*vla massa grädde till allt.. lchfbröd, grönsaker, bär, ditt och datt, t o m en liten gnutta socker via blåbär jag fått av mama och som inte helt spolats av..

Två kilo upp - nästan!!!

Här ska kött-smöras - Så det så. Det är EN sak att stå still, en HELT ANNAN att ÖKA!! Jag är så arg på mig själv så jag kan explodera! Skrikandes

Och - jag AVSKYR STRETSCHJEANS - de är lömska, lömska, lömska!!

kaisakavat
0

Plan:

Fasar ut kh i trappsteg för att inte få en käftsmäll.

Redan sedan ett par dagar minskat grädd/cf-mängden.

Nu minskar jag ytterligeare och övergår jag till smör i kaffet istället för grädde i hälften av kaffeportionerna. Ger faktiskt nästan samma effekt.. när jag nu har vant mig.

Behåller ost.

Behåller en liten mängd grönsaker tillsvidare.

Ägg, kött, fisk, fågel som vanligt.

(Inget bröd, inga pannkakor, några få blåbär ibland - helt osockrade.. blåbär är bra)

kaisakavat
0

MÅL: Före mars månads utgång ska de där svarta byxorna sitta löst igen!!

Skrikandes Skrikandes Skrikandes

Egentligen har jag märkt tecken även innan, men snabbt blundat för dem. T ex kändes mina tights/långkalsonger lite snäva häromdagen.. och t ex hade jag på mig min ullrock när jag var på dejt i måndags och då kändes den inte alls så vid över höfterna som den brukar..

Allt detta ska ÅTGÄRDAS!!!

AAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!!Skrikandes

alma98
0

Kaisa- ang att måla, har du nån jätte lång stång eller extra list som du kan hålla emot och måla från eller ett annat typiskt dagis tips är att klippa isär gamla plastmappar och försikigt nåla fast på väggen medans du målar Tungan ute pilligt som sjutton men det går.

Maten den maten,,, själv så har jag provat att vandra omkring utan skinn i stora delar av munnen hela veckan pga en jäkla godis jag skulle tjuvsmaka och fick en allergi chock av, Skrikandesvilket resulterat i att jag bara äter kokosfett och ägg SUVERÄNT!! För vikten i alla fall och allt söt sug är som bortblåst!!!

(eller vänta nu liiiite vispad grädde har jag ju oxå ätit och liiiite hallon )

Men ni som kan det här - varför blir jag så otroligt sugen på sött precis efter jag har ätit mig mätt??

och jag säger som som Alexander McSmiths huvudfigur i Damernas dektektivbyrå - FRAM FÖR OSS MER TRADIOTIONELLT BYGGDA KVINNOR Oskyldig

kaisakavat
0

alma98 - Tack för målningstips.. Funderar på en liknande metod, och att försiktigt dutta färg på kanterna med liiite färg åt gången, på en svamp, så det inte kladdar över/under.

Lämpligt pensionärsgöra.. (medan jag väntar på utlovat besök av måndagsdejten.. om han nu inte blev avskräckt.. Fast han såg inte så avskräckt ut.. hehe.. Tungan ute)

Det är just den smala vinkeln mot tapeten som är kinkig att måla. Bredsidan på listen är ju bara att köra, golvlisten med maskering mot golvet och dörrlisten vidare runt karmen.. På andra sidan karmen (hallen) är tapeten kritvit, så där gör det inget om jag missar lite.

* *

Dagens siffror: kcal 1835, p 91g, kh 13g, 159g

Jag är rätt så nöjd. Har räknat med några ostpinnar jag ska äta senare ikväll. Mår bra..

Trollade med knäna - skaffade sponsring - och köpte gardintyget. Nu väntar 22-23 meter panelgardinkanter att vika och sy, plus fållar uppe och nere. Tungan ute

Lyckades låta bli att köpa matchande krukor.. som råkade vara på extrapris i annan affär. DUKTIGA JAG! När köket har fått gardiner, taklampa och hyllor upphängda, ska jag köpa ett fång extremt färgglada tulpaner! Skrattande

* *

Snart är det skidskytte damer 1,5 mil.. Om jag inte har missförstått nånting.

kaisakavat
0

alma98 - Jösses så jag är okoncentrerad.. Svarade ju inte ordentligt på det du skrev.

Sötsug efter måltid, vet inte riktigt.. Det var sånt som drabbade mig medan jag åt (o)normalkost. T ex om jag åt pizza - då var det bara att göra en tur till blandgodisinköpsställe, trots att jag var proppmätt.

Nu med LCHF så händer inte det.. Antingen har jag otrolig tur och har ovanligt små problem med sug - eller också är jag fantastiskt duktig att stå emot.. Gissar mest på det förra, hahahahaa…. Skrattande

Kanske nån annan kan svara dig, om det där med sug efter måltid.

Stackars dig att bli flådd i munnen - det gör ju jätteont!! Rynkar på näsan

Håller med dig om de "traditionellt byggda damerna". En skön inställning!! Glad Konstigt är, att jag kan tycka mulliga kvinnor är jättefina, men mot mig själv är jag kritisk för några j-a kilon. Knäppt, jag vet!

Däremot är det förstås inte bra att vara mycket överviktig.. av hälsoskäl.

Efva
0

Va snyggt köket blir! Du får lägga upp fler bilder när tulpanerna är på plats Glad

Och dejt igår igen!!! Intressant! Väntar med spänning på mer info…Flört

kaisakavat
0

Ny dag - nya tag!

Idag vaknade jag med lite "action" i kroppen. Medan kaffevattnet kokade upp slängde jag ut gardintyget på golvet och började klippa..

Fast det blir ju fel ordning. Ska måla de j-a listerna först (sluta skriva om dem - istället GÖRA det!!) annars måste jag ju ta ner gardinerna när jag ska måla. Måste spackla på två-tre ställen också, men det är lugnt!

Typiskt mig med "fel" ordning.. Tungan ute Också typiskt mig att hålla på med många projekt samtidigt. Fast en följd av det är att plötsligt blir allt färdigt - nästan samtidigt. Just nu är dock stadiet "färdigt" rätt svårt att urskilja här…

Efva. Kul att du tycker det.. Det har potential. Jo, tänker lägga upp bild när gardiner, taklampa, tulpaner och vägghyllor är på plats. Behöver för övrigt assistent med vattenpass.

Dejten.. det är inte bestämt näääär han ska dyka upp. Bara att det blir nån dag (troligen, om han inte blev avskräckt, som sagt). Han bor bara nåt kvarter bort.. Glad

kaisakavat
0

Jaha, då kan jag konstatera:

* Dörrkarmar är snyggare som vita än som obestämt smutsvit-aktiga.Glad

* Golvlisterna GÅR INTE att måla på plats, utan att resultatet blir dåligt.  Har prövat med olika "verktyg" - men nej! Perfektionisten i mig vägrar!! Skrikandes

Tre options:

1. Sonen får hjälpa mig pilla lös dem (och sen skruva tillbaka dem, de är spikade nu).

2. Ringde Beijer (dyrast typ) och kollade vad nya lister skulle kosta.. 192 spänn för hela köket… Obestämd

3. Har inte min "stackars" hyresvärd råd med det…? Förvånad

* Gardintyget har olika färg på delar av mönstret, i dagsljus jmf med elektriskt ljus. Det jag trodde var äppelgrönt och klargrönt (i affärens lysrörsljus) är gulare i dagsljus, mer åt gul-oliv.. Inte riktigt nöjd med det men det blir nog ändå bra. De hänger uppe nu, klippta, men ännu helt osydda.. var tvungen "prova".. Tungan ute

* *

Har inte glömt bort att äta heller, trots allt jag pular med.. Fantastiskt!! Smör, smör, smör..

Snart är schalen färdig. Rev upp lite och gör annan kant än jag först gjorde.. Lite volangig..

kaisakavat
0

* Väldigt sugen på att måla om mina köksstolar.. Tungan ute

* Pappa har slipat av mitt kommande sängskåp.. och grundmålat det. Ska bara finishmålas.. av mig.

* På måndag har jag juridisk-ekonomisk förhandling för kompis räkning.. på advokatfirma i Hono-Luleå! En del förarbete väntar.

* Bokcirkel i helgen. Helst ska jag ha läst ut en bok tills dess.. 400 s kvar, hehe.. Men det gör i och för sig inget om jag inte hinner.

Egentligen är det här inte alls bra för mig - inte i längden - att ha så mycket på gång samtidigt. Borde ta vilodagar nu för annars hamnar jag snart i spinn på riktigt - och sen klappar ihop helt. Kanske inte så konstigt att jag har huvudvärk..

Vill inte vara förståndig - vill leva!!

Aniara4
0

Får jag låna din pappa? Vi har två sängbord (egentligen små hurtsar med två lådor vardera) i nån slags oxblodsröd färg, som skulle skära sig mycket mindre mot de plommonlila väggarna om de var vitmålade istället… Du vet, det klassiska "äh, vi ställer bara in dem nu och så målar vi dem sen, typ nästa vecka kanske". Det var ett år sen.

Kan du inte vila stort och ordentligt så se till att ta mikropauser emellanåt. Det är inte bra att köra slut på sig vettu!

parsley
0

Kan du ta loss listerna? Alt lossa dem lite från väggen? Det går väl knappast att göra så med dörrfoder men lite är ju vunnit om du kan göra så med golvlisterna?

Har idag delat tågkupe med en farlig brottsling och dennes polare. Jag satt där först.

kaisakavat
0

Aniara - Njaääee.. Min son och min far sliter jag helst ut själv! Skrattande Och jo, jag känner igen det där "sen"..  Oxblod och plommonlila - hrmmf intressant..

parsley - Passade du på att fostra dem när du nu hade chansen?? Flört

Mjoo - tror att det skulle funa att lossa dem lite halvvägs bara. Det är sant. Arbetsställningen blir ju bedrövlig, men sånt får man ta.

Fast jag har börjat vela - de är rätt slitna.. och nya kostar inte ens 200..

* *

Har glömt att rega en större del av vad jag ätit idag.. Har ätit bra, men ska stoppa i mig lite till för säkerhets skull. Obestämd

alma98
0

Aniara -när vi köpte hus och tog fram trägolvet la vår snickare de absolut mest skadade och fula bräderna pressssic där man ser dem som bäst, så att jag fort skulle ta mig an att slipa om golvet,,,,,,,,, det är 5 år sen och inte har jag slipat nått golv ,,,, jag ska ju bara göra lite annat Oskyldig men för att se det positivt så börjar resterande golv se likadant ut Flört så fram för oxblodsfärg till plommonlila!! snart är det högsta mode.

Parsley- visst är tågresor underbara, med alla möten.Oskyldig

Kaisa - vad duktig du är!! jag är bara bra på att spåna fram ideerna men sen tog det stopp, och att du kommer i håg att äta!!!! det är väl kanon, då kanske kanske kroppen och knoppen orkar med lite mer.

på tal om min tidigare fråga om obeskrivligt suuuug så är det ****borta*** hmmm det räckte alltså med att jag skrev frågan här…… underbart! har faktiskt ätit efterrätt ikväll och var nöjd snabbt alltså på riktigt … utan att längta efter mer eller slicka skålen odyl. bock och tack Tungan ute

alma98
0

glömde… Kaisa vad är det för bok du läser? behöver tips … har fastat och hittar inte nå roliga böcker…

kaisakavat
0

alma98 - Jag läser egentligen flera böcker, men sen en tid går det mycket trögt med det. Mest inne i Svärdet och spiran av Ken Follett. 1100 sidor.. flämt! Det är den jag har 400 sidor kvar på.. Tungan ute

Gillar du polisromaner så rekommenderar jag Arne Dahls serie - de är suveräna! Annars Åsa Larssons böcker..

Gillar du historiska miljöer, kvinnoöden, karga livsvillkor och romantik - läs Elsi Rydsjö! Hon skriver så fint att jag blir alldeles konstig-lycklig. Skrattande

Så himla bra att suget försvann!!

alma98
0

Ken Follet har jag inte kommit överens med än men svärdet och stenen har jag inte provat

Arne Dahl - kanon framför allt de senaste , hans första böcker i A-grupps serien andades lite väl mycket sjöwall wahlöö tyckte jag, väntar på den  "sista" 11 an, har just lagt iväg en beställning från adlibris Glad

Åsa Larsson, Elis Rydsjö, oxå kanon tyvärr fastnar jag lätt i deckar snurren och sen lite historiska biografier som mellan lägg men de rena skönlitterära böckerna missar jag tyvärr, tror det ligger lite lathet bakom, hjärnan och själen behöver inte vara med på samma sätt när jag läser deckare,

Sen kan jag inte längre läsa som tidigare, ofta så blir det för avancerat med böcker. Tack och lov för serietidningar säger jag bara Skrattande

Senaste boken jag läst är Johan Hakelius - Döda vita män, om engelska exentriska män - otroligt rolig och kuriös. Den kan jag rekomendera om man som jag gillar torrt humoristiska böcker!

kaisakavat
0

alma98 - Jag kommer inte heller överens med Ken Follet annars. Konstiga böcker.  Svärdet och spiran är väl hans paradnummer, men även den har brister tycker jag. Språket är sisådär, inte så bra. Karaktärerna "enkla".. antingen är de bra eller också inte och då är de jättedåliga. Lite som en ungdomsbok, men ändå mycket läsvärd för historien är "rikt" hopsnirklad.

Har du läst Karin Fossums "deckare"..? Har kompisar som gillar dem jättemycket! Gripande historier, allvarliga teman.

Arne Dahls "Elva" är annorlunda jmf med de tidigare. Spretig, underlig. Men jag gillar den ändå hur mkt som helst. Det är ju Dahl..

Jag blandar facklitt med deckare och romaner. Just nu är det som om jag blitt oläskunnig. Det funkar inte.

Aniara4
0

Jag gillar också Karin Fossum! Annars läser jag sällan deckare eftersom jag är väldigt känslig för dåligt språk, och det har många av dem. Började läsa Camilla Läckberg en gång på semestern och blev så irriterad att jag inte klarade av att läsa ut den. Jag tycker det finns tre sorters språk i böcker.  1: språk som är så fantastiskt att det är en njutning i sig och gör handlingen mindre viktig. Exempel: Willy Kyrklund. 2 (vanligast): språk som inte märks. Det fungerar och gör sitt jobb, och lyfter fram innehållet utan att stå i vägen själv. 3: Språk som är så dåligt att det ställer sig i vägen för läsningen och blir ett störande irritationsmoment.

Ett tips om man gillar att läsa hemskheter och vill rensa tårkanalerna är "Bön för Tjernobyl" av Svetlana Aleksijevitj. Det är en "stylad" dokumentär där hon rest runt och intervjuat människor i den "förbjudna zonen" och andra som var med, och sen har hon skrivit om intervjuerna till monologer som i alla fall upplevs som att de genuint fångar olika människors röster. Jag brukar läsa om den med några års mellanrum och bölar som en tok varje gång. Masochist, jag vet! Flört

kaisakavat
0

Aniara4 - Åh, Aleksijevitj - Läste henne för ett antal år sen, när jag snöade in på Vitryssland efter Tjernobyl.. Skrev uppsater som det och var helt förbluffad över att ingen alls bryr sig om att Vitryssland är en total diktatur. Fortfarande förbluffad..

Hemsk-underbar bok det där! Tack för påminnelsen.

Mycket användbar kategorisering av "språket" i böcker. Håller med dig. Follet är i kategori 3. typ hopplöst. Läckberg slutade jag läsa strax efter att jag hade börjat, men jag minns inte varför. Inte impad. Jan Arnald, som skriver Dahl-deckarna - hans språk funkar för mig.. lite ovanligt sätt att uttrycka sig - mycket bra för att vara "deckare".

* *

Dricker kaffe med gräddsmör..

Vågar inte väga mig..

Solen skiner - fruktansvärt kallt i luften, trots bara minus 22 på mätaren. Vintern håller greppet!

Lena69
0

Jag väger mig.. och väger mig och väger mig och väger 65 kg varenda dag. Är så less på det! Jag gick ner från 75 till 64 ganska snabbt och lätt, men sen kom det en resa emellan och jag fuskade hela veckan. Gick upp från 64 till 67, tänkte att det är ingen fara på taket, men nu har jag kämpat sedan september för att gå ner från 65 kg men det verkar helkört. Det är nog det enda jag inte tycker om med att äta LCHF, just att man blir så himla kolhydratkänslig. Nu för tiden räcker det att man äter bra mat, som är LCHF, men det stannar upp ialla fall. Jag skulle vilja gå ner till 60 kg, är 161 cm lång, men jag vet inte om jag vill leva på bara kött och smör för att nå dit. Förlåt mitt gnälliga inlägg, men jag förstår att du också blir irriterad på att gå upp två kilo, när du ändå ätit okej mat.

Härligt att du blir nöjd med köket. Vi har precis beställt ett nytt kök som ska levereras i mitten av april. Det ska bli så roligt! Det vi har nu har aldrig blivit helt omgjort, utan det har bytats lite då och då, det är verkligen slitet. Nu sitter jag och försöker hitta vilka vitvaror vi ska köpa och det är verkligen svårt. Vill ju ha bra grejer som håller, men samtidigt blir jag snål, det rinner ju iväg pengar, så man blir alldeles mörkrädd. Vi har dessutom en toalett som inte blivit renoverad sedan den byggdes 1967…gissa om där finns behov…

Nu ska jag tina upp en säck med såjord mot elementet i köket, sedan ska jag så bäde perenna fröer och tomatfröer och lite sommar blommor. Det kanske blir en vår i år också, även om det inte känns så när man tittar ut. Här i södra Småland har vi över en halvmeter snö. Det har kommit ca 25 cm sedan igårkväll och det bara fortsätter och fortsätter…

Ha en bra dag!

kaisakavat
0

Lena69 - SÅÅÅÅ mycket kul du skriver om. Nytt kök och frösådder. Jag blir så avunds!! OCh glad för din skull! Skrattande

Nog får du "gnälla" om det nu är det du gör. Tror mig förstå precis hur du kännr det. Skulle jag väga 65 kg så skulle jag skutta omkring av glädje, men näe.. Du är ju några cm kortare än jag, så du kan såklart ha ett lägre viktmål..

Men samtidigt. Du har inte någon övervikt att skämmas över. Säkert är du fin även med de 65.

Jag tänker köra typ UFO tills vidare. I alla fall ordentligt under 10 kh per dag, så länge det går bra. Först ska mina två plötsliga extrakilon bort, sen får jag se om det fortsätter och därmed om jag fortsätter UFOa..

Min kropp tycks vägra gå under 70 kg. PLIKTVÄGRA! I somras var jag aktiv och åt fakir i över en månad.. Hände inte ett skrutt på vågen. Tungan ute

parsley
0

Mår f-n efter att ha lyssnat av typerna på tåget igår. Trots att jag bara hörde dem, så känns det som om någon tafsat på mig. Alla "romantiska" drömmar om att sitta i fängelse för att få mat och tak över huvudet har flugit sin kos. Inte med det sällskapet, år ut och år in.

-Kan man göra en anmälan
till polisen? sa sonen
efter att ha lyssnat
på samtalet på tåget
-Jag tror inte det,
men jag tror polisen vet,
vilka de är och vad de gör,
blev mitt svar.
Karln på tåget hade skrutit
och berättat hur han skjutit
med automatgevär mot några ungar
"Dom flydde som råttor"

Om det här med språk. Det finns författare som mest är intresserade av att skapa en spännande handling, t ex Camilla Läckberg. Andra författare är intresserade av språket och vad de kan skapa med språket.  Författare som bedöms kunna sälja, kan bli publicerade trots bristfälligt språk, t ex psuedonymen Kepler.

Deckarförfattaren Mons Kallentoft har arbetat med marknadsföring och skrivit några "fina" böcker, som trots goda recensioner inte sålt särskilt bra. Därför har han börjat skriva deckare. Han har analyserat deckargenren för att se vad som säljer och skapat sina personer och intriger med utgångspunkt från det. Som lite grädde på moset lägger han in lite "litterära stycken" här och där. Det är lika klockrent som en köksklocka från IKEA som tappat sekundvisaren och jag vet inte vad jag ska tycka, förutom att han liksom de flesta andra deckarförfattare är för blodtörstig.

Rekomenderar Stephen Booth för den som är sugen på brittisk deckare.

#252 Målvikt, som det så fint heter?

Aniara4
0

I somras läste jag förresten "Dödgrävarens dotter" av Joyce Carol Oates (fast jag läste den på engelska då). Den räckte en hel semestervecka på stranden, riktig tegelsten, men riktigt riktigt bra var den!

Lena69
0

Egentligen har jag ingen klar målvikt, jag är jättenöjd med att väga 65 kilo. Jag jobbar med huvudet mycket nu, tittar mig i spegeln och säger till mig själv att jag är smal eller okej. Är nöjd med överkroppen och från knäna och ner. Men jag skulle behöva bli av med några kilo på magen och låren, det är hopplöst att behöva köpa byxor i storlek 42, när man bara är 161 cm lång. Man får ju lägga upp dem minst en decimeter och då blir inte formen på dem så bra. Så 60 kg skulle jag kunna tänka mig är lagom. Men det är väl också konstigt, för ca 10 år sen, gick jag ner från 74kilo till 60 kilo med VV, och då kom jag i storlek 38 i kjol och byxor, men jag köpte en tröja i storlek 38 och den var lite för liten, jag använde den inte. Men nu kommer jag i den trots att jag väger 5 kilo mer! Vikten går ner annorlunda beroende på vilken metod man använder. Det tycker jag är ganska intressant.

Mitt mål just nu är att äta bra fram till påsklovet, det är fem veckor dit. Ungarna har haft sitt sportlov nu och tillsammans med makens 50-årsdag och OS på TV, har det blivit lite mkt vin och en tårtbit pizza, och en tårtbit när mannen fyllde år.

Nu får det bli strikt ett tag, hoppas att ta ett kilo till påsklovet. Det borde ju gå.

Hoppas att dina två kilo glider av dig lätt och att kroppen hajar galoppen och tar några till i rena farten. Vi kan ju hoppas att våra kroppar har varit i vinteride och att dem vaknar till nu!

kaisakavat
0

parsley - Många kloka, filosofiska tankar från dej idag.. Glad Och du leker med språket på ett intressant sätt. Gillar det - fortsätt så!

Nog kan man läsa Läckberg, kanske. Jag vet inte vad det är medhennes böcker som får mig att tappa sugen. Tycker inte att de är spännande och filmatiseringarna som visats i TV har varit skitdåliga/förutsägbara, trots bra skådisar.. Nog är hon duktig, finns många sämre, men tyvärr inget för mig. Liza Marklund också totalt ointressant. Av någon anledning..

Tror jag har läst nån Stephen Booth.. Blir fler tror jag, bra du nämner! Annars har jag gillat Peter Robinsons deckare - om Alan Banks.. också typiskt brittiska. Men jag retar mig oerhört på att Robinson kallar alla män vid efternamn och kvinnorna vid förnamn. Gubbj*vel! Det gör för övrigt också Dan Brown (eller gjorde i de första böckerna, sen vet jag inte). Sopigt! Skrikandes

Aniara4 - Ja, den vill jag också läsa.. Tack - igen - för fina påminnelser! Har ett gott öga till Oates..

Gillar att läsa på engelska, får inte tappa bort min upptrimmade engelska ifall jag ska till the US sen. Läsa gör under för ordförrådet - det man använder och för språkkänslan. Många ord finns ju på lager, men det gäller att komma åt dem. Böcker hjälper. Glad

kaisakavat
0

Idag mår jag också bra! Förvånad Väldigt lite ont i musklerna.. mjölksyra förstås, men inte annars.. Inget i leder, ingen "nervverk". Vaknar av mig självt förhållandevis tidigt efter god nattsömn, inga insomningsproblem.

Skulle bara ha haft vunnit endel pengar så hade livet varit perfekt!! SkrattandeFlört

Näe, skojjar.. Det är roligt att jag mår såpass bra. Kopplar det till bra mat och dolomit. Samt solen!!

Aniara4
0

#256 Tänk dig då att vara 160cm lång och ha storlek 48 i byxor!

Just nu har alla mina gamla jeans gått sönder (blivit utnötta på insidan av låret tills det gått hål) på en gång, och de två nya jag köpt är tillfälligtvis för trånga och det minst tajta paret inte upplagda än. Några långkalsonger får jag definitivt inte in under.

Vad fasen ska jag ha på mig när jag åker till jobbet ikväll?!

parsley
0

En författare kan ljuga i det stora, men inte i det lilla. Läckberg ljuger i det lilla och missar historiska detaljer. Jag undviker numera att läsa henne, men jag har full förståelse för dem som gillar hennes böcker.

Marklund brukar jag klara av att läsa. Har dock inga större förväntningar på den senaste, postkodmiljonären eller vad den heter. Vet inte ens om jag kommer att läsa den.

#256 SSS kan säkert komma med en del råd om ditt ätande och om att hålla fettbrasan brinnande. En del har blivit av med de sista kilona genom att minska portionsstorleken. Lägger du upp en egen tråd om dina viktproblem så tror jag att du kan få en del goda råd.  Jag äter LCHF av hälsoskäl, så jag är ingen fullt utvecklad viktminskningsexpert. För mig är det viktigaste att må bra av det jag äter. Skulle vara smalare om jag var striktare, men jag är lite för bekväm av mig.  Innan jag började med LCHF hade jag storlek 38-40 i höftmått och tre-siffrig (nåjå) midjestorlek. Numera är stämmer storleken.

#259 Vik de ofållade byxorna inåt till lagom längd, så har du löst det problemet.

Har jag berättat om när jag var på Kapp-Ahl senast? Det har jag nog, men det handlade mest om min nya BH och mina fyndköpta stretchjeans nedsatta från 500 till 8o kr. Nåväl, jag stod i provhytten med jeans och BH för att inte göra några dumma köp och tjuvlyssnade följande samtal.

Expediten: C-storleken som är lite kortare får man genom att dela den vanliga storleken med 2. Vanlig 44 är alltså det samma som C22.

Den kvinnliga kunden, ca 55 år: Det värsta jag vet är att köpa byxor.

Den kvinnliga kundens make: Det värsta jag vet är att följa med dig och köpa byxor.

Lena69
0

Parsley, jo jag skulle köra i en egen tråd, men än känns det inte så viktigt. Ska må bra och äta vettigt och se om kroppen slappnar av själv. Vill inte se LCHF  som en bantningsmetod. Jag vill inte komma ner till 60 kilo och ändå känna mig tjock. Därför jobbar jag med huvudet nu.

Aniara, silvertejp är suveränt att lägga upp byxor med! Tar bara en minut sedan sitter det till det är dags att tvätta byxorna. Och jag förstår precis dina byxbekymmer, tröjor och ytterkläder går väl an att köpa, men byxor…

Kaisa, härligt att du får sova bra, det gör under med kroppen. Jag tror att det är viktigare än man tror med god sömn. Det är ju då kroppen reparerar och helar oss.

Aniara4
0

#261 Silvertejp! Tack för tipset! Ska genast rota i gömmorna.

kaisakavat
0

Jag vill ha nya jeans, eller byxor i jeansmodell. Snygga svarta, lagom tajta.. och gratis!!! Skrikandes Glad

Alla mina byxpar börjar ha sett bättre dagar.. Utom ett par jeans, som behöver sys in - gissa var - men det går inte sy jeans på min symaskin längre - för många tyglager. Den är utsliten den också numera.. eller bara ledsen. Jag vet inte.

Mina svarta kostymbyxor är ok.. de vill på att hasa ner på höfterna, men kan åtgärdas av bälte. Glad En söm har gått upp några cm dock - undrar när Kaisakavat ska komma sig för med det… Kanske nu när jag ändå ska sy gardiner.

parsley
0

Silvertape är världens bästa uppfinning.

kaisakavat
0

Här i Piteå går silvertejp under namnet Rosviksmek.

Rosvik är ett mindre samhälle mellan Piteå och Luleå, vars yngre befolkning ofta lagar sina bilar (med mera) med silvertejp.

Omvänt - ser man en medelst silvertejp hophållen äldre bil - då vet man att den ägs av nån från Rosvik.

parsley
0

#265 LOL. En bekännelse. Jag har ingen silvertape på min bil, däremot en rulle i verktygslådan.

kaisakavat
0

Imorgon kommer sonen hit och hj'lper till med att h'nga upp hyllor, m m. Ska ;vertala honom att h'mta ut nya golvlister till mig n[n dag.. F"r om han [ker till byggfirma och tar ut dem, if;rd sina arbetskl'der, s[ f[r han ett helt annat pris 'n jag f[r..

Och nej / det 'r inte jag som har b;rjat skriva med fingrarna felst'llda p[ tangentbordet / det 'r mitt tangentbord som har f[tt TOTALFNATT!!!

Vad i helskotta 'r nu detta!!_____ ??? Det funkade ju alldeles nyss!!!

? ska vara underline egentligen  _ ska vara fr[getecken och / ska vara bindestreck, ' 'r egentligen bokstaven ', haha.. \ ' ska vara asterisk.. haha det h'r blir ju @kul@

Eller ocks[ inte… Skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit ocks[ / och jag som m[ste skriva j'tteviktigt dokument!!!!

HJ"""""""""""""""""""LP!!!___ Förvånad Skrikandes

Branneli
0

Hahahaha….ursäkta men…dagens asgarv bjuder du & ditt tangentbord på…..

Du får sluta skriva med armbågen, Kaisa…….

Ähm…jag kommer ihåg att kompisen hade samma problem, men….hur löste hon detta ??

kaisakavat
0

Undrar.. kufiskt det här. För nu funkar det igen.

Loggade ut och stängde ner Firefox, sen provade jag Word och det funkade, loggade in här igen och - tataaaaaaaaaaa - funkar.

Aniara4
0

Skumt.

parsley
0

http://manifestanalyse.no/-/page/show/4634_den-norske-reprisen?ref=mst

Den svenska sjukförsäkringsdebatten på norska.

Nu börjar mello. Dags att plocka fram stickningen.

kaisakavat
0

Det är 17 grader i mitt vardagsrum, trots att elementen går för fullt.. Mitt i rummet.

Småsvalt även för en LCHFare. Mina frusna (o)normalkostätande kompisar skulle sannolikt frysa sig fördärvade.

Var går gränsen för när man slipper betala hyra? Tungan ute

Ute är det minus 28 och känns som minus 35 typ.

kaisakavat
0

Näe.. händerna blåfrusna, kan varken sticka eller spela gitarr!!

Nu värmer jag upp mig i badkaret ett tag.

alma98
0

Gränsen för kyla inomhus är 15 grader plus :-) och jag hoppas hoppas att det bara var att kylan utomhus som tröck undan inomhusvärmen. För det är såååå jobbigt att frysa både inom och utom hus Skrikandes

Åhh jag har varit ifrån datorn en dag och det är så mycket jag vill hoppa in och komentera Glad den här tråden är så livsbejakande för mig - Tack Kaisa!

På tal om dator - visste ni att New York brandstationer behöll ett ekipange häst och vagn ända fram till 1957 på varje station och en central till 1972 med motiveringen att BILEN  var en så ny uppfinning att man inte kunde lita på att den skulle fungera jämnt i en så viktig situation som vid en brand!!!!

Och hur har vi gjort kring datorer? jo tvärt om!! så att ditt tangent bord ballar ur är egentligen inte konstigt, vi litar på teknik som inte är klar än. Plus att datorer är som män - de gör bara det den blivit tillsagd inte det vi förväntar oss Flört

alma98
0

På tal om böcker och text så bara måste jag få rekomendera Barbro Alving - Bang eller kärringen mot strömmen. Hon kan behandla svenska språket på ett sätt som är fenomenalt! och även fast texterna är gamla så håller de absolut för omläsning.

Deckare, visst är det konstigt att läckberg blev så framgångsrik och inte Tursten? där språket är otroligt mycket bättre och rikare och dessutom med mindre fakta fel.

Har ni några bra tips inför bokrean då??

Nu ska jag ta och steka lite ägg med mycket smör på,,,,är så glad över att vikten verkar släppa igen men lite orolig för att jag ska stanna upp :-(

Lisabet
0

Konstiga tangenter? Du har antagligen bytt till engelskt tangentbord med ett snabbkommando (vänster alt + shift), då får man dessa tecken för åäö.

Jag har ett litet barnbarn på 1½ år som inte får sitta i knät vid datorn, för då får man en massa konstiga inställningar man har svårt att bli av med.

kaisakavat
0

alma98 - Ja, jobbigt att vara kall inomhus. Nu är här 19 grader - hurraaa! Ute fryser jag sällan, då har man ju byltat på sig. Skrattande Fast igår gick jag en runda - påbyltad - men det gällde att hålla uppe ångan, för inte var det direkt ljuvlig temp.

Minus 23 ute - rena blidan!

Barbro Alving låter bekant.. Tursten också, men har inte läst nån av dem. Det kan bli.

Mitt hetaste tips varje år när det ska bli bokrea är: Gå inte dit!! Flört

Har inte råd att köpa böcker där, på det sättet. Har i det närmaste helt slutat köpa skönlitteratur, det går att låna på biblan. De ynka kronor jag kan lägga på böcker blir på facklitt som inte går att få tag på lokalt. Jag är ju politik/samälle/psykologi/sociolog/vetenskaps-nörd.

Just nu vill jag ha: "The Naked Ape" och "Veggomyten". Och kanske Skaldemans nya, men fick just för mig när jag läste en tråd här, att jag nog inte behöver den, kan redan hans koncept. Fast sugen blir man…

Lisabet - Ja, jag hade sannolikt pillat på nån knapp/knappkombi så det blev språk utan åäö. Nåt gulligt litet barnbarn har jag inte än - men hade en katt som ibland ville hjälpa till..

Undrar om flikkan har träffat min katt - på "andra sidan".. Obestämd

alma98
0

Kaisa det är klart de har! de sitter säkert och fnissar och berättar historier för varandra :-)

Jo jag håller med ang bokrean men jag kan inte låta bli, brukar ofta hitta små serier med historiska biografiska böcker som är intressanta, ev skönlitt lånar jag oxå eller köper via nätet. bokbörsen är en favvo där läggs förhållandevis ny litt ut snabbt till kanon priser.

Veggo myten är jag oxå lite sugen på, hojta till när du börjat så jag får en känsla för om jag ska lägga ner tid på den.

Just det där med min tid är centralt för mig när det gäller böcker film musik osv ,,, sen jag börjat ta mig tillbaka till ytan efter att varit utbränd så är min tid så skör och kort, så det ska mycket till för att jag ska lägga ner den på dåliga böcker filmer mm. Mycket mer kräsen numer och kanske därför oxå mer inne i att äta bra!?

Barbro Alving var journalist på DN och en av de som satt i fängelse för sin åsikt om ickevåld på 50 talet. Läs hon är underbar!!

parsley
0

Annette Kullenberg har skrivit om Marianne Höök och sammanställt hennes texter. Marianne tillhör samma generation som BANG, även hon en otroligt skicklig skribent. Det ska finnas en tredje stor kvinnlig journalist i den generationen, men jag kommer inte på vad hon heter.

Vad gäller bokrean. Skönlitteratur försöker jag undvika att köpa. Det mesta finns på biblioteket och jag vill inte drunkna i böcker. 1001 album du måste höra innan du dör samt Betong en gjuten hobby kommer jag nog att köpa.

alma98
0

Parsley - ja de var många kvinnor som faktiskt gjorde sig en god kärriär under 40 och 50 talet som skribenter, jag läste Kullenbergs bok i höstas och blev imponerad. Är annars inte vän med Kullenbergs texter alls. 

På tal om bok rean så den där om betong är jag oxå sugen på,,, skulle vilja ha ett ute handfat i betong Glad sen tror jag att det blir kärlek och romatik i antikens rom, susan faludis nya och nattens bibliotek …typiskt en sån där rea bok som kan bli kul att ha - handlar om bibliotekens roll i historian.

Nu har jag en ny efterrätt på G - en mandel och äggvitebotten som efter gräddning fylls med en parfait med honungs smak Flört ca 1 msk honung och sen lime som smaksättning, Håll tummarna för att det inte ska bli beskt.

Och jag har just lyckats med en egen citron majjo för första gången .. hurra nu blir det majjo på frukost äggen Tungan ute

Aniara4
0

Jag gillar bokrea! Men så gillar jag också att ha välfyllda bokhyllor hemma. Jag köper mest skönlitteratur på rean dock, det är sällan bra fackböcker som reas ut. Däremot har jag ingen som helst lust att ge mig ut i trängseln, så OM jag köper nåt (vilket jag nog inte har råd med ändå) så blir det på nätet. På Bokus finns Dödgrävarens dotter som jag nämnde i den här tråden typ igår för 59:- inbunden, den skulle jag köpt direkt om jag inte redan hade den!

kaisakavat
0

Fast nu frestar ni mig.. t ex den där Oates för 59 kr.. Tungan ute Nej, det får bli biblan - basta mig!

Fick ett par tips om böcker.. på kvällens bokcirkel, men just nu hinner/orkar jag ju inte läsa. Skrev upp dock, bl a en Vibeke Ohlsson (tror jag det var) som verkade bra. Nån som vet??

* *
Dagens siffror: kcal 1840, protein 99g, kh 11g, fett 170g

Blev lite svårt att registrera för jag var på bokO och pillade i mig fisk, gurka, gröna oliver, fetaost, spenat, grädde, bär, utan vägning.. Kaffe m grädde. Men har registrerat på ett ungefär. Kanske egentligen ett par kh till.. Nåja, det är ok siffror ändå.

Bläk - idag har det blitt för mkt kaffe. Tungan ute Flört

Aniara4
0

Jag läste faktiskt en annan Oates i natt på jobbet, "Jag ska ta dig dit". Man hinner läsa mycket när det är lugnt! Den var bra såklart, men jag funderade lite över likheterna med "Dödgrävarens dotter". Men jag orkar nog inte utveckla mina tankar kring det nu - TRÖTT av nån konstigt anledning och dags att gå och lägga sig!

kaisakavat
0

Jag är också trött - idag har jag känt mig stressad och inte mått bra därför..

Ska till Luleå imorgon och skiljsmässoförhandla åt kompis.. och jag känner mig halvt nyfiken/intresserad - och hälften leds och lite oförberedd.. Men det kommer att gå bra, kan ärendet vid det här laget.

Jag och sonen fick endel gjort idag i köket - men av någon anledning hade jag köpt fel konsol till en av hyllorna, så det blev inte klart. Skit också - men det blir klart när det blir klart.

Alla panellängdssidor är nålade utom en. Tyget är lätt att ha att göra med - trycket inte alltför snett i förhållande till trådraken.. Fick godkänt av sonen - som tyckte det blir snyggt.. inte illa!! Glad

kaisakavat
0

Måndag..

Efter idag tror jag det ska lugna ner sig lite, när det gäller hysteriskt mycket att göra samtidigt. Häromdagen skrev jag i någons tråd, någon som satt med uppskjutet sistaminutenarbete och beskrev speeden man kommer upp i när det är panik.

Jag är inte där än - timmar kvar, hehe. Men nu får det infinna sig - har en bohagsförteckning på engelska att redigera och översätta samt lägga till uppfattning om värde, två viktiga telefonsamtal att ringa - och bussen till Luleå går 13.30. Bara för skojs skull började min skrivare protestera igen, för en stund sen, men den här gången hjälpte det med vanligt milt våld.

I mitt bakhuvud muttras nåt om "framförhållning" men jag vet inte riktigt vad det är.. Obestämd

Dessutom - dusch med tillhörande påklädning och tillfixning och laga byxor jag ska ha på mig. Och äta lunch.

Ujuj..

Flowen - var håller du hus?? Skrikandes Flört

(Fast sjukt nog - känner så väl igen mig.. från pluggtiden strax före tentor. Lite kul är det allt!! Glad Och kul att ägna sig åt intellektuellt arbete.. få användning för lite man har i den kunskapsbanken..)

parsley
0

Håller tummarna för dig i eftermiddag. Skrivare är ena lömska rackare. Skickade efter nya patroner till min för drygt en vecka sedan, D-vitamin och bläckpatroner via en länk från kostdoktorns hemsida. De har inte kommit än. Mailat och frågat vart de tagit vägen, men inte fått svar än. Misstänker att det skickats som brev och posten tappat bort lappen "brevet är för stort för att delas ut - hämtas på Preem". Tänk om någon annan hämtat mitt brev. Det är bara legkrav på paket. Den som har lever får se.

Finns det någon som har något ont att säga om Joyce Carol Oates?

Sydde en kjol igår. Enklaste modellen. Svarta avklippta jeans med kilar. Har en blå som jag älskar.  Jeansen var så bra att jag skämdes över att sätta saxen i dem, men de var så lågt skurna i midjan att de ändå inte satt riktigt bra, så de fick bli en kjol i stället. Kjolen är knälång men jag funderar på att korta den och sy en lös volang i något trevligt bomulltyg och fästa med silvertape så den kan tas bort vid behov? Vad tror ni?

Aniara4
0

Lycka till idag!

kaisakavat
0

Tack vänner!

Min arbetsinsats - inget fel på den, det gick mycket bra.

Det juridiska läget är dock MÖRKT. Svensk man kan "importera" fru med tillhörande dotter, sedan dricka upp alla pengar på krogen så det inte går att köpa mat till familjen, själv äta hos mamma varje dag, ge f-n i alla med hustrun gemensamma överenskommelser och avtal, lura av henne allt hon äger och sedan slänga ut henne och dotter mitt i vintern.

Löften som var luft - ett svek bottenlöst djupt.

Och vidare: Hota henne, motarbeta henne, försvåra för henne genom att lägga sig i hennes myndighetsärenden, undanhålla information, förtala henne, stjäla hennes och dotterns post, presenter, e t c..

Allt detta utan att behöva lägga upp någon kompensation alls i slutänden. Bara genom att påstå att man har skulder, men inga tillgångar. Tillgångarna har man nämligen "sålt"/placerat ut till mamma syskon och bekanta, så deras existens går inte att bevisa. Även om rätten dömer honom att "lösa ut henne" till ett visst belopp, så kommer han undan, eftersom indrivning via Kronofogde innebär utmätning och om han "inte äger nåt annat än skulder".. så finns det inget att utmäta.

Hurra! *djup ironi*

Återstår en civil stämning, som skulle kosta en förmögenhet och troligen inte heller ge någonting i slutänden. Han kan visserligen genom detta tvingas vittna, och ljuger han begår han mened. Jaha.. Inget händer ändå.. för inget går att "bevisa".

För rätten och alla formellt inblandade rör det sig om småsummor och saker utan värde. För min kompis är det ALLT. Hon äger ingenting. Perspektiven är svindlande.

Bodelningsförrättaren beklagade om och om igen det svåra läget, en mycket sympatisk jurist. Men berättar att i slutänden har han inte några påtryckningsmedel, annat än "maktspråk". Och vägrar motparten, då står vi där.

Där står vi.

Jag skäms för att vara svensk och piteåbo samtidigt som min väns x och motpart än svensk och pitebo.. om ni förstår hur jag menar.. Gråter Skäms

kaisakavat
0

Glömde skriva: F*nskapet dök aldrig ens upp till förhandlingen.

kaisakavat
0

parsley - Nåt ont om Joyce Carol Oates?

Jag har en - hon har inte placerat något ex av någon av sina böcker i någon av mina hyllor! Flört

Aniara4
0

Usch vilken tölp! Jag antar att du ska vara glad att du åtminstone slapp se fanskapet. Och tur att din kompis träffade dig och fick en motbild av hur svenskar i allmänhet är och beter sig!

kaisakavat
0

Ja..

Det där med att slippa se f-nskapet. Om man är det minsta osäker på huruvida man själv alls på något sätt är en bra människa.. eller på nåt sätt begåvad - då är det jättebra att träffa honom. Man känner sig som ett riktigt geni och ett underverk!

*ryser*

* *

Från det ena till det tredje:

Alldeles strax får jag två katter.. ska vara kattvakt i två veckor. Skrattande

* *

Till det fjärde:

Köpte tyg på rea i Luleå… Tungan ute

kaisakavat
0

Katterna har parkerat i mitt sovrum. En tyst tjurandes under sängen, den andra i fönstersmygen, högljutt meddelandes mig sina "åsikter"..

Såååå mysigt!! Skrattande

alma98
0

Kaisa - börjar med att kommentera det viktigaste,,,,, - visst är det underbart att ha djur i hemmet igen?!! kan komma på mig själv när vi är hundvakter att tassa omkring och mysa till det för vovvarna Oskyldig fjantigt så det förslår men ack så mysigt!!!

Vad duktig?? eller vad man ska kalla det du har varit i dag!! att orka med skitstövlar tar energi - och jag kan bara tänka mig hur otroligt frustrerade det måste vara för de som jobbar med lagen som trubbigt vapen.

Och jag kan så känna igen mig i det du beskriver som "tenta"iver Visst är det underbartatt glimt vis få känna att intellektet finns kvar fast det är långt bort ibland (och det kommer från hon som idag glömde vart hon parkerat bilen,,,,igen,,,,)Foten i munnen

Nån gång du reser så här norrut till Luleå skulle det vara kul att ta en grädd kaffe!! jag har ett stamfik som är klart LCHF vänliga… de tar fram den hemmagjorda majjon så fort de ser mig!

Tror för övrigt att suget monstret gett sig för ett slag… kommer från vänner där vi fikat,,, har keso grädde i kylen, öppnar kylen och går där ifrån med en stek bit med stooor klick majjo….. är man LCHFare då?? Skrattande

kaisakavat
0

Ja, det är jättemysigt med katterna. De är såna personligheter och så himla goa. Det är förstås också skönt att jag får lämna tillbaka dem efter ett par veckor, men jag lånar dem gärna ibland.

Vid 2-tiden inatt hade de acclimatiserats, Nalle somnade i fotänden av min säng och Aicha slutade snacka och lade sig i soffan.

Zzzzz……….

* *

Ja, skitstövlar.. den här är outstanding.. Tungan ute

Det som tog min energi igår, var den nedslående informationen jag fick. Att det i slutänden inte finns några egentliga "maktmedel" att ta till.. I detta fallet gäller principen: Ju mer samvetslös, desto större chans att komma undan. Alla inblandade - även proffsen - vet vad han gör, men det finns inte något sätt att komma åt honom.

Juridiskt sett är hon i samma läge som de stackars "importerade" kvinnorna från Asien.. såna juridiska fall används som referens här, av juristerna. Rättslös i princip. Lagens anda säger en sak, men är innehållslös när det kommer till krita, för den bygger på att parterna egentligen är mer jämnstarka.. att i detta fallet även kvinnan har en egen "bas".. I slutänden vilar rättvisa på någon sorts "anständighet" hos de inblandade.

Deras gemensamma bohag här i Sverige anses av rättsinstanserna inte "gå att utmäta", då det är ett "normalbohag" utan krusiduller. De utmäter dyrare saker och t ex bankmedel, men inte vanliga saker. Motparten har gömt undan, "gett bort" och "sålt", så att det inte ska gå att "utmäta" honom. Han har köpt ett hus för 1,6 mille sedan november, för att skuldsätta sig ordentligt - och det funkar!!!  Karln har tillgångar, men manipulerar. Han skulle hellre köra tusen mil än gå tio meter, hellre slänga bort allt han äger och har, än ge sin f d fru och hennes dotter en krona. Ändå vet han att de är utblottade, han har själv i högsta grad "hjälpt dem" hamna i detta läge. Hon litade på honom och det fick hon f-n för!

Men.. Därmot stör det mig inte att sitta i samma rum som f-nskapet, faktiskt. Jag är nog rätt härdad.. mina barns far har inte varit att leka med genom åren. Mot den här har jag ett sådant övertag mentalt att det förbluffar mig - tänk om jag hade varit så stark vid min egen separation för hundra år sen..

Får man honom väl till "förhandlingsbordet", så går det fint att få honom att erkänna lögner, ställa frågor och låta honom prata bort sig, m m. Han är en fullkomlig fegis. Men han har uppenbarligen fått "goda råd" och har slutat dyka upp. Det äro dock ett faktum att det inte går att lagstifta mot personlighetsdrag som samvetslöshet, dumhet, oärlighet och sadism.

Det äckliga i sammanhanget är att min kompis begär så lite, mycket mindre än alla "normer" och kutym. Och ändå..

Usch.. Vilken utläggning.. sorry, men behöver ventileras.. Tungan ute Tungan ute

kaisakavat
0

Den här tråden börjar gå trögt. Och jag blir jämt så överraskad när det händer.. tror jämt att jag just har startat tråden och att vi kanske skrivit 50 kommentarer..

Startar nog en ny så småningom, för jag tänker försöka hålla koll på käket.

Är nere under 71 i vikt nu, verkar som om det mesta av de två kilona var vatten.. och nåt halvkilo var "fläsk".

Fortsätter på planen att äta striktare dock, meningen är att hålla kh under 10 gram, helst klart lägre - en sorts nästan UFO.

Har en tvåkommafem kilos karré som ska in i ugnen strax.

parsley
0

Jag var på föredrag igår
Michael Lund, "Mickes metoder"
fd polisman, numera föreläsare,
fick mig ett par tankeställare.
Han pratar med de kriminella,
ungdomsgängen, de politiska ledarna
skriver böcker som säljer
och har blivit folkkär
pekar på fel och brister
som finns inom poliskåren
och lite varstans i samhället
media anlitar honom som expert
Hans liv verkar ha varit enkelt
tills han börjar prata om det
som hänt honom, mobbing på jobbet
från poliser och chefer som inte gillar
det han säger, sin uppväxt, sin ånger,
missbrukarna han spöat, sådant man skulle
göra för det var sådant alla gjorde
som jobbade på Norrmalmspolisen, på piketen
besöken han gjort på fängelserna
Salaberg, Österåker, Hall, Kumla
sina möten med internerna
Han pratar om sin rädsla
om hur rädd han varit
för allt genom hela livet
hur han mött sin egen rädsla
han har ätit antidepressiva
för att dämpa sin ångest
han berättar om det
öppnar sig för åhörarna
och har en förmåga
att få alla att känna
sig viktiga och sedda

kaisakavat
0

parsley - Verkar ha varit ett mycket intressant föredrag av en bra och intressant person!

Ska lägga namnet på minnet ifall han dyker upp i mina trakter nån gång.

* *

Jag har käkat middag och är mycket mätt. Lite tung i huvudet av kh-neddragningen, men det håller på att gå över. Blåbären i frysen talar till mig, kanske tar jag några med grädde lite senare. Söndags vart ju ett litet break i min nedtrappningslinje, bokcirkel med plock.. alltid några extra kh på det. Men sedan måndag är jag ju åter i selen.

Har inte ätit färdigt idag tror jag, så jag slutkommenterar inte än.

* *

Katternas dygnsrytm verkar vara det omvända från min. Försöker snacka med dem dagtid, men de vill bara sova. När jag vill sova, så försöker de snacka med mig. Högljutt!

Igår åkte två grejjer i golvet - en blomkruka och en ljuslykta. Inget har gått sönder med kattpojken Nalle - som jag numera döpt om till Klant-Skalle - tyckte det var skitintressant att rejsa ut och in i jordhögen och hoppa upp och ner i soffan med jordig päls/tassar..

(min soffa är beige-vit)

Kommer säkert att ha fått pli på dem (eller mördat dem) lagom till de ska hem igen.. Glad

Branneli
0

Har Nalle blivit en Kalle (klantsKalle)……Oskyldig

kaisakavat
0

Precis!! Skrattande

parsley
0

När jag stängde burken med D-vitamin från hälsokosten läste jag innehållsförteckningen "tillverkat av fettet från fårullen istället för oljan från fisken"

Jag har fått mina nya billiga D-vitaminer, som kostar ca 1/4 av vad de kostar på Apoteket. Dessutom har jag läst innehållsförteckningen på dem, så jag vet vad jag äter.

Apoteket är numera privat här i stan och heter Kronans Droghandel. Den som har Coop Med Mera Kort får poäng på sina inköp. Detta gäller även receptbelagd medicin. Jag tycker det är märkligt att receptbelagda läkemedel ska ge konsumtionspoäng.

Aniara4
0

#301 Väldigt märkligt! Apotekets eget poängkortssystem inkluderade ju inte ens receptfria mediciner som Alvedon, utan bara hudvårdsprodukter och liknande. Inte för att jag tror att särskilt många går till doktorn och tjatar om att få extra dyr medicin som de inte behöver bara för att få fler poäng, men det är konstigt ändå.

I gallerian i Liljeholmen finns det två apotek, och det ena heter också Kronans Droghandel såg jag igår, så jag antar att det blir poäng där också då. Häromveckan var jag på båda apoteken, för jag hade beställt mediciner på nätet och skulle hämta ut paketet, men hade inte lagt på minnet vilket av apoteken jag skulle till. Måste säga att det känns som lite overkill med två apotek i samma köpcentrum!

kaisakavat
0

Tjohej på er.

Såg att ett av våra apotek blivit Kronans droghandel. Löjligt namn tycker lilla jag - en sorts överdriven nostalgi..

Det verkar bli rätt rörigt med alla apotekskedjor.. På TV gör de ju reklam för ytterligare en sort.

* *

Här är det kris.. Katterna är lugna och fina och sociala, tills de får plötsliga ryck och river ut läggan. Särskilt kattmadam Aicha, som jag döpt om till Pip-Lisa.. Hon myser och gullar… och får spatt på natten, skriker, river ner och förstör saker. En tavla från väggen, ett större antal cd-skivor från hylla högt upp.. Nalle-Klant-Skalle är egentligen lugn och acklimatiserad, men när Pip-Lisa sätter igång blir han jättenervös och därmed mycket klumpig. Inte så konstigt.

Upptäckte idag att de (någon av dem) har klöst sönder min nya kökstapet i ena hörnet. Syns tydligt. Jag blev faktiskt ledsen.. och arg. Sådär höll aldrig min egen katt på - troligen är de stressade/störda över omflyttningen. Aica Pip-Lisa äter nästan ingenting heller.

Nej, det här är inte kul längre. Har inte sovit ordenligt på tre nätter nu och håller på att börja må ordentligt sämre som konsekvens av det.. Alla mina roliga projekt har avstannat.. Rynkar på näsan

Ska ha katt-kris-möte med ett par polare. Tänker köra kräken hem till det tomma huset där de annars bor. Sen får vi turas om att åka dit och serva dem tills deras matte kommer hem. Det mår de säkert bättre av - lugnare för dem och för mig. Skrattande

Aniara4
0

Vad tråkigt både för dig och katterna att de inte trivs. Och din nya fina tapet! Hoppas ni hittar en bättre lösning. Eller att de lugnar ner sig och gillar läget.

Det där med apoteken verkar bli mer än lovligt förvirrande, ja. Häromdagen gick jag in på hemsidan för att kolla öppettider, jag kunde tänka mig vilket som helst av de två apoteken i Liljeholmen. Men de gick inte att hitta. Naturligtvis stod en liten förklaring vid sidan, att de inte längre visar de apotek som blivit privata, och så en länk till en lista över alla apotek som blivit uppköpta. Men där fanns de inte heller med, inget av dem. Provade att googla alla möjliga kombinationer av "apotek", adress, deras namn osv, och fann dem omnämnda här och där, men ingen egen sida med något så grundläggande som öppettider. Det fick bli jourapoteket vid Mariatorget istället, det vet jag i alla fall är öppet till 22!

Jag brukar också ibland ringa och kolla lagerstatus innan jag går och hämtar ut vissa specifika recept, undrar hur det kommer att funka nu. Det lär ju inte gå att ringa till det där centralnumret och fråga "finns det och det där - och om inte, finns det på något annat apotek i närheten?".

Nä, om du frågar mig känns det som ytterligare ett fall av privatisering för privatiseringens egen skull.

parsley
0

#304 Privatiseringen av Apoteken är en privatisering för privatiseringens egen skull om du frågar mig. Tycker argumenten om valfrihet och kundservice faller ganska platt. Jag har kunnat välja om jag vill gå till Apoteket eller hälsokosten eller ta till en huskur. På Apoteket har jag kunnat välja vilken typ av värktablett eller hudlotion jag velat ha och när det gäller receptbelagt så har jag kunnat välja det billigaste alternativet, alt betala för att få ett likvärdigt men dyrare märke.

kaisakavat
0

Och frågar ni mig - så håller jag med er. Ytterigare läge för förvirring och privatiseringar av bara farten.

Känner ett par aktiva fp-politiker som tidigare haft vissa problem att hävda "frihet/valfrihet" efter olika privatiseringsbeslut, då valfriheten i praktiken blivit mindre och konsumenterna skinnade p g av kartelliknande konstellationer på de alltför små marknaderna. Jag har hört rätt skojjiga argumentationsvarianter. Ingen nämnd, ingen glömd. Men ändå fortsätter det. Partierna verkar rätt toppstyrda numera. Av vad/vem vet jag inte.. Oskyldig

* *

Katterna är numera tillbakaskjutsade till sitt egentliga hem. Ett stort hus, där de kan joxa runt i hemtam godan ro.

Jag lastade upp käk och vatten och åker dit imorrn igen. Två andra kompisar ska hjälpa till - dessutom ägarinnans två ungar som är hos sin far ett par kvarter bort.

Allt löser sig - sa han som **** i ******!

kaisakavat
0

Tillägg:

Har ni nån gång försökt knosa in TVå katter i en transportbur, när ingen av dem vill. Först in med den ena - tämligen radikalt - igen med luckan. Sen greppar man nr två som slåss "för sitt liv", samtidigt som man ska öppna luckan, hindra nr ett från att rymma och snabbt stoppa in nr två som plötsligt är ca 15 ben och 100 vassa klor och tänder.

Jag hade skinnhandskar.. Det gick inte.. lol..

Skrattade hela tiden åt elendet. Fick åka med en i taget, tur att det här är en liten stad..

Självklart hade ju säkringen till motorvärmaren gått när jag skulle iväg med katterna - hade feltolkat knappsatsen på den attans kuppevärmaren, vilket jag skäms för.. En gång var man van vid bilbestyr vintertid likväl som annars. Inte numera, har inte haft bil på flera år nu.

Det är roligt att köra.. DET är jag åtminstone fortfarande bra på. Skrattande

I övrigt gör jag ALLT jag kan för att hålla mig borta från bokrean.

Aniara4
0

Säger bara elmarknaden.

kaisakavat
0

Haha.. Tänk att vi båda tänkte på den.. Glad Konstigt! Oskyldig

Har du/ni läst Lena Sundströms bok: "Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar"?

Handlar om Socialdemokraternas ideologiska "omsvängning" och de avregleringar som följde av det.. Den är rolig, smart, läsvärd! Har den i hyllan - kom förbi och låna! Skrattande

Aniara4
0

Ja, den vill jag läsa! Tittar in nästa gång jag har vägarna förbi! Flört

Aniara4
0

Förresten ska man aldrig säga aldrig, jag sa just sådär på skämt till en barndomskompis som flyttat lååååångt låååååångt norrut (tycker jag, förmodligen inte du), och plötsligt befann jag mig ett par kilometer därifrån och fick tillfälle att ringa och säga "ja, nu är jag i krokarna, är ni hemma?".

kaisakavat
0

Svalbard är ganska långt norrut… Obestämd Skulle för övrigt vilja åka till Svarbard - häftigt!

Annars vet jag om att nållåttor tyker Uppsala och Gävle ligger läskigt nordligt. Glad

* *

Tuggar i mig karré.. har nog ätit lite snålt idag - stressigt med katterna. Nu e de lugnt dock.. ser mycket fram emot att få sova.

Ska ba klämma ett reprisavsnitt av Criminal Minds innan.

* *

Jag har skurit mig i fingret, en bra bit in i nageln från sidan. Ajajajaj.. klantigt som fanken!!!! Bryr mig inte om jag gör mig illa annars, men fingertopparna vid/i naglarna är obehagligt!  Skrikandes

Efva
0

Skönt att du får lugn och ro i ditt hem. Katterna trivs nog bättre i sitt eget också. Det är ju egensinniga små varelser det där, men charmiga som tusan - när de vill Skrattande Har själv haft en som totalvägrade att stoppas in i nån transportbur. Däremot åkte han gärna bil, men lös, så han kunde ligga uppe i bakfönstret och kolla ut, eller ligga i någons knä. Jag förstår honom…

Och va synd på din nya fina tapet. Hoppas att du kan dölja det på nåt sätt, eller lagal

kaisakavat
0

Efva - Katterna verkar ha det mkt lugnare nu och det gäller för mig också..

Låter som om din katt visste hur den ville ha det.. Skrattande Min egen som jag hade förut, han hatade ju också transportburen - och hatade innerligt att åka bil alls på något sätt. Han vråljamade i protest och flämtade och hade sig.

"Tapetslamsorna" (det var inte riktigt så farligt som det låter. Flört) är medelst lim och pill tillbakaduttade dit de ska. Det syns, men är någorlunda ok.

Allmänt..

Tror jag har börjat stressa ner nu från allt stök som varit sista veckorna, men sömnen är ännu inte helt ok.. somnar, och vaknar.. e t c.

Så fort jag blir stressad får jag svårt att äta tillräckligt.. Det här MÅSTE funka!!! Jag MÅSTE äta ordentligt.Skrikandes Därför verkar det som om jag MÅSTE fortsätta tråda - som ett medel för att hålla mig själv i nackskinnet!

Väga, äta, rega, skriva tråd - daglig uppgift!

* *

kaisakavat
0

Länk till tråd nr 13 - Kaisakavat 2 år på KIF

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.