Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3714 ggr
Amiechan
0

6-8 skivor gäller än

Januari nummers sif-tidning har fokus "Vårt dagliga bröd" med artikel från bageri och "faktarutor" om hur nyttigt det är med bröd och fibrer. Förstasidans bild är en man som har famnen full med bröd, från baguette till något mörkt bröd och rubriken "6-8 skivor gäller än". Så nu vet alla sif-are det ;-)

SvartKaffe
0

6-8 skivor om året kanske….

Amiechan
0

Sant, så sant :)

Mervi
0

Det är inte klokt, ger de sig aldrigFlört

vegetarian
0

Bröd är dessutom starkt syrabildande……

dufva
0

Japp, Bröd är den största orsaken till halsbränna vilket nästan hälften av svenska folket lider av.

Doc
0

Sif?
Vad har nu de i brödpropagandan att göra??

Amiechan
0

#6: De organiserar bagerianställda tydligen :P

Och sen så är det ju för folkhälsans skull… 

I Kommunals tidning för något halvår sen testade man olika frukostar. Vi representerades av en omelett på två ägg och vatten. Konstigt att hon inte höll sig mätt va? :P

susanne.s
0

Det kanske är lika med Socialstyrelsen som med bibeln ni vet Vårt dagliga bröd giv oss i dag….Svårt att ändra nu i efterhand. : )

Tina-A
0

Jag älskar bröd. Äter alltid bröd, mackor…! Kan leva på det känns det som

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ninara
0

Tina A - jo det kan man nog, läste om en ung kille som bara hade ätit vitt formbröd med smör o marmelad under hela sin uppväxt, jag tror han är 18 år nu… han lever ännu… Lycka till!!! …..

Pasi
0

Det var inte socialstyrelsen som drev kampanjen - länk Skrattande

Tina-A
0

#10: Menade inte bokstavligt! :) Bara att jag faktiskt älskar bröd så mycket att jag skulle kunna äta det mycket oftare än vad jag gör! Ändå äter jag iaf 2 mackor till frukost varje dag, gärna 2 till senare på kvällen.

Margareta
0

Jag är medlem i SIF och har läst artikeln. Det stod mycket tydligt att det inte var socialstyrelsens kampanj, men att de givetvis gillade den.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Tina_A: inte så konstigt om du är hungrig, det läste jag på en annan tråd du skrivit i. Skippa brödet ät något annat till frukost, det finns många förslag här på forumet under Mat - recept.

Tina-A
0

#14: Jag har försökt att äta fil till fruskost, ibland även gröt. Men jag vet inte riktigt vad det är med mig, blir snurrig och svimfärdig om jag inte direkt tuggar på något. Äpplen och så brukar inte heller fungera.

Vill jättegärna ha tips, vet att ni här inne vet en hel del saker! Och en frukost som går snabbt är ett måste då jag inte har så mycket tid. Hårt bröd är nyttigare än mjukt antar jag?

Margareta
0

#15 Tina_A: Det är nog inte många som äter bröd alls här inne. De flesta äter annat. Själv äter jag ost/mozzarella/ägg eller någon matrest från gårdagen

Numer pensionär i Nynäshamn

SvartKaffe
0

3 kokta ägg (varma) mosade tillsammans med en rejäl klick smör och/eller en burk makrill i tomatsås. Står man sig på länge….

JohanW
0

..och ska det gå snabbt så kan man ju koka äggen dagen innan :)

Sedan, som Margareta säger, så är matrester från gårdagen utmärkt till frukost!

Tina-A
0

Tack för tipsen!

Gugge
0

Jag är värre än Margareta, jag arbetar på Sif. Vill bara för förtydligandet skulle berätta att Sif-tidningen är som alla andra förbundstidningar fristående och styrs inte på något sätt från förbundet. Det finns en policy för tidningen som vår kongress beslutat en gång, men sedan är det tidningen som själva står för innehållet.

Oavsett den här artikeln så har det hänt och kommer att hända, att man ibland undrat om tidningen är med eller mot förbundet. Och ibland har man oxå undrat över innehållet, mtp att det är ett fackförbunds tidning.

Men sedan instämmer jag i allt ni säger om brödskivor, faktarutor osv förståss..

Sotlugg
0

Vilken propaganda för syrabildande bröd. Det är värre än spagetti och ris. Jag ryser